• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • miracle maker
    Tibell skrev 2011-05-14 14:34:23 följande:
    Wow, 20! Kanon ju! Vi fick som sagt bara 6 och en påse är redan slut. Men kan de ger mer om det skulle behövas ? Hon sa att det var max men det kan det väl knappast vara då. Eller kanske olika från landsting till landsting ?
    Vi har 8 påsar per uttag. Jag fick själv fylla i mängderna och hade inte en susning om hur mycket som skulle gå åt. Trodde det skulle vara mycket men det går ju som sagt fort eftersom påsarna är så små. Kolla med läkaren/dietisten om de inte kan ändra mängden!
  • Jaramla
    Tibell skrev 2011-05-14 14:34:23 följande:
    Wow, 20! Kanon ju! Vi fick som sagt bara 6 och en påse är redan slut. Men kan de ger mer om det skulle behövas ? Hon sa att det var max men det kan det väl knappast vara då. Eller kanske olika från landsting till landsting ?
    det är förmodligen olika från landsting till landsting, det är ju olika på listorna. Här hos oss (västa götaland) så kryssade vi bara i produkter vi ville ha och dietisten bestämde mängd utifrån en tabell med "normal" förbrukning. Dock går det att justera, jag ringde tex och bad om mer knäckebröd för det är det min son äter. Då fick jag - lite motvilligt dock -  3 paketer istället för 2 paketer. fast jag tycker fortfarande att det är ganska snålt eftersom det ska räcka i två månader och det är det enda bröd som är med på listan. en annan dietist jag pratade med sade dock att det är bara att höra av sig, man skall få den mat man behöver. och alltefter sonen blir större antar jag att en normal förbrukning också blir en större mängd.
  • lolo21

Jag har just googlat mig till att jag kan äta mjölksyra! Jag trodde det var mjölk i det så jag har undvikit det, men så är ju inte fallet. Sköönt, nu finns det en fond jag kan ha i sås och en god kall sås jag ska köpa. Mums! :)

The luckiest: När är det E fyller ett? Tänk vad tiden gått fort! Jaa hon var ju lite febrig sa T när vi sågs på Skälby. H'ärligt att det verkar funka ok med ägg, det gör ju jättestor skillnad! Håller tummarna att det fortsätter bra nu:)

• tes 75
    miracle maker skrev 2011-05-14 19:16:11 följande:
    Här kommer också nässelutslagen som ett brev på posten efter varje måltid nu. Det enda hon får till alla måltider är Carlshamns margarin (70%) och det enda jag kan tänka mig att hon reagerar på i det är i så fall kokosolja. Någon som har några tankar eller erfarenheter kring det?
    jag mår illa när jag äter carlshamns fasta margarin. jag mår också illa om jag äter kokosmjölk, så jag har dragit slutsatsen att det är kokosoljan jag reagerar på.
  • Tibell

Tack för alla svar angående mat på livsmedelsanvisning. Vi får helt enkelt se detta som en prov månad :)

ViFrånLandet : hur mår G nu? Just björkpollen börjar väl sjunka nu och ersättas med gräs? Här hemma nyser och snorar Bella som en galning. Håller tummarna att det bara är en förkylning..

Igår tog vi ett tungt beslut. Vi har haft 2 katter i flera flera år. Världens goaste små liv. Men Bellas astma kräver fortfarande massa mediciner trots att hon inte varit det minsta förkyld, de drar in pollen till våra pollen känsliga/allergiska barn mm
    Men framförallt har vi inte den tiden och uppmärksamheten de förtjänade att få. Tillslut var de mest i vägen och ingen mådde bra av detta. Så igår togs de bort.
    Det känns fortfarande oerhört tungt. Jag känner att jag svikit dem och ångrar beslutet massor. Jag vet att det snart kommer kännas bättre men just nu gör det det ont.
    Förlåt för ot. Men var tvungen att skriva av mig någonstans.

