• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    Tibell skrev 2011-05-13 17:06:54 följande:
    Kavat : stämmer det att ni fick 14 påsar pasta ?? För hur många månader skulle det räcka ?
    Vi fick som sagt 6x200 som ska räcka i 2 månader.. Kändes lite lite.
    Sen frasbröden.. Innehöll de spår av soja?
    Har inte räknat men står det så så är det så. Fast vi har ingen ren majspasta kvar. Alltså vi har glutis men inte den andra. 2 månader är det väl alltid?
  • Kavat
    Kavat skrev 2011-05-14 13:47:29 följande:
    Har inte räknat men står det så så är det så. Fast vi har ingen ren majspasta kvar. Alltså vi har glutis men inte den andra. 2 månader är det väl alltid?
    20 får jag det till???

Och ändå är det pastan som tar slut först här och vi köper till en massa pasta själva också.

Men kolla hur mycket som går åt och be om mer om det tar slut fort. När de är så små äter de ju inte så mycket. Är kanske skillnad hur gammal man är också. Mina barn brukar dela på en glutis-påse ibland! Och ibland blir det ju över förstås.
  • Tibell

Bellas veteprickar var ÄNTLIGEN borta i tisdags, hade suttit i sen påsk. Onsdags hade hon nya. Kunde inte alls begripa vart hon fick de ifrån. Hennes farmor hade hämtat henne från dagis och fikat, men bara gett frukt och saft.
    Idag såg jag att den saften farmorn gett innehöll glukossirap. suck. Tror inte jag behöver grunna på vart glukossirapen var gjord av ;)
    Kanske därför hon var så hård i magen i torsdags ? Inne på 3.e dagen med neocaten nu. Ingen lactulos hemma så gav movicol i morse men det bara vägrade hon dricka. Men hon har bajsat en gång idag i allafall, perfekt konsistens =) Håll tummarna!!

• Tibell
    Kavat skrev 2011-05-14 13:51:34 följande:
    20 får jag det till???

Och ändå är det pastan som tar slut först här och vi köper till en massa pasta själva också.

Men kolla hur mycket som går åt och be om mer om det tar slut fort. När de är så små äter de ju inte så mycket. Är kanske skillnad hur gammal man är också. Mina barn brukar dela på en glutis-påse ibland! Och ibland blir det ju över förstås.
    Wow, 20! Kanon ju! Vi fick som sagt bara 6 och en påse är redan slut. Men kan de ger mer om det skulle behövas ? Hon sa att det var max men det kan det väl knappast vara då. Eller kanske olika från landsting till landsting ?
  • Kavat
    Tibell skrev 2011-05-14 14:34:23 följande:
    Wow, 20! Kanon ju! Vi fick som sagt bara 6 och en påse är redan slut. Men kan de ger mer om det skulle behövas ? Hon sa att det var max men det kan det väl knappast vara då. Eller kanske olika från landsting till landsting ?
    Ingen aning faktiskt. Jag är inte inblandad i mängderna utan det är dietisten som skrivit ut. Dock har jag dragit ner på mängder om jag tyckt vi har fått för mycket eller sagt till när jag beställer att jag inte behöver ha hem vissa saker.
  • mithrandil

nån som vet vad bongs touch of taste fond innehåller?
    Står maltodextrin men inte vad den är gjord av.

Läser man om allergener som ingår står det att den är glutenfri, men står inget särskillt om vete.
    Funkar den då?

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil

t0va: ja, jag tycker nog själv att det är lite svårt att veta om det är allergi eller inte ifall man bara går efter humör och sömn. Är ju så mycket som kan spela in. Helst vill man ju ha tydligare tecken.
    Men han blev inget röd om kinderna?

tes: Herre jösses, undra vart jag fick det ifrån då tro?
    Ursäkta.

älsklingen: Underbart att höra att magen funkar ganska bra ändå.
    Då kanske det trots allt varit altheran hela tiden ändå.

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • t0va
    mithrandil skrev 2011-05-14 16:46:37 följande:
    t0va: ja, jag tycker nog själv att det är lite svårt att veta om det är allergi eller inte ifall man bara går efter humör och sömn. Är ju så mycket som kan spela in. Helst vill man ju ha tydligare tecken.
    Men han blev inget röd om kinderna?
    nope inget sånt, och idag har han varit jättekinkig och suttit mest i soffan eller mitt knä  och kindera är inte alls röda. Vi var ute och gick en stund och då försvann det lilla röda också som var. Det torra märket han har på ena kinden bleknade endel också. Får se om det blir värre nu när han leker på golvet. 

Vi hittade cornflakes som han kan äta i affären och rispasta, ska prova och se ifall han gillar det ihop med köttfärssås bättre än potatis.  
  • miracle maker
    LadyM skrev 2011-05-14 08:53:10 följande:
    Så kom nässelutslag igår igen, det enda jag kan tänka mig som orsak är solrosolja eftersom han åt ett bröd med det i. Är det något ni känner igen?? Jag får väl testa igen, ha lite solrosolja i hans mat och se om även det blir reaktion. Men det är ju så tråååååååååååååååååååååååååkigt att provocera!!!! Blä!!!!
    Här kommer också nässelutslagen som ett brev på posten efter varje måltid nu. Det enda hon får till alla måltider är Carlshamns margarin (70%) och det enda jag kan tänka mig att hon reagerar på i det är i så fall kokosolja. Någon som har några tankar eller erfarenheter kring det?
  • miracle maker
    miracle maker skrev 2011-05-14 19:16:11 följande:
    Här kommer också nässelutslagen som ett brev på posten efter varje måltid nu. Det enda hon får till alla måltider är Carlshamns margarin (70%) och det enda jag kan tänka mig att hon reagerar på i det är i så fall kokosolja. Någon som har några tankar eller erfarenheter kring det?
    Carlshamns 80% menade jag.

Dock läste jag just på livsmedelsverkets hemsida att kokosolja är raffinerad och oftast inte innehåller proteiner så då borde hon inte reagera på den. Finns det något annat i Carlshamns margarin man kan reagera på? Det ska ju vara det renaste margarinet.
Svar på tråden Allergitråden