skogsbollen skrev 2010-09-01 13:21:46 följande:
Hej tjejer!
Evigheter sen jag var inne här... är nog inte ens ihågkommen :) Men gravid är jag, med BF 23:e december. Kan omöjligt läsa ikapp nu, men vore kul att veta hur ni har det. Så jag ställer en generell fråga, så får ni svara om ni vill. Hur är det med er och vilken vecka är ni i nu?
Själv har jag snart gått 24 hela veckor och jag mår helt ok. Vi väntar andra barnet och jag måste säga att första graviditeten var ändå en barnlek jämfört med denna, eller snarare var det så att den var oförskämt enkel. Jag kände knappt igen några av alla krämpor och symptom som många FL-tjejer diskuterade, förutom det tidiga illamåendet och tröttheten. Men den här gången är jag verkligen jättegravid. Inte för att jag tror jag har mer symptom eller krämpor än nån annan, utan det är snarare det nomala, men den här gången är de kännbara och det är ovant. Andfåddhet, foglossningskänningar, halsbränna mm. Dessutom känner jag mig gravidare än jag nånsin gjort. Inte ens dagen före sonens förlossning kände jag mig så här gravid, och då är jag bara i vecka 24 ännu. Huhu!
@Er som inte väntar första barnet:
Känner ni igen er i att allt går så mycket fortare den här gången? Man blir bredare fortare, magen växer fortare osv? Kroppen hinner lixom inte med?
Jodå, jag kommer allt ihåg dig! Kul att du hittat tillbaka igen! :)
ansi skrev 2010-09-01 15:24:50 följande:
Hej alla!
Nu är jag tillbaka på jobbet efter en härlig veckas semster på underbart soliga och varma Kreta. Jätteskönt! Vi har bara slappat på stranden, läst böcker, sovit och pratat bebis. Skönt att få lite tid tillsammans att landa i allt som händer nu.
Jag har klarat av 24 veckor nu och fortfarande mår jag bra, för det mesta. Bebisen sprakar hela dagarna och sparkar på sin pappas hand när han trycker på magen. Det känns som om man liksom börjar få kontakt med den lilla där inne när den gör sig påmind så.
Just nu känner jag mig dock lite nere... jag vaknar alltid jättetidigt på morgonen, jag tror att det är bebis som väcker mig, då är jag jättekissnödig. När jag varit på toa kan jag inte somna om, så jag sover alldeles för lite... Jag blir jättetrött om eftermiddagarna. Då blir det lite svårare att hålla humöret uppe. Just nu känner jag mig lite irriterad på alla som ska kommentera sorleken på magen med orden "oj, vad tjock du är!" och "är du säker på att det bara är en?". Jag inte tjock, jag är gravid och någonstans måste ju hela den, nu ganska, stora bebisen ta vägen, klart magen börjar puta ut! Helt abnormt stor i jämförelse med andra gravida i v 25 tycker jag ändå inte att jag är... äsch, jag blir så känslig för sånt där ibland...inser när jag skriver det att det är ganska larvigt att reagera på det... ännu ledsnare kan jag bli mär folk alltid kommenterar BF-datumet (21 dec), en del med "Oj, stackarn att fylla år så nära jul" eller "bara den inte kommer på julafton, det kan ju inte vara kul", Som om jag kunde styra över när jag blir gravid och när bebisen ska komma... ganska larvigt det med, men det känns lite bättre när jan kan skriva av sig lite...
Hoppas ni har det bra och myser med era magar!
Härligt med semestern! Är oerhört avis men vi har bestämt att vi ska ta en resa när bebis är runt 1 år eller så, så jag får hålla ut!
Ja, jag har det likadant. Bebis brukar sparka och väcka mig runt 4 och sen kan jag inte somna om. Dock är ju jag arbetslös så jag kan ju faktiskt ta och sova på dagen men ja. Jag är skittrött hela tiden, tror mitt järnvärde blivit sämre.
