• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell

Åhh. Vilken tur att du sa det :) dietisten var osäker på vad den innehöll så skickade bara med en påse!
    Tack :)

• Tibell

Kavat : stämmer det att ni fick 14 påsar pasta ?? För hur många månader skulle det räcka ?
    Vi fick som sagt 6x200 som ska räcka i 2 månader.. Kändes lite lite.
    Sen frasbröden.. Innehöll de spår av soja?

• Rasmus päron

Hörrni alla matlagningsglada allergiföräldrar, ska vi ta och dränka Melker i bra recept? http://robustchallenge.se/  Jag tror nog inte att det är en direkt utmaning för nån av oss här att få ihop förätt el huvudrätt el dessert utan laktos, gluten och nötter... Och det känns som att vi sliter tillräckligt för att få vinna tävlingen. Sen tycker iaf jag att det ÄR roligt att en av våra stora kockar har uppmärksammat problemet med allergier och tar det på allvar!

• tes 75
    Tibell skrev 2011-05-13 17:06:54 följande:
    Kavat : stämmer det att ni fick 14 påsar pasta ?? För hur många månader skulle det räcka ?
    Vi fick som sagt 6x200 som ska räcka i 2 månader.. Kändes lite lite.
    Sen frasbröden.. Innehöll de spår av soja?
    vad för frasbröd fick ni ut? med majs?
    Tibell skrev 2011-05-13 16:46:57 följande:
    Kavat : hur mycket varor får ni på livsmedelsanvisning ?
    Fick hem Bellas mat idag. 6 påsar pasta, 3 paket lailas gula, ett paket jyttemjöl, 1 fibrex, 1 fiber husk, 2 paket ,2 paket müsli och 2 pofibrer. Ska testa pastan ikväll... Den ser jätte god ut så hoppas Bella ska gilla den.
    Hon har hittills vägrat all annan pasta vi testat..
    vi får ut Orgrans rispasta, vilken båda våra barn (och jag) älskar!

• Tibell
    tes 75 skrev 2011-05-13 22:19:18 följande:
    vad för frasbröd fick ni ut? med majs?
    Tibell skrev 2011-05-13 16:46:57 följande:
    Kavat : hur mycket varor får ni på livsmedelsanvisning ?
    Fick hem Bellas mat idag. 6 påsar pasta, 3 paket lailas gula, ett paket jyttemjöl, 1 fibrex, 1 fiber husk, 2 paket ,2 paket müsli och 2 pofibrer. Ska testa pastan ikväll... Den ser jätte god ut så hoppas Bella ska gilla den.
    Hon har hittills vägrat all annan pasta vi testat..
    vi får ut Orgrans rispasta, vilken båda våra barn (och jag) älskar!

Vi fick inget frasbröd alls. Fanns tyvärr inte så mycket som hon tålde att välja på.
    Men det fanns ett frasbröd att välja på men tror det innehåller spår av soja och det fixar inte Bella..

Bella älskade glutispastan och jag tyckte den smakade toppen. Men jag tyckte 6 påsar kändes lite.
    Hur mycket får du till barnen ??
  • tes 75
    Tibell skrev 2011-05-11 20:26:11 följande:
    Dessa stod mitt i gången på vårat Ica, i saft och läsk avdelningen
    Jag kommer köpa med mig fler paket hem. Kostade bara 12 kronor =)
    Har också gjort egna på saft men som du säger är de lite osmidiga att ha med och smaken brukar bara sitta i de första slicken. Har man ätit en stund på den smakar den bara is..
    Dessa är nog mer smak rika =)
    har ni provat swipper-glassarna? mina barn har inte provat än, men jag åt en med "hallon"-smak nyss. den smakade ju fotsvett! och biter sig fast i gommen med en fadd smak.. nåväl, sonen gillar säkert glassen ändå..
  • Tibell
    tes 75 skrev 2011-05-13 22:21:43 följande:
    har ni provat swipper-glassarna? mina barn har inte provat än, men jag åt en med "hallon"-smak nyss. den smakade ju fotsvett! och biter sig fast i gommen med en fadd smak.. nåväl, sonen gillar säkert glassen ändå..
    Japp barnen åt igår och idag =) Och de älskar glassarna..haha. Men är man van att äta althera ( eller nu neocate ) smakar nog glassarna väldigt gott ;)
  • mithrandil

tes 75: vad är det för mat man bör undvika om man har DH?
    Gluten, ja, men har även läst typ jod, glukossirap och massa annat.

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • tes 75
    mithrandil skrev 2011-05-13 22:36:10 följande:
    tes 75: vad är det för mat man bör undvika om man har DH?
    Gluten, ja, men har även läst typ jod, glukossirap och massa annat.
    oj, det vet jag inte.. jag har ingen koll på DH. kanske blandar du ihop mig med någon?
    Tibell skrev 2011-05-13 22:22:54 följande:
    Japp barnen åt igår och idag =) Och de älskar glassarna..haha. Men är man van att äta althera ( eller nu neocate ) smakar nog glassarna väldigt gott ;)
    ja, de har ju lite andra preferenser än vi hur som helst, jag mår inte bra nu efter glassen. mår illa och har fått svullen mage. kaliumsorbat + citronsyra + färgämnen tippar jag på. återstår att se hur barnen reagerar.
  • mithrandil
    tes 75 skrev 2011-05-13 22:39:11 följande:
    oj, det vet jag inte.. jag har ingen koll på DH. kanske blandar du ihop mig med någon?
    Tibell skrev 2011-05-13 22:22:54 följande:
    ja, de har ju lite andra preferenser än vi hur som helst, jag mår inte bra nu efter glassen. mår illa och har fått svullen mage. kaliumsorbat + citronsyra + färgämnen tippar jag på. återstår att se hur barnen reagerar.
    ja förmodligen.
    Hade inte ett av dina barn DH? Om inte får jag be om ursäkt. Ville minnas att det var så. .-)
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
Svar på tråden Allergitråden