• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • tes 75
    Kavat skrev 2011-05-07 19:24:39 följande:
    Jag vet inte, vi har aldrig köpt just falukorven, men äter mycket vanlig korv och den innehåller nog det vill jag minnas... Men det är majs, fast det hjälper ju inte er.

Vad jag tidigare åtminstonde läst mig till är att både Lithell och Scan enbart har majs i sina korvar.
    Hela Scans fabrik är ju mjölk, ägg och vetefri har jag för mig och där görs även leverpastejen (bredbara) vill jag minnas. Men går nog att dubbelkolla på www.scan.se

Men som sagt majs....
    tack för svar! och bra info, som vanligt
    Tibell skrev 2011-05-07 19:25:39 följande:
    Tes : tur i allafall att ni hittat orsaken! Hoppas ni får mår bra nu då!
    ja, vi får hoppas att det varit en stor anledning till våra dåliga magar..

• mithrandil
    Tibell skrev 2011-05-07 19:25:39 följande:
    Tes : tur i allafall att ni hittat orsaken! Hoppas ni får mår bra nu då!

Här är har Bella varit sååå bra i sin astma. Jag är själaglad över att ha en dotter som andas normalt och som inte flåsar som en gammal tant bara av att äta =)
    Men hon började väsa en stund här nu i eftermiddag och då bröt jag nästan ihop. Men det var i samband med att hon lekte i gräset och både armar och ben är lite prickiga så jag tror det hängde ihop. Hon fick dubbelpuff och lät bättre sen =)
    Något mer barn som blir prickig av gräs ??
    När jag var liten blev jag i bästa fall prickig av gräs, ville det sig illa blev hela jag full av nässelutslag.
    Kunde springa barfota i gräset av någon underlig anledning men inte ligga i eller sitta på så jag fick alltid ta med mig en filt om vi skulle vara ute på gräsmattan. Vet inte vad det kom sig av och jag vet inte när det försvann men nu klarar jag av att sitta på gräs utan några som helst problem.

Amanda är nog påväg att bli förkyld här igen. Andades lite pustande, men det kan ju vara pga att hon vägrar släppa nappen men hon har precis nu somnat och har skrikit i flera timmar. Hon fick visserligen tag i en "chokladskumbanan" godis hemma hos en kompis innan så skriket kan ju likväl komma från det.
    Håll nu tummarna. Antar att det är nu vi får se om hon har förkylningsastma eller om det var bakterien som gjorde andningsbesvären.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • LillSkruttet

Upptäckte idag att dottern "matade" lillkillen med sitt lördagsgodis, eller snarare, hon lät honom slicka på hennes klubba från godispåsen. Hon trodde att ingen av oss såg, för hon stod ensam på altanen vid sonens vagn och maken var i garaget och donade och jag var inne och fixade inför middagen. Men jag såg henne genom fönstret och hojtade åt henne så hon hörde genom altandörren och hon såg väldigt fundersam ut på hur någon kunde ha sett henne, samtidigt som hon sjönk ihop lite och skämdes. Maken sade att han kommit på henne att få honom att slicka lite på de andra godisbitarna i hennes påse också. Hon är otroligt generös med sitt godis jämt, vi ska ofta smaka osv. Men jag blir jätterädd dels att sonen ska sätta något i halsen (han är ju bara 8 månader) eller att godisen ska innehålla något han är allergisk mot.

Ang prickar när man är ute. Jag har, sedan ca 1 månad tillbaka, till och från sett att jag får som eksemprickar i armvecken. Typiskt böjveckseksem, MEN de kliar inte vilket de säger att eksem alltid gör. Vet inte om jag har någon pollenallergi, men maken säger att jag varje vår gnäller över att jag är förkyld och att det inte vill släppa.....han är övertygad om att jag är känslig mot pollen. Har dock aldrig testat mig. Någon som har någon teori ang prickarna?

Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • mithrandil
    LillSkruttet skrev 2011-05-07 22:54:44 följande:
    Upptäckte idag att dottern "matade" lillkillen med sitt lördagsgodis, eller snarare, hon lät honom slicka på hennes klubba från godispåsen. Hon trodde att ingen av oss såg, för hon stod ensam på altanen vid sonens vagn och maken var i garaget och donade och jag var inne och fixade inför middagen. Men jag såg henne genom fönstret och hojtade åt henne så hon hörde genom altandörren och hon såg väldigt fundersam ut på hur någon kunde ha sett henne, samtidigt som hon sjönk ihop lite och skämdes. Maken sade att han kommit på henne att få honom att slicka lite på de andra godisbitarna i hennes påse också. Hon är otroligt generös med sitt godis jämt, vi ska ofta smaka osv. Men jag blir jätterädd dels att sonen ska sätta något i halsen (han är ju bara 8 månader) eller att godisen ska innehålla något han är allergisk mot.

