Inlägg från: delifi2 |Visa alla inlägg
  • delifi2

December Bebis 2010 :)

Stefanie skrev 2010-09-26 20:24:47 följande:
    En helt annan fundering. Jag klurar på det här med sovpåsar. Täcke ser så mycket mysigare ut, men sovpåse kanske är väldigt praktiskt eftersom att den inte åker av. Men om man väljer sovpåse, hur klär man bebis i sovpåse? Armarna sticker ju ut, och vårt sovrum på vintern brukar bli väldigt kallt.

Ni som har barn sedan innan, hur har de sovit första året?  Och hur tänker ni andra "nybörjare" göra?
    jag har och kommer ha hel pyjamas på mina barn eftersom dom alltid sprakat av sig sitt täcke, sån pyjamas med fot tycker jag är bra, då är det bara lägga på en filt på dom, täcke som ikea har tycker jag är lite för tjockt har precis skaffat det till William som är 1 år.
    Bättre att det är lite svalare än för varmt.
    Har sett såna sovpåsar men jag vet int eom jag skulle köpa nån, har inte kollat jättenoga på dom men det ser ut som barnet har svårt att vända sig om det nu skulle vilja det, visserligen har jag haft väldigt rörliga barn som varit som helikoptrar i sängen.
    ludicrous skrev 2010-09-26 20:44:02 följande:

Hindra mannen från att dricka skulle jag inte göra, jag kan köra om det är nått, är i v 27 idag o skulle nått hända nu tror jag man skulle åka in rätt tidigt, inte så man ligger o frustar o inte kan köra bil. Vi har väldigt kort till sjukhuset också.. Utan skulle nått hända nu tror jag man skulle åka in så fort man kände att nått var konstigt, så han kan dricka, men full som en kastrull behöver han ju inte bli, o blir inte heller. Men nyår o midsommar e dom enda gångerna på året han vill festa till det med vänner o så, så nyår har jag sagt att han faktiskt får vara nykter, om inte bebis redan kommit såklart. Vill inte ha en full karl med på förlossningen kanske :P

Var känner ni mest sparkar? Jag känner mitt fram på magen, som vanligt eller var man ska säga.. fast nu e det ju mer bök, men skitsamma, iallafall så har jag två konstiga ställen bebis knölar till sig på, dels långt bak på sidan, nästan på baksidan av sidan, om ni fattar hur ja menar.. ligger jag ner på rygg sparkar bebis nästan på madrassen.. skumt.. Men sen, särskilt om jag sitter upp eller ligger på sidan, så är den nere typ vid blygdbenet o härjar, och jag vet i sjutton vad den sysslar med, för det typ skakar.. eller inte skakar.. bubblar väldigt väldigt kraftigt kanske man ska säga, samma sak mot bäckenbenen! vad gör den??

Bebben sparkar neråt och lite högre upp vid ljumksarna, upplever samma som du vid blygdbenet känns lite obhagligt tycker jag, men det där bubblet och skaket känner jag igen sen förr, tror mer på att det är en nerv som känns när barnet håller på
  • delifi2
    Momalicious skrev 2010-09-27 10:12:16 följande:
    Hihi tack! Ja verkligen ALLA säger det men jag är nervös ändå. Sen har jag hört att man åker flera "elever" i samma bil och det är väl det jag är räddast för, att nån ska köra åt helvete med mig i bilen :/ får hoppas att ingen är idiot!
    här är det så att man åker i sama bil dit men att varje elev får köra sälv på själva halkan, tycker  det låter kosntigt om man skulle vara flera i samma bil samtidigt
  • delifi2

ang kudde eller hur man nu ska säga är att om man vill ha en kudde till sitt barn får man se till att barnet har skuldrorna på kudden oxå.
    Att stoppa en kudde under lakanet hjälper knappast vid en kvävningsrisk, då är det bättre att ha kudden under madrassen om man vill att barnet ska komma högre upp.
    Annars behövs ingen kude för så små barn
    Har precis börjat med kudde till William 1 år.
    Men smart oxå som någon skrev att ta ett örngott och lägga vid huvud eftersom de blir mest smutisgt där uppe vid munnen, de kräks och dreglar :) och då är det lite lättare att bara ta bort örngottet och sätta dit ett nytt.
    Det man ksa tänka på då är att se till att kanterna är under madrassen så att bebisen inte får tag på nån kant och råka dra det över huvud.

