• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Sousafon
    Kavat skrev 2011-05-06 11:45:59 följande:
    Minifer skrev 2011-05-05 22:57:06 följande:
    har du kollat upp dina sköldkörtelvärden? Kan vara det annars kanske? www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Hypertyre...-/
    Håller med! Både sköldkörteln och celiaki bör kollas upp, och allergier!
    Man kan ha glutenintolerans utan att ha symptom alls, så absolut. Dessutom så hänger de ihop, de autoimmuna sjukdomarna och uppenbarligen kunde man ha både ock. Suck!
    Ja, när man upptäcker allergier hos sitt barn blir man ju mer uppmärksam på eventuella symptom hos sig själv också. Eller varför händer saker nu? JAg har fått två allergiska reaktioner sedan min son kom, en gång mot antibiotika (kraftigt, fick åka ambulans) och en gång när jag åt mycket tofu. Jag har aldrig trott att jag var allergisk mot någonting...
  • Mela78

Va länge sen jag kikade in här, hoppas ni alla har det bra!

Undrar vad ni har för erfarenhet av allergiförskola. Är det värt att dela på barnen om barnen är olika mycket allergiska och åka närmare två mil med det allergiska barnet till allergiförskola (dock hyffats nära ena förälderns arbetsplats)? Tänker sen inför skolstart, blir stort steg för det allergiska barnet som inte gått på förskola tillsammans med någon i överflytt från förskola till skola... Har i dagsläget inga stora problem med förskolan, men är orolig för framtiden då dottern verkar reagera mer och mer nu senaste månaderna. Antingen nya allergier eller så slarvar förskolan.

Har för mig att någon berättat i tråden om något barn som reagerat på antihistamin/allergimedicin. Vilken medicin var det och vet man vad i medicinen som barnet inte tål? Misstänker att dottern kanse reagerar på Tavegyl. Och eftersom hon verkar reagera även på vitamintabletter funderar jag på om det kan vara persika (arom) som båda innehåller...

• LillSkruttet
    t0va skrev 2011-05-05 22:51:31 följande:
    Fattar lite hur du tänker, jag har en depp nu ang. theo och hans diarre. Idag har jag bytt bajsblöja 5 gånger, det blir inte bättre och har snart hållt på en vecka. Jag vill att det är tänderna men nu har jag misstänkt något i enago flera gånger. Pratade med sköterskan på föräldrastödet idag och hon sa att vi helt klart borde ha en läkare på allergimottaningen, verkar som om vi trillat mellan stolarna när vi bytte bvc, men vårat nya som är bra ska ringa imorgon eller nästa vecka så får vi se. 

Jag vill bara ha någon att bolla tankar med, lägga upp en plan över vad han ska äta och hur vi ska fortsätta, blir så knäckt när det blir bakslag även om han verkar må bra för övrigt. Känner att han gärna får äta ersättning tills han blir stor och kan säga hur det känns, nu får jag ångest över att ge honom mat för att han kan reagera. 

Så fort det känns lungt så händer något och så blir det skit igen. Hoppas vi får komma till allergimottagningen och få hjälp där. Han kan knappast leva på risgrynsgröt, ersättning och ris/potatiskex resten av livet. 

Hoppas du får hjälp så det känns bättre snart. 
     Ni skulle verkligen behöva en läkare på allergimottagningen. Nu tycker jag iof inte att vår läkare där lyssnar särskilt bra. Eller snarare, han verkar mest rycka på axlarna och så ler han lite, känns som om han ser ner på en lite. Ungefär som om man inte fattar riktigt. Stör mig på det. Om jag ställer en fråga kring allergierna eller ev korsreaktioner etc så vill jag inte ha en klapp på huvudet och ord som egentligen säger att jag ska sluta fåna mig, jag vill att mina frågor tas på allvar och att jag får klara svar. Han har dessutom lovat dietistkontakt de 2 senaste gångerna vi varit dit, men än har inget hänt (senast vi var där är en månad sedan). Så jag blir lite less faktiskt.

