• Emelle

December Bebis 2010 :)

Lillkillen skrev 2010-08-26 12:08:14 följande:
    Är det ngn som använder sig av "knipkulor" här?
    Jag är kass på att göra knipövningar o får liksom inte till det...så har funderat på ett par sådana....

Imorgon kommer min mamma ner till oss - läängtar!!!!
    Har också funderingar på det... Jag tänker att jag ska..men glömmer nog bort det mesta dels...
    Får väl fixa det...är ju trots allt 4:e barnet här så knipa bör man väl

HP ska jag med ansöka om nästa vecka.
    Kommer inte orka jobba hela tiden den här ggn. Har jättejobbiga SD och foglossning redan nu.
    Väntar bara in att chefen ska komma tillbaka från sin sem så hon kan skriva på.
    Jobbar med inom ÄO.
  • Emelle
    Mrs TH skrev 2010-08-26 12:19:15 följande:
    Vill bara säga att på papperna jag fick så stod det att foglossning, SD och i mitt fall karpaltunnelsyndrom inte ansågs som tillräckligt för att ge hp, utan jag fick för tunga lyft, gående och stående.
    fy vad tråkigt, men jag fick det förra gången jag avr gravid. på samma arbetsplats och trots att jag då hade ett vik. nu är jag fast anställd och gör minst samma arbetsuppgifter så det borde inte vara problem...men visst, man kan aldrig vara säker!!
  • Emelle
    Mrs TH skrev 2010-08-26 12:49:53 följande:
    Ja naturligtvis är det tunga lyft, gående och stående i ÄO, det var inte det jag menade utan hon skrev att hon hade problem med SD och foglossning och därför skulle söka HP, det kommer de kanske itne att ta hänsyn till. Jag har så svår foglossning så att jag måste gå in i grönsakskylen och gråta varje dag, men det spelar ju ingen roll om handläggaren inte anser att det är skäl nog för hp. Då får man puscha och framhäva det som enligt fk ÄR skäl nog. Det var det jag menade
    ...och nej. Jag ska inte söka pga mina sd och foglossningen. det tar dom ingen hänsyn till som sagt. Ska jag "slippa" jobba pga behöver jag ju en sjukskrivning och det är inte aktuellt.
    Det är lyften osv som gör att jag söker, såklart!
  • Emelle
    linasmama skrev 2010-08-26 14:56:07 följande:
    Jag ska också söka HP men min chef är på sem fortfarande så kan inte få någon underskrift förrän på måndag..

Usch jag har såå mycket problem med min mage, har inte fått behålla något på flera veckor, men bebis mår bra och jag går konstigt nog upp i vikt fortfarande. Vad jag än äter så får jag sitta på toa sen, äter ingen laktos för det vet jag att jag är känslig mot. Börjar lessna på att ha det såhär nu.. I vanliga fall pratar jag inte om min mage och toavanor men nu känns det så naturligt på nåe vis..

Idag firar jag och min sambo ett års dag Vi har min dotter här så blir inget speciellt, lite god mat och någon bra film sen ikväll skulle jag tro, eller ett bad eller något. Jag har nyss varit iväg och köpt blommor åt honom och lite saker till maten. Ska göra Smörgåsbakelse med räkor, pot.gratäng och grillat kött och sen får det bli wienerbröd till efterrätt, orkar inte baka något idag.. 
    Grattis på årsdagen!! Skål
  • Emelle
    Igår träffade jag Litens farmor för första gången Skrattande
    Det kunde nog inte ha gått bättre, hon var verkligen jättetrevlig och jag tycker jättebra om henne:). Hon hade köpt kläder till Liten och även till migSkäms fick ett par byxor o en tshirt som verkligen e jättemjuka o goa nu när man börjar bli lite tjock;).
    Bjöd hem henne till min nya lya för att träffa mamma nån dag snart och vi bestämde att vi skulle försöka träffas snart igen:). Himla skönt!

Hon frågade hur jag känner inför att jag o Pappan inte bor ihop och jag sa att det känns helt okej och inte bekymrar mig alls och det tyckte hon lät bra:). Hon tyckte också att vi två verkar ha en bra relation och hade såklart frågat ut Pappan sen när han körde hem henne om varför vi inte är tillsammans när vi har det så bra ihop hehe.

Var supermysigt och spendera mååånga timmar med Pappan igår också, vi lagade pannkakor, pratade, kollade på film och bara mös. Han var med på noterna direkt när jag sa att han måste sova hos mig de sista veckorna innan BF ifall något händer och vi pratade om att jag helst inte vill åka in för tidigt och att jag vill att han kommer ihåg det när jag ligger där o har ont:P. Han verkar vilja hänga med på föräldragrupperna också o det känns skönt och tryggare inför förlossningen. Hoppas bara att hans jobb inte står i vägen för det. 

