• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • tes 75
    Tibell skrev 2011-05-13 22:21:31 följande:
    Vi fick inget frasbröd alls. Fanns tyvärr inte så mycket som hon tålde att välja på.
    Men det fanns ett frasbröd att välja på men tror det innehåller spår av soja och det fixar inte Bella..

Bella älskade glutispastan och jag tyckte den smakade toppen. Men jag tyckte 6 påsar kändes lite.
    Hur mycket får du till barnen ??
    ah, jag tänkte om det var Oldas risbröd, för det är vi storkonsumenter av. iofs är det superbilligt.

vi får ut 7 paket rispasta per uttag. och ett recept har 6 uttag. betyder det att man bara får ett recept per år, eller vad? (har ingen koll än..) 
  • t0va

Jag hittade cornflakes idag som Theo kan äta, förutom att den innehåll honung. Någon som vet ifall det är ok med det när det är på flingor, annars ska man ju undvika det till barn under 1år. Han är 9månader nu. Skulle vara bra plockmat annars, är så svårt att få honom att äta och han älskar att plocka med maten själv. 

• LadyM
    LadyM skrev 2011-05-06 09:17:17 följande:
    Liten fråga om päron! Min lille fick nässelfeber igår, jag misstänker att det var efter att ha ätit några skedar färskt päron - han brukar dock kunna kränga en burk med päronpuré utan problem? Kan det var så? Tänkte inte på att det kunde skilja dem emellan......... 
    Så kom nässelutslag igår igen, det enda jag kan tänka mig som orsak är solrosolja eftersom han åt ett bröd med det i. Är det något ni känner igen?? Jag får väl testa igen, ha lite solrosolja i hans mat och se om även det blir reaktion. Men det är ju så tråååååååååååååååååååååååååkigt att provocera!!!! Blä!!!!
  • mithrandil

t0va: hur har det gått för lilleman efter vetemjölet?

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • lolo21
    The Luckiest: Hur har det gått med E? Hörde att ni provade ägg nu? :)
  • t0va
    mithrandil skrev 2011-05-14 09:21:27 följande:
    t0va: hur har det gått för lilleman efter vetemjölet?
    Vi har haft en helvetesnatt, han var jättetrött igår efter att han sovit middag vid 16-17, så jag la honom igen vid 18:30, då gick ögonen i kors, men han skulle inte sova. Men vi insåg när vi skulle göra mat att jag glömt köpa potatis så vi tog en promenad med vagnen till ica, tog en timme och då var han rätt så lugn. 

Sen somnade han 23:30 och har vaknat och skrikit flera gånger, ungefär på samma sätt som med mjölkallergin, han har varit mer tät också. Vet inte om jag ska tro på en förkylning som råkade komma samtidigt eller om det är veten. Slutade med att jag efter 3 gången han gallskrek och inget funkade la honom i sängen brevid mig, då har jag kunnat klappa på honom och han har sovit sen 5 till 10 fast han har ätit 2 gånger på den tiden.

Inget bajs än, väntar på att det ska vara massa diarre... fast han är pruttig och det luktar sött igen som tidigare. Men så orolig och strulig han har varit i natt var länge sedan han var. Det började redan igår kväll att han skulle sitta på mig och inte leka.

Kommer diarren är jag helt övrertygad... vill ju inte tro att det är mer saker så jag lever i en stor förnekelse, nog för att han varit orolig nu många nätter och har haft nattskräck men inatt var det extremt.  
  • annakoh1209

usch är inte kul med det här med allergier ;(
    jag var på möte med socialen igår och han på mötet trodde att mjölkallergi o laktosintolerant är samma sak, dem verkar ju inte kunna något,

• tes 75

nästa födoämne till allergilistan: tapioka. jag har suttit på toa hela förmiddagen efter att jag ätit ett par supermumsiga scones med rismjöl & tapioka till frukost.

verkar som om gott bröd i det är huset bara är att glömma iofs åt jag en sådan där swipperglass igår, men hade det varit den jag reagerar så här kraftigt på borde jag mått kasst i natt kan jag tycka. återstår att se hur sonen reagerar på den scones han åt.

• The Luckiest
    lolo21 skrev 2011-05-14 10:19:15 följande:
    The Luckiest: Hur har det gått med E? Hörde att ni provade ägg nu? :)
    Det går hyffsat, hon får utslag av två olika sorter men kan inte känna att hon har ont. så för allas skull tycker vi hon kan fortstätta med det. Hon blev ju förkyld o har sovit väldigt dåligt om nätterna nu ett tag men om nätterna blir bra när förkylningen är borta så ska vi fortsätta med ägg. Vore roligt att kunna baka något gott till hennes 1-årsdag o då är det lättare med ägg också.

Hur har ni det nu? kräkningar bättre?
Svar på tråden Allergitråden