• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • ViFrånLandet
    Tibell skrev 2011-05-15 09:02:49 följande:
    Tack för alla svar angående mat på livsmedelsanvisning. Vi får helt enkelt se detta som en prov månad :)

ViFrånLandet : hur mår G nu? Just björkpollen börjar väl sjunka nu och ersättas med gräs? Här hemma nyser och snorar Bella som en galning. Håller tummarna att det bara är en förkylning..

Igår tog vi ett tungt beslut. Vi har haft 2 katter i flera flera år. Världens goaste små liv. Men Bellas astma kräver fortfarande massa mediciner trots att hon inte varit det minsta förkyld, de drar in pollen till våra pollen känsliga/allergiska barn mm
    Men framförallt har vi inte den tiden och uppmärksamheten de förtjänade att få. Tillslut var de mest i vägen och ingen mådde bra av detta. Så igår togs de bort.
    Det känns fortfarande oerhört tungt. Jag känner att jag svikit dem och ångrar beslutet massor. Jag vet att det snart kommer kännas bättre men just nu gör det det ont.
    Förlåt för ot. Men var tvungen att skriva av mig någonstans.
    STOR kram till er! Vet hur det känns, vi tog ju bort våra katten förra sommaren... Kan lova dig att det blir bättre så småningom!  Hjärta

Vi har fortfarande regnigt och kallt här så G mår bara bra, tackar som frågar! Han har till och med slagit på stort och sovit två hela nätter på raken *kors i taket* Iofs vaknar han fortfarande ultratidigt men hellre det än det eviga nattspringandet.. Ska hålla tummarna att Bella bara är förkyld!!
  • Minifer
    Kavat skrev 2011-05-11 08:27:38 följande:
    Eksem och astma = allergi skulle jag vilja skriva... Men vet att inte alla läkare håller med mig...
    Även astman brukar ju blir ju sämre om man får i sig  något man inte tål...

En 5-månaders tror jag gillar läget bara. Inga problem gissar jag.

Vi inhalerade vår 9 månaders och det gick hur bra som helst. Men har sett motsatsen också.. Försök att inte skrämma och ta det lugnt är mitt råd.

Blå Myran  fick höra att de får bättre in det om de skriker, vill minnas att de hade rätt mycket problem med sin lille kille när han var liten, men vet inte hur gammal han var då..
    LillSkruttet skrev 2011-05-11 08:34:37 följande:
    Lillkillen var INTE glad åt inhalationerna från början. Han fick tokpanik och jag fick blåhålla honom medan han kippade efter andan och grät hysteriskt samtidigt. Var skitjobbigt. Han var då runt 5 månader. Nu är han 8 månader, har vant sig vid masken då vi inhalerat honom dagligen sedan han fick den. ibland är den inte jättepopulär (när man håller på för länge), men han ler och kommer krypandes när man visar den för honom numera, och det är ett ENORMT framsteg.
    Det viktigaste är egentligen, tror jag, att man är bestämd när man ger inhalationen till små barn. Även om de tycker det är obehagligt så vet man ju själv att det är det bästa för barnet. Och som sagt, trots många kämpiga inhalationer här, så tycker sonen nu att masken är rätt ok. Lycka till!
    Tack för era svar! Usch vad motigt det känns =( Har inte satt igång än, drar mig som tusan. men lillan är rosslig nu, så är väl bara att bita i det sura äpplet.  Men låter ju bra att de kan vänja sig och inte tycka det är så farligt. hur brukar de reagera på biverkningar, klappande hjärta och så?
  • Minifer

Älsklingen: Men usch vad jobbigt =( Inte inte kul alls! Stor kram!

Det var någon som frågade om man kunde ge rödbetor. Nu är jag inte säker, men jag tror att man inte ska ge barn under ett det eftersom det innehåller samma sak som tex spenat och mangold, vad det nu var. Annars tror jag det är lugnt. men är som sagt inte helt säker.

• Tibell

Tack för alla kramar <3

Nu har Bella haft neocaten sedan i tisdags. Fick ju tyvärr i sig glukossirap i onsdags och blev förstoppad.
    Men vi har sett förbättringar ändå. Lactulosen tog slut och vi tänkte ge henne movicol istället.Men hon har bara VÄGRAT dricka det mer än kanske 1-2 munnar = Ingenting.
    Men ändå har hon bajsat =0. En gång varje dag. Någongång lite hårdare men andra gånger mjukare. Men det som är helt nytt är färgen. Bella har alltid haft mörkgrönt/nästan svart bajs. Nu är det ljust/brunt. Det känns lite mer normalt ;)
    Ååhhh vad jag håller tummarna att vi kan strunta i allt som har med förstoppningar och movicol/lactulos att göra !