Ni som ska ha kudde ska ni ha det i vagnen oxå då eller?

En annan sak ang barnsäkerhet är att när de blir större, så ge dem ALDRIG nåt att äta när ni inte ser. Tex om barnet åker framåt i vagnen och ni ger nåt kex, äpple eller så, rätt var det är så kanske ni  stöter på ett gupp och barnet sätter det i halsen och ni ser inte det, barnet är då tyst, ni vet när man går man kollar på annat, tänker på annat, tycker det bara är mysigt att gå omkring osv osv.
    Samma sak när ni åker bil och barnet sitter där bak, då har ni ingen chans att se om barnet skulle råka få nåt i halsen, bättre att stanna till då och ge barnet mat.
    Bara såna lite småtips jag kom på.

• delifi2

Enya var ett fint namn :)

Håller med er andra om att det är mycket svårare att komma på killnamn :(

ANvände dyktekniken med WIlliam, bm sa att hon aldrig märkte på mig när jag hade värkar för jag låg bara helt still och blundade och andades. Funka jättebra för mig men sen är värkarna gick över 120 på ctg så började jag med lustgas oxå och då var jag helt inne i lustgasen ist, lustgasen har alltid varit min räddning under mina 3 senaste förlossningar

• delifi2
    http://dyktekniken.wordpress.com/

finns fler artiklar och så om dyktekniken, tycker det är intressant.
    ludicrous skrev 2010-09-28 22:16:13 följande:
    Här sitter jag med sammandragningar ca var femte minut! Finns ett litet problem med det.. Sitter PÅ JOBBET! Slutar inte förrän sju imorgon bitti :(

Namn: sambon e omöjlig när det gäller namn o säger att det ser vi när han kommer uuut.. Jag gillar också ELVIN.

Kläder: har köpt några bodys o ett par byxor, beställde även ett startpaket med body,byxor,mössa o tossor från Ellos o det borde komma i veckan :)
    ta nåt smärtstillande så att de går över. Tur att det bara är sd och inte förvärkar iaf.

Jag har haft förvärkar skitlänge nu tycker jag, mest på kvällarna får andas igenom dom vilket jag tycker är jobbigt...Känns som det närmar sig mer å mer nu.
    BÅde spännande och läskigt.
    Med William blev det sån panik, när man har värkar så går bebisens hjärtslag ner men återhämtar sig när det inte kommer några värkar men William tog för lång tid på sig att äterhämta sig + att att han låg snett, han låg typ mer mot ljumsken till så vid varje värk så var bm tvungen att hålla på att pilla där nere så att huvud skulle komma rätt och det gjorde nåt djävulskt ont så till slut så sa jag att gör vad ni vill bara ni får ut ungen  men ta mig inte fan nåt mer där nere. DÅ bestämdes det för ks, när vi kommit ner så kunde inte jag komma över till op-bordet så överkroppen låg på op-bordet och underdelen låg kvar i sängen och då kom krystvärkarna och efter 3 krystvärkar var han ute, bm hann inte ens sätta på sig handskar och där låg jag, halv jag på op-bordet och halva jag i förlossningssängen.
    Så jag är lite rädd för att det ska hända igen + att när jag ringde till förlossningen så tyckte jag inte att det var på G utan ville avvakta lite men bm tyckte det var bättre att kolla upp, tur att jag lydde henne fast jag tyckt edet var skitjobbigt att åka in eftersom jag då trodde att det inte var nåt på G.

Var inte meningen att det skulle bli så långt :=)
  • delifi2
    ludicrous skrev 2010-09-28 23:50:45 följande:
    Tog 2 panodil innan jag gick.. Det går lite upp å ner nu, lite ont gör dom, nu e det mest när jag reser mig...

Jag kommer inte få HP eftersom jag bara e timvik.. Men vill verkligen inte bli sjukskriven! Ska till läkare imorgon o se om tapp o allt har påverkats, annars e det ju lugnt!
    Du får ta det lugnt både nu under natten och sen när du kommer hem så de inte blir värre
  • delifi2
    Stefanie skrev 2010-09-29 13:25:57 följande:
    HP har ju aldrig varit aktuellt för mig eftersom att jag inte jobbar, men jag kom på nu att jag inte ens vet hur det fungerar.

Är det annan ersättning med HP än med pengarna man får som sjukskriven? Eller hur fungerar det där? Kan vara bar att veta tills nästa gång, för då tänker jag nog inte vara arbetslös... 