Och det där med kommentarerna känner jag också igen. Blir riktigt irriterad. Får höra att det ser ut som jag är i vecka 35, att det nog är två och dom missat det, att det är fel att vi tar reda på könet i förväg (vi är ju knappast ensamma om det), att vi planerade dåligt, att jag borde knipa två dagar så "stackarn inte behöver födas så sent". Jo men tjena, får jag värkar så är det ju bara att hålla inne bebisen. Så jäkla idiotiskt. Jag avskyr att folk tror det är okej att säga vad som helst bara för att man är gravid. Sen när är ens graviditet "allmän egendom"? Dessutom säger folk när jag blir sur att "Men blev du sur nu? Det är nog hormonerna haha". MORR.
Ska nog "ge igen" med samma visa när mina vänner får barn i framtiden, så får de se hur kul det är. Visst, man har hormoner i kroppen men vad fan, det spelar väl ingen roll?
delifi2 skrev 2010-09-01 16:30:54 följande:
det är ju ett tag till så man behöver ju inte stressa med att köpa massa saker.
Vi anväder antilop från ikea till William, men nu när han är 1 år så börjar han klättra upp från den, han är en riktigt bergsklättrare, är överallt och ingenstans typ så det blir nog at ta över brosans tripptrapp snart.
min tripptrapp har jag haft i 19 år nu, hade den till Felicia då kostade den 700:- :) så tiden har verkligen ändras :)
Vet inte om jag bertättat det här eller inte men när jag väntade William som är född den 8/9-09 tog vi kort på min mage 2 1/2 vecka innan han föddes. Jag är nu lika stor som då och jag har 3 1/2 månad kvar så jag undrar hur det här kommer sluta.
min mage är det enda som växer, när jag väntade Elliot så växte hela jag på tvären och bredden och överallt, nu växer bara magen vilket är skönt tycker jag
Det behöver ju inte betyda att du får en "monstermage" nu. Min barnmorska har sagt att blir man väldigt stor snabbt så kan det mycket väl vara så att det lugnar sig länge innan det växer igen :)
Sandragumman skrev 2010-09-01 17:09:47 följande:
Ja välkommen tillbaka då...
Jag är i V 25 och känenr som dig detta är mitt andra oxå..... mycket mer symptom nu än med första och tiden bara springer iväg.... hahhhaha
Idag fick jag veta att jag skulle få börja "vattengympa" för gravida... de börjar den 20sep och håler på till 13 dec så då har man nå att göra på måndag eftermiddagarna.... hhahaah
HAr en nerv i kläm i jumsken men barnmorskan blev rädd att de var jumskbråck som man tydligen kan få när man är gravid så är de inte bättre tills på fredag så ville hon att jag skulle gå till läkare..... känns lite knasigt att när man ibland bara "tappar ett ben" de viker sig så man håller på drutta omkull....
får väl se hur de blir
Vattengympa låter skönt! Vill jag med göra, eller nånting för gravida iaf!
Emelle skrev 2010-09-01 17:28:44 följande:
Idag har vi suttit i konferans hela degn. känner att jag verkligen skulle föredra ett typ kontorsjobb nu
Lugnt och skönt!
HP papprena på posten i morgon!!
I övermorgon ska vi åka till Linköping för 3D ul, ser fram mot det såå mycket.
Och igår var vi och beställde vår fiina vagn.
Idag fick första tjejen, som kommer vara en av dem jag kommer umgås en del med under föräldraledigheten, sin lilla bebis.
Vi hade ju BF 18 september i vår förra grav som slutade i MA, så vi är ett helt gäng som följts från ÄL till + och under graviditeten.
Hon är först ut med bf, jag är sist..
Men nu känns det lite närmare mot bebis, men samtidigt känns det som jag varit gravid en evighet då vi lyckades bli gravida relativt snabbt efter vårt MA och egentligen skulle avrit jättenära förlossning nu...
Själv måste jag vänta tills på tisdag, men det känns helt overkligt att vi ska få veta om vi får en son eller dotter, och att vi dessutom ska få en förhandstitt på hur vår skatt ser ut. Är extremt förväntansfull, att vi ska få se vårt barn som vi skapat är ju helt galet!
mamma smurfen skrev 2010-09-01 17:41:20 följande:
Åååååh....Vill oxå NU NU NU!!!!
Jag har en del "braiga" å en del "dåliga" egenskaper...
Mina 2 absolut SÄMSTA egenskaper är att när jag väl bestämt mig för något, så SKA det vara klart/göras NU

Det ANDRA är... jag är bara SÅÅÅÅÅÅ NYFIKEN

Är precis likadan