Inlägg från: Stefanie |Visa alla inlägg
  • Stefanie

December Bebis 2010 :)

Momalicious skrev 2010-10-18 08:30:16 följande:
    Alltså åååååååh jag blir så sur! Insåg precis att det är alkohol i vanlig "alkoholfri" glögg som man köper i affären. Blossas vanliga lättglögg alltså. Jag ääääälskar glögg, och nu ska jag inte få dricka det innan bebisen kommer! :( Näe vad less jag blir, bara för det får han se till att komma tre veckor för tidigt så jag får dricka glögg på jul!
    Annars köper jag på mig flera flaskor och firar att han är här med

JÄKLA SKIT! 
    I alkoholfri glögg kan det inte vara mer än 0,5% och om du bara värmer det lite längre så lär det inte finnas mycket kvar. Om du låter spritglögg koka försvinner ju alkoholen i den med...

Om jag var du skulle jag ta och köpa lite glögg redan nu! :P 
  • Stefanie
    alberta77 skrev 2010-10-18 09:12:16 följande:
    Nej alkohol kokar tyvärr inte bort helt. ltarkiv.lakartidningen.se/2001/temp/pda23854.... 
    Här ser du ungefär hur mycket som försvinner. 
    Vilken bra artikel, där fick jag lära mig lite nytt! Tur att vi är många i de här trådarna, det finns alltid någon som vet lite mer.
  • Stefanie
    Momalicious skrev 2010-10-18 10:43:18 följande:
    "Resultaten (Diagram 1) visade att alkoholhaltenvisserligen minskade kraftigtsom en följd av kokningen, men att betydandemängder alkohol fortfarandefanns kvar efter 5 minuter. Som exempelkan nämnas att alkoholhalten i glöggensjönk från 14 procent till drygt 5 procent.Det bör påpekas att förutom att den relativaandelen alkohol sjönk så minskadeäven totalmängden, genom att 19–33procent av den ursprungliga vätskevolymenkokade bort. Som förväntat var volymförlustenstörst vid högst alkoholhalt.En kompletterande tidsstudie med 20procents alkoholblandning visade attförlusten av alkohol var ganska linjärunder 5 minuter, vilket skulle innebäraatt endast 1,5–2 procent av alkoholen ivin försvinner för varje minuts kokning."

Om man då kokar den glöggen med 2,2 % alkohol i t.ex. fem minuter så borde den ju vara nere på högst 0,5 % vilket räknas som alkoholfritt. Kan inte tänka mig annat. I annat fall är nog vår lille redan skadad med tanke på att jag använder vin i matlagningen iaf en gång per vecka. Och det är ju okej enligt min barnmorska så ja... Varför gör inte blossa helt alkoholfri? 

Sen funderar jag på hur det funkar med glöggen. Jag har köpt den långt innan jag var 18 och aldrig behövt visa leg, och det är ju 2,2 procent i?
    Jag tror inte att du behöver oroa dig. Nya forskningen har ju visat att upp till ett glas vin i veckan inte ska vara farligt. Det kommer nog att dröja länge innan livsmedelsverket ändrar råden, men jag tror absolut inte att det är någon fara med vin i maten eller att dricka lite glögg med 0,5% alkohol.
  • Stefanie

Sedan känns det ju konstigt att ens hålla i en flaska vin numera, så jag har inte heller fallit för forskningen. Jag har smakat någon miniklunk av sambons vin de 2 gånger han druckit det senaste månaden. Skulle aldrig våga göra det tidigare i graviditeten och att dricka ett glas i veckan skulle kännas konstigt, men smakat en eller två klunk har jag gjort.

• Stefanie
    ludicrous skrev 2010-10-18 14:37:35 följande:
    Jag vill inte vara meeeeed längreee!!!!!!

Mår så fruktansvärt illa idag så jag kommer inte ens ur soffan, jag bara sover o sover, medans köket ser ut som helvete, kylskåpet måste rensas å det ska storhandlas. Nova måste hem från dagis o jag är gråtfärdig!!

Kan inte ens plocka ur diskmaskinen för jag kräks ner i den o det e ju inte så jävla fräscht inte! Har postafen hemma men det blir man ju ännu dåsigare av o då går det inte tt jobba i natt :(

BLÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ

(såå... gnälla av sig lite...)
    Usch, vad jobbigt. jag har fått tillbaka illamåendet på kvällarna och mår illa när jag äter för stora portioner, men inte alls så där.

Be om hjälp med storhandling och röjning av köket. Är det någon gång det är okej att inte orka allt själv är det när man är höggravid och mår som du gör!

Jag skulle be barnmorskan om att få recept på lergigan comp (om det inte är bara idag du mår så här) om jag var du, postafen hjälpte aldrig riktigt för mig.  Inte lergigan heller alltid, men lite bättre i alla fall. SÅ där dåligt ska du inte behöva må! Klart du ska gnälla av dig!

• Stefanie

Förresten, lite tips jag lärt mig när det gäller förvärkar. Kanske något är nytt för någon i allafall!

