December Bebis 2010 :)
Var ju hos barnmorskan igår och blev så förskräckt när jag fick en folder där det står om hur man ska behandla ömtåliga spädbarn, att man inte får ruska om dem om man blir arg eller leka våldsamma lekar med dem. Är det inte sjukt att det finns folk som inte tar det som självklart?
Fick en väldig massa foldrar igår faktiskt. Om plötslig spädbarnsdöd t.ex., där stod svaret på kuddfrågan vi diskuterade här för ett tag sedan. Enligt den här foldern ska man ha en mjuk "fluffig" kudde i början. Det är inte förrän bebis kan vända sig själv som man behöver byta ut kudden mot en platt. Man ska också se till att placera bebisens huvud åt olika håll när man lägger den så att huvudet inte blir missformat.
Jag läste i en annan tråd om dyktekniken och då slog det mig att jag inte har skrivit något förlossningsbrev än. Har ni gjort det? Hur konkreta har ni varit i breven, vad känns viktigt att skriva?
Jag har länge tänkt att jag vill ta förlossningen helt och hållet som den kommer, men jag insåg nu att jag ska börjar kolla upp lite olika tekniker man kan använda sig av och se om jag fastnar lite extra för något. Jag litar på barnmorskorna och vill inte förvänta mig någon drömförlossning. Jag har lärt mig att det aldrig blir riktigt som man tänker sig. Jag vet inte heller hur jag vill göra med bedövning, hur ska jag veta det innan jag vet hur jag upplever smärtan...