Tyvärr sparkade Liten på bra så fort ingen kände på magen men så fort Farmor eller Pappan frågade så låg den stilla;). Vi pratade återigen om att ta reda på könet och det verkar som om vi kanske ska ta oss råd till det iaf, Pappan sa att han gärna står för det:P. Så vi får väl se:).

Önskar er alla en toppenhelgHjärtas
    Så skönt! Grattis.
    Måste verkligen vara en lättnad för dig att allt verkar funka så bra nu!
  • Emelle

Hej.
    har jobbat 4 dagar i rad nu och känner att det är tufft i kroppen faktiskt.
    ska bli skönt med helg!

Vi har inte köpt mer än kläder. Babygym och babysitter får vi låna av goda vänner och vargnen vi ska ha släpper dom inte förren mitten av september, då ska vi beställa.
    Säng och tillbehör ska vi köpa nästa månad och skötbord ska vi ha en "bädd" på tvättmaskinen, det finns på IKEA...
    Sen är det ju massa andra små grejer och vi har skrivit en lista som saaakta med säkert ska bockas av....

• Emelle
    MalakiW skrev 2010-08-28 01:36:54 följande:
    Hej alla underbara gravida!

Här kommer en liten hälsning från den enda i tråden som INTE är gravid!

Nu har de 90 dagarna gått sen jag tog röda-hund-vaccinet så nu får vi bli gravida igen! Yipppie!
    I onsdags var vi på patientskola för IVF och på måndag ska vi på läkarbesök, så nu känns det som det rullar på igen. Väntar också på tid för att ta bort mitt myom som buktar in i livmoderhålan.

När fortfarande ett hopp om att få vara med i er tråd igen som gravid!

Kramar i miljarder!
    Då ska jag hålla alla tummar så hårt jag kan nu!!
    Hoppas allt går fort och att du snart har ett nytt litet liv på gång!
    Massor av kramar!
  • Emelle
    ÄlskarNova skrev 2010-08-27 18:44:29 följande:
    förresten..ska till ullared imorgon bitti!  
    hur mkt kläder ska jag köpa i varje storlek? Vet ju att det är en lillebror så nu kan jag ju gå på pojkkläderna..
    vad tror ni om att ha ca.5-7 bodys, 4-5byxor, 2-3pyjamaser och 4par strumpor i varje storlek?  mer eller mindre? 

skitsvårt detta! Nova behövde 44-46 när hon föddes så 50 kläderna använde hon läänge. Men denna gång kanske det blir en stor kille! fanns inte mkt i hennes kläder som lillbror kan ha, mest i 50-56 och sen går det rosa/röda igång! haha!
    Jag tycker också det är lite svårt att veta hur mycket man ska köpa...
    Jätte knäppt efter som jag har 3 barn innan faktskt
    Men bara man har en bra bs så kan man ju alltid köpa mer när bebis är här. Och så lär man ju oftast få en massa kläder i presenter osv...
    Jag har köpt mest i strl 56.
    Karttikeya skrev 2010-08-28 07:28:33 följande:
    Hurra!! Heja MalakiW Skrattande

Idag ska jag skriva tenta, jag hoppas det går bra. Har pluggat ganska så flitigt så det tror jag. Glad
    Lycka tll!
    Momalicious skrev 2010-08-27 19:11:49 följande:
    Ja vi har ena riktiga godbitar! Våra småkillar! Hjärta

Nu är jag supertrött i kroppen! Har städat hela lägenheten så den är skinande. Härligt! Har dock dödsont i ryggen, benen osv. Men det är det värt! :)

Nu blir det en myskväll med min älskling, grillat kött (tar farväl av grillen innan det blir vinter hehe) och potatisgratäng med sallad. Gott gott! Sambon ska dricka vin den jäkeln så jag får nöja mig med alkoholfri cider
    Ha en mysig kväll nu allihopa!
    delifi2 skrev 2010-08-27 19:59:27 följande:
    varje gång jag har varit gravid så har jag varit sugen på vin men inte annars lika mycket, kosntigt :(

Mannen dricker oxå vin ikväll :(

har haft flera sd nu ikväll, känns inte bra. Känns som hinnorna är på väg neråt, ni som fått barn förr kan nog känna igen den känslan, precis som något håller på ramla ut omman så säger :(
    Jag har också varit sååå vin sugen en del ggr under den här graviditeten. som tur är finns det ju en hel del alkoholfria goda...
    Men det är ju inte samma sak trots allt..
    Hoppas ni hade det mysigt igår Momalicious...

delifi2- Jo SD kommer mer o mer nu även om jag inte har starka el "farliga" alls.
    Men visst känns "trycket" neråt. redan...Fy!
  • Emelle

Idag är det Lördag=fotbollsmatch.
    Hemma match idag dock så vi behöver "bara" åka 12 mil t.o.r
    Men såå skönt att vara ledig.
    Tyckte eftermiddagarna var skitjobbiga i veckan som var på jobbet.