Att få bolla med någon och hjälp att lägga upp kosten, samt att få råd och tips, är det jag hoppas att dietisten ska kunna hjälpa oss med. Men jag hör ju aldrig av henne. Kanske ska ta och ringa upp och fråga om läkaren ens pratat med henne. 
    Jag ger Leo mycket mat nu och han får bara Nutramigen på natten/morgonen när han vaknar, samt vid nattning. Annars är det puréer, gröter, hemmagjord yoghurt, fruktpuréer etc. Men ska vi börja utesluta sädesslag så ryker det en hel del av det vi idag ger, och då blir det tillbaka till ersättningen. Nu när han äntligen verkar börja gå upp i vikt ok igen. *suck* 

Ja, jag hoppas att KBT terapeuten ska kunna hjläpa mig att få lite rätsida på mina tankar. Just nu är det kaos i hjärnkontoret och jag orkar och vill inget alls. Tvingar mig själv till en massa saker för att inte isolera mig hemma alltför mycket, men det är tungt just nu. Det går ju dessutom ut över barnen, och det märker ju stora tjejen mest. Hon reagerar med att bli alldeles omöjlig och dagen idag avslutades med att hon örfilade mig och jag släpade henne i säng under skrik och gråt. Det  känns som en ond cirkel alltihopa. Vi springer runt i ekorrhjulet som bara snurrar snabbare och snabbare. Något måste hända som bryter detta....jag hoppas att det är att hjälpen från terapeuten som kan göra det i och med att jag kan ändra mitt tänk.

Styrkekramar till dig! Ni kämpar ju också på med matproblemen. Hoppas vi snart får lite rätsida på eländet så vi vet vad man kan ge de små liven.
    Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • t0va
    LillSkruttet skrev 2011-05-06 20:54:02 följande:
     Ni skulle verkligen behöva en läkare på allergimottagningen. Nu tycker jag iof inte att vår läkare där lyssnar särskilt bra. Eller snarare, han verkar mest rycka på axlarna och så ler han lite, känns som om han ser ner på en lite. Ungefär som om man inte fattar riktigt. Stör mig på det. Om jag ställer en fråga kring allergierna eller ev korsreaktioner etc så vill jag inte ha en klapp på huvudet och ord som egentligen säger att jag ska sluta fåna mig, jag vill att mina frågor tas på allvar och att jag får klara svar. Han har dessutom lovat dietistkontakt de 2 senaste gångerna vi varit dit, men än har inget hänt (senast vi var där är en månad sedan). Så jag blir lite less faktiskt.

Att få bolla med någon och hjälp att lägga upp kosten, samt att få råd och tips, är det jag hoppas att dietisten ska kunna hjälpa oss med. Men jag hör ju aldrig av henne. Kanske ska ta och ringa upp och fråga om läkaren ens pratat med henne. 
    Jag ger Leo mycket mat nu och han får bara Nutramigen på natten/morgonen när han vaknar, samt vid nattning. Annars är det puréer, gröter, hemmagjord yoghurt, fruktpuréer etc. Men ska vi börja utesluta sädesslag så ryker det en hel del av det vi idag ger, och då blir det tillbaka till ersättningen. Nu när han äntligen verkar börja gå upp i vikt ok igen. *suck* 

Ja, jag hoppas att KBT terapeuten ska kunna hjläpa mig att få lite rätsida på mina tankar. Just nu är det kaos i hjärnkontoret och jag orkar och vill inget alls. Tvingar mig själv till en massa saker för att inte isolera mig hemma alltför mycket, men det är tungt just nu. Det går ju dessutom ut över barnen, och det märker ju stora tjejen mest. Hon reagerar med att bli alldeles omöjlig och dagen idag avslutades med att hon örfilade mig och jag släpade henne i säng under skrik och gråt. Det  känns som en ond cirkel alltihopa. Vi springer runt i ekorrhjulet som bara snurrar snabbare och snabbare. Något måste hända som bryter detta....jag hoppas att det är att hjälpen från terapeuten som kan göra det i och med att jag kan ändra mitt tänk.

Styrkekramar till dig! Ni kämpar ju också på med matproblemen. Hoppas vi snart får lite rätsida på eländet så vi vet vad man kan ge de små liven.
    Jo precis när man tar bort så mycket så känns det som inget finns kvar, köttfärs är han inte så intresserad av utan tar några få skedar av, så jag blandar med fruktpuree då äter han lite mer, men det är ju inget han kan leva på. Blir mer frukt än riktig mat. 

