• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • tes 75
    Molina skrev 2011-05-11 22:22:37 följande:
    Ni med gräspollen som bor i mellansverige har erat startat ännu? Igår va jag hos en kompis och gosade med hennes 2 katter och på typ 10minuter så svullnade mina ögon igen och det kliade och tårarna bara rann! Allergi mot katt kan vara har reagerat en gång förut hos henne men tyvärr sitter problemet i idag med och gräspollen har ju startat vad jag misstänker, visst låter det mer som min eländiga gräsallergi slagit till?
    inget gräs i Stockholm ännu iaf: http://www.pollenkoll.se/index.php/index.php?option=com_content&view=article&id=16

har du tvättat håret, duschat & bytt alla kläder sedan du gosade med katterna?
  • t0va

Fick en tanke nu, theo har alltid varit lite tät i näsan på natten, han sov ju länge i barnvagnen eller med sängen uppallad, men nu sen vi kör helt utan vete och havre som var det han ätit så är det inte så längre. Vi flyttade om i sovrummet och då brydde jag mig inte om att ställa hans säng på klossarna igen utan lät det vara. Vi tog bort ena långsidan på den och växlar att låta sängen stå brevid min eller in mot väggen för han vill inte gärna sova själv nu. Så då blev det jobbigt att ändra på nätterna och ha klossarna där. 

Men det är inte alls samma sak, 2 nätter nu har han varit lite tät men det kan vara pollen också eller vanlig förkylning, det stör inte sömnen så som tidigare och han ligger helt plant utan några större problem.

Kan det vara ett allergitecken? Jag kom inte och tänka på det förrens nu i morses när han var lite tät igen, det har varit ett sånt jättefipplande med att låta honom sova i gungan, babyskyddet vagnen osv. för att komma upprätt, och vårat gamla bvc sa att små barn är ofta täta men de har kläckt ur sig konstigheter innan.  

• SanTan
    Sousafon skrev 2011-05-11 21:32:00 följande:
    Ojdå, kan GB-glassarna innehålla spår av nötter?! Vi brukar undvika spår av nötter. Vår kille har aldrig reagerat på de GB-glassar som han kan äta (utan ägg och nötter), men vågar man fortsätta ge honom dem? Han brukar inte få så ofta. Men spår av kan ju också vara hur lite som helst, och så känslig är han nog inte. Hm, svårt...
    Håller med, dotter ville förra veckan ha en Daim-strut.
    På den står det: "kan innehålla spår av nötter och jordnötter"

Hon är väldigt känslig för jordnötter och har visat positiv på hasselnöt på blod och prick-test, men jag har dock inte sett någon reaktion på henne på hasselnöt. (inte efter ett baleringa-kex och inte efter en nogger)
  • Sousafon
    SanTan skrev 2011-05-12 10:18:54 följande:
    Håller med, dotter ville förra veckan ha en Daim-strut.
    På den står det: "kan innehålla spår av nötter och jordnötter"

Hon är väldigt känslig för jordnötter och har visat positiv på hasselnöt på blod och prick-test, men jag har dock inte sett någon reaktion på henne på hasselnöt. (inte efter ett baleringa-kex och inte efter en nogger)
    Som någon skrev till mig: står det inget på förpackningen bör det vara frågan om mycket små spår som kan finnas. Men står det så på och hon är mycket känslig för jordnötter skulle jag nog inte våga ge henne den. Hade det bara stått hasselnöt och hon inte reagerat på det hade det ju varit ok.
  • SanTan
    Sousafon skrev 2011-05-12 14:58:18 följande:
    Som någon skrev till mig: står det inget på förpackningen bör det vara frågan om mycket små spår som kan finnas. Men står det så på och hon är mycket känslig för jordnötter skulle jag nog inte våga ge henne den. Hade det bara stått hasselnöt och hon inte reagerat på det hade det ju varit ok.
    Ja, det var jordnötterna som fick mig att säg att hon inte fick köpa sig en daim-strut.
    Hade det bara stått "Kan innehålla spår av nötter" hade hon nog fått köpa den...

Jag vet faktiskt inte hur strikta vi ska vara på det här med hasselnötter! Har aldrig märkt någon reaktion på varken lilla eller stora dottern på hasselnöt. ÄVen om båda visade positivt på prick-test och blodprov.... Svårt det där... Inte ens vår allergiläkare kunde ge råd!!!

Bör man ha kollat björkpollen samtidigt som nötter? Om det är så att det är en korsreaktion dom har, vilket i så fall inte är en "farlig" nötallergi?!?!

Är själv pollen allergiker och undviker helst rena hasselnötter då det kliar i öron och munhålla av dom!
  • miracle maker

Ni som har barn med infektionsastma, som inte går på konstant medicinering: börjar ni ge astmamedicin redan vid första tecknet på förkylning som det står i papprena vi fick från dotterns läkare? Dotterns näsa rinner men luftvägarna är ännu fria och fina, ska jag ändå börja med medicinen nu?

• Kavat

Vår allergolog säger inga nötter av något slag till barn under 3 år. Men vi har testat ev spår av nötter någon gång men det är ju också lite svårt för man vet ju inte vilken sort eller om det ens är så det är ju egentligen inte så bra heller.

• mithrandil
    miracle maker skrev 2011-05-12 15:59:23 följande:
    Ni som har barn med infektionsastma, som inte går på konstant medicinering: börjar ni ge astmamedicin redan vid första tecknet på förkylning som det står i papprena vi fick från dotterns läkare? Dotterns näsa rinner men luftvägarna är ännu fria och fina, ska jag ändå börja med medicinen nu?
     Ja gör det.
    Till oss sa de minsta tecken på förkylning. Man ska alltså inte låta de hinna bli dåliga med andning innan man medicinerar för då blir det svårare att råda bot på sen.

Nån som har något bra förslag på något gott att äta som inte innehåller mjölk eller gluten?
    Blir kalas på lördag men varken mamma eller amanda kan äta något av det som det kommer bjudas på.
    Lite trist eftersom mamma är en gottegris.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil
    miracle maker skrev 2011-05-12 15:59:23 följande:
    Pulmicort antar jag att ni har som du undrar du ska börja med? för jag glömde ju vilken medicin det var fråga om. Är ju lite olika instruktioner. vi ger pulmicort vid minsta tecken på förkylning, men airomir endast om hon är ansträngd i sin andning och behöver vidgas
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Tibell

När tror ni man kan börja märka skillnad på förstoppningsproblematik efter man bytt ersättning ?
    Bella äter ju neocate nu men står fortfarande kvar på samma dos lactulos, vilket är helt rätt.
    Hon har endast ätit enbart neocate idag, igår fasade vi ut den sista altheran.
    Vi fick bara 3 burkar så dietisten kommer ringa på måndag och kolla om vi sett någon skillnad. Men är inte det lite lite med tid ? Hon har ju ändå varit hård i magen sedan födslen , sådant borde väl ta lite tid ?

Miracle maker : Om ni har pulmicort ska den sättas in vid minsta lilla tecken.

Mithrandil : Hur mår barnen nu ? Har ni tagit bort mjölk och ägg ur Alexanders kost ? Kollat gluten på honom ? Hur mår Amanda ? Sluppit inhalationerna ?

Svar på tråden Allergitråden