Du har rätt till havandeskapspenning om du har ett fysiskt påfrestande arbete, och din arbetsförmåga på grund av graviditeten är nedsatt med minst en fjärdedel. Ett fysiskt påfrestande arbete kan till exempel vara ett arbete som innebär tunga lyft eller påfrestande, ensidiga rörelser. Om du har sådana arbetsuppgifter att du kan arbeta en del av dagen kan du ansöka om tre fjärdedels, halv eller en fjärdedels havandeskapspenning.

Du har också rätt till havandeskapspenning om du har ett arbete som du inte får utföra på grund av risker i arbetsmiljön. Riskfaktorer för gravida kvinnor kan till exempel vara arbetsuppgifter eller miljöer där du kommer i kontakt med skadliga ämnen som kan skada ditt barn. Din arbetsgivare har ansvaret för att bedöma om du kan fortsätta arbeta eller inte.

Det beror på varför du får havandeskapspenning. Om du får havandeskapspenning på grund av ett fysiskt påfrestande arbete så kan du få ersättning i högst 50 dagar, tidigast från och med den 60:e dagen före beräknad förlossning. Men om du har blivit förbjuden att fortsätta ditt arbete på grund av risker i arbetsmiljön får du havandeskapspenning för varje dag som förbudet gäller.

Havandeskapspenning betalas dock ut längst till och med den elfte dagen före beräknad förlossning. De sista 10 dagarna före beräknad förlossning kan du i stället ta ut föräldrapenning.

Havandeskapspenningen ger dig knappt 80 procent av din sjukpenninggrundande inkomst delat med 365. Du kan räkna ut hur mycket du får så här:

Ta din sjukpenninggrundande inkomst.Multiplicera den med 0,97.Multiplicera igen med 0,8.Dela summan med 365.Resultatet är din ersättning per dag.

Taget från fk :=)

AnnaCL skrev 2010-09-29 12:46:48 följande:
    Jag börjar känna mig osäker på beslutet att försöka jobba tiden ut när jag ser hur ni andra tänker. Som jag förstår det är det inte många av er som tänkt att jobba fram till några dagar innan beräknat partus. har varken sökt föräldrapenning eler HP eller tänkt att ansöka om sjukskrivning. Undra om jag tagit mig vatten över huvudet? Är det någon som tänkt att jobba så länge som möjligt?

det beror ju helt på hur just du känner dig.
    Har en kollega som hde bf den 4 oktober och har jobbat hela tiden, hon jobbar som hemvårdare inom hemtjänsten, hon fick sitt barn för några dar sen.
    Så det är klart att man klarar det.
    Men allt beror på hur man själv känner det, det är ingen annan som kan avgöra det

• delifi2

Momalicious---> jag tycker sånt äör jättenervöst när man ksa köra med någon ny jag blir nervös av det.  Det var som en gång när jag körde med min man vid min sida och det har gått jättebra och allt, sen så skulel vi hämta min svärmor och så fort hon satte sig i bilen blev allt fel, jag fick motorstopp flera ggr och inget gick som det skulle, min man frågade vad som var fel och j gsa att jag inte visste. Sån söt mössa.... :=)

Kan nog vara lite av att min svärmor inte var tyst heller, hon är en som som ALLTID ska prata och det spelar ingen roll om vad, det kan vara om hennes kollegor och deras kusinersbarn och syskon och jag vet inte allt.
    Mina döttrar ska oxå skriva in sig på körskolan den här veckan som kommer, bägge 2!! så jag undrar vem som kommer ta körkort först av oss...

Känn rmig oxå beronde av min man men det kan nog vara för att för att han har varit hemma sen i Juni, först semester sen så jobbade han 2 veckor men fick sluta tidigare varje dag sen så har han varit pappaledig, sista dagen idag så jag hoppas min foglossning inte blir värre nu när jag ska lämna ungarna på dagis......