Bebis gosar oh buffar, vrider och vänder heela tiden där inne nu. Inte slilla många minuter. det är härligt!
    Nästa Fredag ska vi få se henne igen. Cant wait!

• Emelle
    linasmama skrev 2010-08-28 11:30:38 följande:
    Vi hade bestämt oss för att inte köpa ett skötbord utan bara en skötbädd på tvättmaskinen men vi har insett att vi måste tänka om. Har ingenstans att lägga blöjor, tvättlappar, oljor och salvor och så då. Blir ett sniglar skötbort från IKEA istället..

Hade två mardrömmar i natt om förlossningar.. Jag är egentligen inte speciellt rädd inför förlossningen för jag hade en så lätt med min dotter. Men jag drömde om att allt jag inte ville hände, typ att jag var tvungen att göra ett akutsnitt och de vägrade söva mig, nästa dröm tog jag bussen till förlossningen för jag ville inte väcka min kille och så glömde jag bb-väskan hemma så tog en annan buss hem och hämtade den, när jag kom in igen var jag helt knäck för att jag hade glömt min TENS apparat hemma, bm brydde sig inte heller ett dugg om vad jag skrivit på förlossningsbrevet.. Hade världens ångest när jag vaknade.. Fler som drömmer såna konstiga saker?

Momalicious: Jättesöta små, synd bara att de växer så fort..
    Vi ska ha en skötbädd på tvättmaskinen.
    Vi löser det så att vi säter hyllor på väggarna brevid maskinen och där på kommer vi ha korgar med de olika saker man behöver.
    Nu är det ju olika badrummen är planlösta och så, men efter tre barn så känns ett skötbord rätt överflödigt, särskilt om man vill spara utrymme.
    Sen finns det ju jättefina och praktiska skötbord såklart, men det är iNGET måste!
    Mrs TH skrev 2010-08-28 11:47:29 följande:
    Jag hänger lite i en annan tråd på ett annat forum, där är det en tjej som precis fått barn och hon sprack så otroligt mkt att de var tvungen att operera henne...
    Det drömde jag om i natt, det var inte alls speciellt trevligt.
    Sen hade jag drömmar om att skälla ut min svärfar, men det var väl mest en önske dröm
    Jag har flera vänner och bekanta som fått opereras efter förlossningen.
    Det är min största mardröm.
    jag har fått sy 3 stygn efter min första förlossning då dom var tvugna att klippa ett litet snitt som behövde sys efteråt.
    Så när BM säger åt er att INTE krysta under en värk GÖR INTE DET!! Det är under den tiden som huvudet står och töjer så att man inte ser ut som om något exploderat där nere efteråt. Tar ofta lååång tid innan man bli någorlunda återställd efteråt med enligt mina vänner...stackarna!
    AnnaCL skrev 2010-08-28 15:54:07 följande:
    Hej på er! Jag har läst tråden men inte skrivit på hundra år. Är nu i v 24. JAg tänkte fråga er om råd angående föräldrapenning som jag för övrigt har dålig koll på.
    Kommer ni att ta ut den innan barnets födelse och i sådana fall hur lång tid innan? HUr gör man om man försöker att jobba så länge som möjligt. Jag tänkte då det står på deras hemsida att man måste anmäla det senast dagen man vill börja ta föräldraledighet, innabär detta så hårt att man måste anmäla detta dagen man ligger på BB och barnet skall födas? Oj vad tjorvig jag är men detta är en djungel för mig.
    Hoppas ni har det fint alla.
    Jag kommer (med förutsättning att jag får HP) ta ut FP från tio dagar innan BF, det är så länge man får HP, tio dagar innan BF. För mig blir det den 13 December.

FK är ju kända för att inte vara snabbast i världen och du kan anmäla från när du vill starta då ditt moderskapsintyg inkommit till FK tidigast 60 dagar inann BF om jag inte minns fel!
Svar på tråden December Bebis 2010 :)