1. Se till att dricka mycket vatten. Det hindrar  hormonerna från att skicka signaler att börja sammandragningarna.

2. Ligg och vila på vänster sida för då blir blodcikulationen bättre till livmodern.

3. Ta en alvedon, det kan lindra lite grand i alla fall.

4. Värm en vetekudde och lägg där det gör ont. Har du ingen vetekudde ta en petflaska och fyll med varmvatten.

5. Vila! Ingen stress. Känner du dig ändå stressad i huvudet så lyssna på avslappaningsband eller hitta andra sätt att lugna ner dig. Stress är värsta fienden.

6. Tänk inte ens tanken på sex. Det räcker inte med att undvika själva samlaget, åtminstone inte för mig. Det räcker med att jag tänker på något upphetsande så drar det igång.

Om någon har mer tips får ni gärna fylla på!

• Stefanie

Tänkte på det där med rökning och att man kan bli tillväxthämmad om mamman röker under graviditeten. 

Mamma rökte under hela graviditeten med mig och jag vägde 2300g fast att jag var fullgången.

Jag och min  sambo tyckte att det var märkligt att det tog ett år innan vi lyckades bli gravida fast båda är unga och friska men för ett tag sedan publicerades forskning som visade på att mammor som röker under graviditeten ofta får barn som har svårare att själva bli med barn eftersom att rökningen påverkar könscellerna.
    Både min mamma och sambons mamma rökte med oss...

• Stefanie

Har också hemska förvärkar. Dumma jag var ute på äventyr idag, första gick jag längre än planerat för att ta mig till skolan för upprop och sedan kunde jag inte låta bli att gå in och köpa några små kläder i centrum intill skolan innan jag åkte hem. 
    Det jobbiga nu, bortsett från det onda, är att jag bli illamående när värken kommer, känns som att magen ska vändas ut och in i några sekunder, sen går det över. 

Nu ligger Liten med en fot under revbenet, inte alls skönt...

Fick veta idag att några bekanta till oss väntar barn 15 december och har precis flyttat till vårt område. Vore roligt om vi kunde börja umgås lite sedan med våra små! Hittade också en tråd med en massa folk som bor i min kommun som väntar första barnet ungefär samtidigt som jag, kul tycker jag!

Jag är avis på er som handlat klart. Vi är långt ifrån klara. Spjälsäng ska vi förmodligen få ärva, väntar besked på besked där. Annars vet jag vilken vi ska köpa så så fort jag vet blir det att hämta eller handla.
    Barnvagn ska vi beställa i veckan, har blivit lovad tre veckors leveranstid som jag håller tummarna för stämmer.
    Skötbord ska min pappa bygga eftersom att vi inte får plats med något av de man kan köpa, måste anpassa måtten efter trångt utrymme. Men det hänger i allafall på att pappa tar sig tid att snickra ihop det snart.
    Kläder har jag kommit en bit med, men har lite kvar. Försöker att köpa bara det viktigaste nu och vänta tills Liten är född med resten. För det första har min mamma sålt barnkläder och har kvar en massa helt nytt som aldrig såldes så så fort vi vet om det är en tjej eller kille så får vi en del därifrån. För det andra tycker jag att det är trist med allt könsneutralt när det finns så mycket fint pojkigt och flickigt. Såg förresten världens sötaste små "gubb-byxor" på hm idag. Blir det en poijke måste såna införskaffas, så himla söta!
    Apoteket har jag klart på ett besök, där inväntar jag bara sambons lön och våra csn-pengar så är det klart sedan! 

Känner mig fortfarande stressad över att inte vara klar så jag ska försöka bli det så snabbt som möjligt! Gud vilket babbelinlägg det här blev! Ville väl bara tömma huvudet innan jag somnar...

Hoppas ni får sova gott i natt allihopa! 

• Stefanie
    NhjärtaD skrev 2010-10-19 10:11:12 följande:
    Rockringen skrev 2010-10-19 09:43:36 följande:
    Vad tänker ni ha på era bebisar påvägen hem från bb?
    Body & byxor ele heldräkt, strumpor, "nalle" overallen Mössan med
    Det där med strumpor har jag tänkt på, det kan man väl inte behöva så många av? Känns inte som att man behöver byta dem flera gånger om dagen tillskillnad från bodies och byxor om det blir en massa läckor... Framförallt bodies måste väl gå åt en del.

Tänker jag fel?
  • Stefanie
    Sandragumman skrev 2010-10-19 10:02:33 följande:
    Jag kommer nog klä bebis som jag gjorde med sonen! Body och byxor samt sockar, tunn koffta och på de en fleeceoverall ! Sen ligger bebis i babyskyddet med en liten filt de räcker sen får man ju ändå öppna upp kläderna när bilen blivit varm!
    Så blir det nog här med. Kommer inte att bli några långa sträckor utomhus så det borde räcka utmärkt även om det är kallt.

En liten hjälmmössa också kanske.
    ÄlskarNova skrev 2010-10-19 08:26:22 följande:
    Åhh, jag är såå avundsjuk! Min syster har nu åkt in till förlossningen..har haft värkar hela natten och slemmisen har släppt helt. Hon tror att hon blir hemskickad igen, men det tror inte vi. Sist hon åkte in med storebror för en "koll" var hon öppen 6cm! så hon har säkert hög smärttröskel. 
    Hon har BF den 27/10.

Ska bli spännande att se under dagen när hon ringer..Baby 
     Vad spännande! Men det är inte långt kvar för oss heller, tror den här hösten kommer att gå snabbt.
Svar på tråden December Bebis 2010 :)