• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • ViFrånLandet

Första dagen med sol efter massa dagars regnande så vi passade på att vara ute på förmiddagen... Resultat: svullna, rinniga ögon samt genomskilnigt snor och en del nysningar. Väljer än så länge att tro (hoppas) att det fortfarande är björk i luften, hoppet är ju trots allt det sista som överger människan Flört Någon som vet vilket pollen som är aktiv här i Dalarna just nu? Finns det kanske någon bra internetsida där man kan följa halterna?

• SanTan
    ViFrånLandet skrev 2011-05-18 12:51:58 följande:
    Första dagen med sol efter massa dagars regnande så vi passade på att vara ute på förmiddagen... Resultat: svullna, rinniga ögon samt genomskilnigt snor och en del nysningar. Väljer än så länge att tro (hoppas) att det fortfarande är björk i luften, hoppet är ju trots allt det sista som överger människan Flört Någon som vet vilket pollen som är aktiv här i Dalarna just nu? Finns det kanske någon bra internetsida där man kan följa halterna?

Bra sida:
    http://www.nrm.se/pollen

Och om du har en Iphone eller en android så finns en bra app från Apoteket:
    "Pollenkollen"

http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/Sidor/apotekets-pollenkoll.aspx

• Tibell

ViFrånLandet : åh nej :( är det bara utomhus han snorar ?
    Här snorar båda flickorna med. Tilde vet vi är allergisk mot gräspollen men Bella vet vi ju inte.
    Men bådas näsa rinner framförallt ute, endast genomskinligt.
    Bellas astma är kanske inte den bästa men den känns bättre än den brukar göra när hon är förkyld
    Jag hoppas fortfarande bara det är förkylning som både barnen har. Hur länge brukar era barns näsor rinna vid förkylningar ??

• mithrandil
    Tibell skrev 2011-05-17 19:46:11 följande:
    Det börjar kännas något bättre. Men så fort jag tänker på det gör det väldigt ont än :(

Mithrandil: hur mår barnen nu? Kommer ni någon stans med allt ?

ViFrånLandet : mår lilleman fortfarande bra ? håller tummarna att han gör det!

Tova : hur gick veteprovoceringen?

Någon mer som kännt av gräspollen ? Vi bor i västra Götaland och jag börjar fundera på om barnens symtom är förkylning eller allergi..
    Imorn har vi tid på allergimott med amanda. Får se då hur det går med allt. tack för att du frågar!
    Hur har ni det själva?
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • t0va

Hur länge ska jag vänta tills vi gör en ny veteprovocering? Idag var det lite lösare bajs men långt ifrån den diarren som varit innan. Det har visserligen bara gått en vecka, har för mig det var i lördags han fick lite. Men andra gånger har diarren kommit direkt på ett dygn. 

Inget svar än från bvc så jag ska jaga en gång till, måste kolla upp också vad som gäller under sommaren. Fick vet att på vårat gamla bvc så har den INGEN läkare under sommaren. Helt sjukt ju.  

• Allrona

Är det någon som har koll på ekpollenallergi? Det verkar som att jag reagerar på ek, mina pollenallergisymtom kom när eken började blomma och har förvärrats i takt med att nivåerna har ökat. Det finns dock väldigt lite info om ekpollenallergi, är det ovanligt är det därför det inte finns info? Finns det några korsallergier med ekpollen. Har inte reagerat såhär kraftigt mot pollen tidigare men i år klarar jag mig inte utan allergitabletter! Ögonen och näsa ringer och kliar och näsan är täppt varje morgon, dessutom nyser jag en hel del, så jag är rätt säker på att det är pollenallergi även fast jag inte har gjort ngt test.

• SanTan

Allro:
    Hittade detta:
    I norra Europa finns i huvudsak tre grupper av allergiframkallande växter: lövträd, gräs och gråbo. De blommar på olika tider och ger därför olika besvärsperioder. Under våren besväras man i huvudsak av lövträdspollen. Björk orsakar mest besvär.

Ofta reagerar björkallergiker även på pollen från al, hassel, ek och bok eftersom de är nära besläktade växter. Under sommaren blommar många olika sorters gräs och eftersom de har samma typ av allergen kan en gräsallergiker få besvär av de flesta sorter. Även våra sädessorter hör till grässläktet. Det sädesslag som avger pollen med stor vindspridning är råg.

• Tibell

Mithrandil : hur gick det idag ?

Jag är så kass på det här med att veta vilket pollen det är som är aktiv. Har kollat på pollenkollen men det stämmer inte överens med barnens symtom;)
    Just nu rinner deras ögon och näsor så fort vi går ut, visserligen även inomhus lite smått vilket kanske mer talar för förkylning?
    Och nu har även tildes astma gjort sig påmind. Och den har varit väldigt lugn sedan förra omgången pollen ( al/hassel) trots att hon varit förkyld. Så hennes astma verkar vara mer allergirelaterad.
    Bella gnuggar sig i ögonen ute och ser allmänt besvärad ut.
    Men till saken hör att det är gräs Tilde ( och antagligen också Bella ) ska vara allergisk mot, inte ek? De har Iofs inte testats för ek.. Hmm
    Ger det en vecka till och ser jag ingen förbättring sätter jag in deras allergimediciner

• Allrona

Älsklingen87 - det är pollenkollen jag också kollar på och där har det stämt med ek, men jag har som sagt eg ingen aning, har aldrig haft såhär mycket symtom ngn tidigare säsong.

Svar på tråden Allergitråden