Ang prickar när man är ute. Jag har, sedan ca 1 månad tillbaka, till och från sett att jag får som eksemprickar i armvecken. Typiskt böjveckseksem, MEN de kliar inte vilket de säger att eksem alltid gör. Vet inte om jag har någon pollenallergi, men maken säger att jag varje vår gnäller över att jag är förkyld och att det inte vill släppa.....han är övertygad om att jag är känslig mot pollen. Har dock aldrig testat mig. Någon som har någon teori ang prickarna?
    Alexanders böjveckseksem kliar inte alltid.
    Lite konstigt de där men ibland kan han ha jättemycket och han kliar sig ingenting, sen några dagar efter har han nästan ingenting men kliar sönder sig på hela kroppen.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • tes 75

jahapp, så får det väl anses konstaterat att iaf storebror på 2,5 år har pollenallergi. väste som darth vader i morse, & hostade som i en plåtburk. nu, etfer en dubbel-  & en enkelpuff airomir + en puff pulmicort har det lättat. han är också svullen runt ögonen. lillasyster är också lite tungandad& har klar rinnsnuva. jag ska så klart höra med barnens läkare hur vi bör medicinera, men tänkte ändå fråga er i tråden som också har så små barn som känner av pollen,. kör ni enbart med astmamedicin vid behov, eller ger ni förebyggande allergimedicin också?

själv struntar jag i telfast i år eftersom jag sover kasst på den, & får diarré, så jag  tar bara nasonex & ögondroppar. har bricanyl om det skulle behövas (än så länge i år kliar det bara i halsen av pollenet). ger man ögondroppar & nässpray till små barn? själv fick jag det när jag var 9, men det var heller inte förrän då som min pollenallergi bröt ut & konstaterades.

• tes 75
    tes 75 skrev 2011-05-08 07:55:53 följande:
    jahapp, så får det väl anses konstaterat att iaf storebror på 2,5 år har pollenallergi. väste som darth vader i morse, & hostade som i en plåtburk. nu, etfer en dubbel-  & en enkelpuff airomir + en puff pulmicort har det lättat. han är också svullen runt ögonen. lillasyster är också lite tungandad& har klar rinnsnuva. jag ska så klart höra med barnens läkare hur vi bör medicinera, men tänkte ändå fråga er i tråden som också har så små barn som känner av pollen,. kör ni enbart med astmamedicin vid behov, eller ger ni förebyggande allergimedicin också?

själv struntar jag i telfast i år eftersom jag sover kasst på den, & får diarré, så jag  tar bara nasonex & ögondroppar. har bricanyl om det skulle behövas (än så länge i år kliar det bara i halsen av pollenet). ger man ögondroppar & nässpray till små barn? själv fick jag det när jag var 9, men det var heller inte förrän då som min pollenallergi bröt ut & konstaterades.
    börjar luta åt att det var falsk krupp han hade. så pollenallergin kanske är rätt lindig ändå. hur som helst, hur brukar man medicinera små barn?
  • ViFrånLandet
    tes 75 skrev 2011-05-08 08:03:59 följande:
    börjar luta åt att det var falsk krupp han hade. så pollenallergin kanske är rätt lindig ändå. hur som helst, hur brukar man medicinera små barn?
    Jag vet inte säkert så de andra får rätta mig om jag har fel men jag tror man ger förebyggande, typ aerius eller liknande och så astmamedicin, antingen kontinuerligt eller vid behov...

Vi har haft en skön vecka här hemma, regnigt och kallt Flört Nu börjar dock solen titta fram allt mer och G är snorigare igen. Hostan och bubblet i luftrören har varit samma hela tiden och blir inte bättre av medicinerna så igår fick han bara på morgonen och vi märkte ingen skillnad alls så idag provar vi utan helt för se... Måste försöka få tag i läkaren i veckan så vi kan utreda för pollen eller vad det nu är som gör andningen så besvärlig för honom!
  • The Luckiest
    lolo21 skrev 2011-05-07 20:24:48 följande:
    The luckiest: Men fyy vad jobbigt, stackars E och er! Rynkar på näsan Hoppas hon är bättre nu? Skit när det blir så, och skit när man inte vet vad det beror på! Kan det vart majsen eller vad tror ni?

Huua vad många verkar ha det jobbigt nu, massor med kramar till er Nalle
    Ja det är bättre nu. Vet inte vad det kan varit, men majs? hon har ju ätit majskrokar hela tiden samt majsbröd. Usch jag vet inte.. Hur är det med L då? Och hur gick dopet? var hon frisk o så?
  • Tibell

Mithrandil: jag blir också helt galet prickig om jag kommer i kontakt med gräs, prickarna svider och kliar massor. Men jag är allergisk mot gräs vilket är konstaterat med blodprov
    Jag tänkte mer om det fanns någon som inte är allergisk men som får prickar ändå..
    Vill ju inte att hon ska vara gräsallergiker :(

Hur har det gått med Amanda och mjölkmissen, fick hon i sig något ?
    Och hur går det med andningen ?

• Tibell

ViFrånLandet : hur mår G nu? Har dagen gått bra ?

Imorgon väntar ett efterlängtat läkarbesök för stora tösen ! Hoppas verkligen vi kan bli lite klokare på alla hennes knasigheter!
    Har försökt fasa ut movicolen för att se om det kanske stabiliserat sig med magen nu ... Funkade INTE

Svar på tråden Allergitråden