Inlägg från: Zvartaliljan |Visa alla inlägg
  • Zvartaliljan

Vi som shoppar danska barnkläder del 17

Smultronhjärta skrev 2011-01-16 21:38:07 följande:
    På tal om Molos klänningar i dubbelstorlek..H U R tänkte danskarna där???
    Långa och korta i ärmenObestämd (eller så är min unge konstigt skapt kanske

Jag är sååå glad att det är enkelstorlekar igenTungan ute
    Ja det vore ju så mycket bättre om klänningarna var långa i armarna och korta i längden istället! Armar går ju liksom alltid att vika upp lite i början när längden är lång (eller om de är smala så veckar de ju sig bara snyggt fast de är långa), sen kan de ju ha den som tunika när armarna sitter sådär precis i längden...men nu sitter ju armarna snarare som 3/4 när väl längden är som tunika...men ingen orkar ju vänta så länge på att armarna ska gå från att vara för korta tills att de ser ut att vara 3/4 med mening...inte jag iaf...
  • Zvartaliljan
    Busbellan skrev 2011-01-16 21:40:20 följande:
    Nej, hon är inte konstigt skapt
    92/98 sitter egentligen perfekt på Ella på längden, men dom är ju för korta i ärmarna. Går man upp i storlek så blir det ju nattlinne varning
    samma med Maia...110/116 sitter precis i armlängd nu...börjar se kort ut. Men på längden är de fortfarande en bra bit från att vara för långa....och 122/128 kan vi ju snacka om att hon drunknar i!
  • Zvartaliljan
    Smultronhjärta skrev 2011-01-17 13:22:04 följande:
    Vete katten men jag måste ju motivera ett overallköp med något*sugen ju*
    Kanske om man inte använder set så mkt...eller om jag kanske egentligen inte gillar den turkosa..eller om vi behöver ha två overaller om den ena ska tvättas..
    Jag inser faktiskt själv att mina motiveringar är skitdåliga
    Nä nu kom jag på det! Lova är en råååsa tjej och vi har ingen overall att använda nu som är rååsa (iom att party pink är för stor)
    Se där...fixat! Ska bara hitta ff först som för att motivera lite extra
    **ASG**

Hör o häpna men Mateo har bra en lurvjacka som passar Förvånad o två lurvoveraller som är för stora...kommer bli lagom först till hösten.
    Maia har ingen lurvjacka snart då hennes typ 5-6 ska rensas ut nu för de sitter på gränsen. Men har beställt den nya vantfleecen till henne iaf.

Så här hos mig blir det helt klart lurvköp...frågan är bara vilka?
    Skulle vilja ha den nya gröna med lila kantband med luva till Mateo...någon som sett den någonstans med luva?
  • Zvartaliljan
    OsynligtSmåkryp skrev 2011-01-17 13:37:29 följande:
    Har lagt in ett par bilder på familjens nytillskott i mitt galleri om någon vill kika.
    Lägger inte ut i bildtråden av olika anledningar, men galleriet kommer nog fyllas på.
    de är så fina alla tre Hjärta
  • Zvartaliljan
    lillronya skrev 2011-01-17 18:25:08 följande:
    Ja, jo, jag vet. Men hur ofta är ett skolbarn en meter lång?
    1 och 1 är 3 skrev 2011-01-17 18:22:46 följande:
    Då trillar ju hennes lilla unge baklänges  
    Minst i klassen
    Maia ska också börja till hösten Förskoleklass då.
    Vi har kommit fram till att det blir bästa lösningen för henne att börja ett år tidigare...men gud så stor hon känns när man tänker på att hon ska börja där!
  • Zvartaliljan
    lillronya skrev 2011-01-17 18:36:27 följande:

Aha, här börjar de i skolan när de är sex. I förskoleklass då och där har de sällan läxa. De kanske har det men inte på samma sätt som när de sen börjar i ettan. Gympakläder ska hon ju ha en dag i veckan, men det får gå. Antingen i väskan eller i gympapåse vid sidan om.

Hoppas det kommer ett erbjudande på de där väskorna innan dess bara.

