• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Maddisen80

Hej jag ska ju flyga den 15 juni upp till s-vall från malmö så nu har jag ordat med intyg  att jag är glutenallergiker och mjölkproteinallergisk så jag får ta med mig fika på flyget :=) annars får man inte det.

• Minifer

Hej! Nu har,vi varit hos läkaren, besöket tog ca två timmar! Dottern pricktestades för mjölk och ägg, och det visade inget. Men hon är bara fem månader?Är inte det alldeles för tidigt att pricktesta? Sonen som jag däremot gärna ville pricktesta gjorde hon inte, utan det blev blodprov på soja, apelsin och mjölk. Sedan tyckte hon de lät rossliga, så nu ska de gå en kur med inhalation flera gånger om dagen :(

• Jaramla
    Maddisen80 skrev 2011-05-09 14:25:26 följande:
    Hej jag ska ju flyga den 15 juni upp till s-vall från malmö så nu har jag ordat med intyg  att jag är glutenallergiker och mjölkproteinallergisk så jag får ta med mig fika på flyget :=) annars får man inte det.
    men är det sant? till barn får man ju ha med sig barnmat oavsett men man måste alltså ha intyg? alla flygbolag eller bara något särskilt?
  • Tibell

Tack för att ni håller med mig . Sitter fortfarande och surar lite. Tror nog det varit så enkelt att maken glömt att ta upp det.
    För det låter väldigt konstigt att läkaren skulle Ignonera att hon fått symtom från hals och mun. Inte bra symtom att bara strunta i. Får se om jag ringer och försöker få en tid eller bara gilla läget. Hur som ska hon inte få nötter i allafall tills vidare

• ViFrånLandet
    Tibell skrev 2011-05-09 21:52:57 följande:
    Tack för att ni håller med mig . Sitter fortfarande och surar lite. Tror nog det varit så enkelt att maken glömt att ta upp det.
    För det låter väldigt konstigt att läkaren skulle Ignonera att hon fått symtom från hals och mun. Inte bra symtom att bara strunta i. Får se om jag ringer och försöker få en tid eller bara gilla läget. Hur som ska hon inte få nötter i allafall tills vidare
    Tycker absolut du ska ringa läkaren! Du kan ju lägga fram det lite fint och säga att du inte riktigt förstod vad som sagts och bestämts, om du inte vill skälla på sambon inför läkaren Flört
  • SanTan

En liten fråga.
    Vi funderar på att åka till Thailand nästa vår. Vågar man det med två barn som båda har jordnötsallergi? Jag är lite nojig....

Tänker på att dom använder mycket jordnötter i sin matlagning i Thailand. Jordnötsolja, jordnötssåser och hela jordnötter...

Någon som har erfanenhet av detta??

• Maddisen80
    Jaramla skrev 2011-05-09 20:58:14 följande:
    men är det sant? till barn får man ju ha med sig barnmat oavsett men man måste alltså ha intyg? alla flygbolag eller bara något särskilt?
    Hej de är sas jag ska flyga med de säger att man inte få ta med sig fika på planet egentligen så fick skaffa ett intyg
  • mithrandil

vad jag har förstått får man inte ta med någon mat (förutom barnmat som är enda undantaget) när man checkar in på flygplatsen. Men däremot får man ju köpa mat att ta med sig på flyget när man väl är inne på flygplatsen?
    När vi åkte till kreta förra året var det många på vårt flyg som hade köpt smörgåsar och så inne på tax free och det var det ingen som sa något om.

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • lolo21

Är det nån av er som har nexium till era barn? Hur tkr ni det funkar isf? Jag var hos läkaren igår och han skrev ut nexium eftersom jag redan ätit maxdos losec så länge och det inte har hjälpt. (chrons, magkatarr, illamående, noll aptit.)

Läkaren var väldigt bra på barnallergier Flörtjag hade ju Lova med mig så det blev en genomgång av henne med.

• tes 75
    SanTan skrev 2011-05-10 08:03:43 följande:
    En liten fråga.
    Vi funderar på att åka till Thailand nästa vår. Vågar man det med två barn som båda har jordnötsallergi? Jag är lite nojig....

Tänker på att dom använder mycket jordnötter i sin matlagning i Thailand. Jordnötsolja, jordnötssåser och hela jordnötter...

Någon som har erfanenhet av detta??
    det bror ju lite på var ni äter & hur känsliga barnen är. restauranger med thailändsk mat skulle inte jag våga gå på, just eftersom jordnötter (och därmed rester av jordnötter på slevar, wokar, personalens händer, etc) finns överallt.

just det känns riktigt trist faktiskt, att det finns många länder (mina favvoresmål, som Thailand, Indien), jag känner att vi inte alls kan resa till pga barnens allergier, men också att det blir otroligt komplicerat att ta sig någonstans över huvud taget på semester utanför Sverige eftersom 3 av 4 är allergiska mot mjölk, ägg, baljväxter, sädesslag, nötter.. vi får lägga semesterbudgeten på sommarstuga kanske.
Svar på tråden Allergitråden