• The Luckiest
    lolo21 skrev 2011-05-14 21:02:23 följande:
    Jag har just googlat mig till att jag kan äta mjölksyra! Jag trodde det var mjölk i det så jag har undvikit det, men så är ju inte fallet. Sköönt, nu finns det en fond jag kan ha i sås och en god kall sås jag ska köpa. Mums! :)

The luckiest: När är det E fyller ett? Tänk vad tiden gått fort! Jaa hon var ju lite febrig sa T när vi sågs på Skälby. H'ärligt att det verkar funka ok med ägg, det gör ju jättestor skillnad! Håller tummarna att det fortsätter bra nu:)
    Enya fyller den 24:e. Vi har bestämt att inte ha något barnkalas, det får bli nästa år. Har ingen ork att springa o vakta hela tiden om det skulle ha åkt ner någon smula för det är ju helt omöjligt att hålla koll på massa barn när dom äter o vill inte att hon ska behöva bli sjuk på hennes dag o vill inte heller springa o gnälla som jag alltid får göra på stackars Nova. Tråkigt men sant.

Är väldigt skönt att hon kan äta ägg men nu vill hon inte ha :/ så jag kan inte få i henne någon direkt mängd. Men hur som helst så kan jag ju använda det i mat o bak vilket underlättar som du säger.
  • Kavat
    Tibell skrev 2011-05-15 09:02:49 följande:
    Tack för alla svar angående mat på livsmedelsanvisning. Vi får helt enkelt se detta som en prov månad :)

ViFrånLandet : hur mår G nu? Just björkpollen börjar väl sjunka nu och ersättas med gräs? Här hemma nyser och snorar Bella som en galning. Håller tummarna att det bara är en förkylning..

Igår tog vi ett tungt beslut. Vi har haft 2 katter i flera flera år. Världens goaste små liv. Men Bellas astma kräver fortfarande massa mediciner trots att hon inte varit det minsta förkyld, de drar in pollen till våra pollen känsliga/allergiska barn mm
    Men framförallt har vi inte den tiden och uppmärksamheten de förtjänade att få. Tillslut var de mest i vägen och ingen mådde bra av detta. Så igår togs de bort.
    Det känns fortfarande oerhört tungt. Jag känner att jag svikit dem och ångrar beslutet massor. Jag vet att det snart kommer kännas bättre men just nu gör det det ont.
    Förlåt för ot. Men var tvungen att skriva av mig någonstans.
    Hjärta Kram!!!
  • Kavat
    The Luckiest skrev 2011-05-15 09:24:58 följande:
    Enya fyller den 24:e. Vi har bestämt att inte ha något barnkalas, det får bli nästa år. Har ingen ork att springa o vakta hela tiden om det skulle ha åkt ner någon smula för det är ju helt omöjligt att hålla koll på massa barn när dom äter o vill inte att hon ska behöva bli sjuk på hennes dag o vill inte heller springa o gnälla som jag alltid får göra på stackars Nova. Tråkigt men sant.

Är väldigt skönt att hon kan äta ägg men nu vill hon inte ha :/ så jag kan inte få i henne någon direkt mängd. Men hur som helst så kan jag ju använda det i mat o bak vilket underlättar som du säger.
    Vi har barnkalas utan allt våra barn inte tål! Inte en chans i livet att vi hade haft ägg eller vete här hemma med så små barn...
  • t0va

Funderar på ifall det är vete som är problemet... nu är det dygn sen han fick vetemjölsvälling och ingen diarre, däremot har han varit jättekinkig men igår kväll hade han lätt feber och nosen rinner så vi verkar ha prickat in en förkylning också. 

Inatt har han sovit rätt skapligt och länge, från 20-11, och nu krälar han runt och utfortskar. Sist han åt vete så fick han det på kvällen och diarren kom på morgonen. Får vänta några dagar och prova igen antar jag.  

ÄLSKLINGEN 87: jättekram på dig.  

• The Luckiest
    Kavat skrev 2011-05-15 11:24:46 följande:
    Vi har barnkalas utan allt våra barn inte tål! Inte en chans i livet att vi hade haft ägg eller vete här hemma med så små barn...
    Det är ju en idé men eftersom vi fortfarande inte vet själva vad hon tål o inte så får det bli såhär. Sen är ju inte mitt barn superallergiskt så att hon får andningsproblem eller så..
Svar på tråden Allergitråden