Idag höll jag på att bryta ihop jag med, vi beställde mer mat för 2 veckor sedan och jag har ringt varannan dag för att se ifall det kommit men inte då. Så i måndags tog jag mitt pappersrecept och hämtade en burk på apoteket, de hade bara en burk hemma men sjukhusköket sa att maten skulle komma den här veckan så det räckte med en burk. Idag ringde jag igen och fick till svar att det inte hade kommit något. 

Då var maten nästan slut, och vi hade ingen risvälling heller för det har inte funnits på våra 2 ica den senaste tiden. Så jag packade in ungen i bilen och åkte till stan, hittade välling på första ica vi kollade på. Sen gick vi till apoteket, då hade jag 3 skopor ersättning kvar. Men som tur var så hade de 6 burkar nutra och 4 profylac som vi fick ta med oss. 

Nu när vi dubbelkollat så det skulle komma så kommer det inte ändå. Nu hade vi ju våra pappersrecept och svärmor hade 1 burk nutra på sitt apotek så vi skulle inte stå utan mat den här gången, men ändå. Tänk om vi inte hade de recepten kvar utan bara gått efter de regler som gäller här i landstinget? 

Inte någon hjälp fick vi från sjukhusköket heller som ska ordna hem maten de vet ju att jag ringt flera gånger. "ja vi får ta och se vad som hänt" var deras svar, så jag måste ringa igen på måndag och kolla. Fast det är inte panik som tidigare gånger.. men ändå. 

Så nonchalanta...

Diarren fortsätter, nu får han nutramigen som han blivit lite förstoppad av innan så jag hoppas det stoppar upp lite. För han har frätit sönder rumpan trots att vi smörjt och tvättat med olja.  Han gillar i alla fall att få kräm på kinderna får se det som positivt att han inte protesterar. Tänk om det hade funnits en instruktionsbok till varje barn. 

Kämpa på allihopa där ute.  
  • Kavat
    Mela78 skrev 2011-05-06 20:38:20 följande:
    Va länge sen jag kikade in här, hoppas ni alla har det bra!

Undrar vad ni har för erfarenhet av allergiförskola. Är det värt att dela på barnen om barnen är olika mycket allergiska och åka närmare två mil med det allergiska barnet till allergiförskola (dock hyffats nära ena förälderns arbetsplats)? Tänker sen inför skolstart, blir stort steg för det allergiska barnet som inte gått på förskola tillsammans med någon i överflytt från förskola till skola... Har i dagsläget inga stora problem med förskolan, men är orolig för framtiden då dottern verkar reagera mer och mer nu senaste månaderna. Antingen nya allergier eller så slarvar förskolan.

Har för mig att någon berättat i tråden om något barn som reagerat på antihistamin/allergimedicin. Vilken medicin var det och vet man vad i medicinen som barnet inte tål? Misstänker att dottern kanse reagerar på Tavegyl. Och eftersom hon verkar reagera även på vitamintabletter funderar jag på om det kan vara persika (arom) som båda innehåller...
    Sorbitol i de flesta flytande mediciner som t.ex Tavegyl och flytande aerius, hostmediciner, tandkräm osv...
    l
  • annacec

Min 5-veckors bebis har blodigt slem i avföringen. Vi ammar. Har testat komjölksfritt i två veckor, men ingen skillnad, nästan mer nu. Kan det vara glutenallergi?

• Miralicia
    annacec skrev 2011-05-07 13:08:51 följande:
    Min 5-veckors bebis har blodigt slem i avföringen. Vi ammar. Har testat komjölksfritt i två veckor, men ingen skillnad, nästan mer nu. Kan det vara glutenallergi?
    Svarade dig i mjölkallergitråden igår, men klistrar in det jag skrev även här.

