• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    Minifer skrev 2011-05-11 02:56:26 följande:
    blö. jag råkade visst återinföra mjölken lite brutalt (glass) och gissa vem som är helrisig i magen... ajjeeeee... Tror att loppan fått betydligt mer eksem också, men hon hade skrikit ett tag innan jag kollade, så ska dubbelkolla imorgon att det inte bara var att hon var röd pga skrik. Är de kvar skiter jag i vad läkaren säger och följer vad vi själva tror.

Nu ligger hon och hostar och hostar, har inte lyckats hämta ut inhaleringstjofräset än så mäste göra det imorgon. Blir så ledsen, Bastian har alltid varit lite rosslig han med, men när jag ifrågasatt att barnen rosslat har de bara sagt att det är normalt och att barn ofta låter så. Ingen som har sagt att eksembarn ofta har astma. Fattar inte varför det skall vara så svårt liksom...Var till läkaren med storebror för ett par månader sedan när han hostat flera veckor utan att vara förkyld, och vi undrade om det kunde vara lunginflammation eller något (vi hade ingen aning om att astma kunde ge hosta, har alltid trott att det är att man andas pipigt och väsigt) men då fick vi mest en axeltyckning. gah!

känns läskigt med hela inhalationsgrejen, med masken och så.. hur brukar 5-månaders och ett och ett halvtåringar reagera, blir de jätteledsna? Är det obehagligt för dem?
    Eksem och astma = allergi skulle jag vilja skriva... Men vet att inte alla läkare håller med mig...
    Även astman brukar ju blir ju sämre om man får i sig  något man inte tål...

En 5-månaders tror jag gillar läget bara. Inga problem gissar jag.

Vi inhalerade vår 9 månaders och det gick hur bra som helst. Men har sett motsatsen också.. Försök att inte skrämma och ta det lugnt är mitt råd.

Blå Myran  fick höra att de får bättre in det om de skriker, vill minnas att de hade rätt mycket problem med sin lille kille när han var liten, men vet inte hur gammal han var då..
  • LillSkruttet
    Minifer skrev 2011-05-11 02:56:26 följande:
    blö. jag råkade visst återinföra mjölken lite brutalt (glass) och gissa vem som är helrisig i magen... ajjeeeee... Tror att loppan fått betydligt mer eksem också, men hon hade skrikit ett tag innan jag kollade, så ska dubbelkolla imorgon att det inte bara var att hon var röd pga skrik. Är de kvar skiter jag i vad läkaren säger och följer vad vi själva tror.

Nu ligger hon och hostar och hostar, har inte lyckats hämta ut inhaleringstjofräset än så mäste göra det imorgon. Blir så ledsen, Bastian har alltid varit lite rosslig han med, men när jag ifrågasatt att barnen rosslat har de bara sagt att det är normalt och att barn ofta låter så. Ingen som har sagt att eksembarn ofta har astma. Fattar inte varför det skall vara så svårt liksom...Var till läkaren med storebror för ett par månader sedan när han hostat flera veckor utan att vara förkyld, och vi undrade om det kunde vara lunginflammation eller något (vi hade ingen aning om att astma kunde ge hosta, har alltid trott att det är att man andas pipigt och väsigt) men då fick vi mest en axeltyckning. gah!

känns läskigt med hela inhalationsgrejen, med masken och så.. hur brukar 5-månaders och ett och ett halvtåringar reagera, blir de jätteledsna? Är det obehagligt för dem?
    Lillkillen var INTE glad åt inhalationerna från början. Han fick tokpanik och jag fick blåhålla honom medan han kippade efter andan och grät hysteriskt samtidigt. Var skitjobbigt. Han var då runt 5 månader. Nu är han 8 månader, har vant sig vid masken då vi inhalerat honom dagligen sedan han fick den. ibland är den inte jättepopulär (när man håller på för länge), men han ler och kommer krypandes när man visar den för honom numera, och det är ett ENORMT framsteg.
    Det viktigaste är egentligen, tror jag, att man är bestämd när man ger inhalationen till små barn. Även om de tycker det är obehagligt så vet man ju själv att det är det bästa för barnet. Och som sagt, trots många kämpiga inhalationer här, så tycker sonen nu att masken är rätt ok. Lycka till!
    Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • t0va
    Kavat skrev 2011-05-11 08:23:45 följande:
    t0va, det är helt förskräckligt dåligt!! Buss på dem!!! Demon
    Ingen ringde igår och inte idag heller så jag bussade sambon på dem, den 23:e kommer leveransen så typ 26:e eller i värsta fall veckan efter den 30:e kommer maten till dem. Helt jävla otroligt! 1månad efter att vi beställde och vi får mat för ca 36 dagar, nu räcker det ju längre eftersom han äter lite mer vanlig mat men ändå. Hur många fler sitter och blir drabbade? 

Jag väntar på att bvc ska ringa imorgon så får vi se ifall de kan producera ett pappersrecept för nästa gång det strular.  
  • Tibell

vad tror ni om detta :

Ingredienser : Vatten, socker, stabiliseringsmedel ( pektin) , surhetsreglerande medel ( citronsyra, askorbinsyra) , aromer, färgämnen ( sockerkulör , karmin, betakaroten) , konserveringsmedel ( kaliumsorbat, natriumbensoat )
    Är en isglass. Kan den funka mån tro ?

• tes 75
    Tibell skrev 2011-05-11 19:32:47 följande:
    vad tror ni om detta :

Ingredienser : Vatten, socker, stabiliseringsmedel ( pektin) , surhetsreglerande medel ( citronsyra, askorbinsyra) , aromer, färgämnen ( sockerkulör , karmin, betakaroten) , konserveringsmedel ( kaliumsorbat, natriumbensoat )
    Är en isglass. Kan den funka mån tro ?
    oh, vilket märke? den skulle nog funka här, men ge lite röda kinder av betakarotenet bl a.
  • Tibell

Swipper hette den. Sprang på den idag när jag handlade och blev såå glad eftersom den faktiskt verkar funka =0. Är som saft i avlånga små förpackningar som man lägger in i frysen

• Miralicia
    Tibell skrev 2011-05-11 19:41:05 följande:
    Swipper hette den. Sprang på den idag när jag handlade och blev såå glad eftersom den faktiskt verkar funka =0. Är som saft i avlånga små förpackningar som man lägger in i frysen
    Just det, den bör nog funka för er. Här funkar den inte för dottern pga kaliumsorbat.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Allrona

Älsklingen87 - den har jag också upptäckt och dottern gillar den så det är ju kanon! Här funkar den alltså men hon är ju inte allergisk mot vete!

• Tibell
    Miralicia skrev 2011-05-11 19:52:32 följande:
    Just det, den bör nog funka för er. Här funkar den inte för dottern pga kaliumsorbat.
    Åhhhh * dansar glädjedans för fullt *
    Tänk att man kan bli så glad för lite glass, något man bara tvärvägrade ge dottern pga av sockret ;) Blir blir man själaglad när man kan hitta något gotte åt sitt lilla allergitroll!

Just isglass är något jag saknat att inte kunna ge henne. För när hon blir kass i astman, vilket sker ofta, vägrar hon allt som har med mat och dryck att göra. Hon blir nämligen såå flåsig och får svårt att andas och då slutar hon helt att äta eftersom det blir för jobbigt. Perfekt nu när man kan ge henne något i allafall =)

Hur har det gått för er ? Kommit fram till vad dotterns röda kinder berodde på?
Svar på tråden Allergitråden