• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • tes 75
    Tibell skrev 2011-05-11 19:41:05 följande:
    Swipper hette den. Sprang på den idag när jag handlade och blev såå glad eftersom den faktiskt verkar funka =0. Är som saft i avlånga små förpackningar som man lägger in i frysen
    oh, den ska jag titta efter! vilken avdelning hittar man den på? saft? glass?

vi har köpt sådana här på ikea: www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50187825 som vi gör egen isglass i. funkar ju också, men är svårare att ta med utanför hemmet.
  • Tibell
    tes 75 skrev 2011-05-11 20:20:57 följande:
    oh, den ska jag titta efter! vilken avdelning hittar man den på? saft? glass?

vi har köpt sådana här på ikea: www.ikea.com/se/sv/catalog/products/5 0187825 som vi gör egen isglass i. funkar ju också, men är svårare att ta med utanför hemmet.
    Dessa stod mitt i gången på vårat Ica, i saft och läsk avdelningen
    Jag kommer köpa med mig fler paket hem. Kostade bara 12 kronor =)
    Har också gjort egna på saft men som du säger är de lite osmidiga att ha med och smaken brukar bara sitta i de första slicken. Har man ätit en stund på den smakar den bara is..
    Dessa är nog mer smak rika =)
  • ViFrånLandet

Åh, sån där swipperglass har vi i frysen! Undrar om lilleman kanske kan äta den då? Har dock inte förpackningen kvar så jag bör nog köpa en ny iaf, ifall att de skulle ha gjort om den.. Förresten så kanske den är gammal nu, köpt i slutet av förra sommaren, hehe...

Annars har jag hör att piggelin ska vara ganska allergivänlig, stämmer det? Har inte kollat innehållsförteckningen så vet inte vad det finns i...

• Miralicia
    ViFrånLandet skrev 2011-05-11 20:51:09 följande:
    Åh, sån där swipperglass har vi i frysen! Undrar om lilleman kanske kan äta den då? Har dock inte förpackningen kvar så jag bör nog köpa en ny iaf, ifall att de skulle ha gjort om den.. Förresten så kanske den är gammal nu, köpt i slutet av förra sommaren, hehe...

Annars har jag hör att piggelin ska vara ganska allergivänlig, stämmer det? Har inte kollat innehållsförteckningen så vet inte vad det finns i...
    Är sojasläkting (E414 - gummi arabicum) i Piggelin. Sen kan inte GB garantera att några av deras glassar är helt fria från spår av mjölk & nötter eftersom det hanteras i samma lokaler (men det anges inte på någon förpackning utan endast på deras hemsida)
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Miralicia
    Miralicia skrev 2011-05-11 20:54:34 följande:
    Är sojasläkting (E414 - gummi arabicum) i Piggelin. Sen kan inte GB garantera att några av deras glassar är helt fria från spår av mjölk & nötter eftersom det hanteras i samma lokaler (men det anges inte på någon förpackning utan endast på deras hemsida)
    Och naturligtvis glukossirap av odeklarerat ursprung som i princip uteslutande är vete eller veteblandning också
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Tibell

ViFrånLandet : hur mår liten idag ? Ser utslagen bättre ut? Bellas var helt borta i morse så hennes berodde absolut på värmen.
    Får han det jobbigt med astman med eller är det lugnt nu ??
    Hoppas han känns lite bättre i allafall *kram*

• miracle maker
    Miralicia skrev 2011-05-11 20:56:57 följande:
    Och naturligtvis glukossirap av odeklarerat ursprung som i princip uteslutande är vete eller veteblandning också
    Är det så?! Skit också, dottern och jag delade en Piggelin i eftermiddags, jag blundade och hoppades på det bästa... :(
  • ViFrånLandet

Maralicia: Jaha, då tror jag bestämt vi skippar piggelin tills vidare, tack för infon!

Älsklingen: Utslagen var borta imorse. Han hade inte fått vara ute på dagis idag, bara när han sov i vagnen på deras inglasade veranda så ingen direktkontakt med pollen/gräs under dagen... Han var dock sjöblöt när han vaknade sa dem, men inga utslag. Så jag vet inte vad gårdagens utslag var för något. Att han är känslig för pollen är vi dock ganska säkra på, vi var nämligen ute här hemma på eftermiddagen och har blev rinnit och svullen precis som han blivit de andra gångerna vid fint väder. Ingen astma, bara lite bubbel kvar så förhoppningsvis var det en ihållande förkylning bara! Vi la dock märke till en skum sak idag, när vi var ute var han som hes på rösten, men inte när vi var inne?? Konstigt barn vi har Flört

Svar på tråden Allergitråden