Var hos bm idag och gjorde glukosbelastning, smakade för jävligt har det aldrig gjord tidigare, kan nog bero på att jag precis hade borstat tänderna.
    bltr 110/90
    vikt 78
    sf-mått 30 cm
    Urin 3,0,0
    hb 118 vilket inte är så jättebra trots att jag äterjärntabletter, så nu måste jag ta c-vitamin tsm med dom
    Vecka 30+3 men jag räknar efter sista mens och då blir bf den 26 november ist :) så jag hoppas bara de tär 8 1/2 vecka kvar.
    Snart är det dax för tillväxtul igen, den 20 oktober är det dax, ska bli så mysigt att kolla på bebben igen, hoppas få se vad det är som gömmer sig där inne. Hoppas bara bebben är medgörlig den här gången :=)

• delifi2
    Momalicious skrev 2010-09-30 18:50:55 följande:
    Hehe, ja jag kan känna igen det där lite. Nu har jag visserligen knappt övningskört något innan jag började på körskolan men om en körlärare gjorde som han jag körde sista lektionen med idag, och pratar om vanliga saker hela tiden så sitter jag och säger "ja" till allting för jag har inte tid att lyssna haha. Kommer ju såklart bli bättre ju bättre förare man är och desto mer vana man har men sjukt irriterande. Jag hade absolut inte märkt om det var knäpptyst i bilen när jag körde förutom intruktionerna för jag är så inne i själva körandet hihi!

Waah, halkan imorgon! Jag är mest nervös för bebis skull, men eftersom alla säger att det är ofarligt så får jag lita på dom! Hade det bara varit jag (haha, nu är man helt plötsligt två personer) så hade jag inte alls varit såhär nervös. Men sen är jag rädd att misslyckas också, för att jag är för feg eller nåt Men det ska nog gå bra hihi. Kommer kännas helt sjukt att sitta ensam och köra i en bil, fast det ska bli kul!
    du får berätta hur det går med halkan, visserligen har jag långt kvar till halkan om jag nu nånsin kommer ta mitt körkort.
    En gång varjag faktiskt vungen att köra själv, vi hade ställt oss på gatan (återvändsgata) och man får inte stå där mellan 07-16 på vardagar, så min man hade glömt ställa bilen på parkeringen på söndag kväll, så när jag hade lämnat Elliot på dagis (var sjukskriven när jag vänta WIlliam ) så åsg jag bilen på gatan, ringde till mannen och frågade hur jag skulle göra eftersom vi inte  ville ha böter. Så han sa åt mig att ställa billen på parkeringen, sån härlig känsla att köra alldels solo i bilen, rörde sig om ca 200 meter knappt det och så körde jag i 2:an hela tiden, men det var rätt häftigt att få köra själv, då längtade jag bara till mitt körkort, sen så kom WIlliam så då la jag av med körningen :=( jag måste verkligen skärpa mig med det känner jag
  • delifi2
    Stefanie skrev 2010-10-01 12:11:21 följande:
    Jag håller ju på med politik och vi är ett gäng yngre människor som försöker att stötta varandra i partiet. Igår var det knytis hemma hos en och jag bestämde mig för att jag skulle vara med eftersom att det var en massa viktiga diskussioner som jag inte ville missa och så är det kul att komma ut och träffa lite folk.

Dumt beslut visade det sig. Jag var tvungen att gå en bit från bussen och redan efter någon minut kände jag hur sammandragningarna drog igång. Kvällen var trevlig, trots att jag halvlåg i en fåtölj hela kvällen. Men hemvägen var inte kul och när jag kom hem hade jag riktigt ont...

En påminnelse om varför jag är sjukskriven och inte ska ut och röra mig överhuvudtaget.
    Men i helgen ska jag åka iväg på en processledarutbildning, blir spännande att se hur jag klarar av det.

Jag hade en bild av hur jag skulle gå på vattengympa för gravida, ta långa promenader, hänga på caféer och allt vad det kunde vara när jag blev gravid. Det blev ju inte riktigt så tyvärr. Men jag har frisk bebis i magen, och det är egentligen det enda som är viktigt.

Nä det gäller att ta det lugnt, vilket är lättare sagt än gjord, det värsta är att när mankänner sig bra det är då man vill göra saker och det är DÅ man inte ska göra saker. Men då känner man att man klarar det ju.
    Annnika skrev 2010-10-01 18:48:26 följande:
    aa okej :) då ska jag ta och göra mig en kopp varm choklad haha!
    Jag brukar dricka varm choklad nästan varje kväll.
    Är inte sugen på godis utan mer frukt eller andra saker som dock är onyttiga, som ikväll ska vi göra nachochips i ugn med sås och riven ost på. Mumma :=)
    Jessika82 skrev 2010-10-01 16:04:00 följande:
    Jag är så glad, jag har fått igenom hp
    Grattis, så skönt för dig.

Läste ni om fk och do? det var flera domar som gett gravida rätt ang sjukpenning :=)
Svar på tråden December Bebis 2010 :)