Vet du vilka tider de brukar ha i förskoleklass?
    Inget är 100% säkert ännu...jag håller just nu på att diskuttera med kommunen som är lite motvillig trots att både bvc, bup och hennes nuvarande förskola och framförallt vi föräldrar (och varenda medlem i hela släkten) tycker att hon ska börja 6-års nu till hösten....men kommunkärringen är ju en annan 5a...hon vet tydligen bättre än bup och vi andra som känner Maia...hon tycker vi kan vänta ett år till o se hur det går o så kan hon kanske hoppa direkt till 1an men det tror jag blir en alldeles för stor förändring på en gång...och dessutom blir hon i så fall ensam på hennes dagis då de enda två andra flickorna börjar 6-års till hösten...nästa flicka är 1½ år yngre än Maia och Maia vill absolut inte leka med barn som är mindre än henne...utan precis tvärtom ju.
  • Zvartaliljan
    Buttelina skrev 2011-01-17 18:44:53 följande:
    lite stort men ja. lillronya har haft 110 på sina småttar ett tag. jag sålde vår 110 som var lillebrors redan i höstas för jag tyckte den var lite liten eller satt precis. han är ju 105-106cm nu så när jag sålde den var han kanske 103cm
    Jag sålde Maias i 110 när hon var 104cm, då var den för liten.

Smilla - jag tycker du ska ta 116.

Butte - Tack för fint paket idag, det ser ut att bli lagom till lillebror i sommar men storasyster snodde det nu o det satt perfekt alltihop Hon provade ALLT o var så lycklig över sina dinosar Haha...nu går hon alltså runt i dinotröja i 92 o så har hon snott ns-shortsen jag köpte i strl.80 till Mateo. Behöver ju iaf inte vara rädd för att kläderna kommer bli för små till Mateo Han o storasyster kan tydligen dela sommarkläder för hon blev riktigt snygg i det Förvånad
  • Zvartaliljan
    Buttelina skrev 2011-01-17 18:50:30 följande:
    oj haha passade det henne fy vad kul haha vi vet ju alla att hon gillar dinosar
    har du skickat velourtröjan än? ingen brådska, mest så jag inte behöver oroa mig
    inte hunnit då sambon har bilen varje dag nu, men har beordrat honom att lägga den på lådan imorgon
  • Zvartaliljan
    Förväntansfull0406 skrev 2011-01-17 19:46:22 följande:
    Hej.

Får jag fråga er en sak??

Jag har köpt molos "ulliga" jackor i höstas, boddy+byxa samt "ulliga" overallen till min bebis, är det bara jag men är det inte jävligt dålig kvalitè på molos kläder? boddyn o byxa tappa färg på första tvätten, FAST jag tvättade  precis så som man ska, och både overallerna och det andra ser så himla använt och tråkigt ut redan efter en tvätt, jag är så fruktansvärt besviken.

Jag ser att ni pratar om just molo, tycker ni det märket är bra? jag kommer aldrig mer köpa kläder av det märket mer.
    Jag har nästan enbart Molo till mina två och 90% ser ut som nytt efter flera tvättar, men några få plagg blir tyvärr fula fort. Då reklamerar jag.
    Lurvarna ska tvättas med sköljmedel och sen in i torktumlaren tills de är helt torra. Alla mina (har väl ägt typ 25) utom en lurv har sett ut som nya efter 4-5 tvättar, först efter det brukar de bli slitna tycker jag.
  • Zvartaliljan
    Förväntansfull0406 skrev 2011-01-17 19:58:21 följande:
    Jag köpte de svarta med lila stjärnor, blev helt grå!  Förvånad lika så det regbågs färgade "settet" det blev så matt direkt. Jag älskar molos design, mycket färg, härliga udda mönster, men fy vad trist att det blir såhär.

Men hur ska man tvätta lurvarna då? det står INGET om det på tex babyshops hemsida. Jag handlar så gott som alla mina kläder där.

En vän till mig köpte med en "ullig" overall till sin nyfödda, han har stl 56 i kläder och hon tog 62 i overallen, den satt som klistrad. Men det står inget om att deras kläder är små heller.
    Just molos svarta kläder är usla i kvaliten. Handlar helst inte de...i alla fall inte till fullpris. Men reklamera dom.
    Det regnbågsfärgade har hållt sig fint här efter mååånga tvättar. Vad tvättade du det med för andra plagg och vilket tvättmedel?

Jag skrev här ovan hur du ska tvätta lurvarna. Butikerna är tyvärr dåliga på att skriva tvättråd och storleksråd, är väl för att det är så olika från plagg till plagg och det skulle ta alldeles på tok för mycket tid för dom.
Svar på tråden Vi som shoppar danska barnkläder del 17