Gluten är hon/han för liten för att reagera på i form av celiaki/glutenintolerans, vilket är ett livslångt tillstånd. Man utvecklar inte glutenintolerals under helamning även om gluten kan passera över i bröstmjölken (däremot så kan den lilla mängden ev påverka om det redan finns en glutenintolerans) däremot så kan man reagera på vete som allergi vilket är en helt annan sak än glutenintolerans genom att det är andra proteiner i sädesslagen som man då reagerar på med olika kroppsliga mekanismer som ligger bakom vete/sädesslagsallergi & glutenintolerans. Men läs vad jag skrev i mjökallergitråden, finns betydligt troligare förklaringar där:

"annacec:
    ge det ett litet tag till, trots allt så är det inte så länge som du varit utan mjölk, och sen några småmissar på det. När man ska testa så ska man räkna med att man utesluter helt 3-4 veckor innan man försöker drar några bestämda slutsatser (om det inte är så att man fått en markant skillnad bara från en dag till en annan). Sen eftersom tarmen verkar vara rätt rejält påverkad så får man räkna med att det tar ytterligare ett antal veckor efter att man har hunnit bli helt fri från mjölkprotein för tarmen att återhämta sig och läka igen

Såg att  du skrev att det nästan är värre efter en vecka på mjölkfritt får mig att fundera på vad du använder och ersätter mjölk med - havre? ris? soja?
    Eller äter du mycket vegetariskt och därmed mkt soja & baljväxter?

Det finns ett samband med mjölkproteinallergi & sojaallergi på så sätt att mellan 30-50% (nämns lite olika siffror på olika håll) av mjölkallergiska bebisar & småbarn utvecklar även sojaallergi. Ofta genom att de har en delvis likartad proteinstruktur så att när man upptäcker mjölkallergi och ersätter med soja så tar det omogna immunförsvaret fel och börjar reagera på soja i tron att det är mjölk (lite kort förklarat).

Även antalet allergier mot havre har ökat under de senaste åren genom det enormt ökande utbudet av havreprodukter, så att när man börjar ersätta all mjölk med havrebaserade produkter så blir det nästan lite överdos av havre jämfört med hur mkt havre som brukar vara med i normal kost. Så om jag var du så skulle jag under de närmast kommande veckorna se till att helt undvika soja och ev även vara försiktig med havre och i första hand anvnda mig av ris- & kokos-produkter som ersättning för mjölk.
    Ett alternativ om det inte blir bättre är mer drastiskt så det avvaktar man gärna lite med är att gå ner på en strikt baskost/eliminationskost där man under ca 2-3 veckor håller en väldigt begränsad kost med bara ett väldigt fåtal livsmedel som sällan brukar orsaka allergiska reaktioner och därefter långsamt testar att introducerar ett födoämne i taget med ett par dagars mellanrum. Men testa helt soja- & baljväxtfritt i första hand.

Sen eftersom tarmen verkar vara rätt så påverkad så kan det vara bra att börja ge sempers magdroppar om ni ännu inte ger det. De innehåller "snälla magbakterier" som hjälper tarmen att återhämta sig. Men ge inte fulldos på en gång utan börja med en droppe och trappa successivt upp till full dos, annars så är det inte helt ovanligt att magen blir lite "chockad" så de fått magknip av det.

Ang läkaren du träffade - är nog bäst att jag inte säger vad jag tänker."

Sen ett tillägg - även ägg hör till de vanligaste allergierna bland små barn (mjölk, ägg, soja, fisk (torsk främst), vete och i viss mån även havre. Kombinationerna mjölk-ägg, mjölk-soja samt mjölk-ägg-soja är klart vanligast. När du uteslöt mjölk,  det är inte så att du börjat äta tex majonnäs och andra röror & såser mm med ägg i istället för mjölkbaserade i större omfattning än innan?
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • mithrandil

Hur var det nu.. fick inte utesluta gluten förrens prover var tagna säger ni?
    Räcker det om han dricker sin fullkornsvälling 2 gånger per dag eller måste vi fortsätta med pasta och smörgåsar och sånt med? Nu äter han ju typ ingenting mer än frukt, grönsaker och ca halva sina vällingflaskor så han får ju ändå inte i sig direkt mycket gluten.

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • tes 75

någon här som brukar äta Lithells falukorv? den är typ basföda här hemma. men så idag tyckte vi den smakade annorlunda, & kollade innehållsförteckningen. döm om vår förvåning när där står druvsocker!!! har det alltid varit druvsocker i lithells falu, & så har vi helt enkelt missat det förut? Förvånad eller har de ändrat receptet utan att som brukligt är sätta en liten blänkare om det på förpackningen? Obestämd

http://atriaretail.se/sortiment/sortiment_efter_varumarke/?item_id=317 

Svar på tråden Allergitråden