Duntoffla skrev 2011-02-10 21:38:31 följande:
Ser att ni pratar blöja. Här är en som fortfarande har blöja. Noel kan gå utan hemma på dagen. Ibland kissar han på sig men oftast funkar det. Bajsa går icke utom i blöja. På dagis däremot funkar det inte alls. Då kissar han på sig och vill inte gå på potta eller toalett. Känns så inkonsekvent att vi kör blöjfritt hemma och så har han det där. Men samtidigt kan man ju inte tvinga honom på pottan heller. Han är ju snart 3,5 år och man tycker att han borde kunna sluta. Frågar vi om han är kissnödig så säger han nej och 5 min kissar han. Så nu har vi slutat fråga och sätter honom istället på toa/potta och då kissar han. Nu kan han tom säga att han är kissnödig. (det har alltid funkat på kvällarna för uppe vill man ju vara istället för att sova

)
Ofta på morgonen är han helt torr dock och kissar då mycket i pottan.
Har ni några bra tips för att få honom blöjfri på dagis?
Nu har han vaknat igen och säger att han har en tiger vid sitt ansikte så det är bäst att jag går. Vilken fantasi!
Niclas var likadan

Inte så kul just då men..
Så här gjorde vi:
När man ser att de är kissnödiga så säger man "din näsa lyser" Diskussionen bli väldigt intressant

Näsan lyser för att barnet behöver kissa! Bara stora (vuxna) kan se att näsan lyser

När näsan lyser måste man springa på pottan/toaletten! För annars slutar ju inte näsan att lysa
Det var huuur kul som helst att se andra vuxnas reaktion när man sa till Niclas att hans näsa lyste och han pinnar till toaletten
Men att säga "är du kissnödig?" "Jag ser att du behöver kissa" osv funkade inte alls!

Ibland försa man sig.."är du kissnödig?" Svaret blev nej och 5 sekunder senare kissade han ner sig!
Näsan lyser funkar superbra