• Tibell
    ViFrånLandet skrev 2011-05-15 14:58:03 följande:
    STOR kram till er! Vet hur det känns, vi tog ju bort våra katten förra sommaren... Kan lova dig att det blir bättre så småningom!  Hjärta

Vi har fortfarande regnigt och kallt här så G mår bara bra, tackar som frågar! Han har till och med slagit på stort och sovit två hela nätter på raken *kors i taket* Iofs vaknar han fortfarande ultratidigt men hellre det än det eviga nattspringandet.. Ska hålla tummarna att Bella bara är förkyld!!
    Skönt att höra att han mår bra =)
    Jag vet inte riktigt vad det ör med lillskruttan. Hon nyser massa, något hon inte brukar göra vid förkylningar. Snoret är helt genomskinligt. När vi var ute kliade hon sig massa i ögonen. Hon gjorde ett par kullerbyttor i gräset och det slutad med att hon stod och kisade för det antagligen kändes konstigt i ögonen, de såg nämligen lite svullna ut.
    Men sen hade hon en temp på 38 när vi kom in. Har varit inne och kännt på henne nu och hon känns sval och feberfri. Så frågan är vad som är på tok ? Det återstår att se...
  • tes 75
    Tibell skrev 2011-05-15 09:02:49 följande:
    Tack för alla svar angående mat på livsmedelsanvisning. Vi får helt enkelt se detta som en prov månad :)

ViFrånLandet : hur mår G nu? Just björkpollen börjar väl sjunka nu och ersättas med gräs? Här hemma nyser och snorar Bella som en galning. Håller tummarna att det bara är en förkylning..

Igår tog vi ett tungt beslut. Vi har haft 2 katter i flera flera år. Världens goaste små liv. Men Bellas astma kräver fortfarande massa mediciner trots att hon inte varit det minsta förkyld, de drar in pollen till våra pollen känsliga/allergiska barn mm
    Men framförallt har vi inte den tiden och uppmärksamheten de förtjänade att få. Tillslut var de mest i vägen och ingen mådde bra av detta. Så igår togs de bort.
    Det känns fortfarande oerhört tungt. Jag känner att jag svikit dem och ångrar beslutet massor. Jag vet att det snart kommer kännas bättre men just nu gör det det ont.
    Förlåt för ot. Men var tvungen att skriva av mig någonstans.
    stor kram. jag lät omplacera mina katter för ca ett år sedan, pga att vi inte hade tid för dem & det inte kändes bra att ha katter när man har allergiska barn.
  • mithrandil

älsklingen: Kramar!! Förstår att det är jobbigt. Vi tog själva beslutet att göra oss av med vår hund när amanda var ett par mån. Hon (hunden alltså) mådde inte bra här hemma för hon fick alldeles för lite tid. Dålig tröst nu kanske, men de förtjänar bättre än att vara något "bihang" så även om det känns svårt så gjorde ni rätt. För allas skull! Hoppas det känns bättre snart.

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Tibell

Det börjar kännas något bättre. Men så fort jag tänker på det gör det väldigt ont än :(

Mithrandil: hur mår barnen nu? Kommer ni någon stans med allt ?

ViFrånLandet : mår lilleman fortfarande bra ? håller tummarna att han gör det!

Tova : hur gick veteprovoceringen?

Någon mer som kännt av gräspollen ? Vi bor i västra Götaland och jag börjar fundera på om barnens symtom är förkylning eller allergi..

• t0va
    Tibell skrev 2011-05-17 19:46:11 följande:

Någon mer som kännt av gräspollen ? Vi bor i västra Götaland och jag börjar fundera på om barnens symtom är förkylning eller allergi..
    Jag vet inte, han har inte haft någon diarre alls, men verkar ha blivit förkyld dagen efter för det sitter i än med täta nätter. Så jag tror inte det hände något alls. Han fick lite mer än 1 tesked nu, ska testa igen när förkylningen gett med sig. Men inga röda kinder, såhär fina kinder har han inte haft på länge. Var bara igår efter att han varit på pappagruppen som det var "rudolf"-kinder. Jag fattar inget alls. 

Ska lusläsa innehållet i enagogröten som är det han reagerat på innan eller som jag tror han reagerat på. 

Funderar också lite på om det är pollen eller inte, tycker han ögon rinner när vi är ute och han nyser endel. 

Ringde bvc för en vecka sedan och pratade in ett meddelande men nu kom jag på att ingen har hört av sig, blir att jaga dem också.  
  • tes 75
    Tibell skrev 2011-05-17 19:46:11 följande:
    Det börjar kännas något bättre. Men så fort jag tänker på det gör det väldigt ont än :(

Mithrandil: hur mår barnen nu? Kommer ni någon stans med allt ?

ViFrånLandet : mår lilleman fortfarande bra ? håller tummarna att han gör det!

här blommar eken för fullt, & både jag & båda barnen är snoriga & har kli i ögonen.
Svar på tråden Allergitråden