Inlägg från: delifi2 |Visa alla inlägg
  • delifi2

December Bebis 2010 :)

3 barns mamma84 skrev 2010-12-28 21:58:26 följande:
    Åh tackar då ska jag testa detta då varje gång han kommer till bröstet så är det just ( Glupar) och han blir helt trött av detta.
    Rapar direk när jag tar upp honom.

Men när det går så fort beror det på att det finns massa mjölk ?
    ja i början iaf, när de börjar suga så sätts reflexen in påoss att släppa loss mjölken om man så säger och då kommer det massa i början så de inte hinner svälja.
  • delifi2
    Ang amming: När de är så små så orlar de inte äta mer än 10-15 min, de kan ligga vid bröstet men de äter inte då. Jag tar alltid bort Olivia efter 10 min för då vet jag att hon har fått den mat hon ville ha och den feta mjölken oxå.
    Det är jättevanligt med sugblåsor så det ska man inte behöva oroa sig över.
    Att sätta fingret så att bebisen få luft är helt oki, så länge man inte trycker i för hårt, det är sällsynt att man skulle få mjölkstockning för det, det är som sagt om man trycker in bröstet jättemycket som det kan hända isf och oftast så behöver man inte det.

Man ska alltid ta barnet till bröstet och inte tvärtom och se till att både över och underläpp "putar" så att de inte hamnar innanför munnen om ni förstår vad jag menar. Oftast brukar det gå lättare att amma då.

Med William märkte jag att det gick inteså bra att amma på vänster sida men la jag honom med kroppen på min sida så att det såg ut som han amma från höger bröst så gick det lättare.
    LokesMammi skrev 2010-12-29 15:33:23 följande:
    Ni som har bebisar o använder ersättning........ ger ni bäde bröstet o ersättning o var köpte ni ersättningen? På vanliga ica?  Jag tänkte köpa hem en förpackning så man har hemma utifall att ungen inte kan amma..... :/ har köpt en nappflaska på apoteket.......
    jag ger bröstet och ersättning på kvällen bara.
    ar sempers 1.
    Se till att det är ett litet hål på dinappen bara så det inte kommer för fort eftersom ersättningn är väldigt tunn.
    Finns i vanliga mataffärer både ersättning, nappflaskor och dinappar
  • delifi2

det är jättevanligt med sugblåsa, Olivia är inne på sin andra blåsa, de brukar lixom lossna efter ett tag men sen brukar det komma NY

• delifi2
    3 barns mamma84 skrev 2010-12-29 20:00:13 följande:
    Vad är det ?
    dom kan få som små blåsor på läppen, men det är bara för att de suger så mycket, det är precis som vi skulle jobba jättemycket med händerna då får vi oxå blåsor. Inget att oroa sig för om de dyker upp
  • delifi2

om de har gaser i magen finns det nåt (vet ej vad det heter) men jag har sett det på en affär, det är typ som en slang som drar ut luften från magen, typ nån pip man sätter in i rumpan som hjälper de att fisa. Har funderat på att köpa en sån och kommer återkomma om den är bra eller inte isf

ang bindor så köpte jag nattbindor med vingar 2 pack, gick åt ca 1 pack och sen vanliga bindor, där gick 1 paket nu använder jag bara trosskydd, ibland får jag mer blödningar och ibladn så får jag mindre.

Blåsor kan de få ändå fast de suger rätt, det beror på att de suger hela tiden, samma sak om vi skull anända händerna hela tiden till nåt då skulle vi oxå få blåsor

• delifi2
    Karttikeya skrev 2010-12-30 17:25:14 följande:
    Hej på er. Försökte skriva ett inlägg i tisdags kväll, men det verkade inte fungera. Blev igångsatt vid 18-tiden den 28e, dom tog hål på hinnorna klockan 03 den 29e och efter det fick jag värkstimulerande dropp som gav mig värkar från helvetet.. Klockan 15.15 samma dag, igår alltså föddes Tim, som på ultraljud dagen innan skattats till 3500 g. Men ut kom en klump på 4275 g och 52 cm. Hade trots att jag var öppen fullt länge  en ganska hård kant, så fick vänta länge innan jag fick krysta, som jag väl gjorde i underbara 1 h och 15 min. Fick ut moderkakan snabbt och fint och fick sedan sy 2 små stygn. Allt var frid och fröjd, trodde vi.

Vid halv sju flyttades vi till BB, efter 20 minuter började det kännas som om jag fick värkar igen!! Jag kunde bara ligga helt still eftersom ryggen kändes som om den skulle gå av och när bm tog på min livmoder, som innan börjat dra ihop sig jättefint, var den nu stor och hård istället. Det konstaterades att jag hade fått koagel i livmodern och därför kunde den inte dra ihop sig och blev blodfylld = aj. Blev ivägkörd till spec-förlossningen igen där en läkare fick tvinga mig att ligga på rygg igen och tryckte på min livmoder: Svosch sa det och massor av blod forsade ut.. Fick senare veta att jag förlorade ungefär 2,7 liter blod... Trodde verkligen att jag skulle dö där ett tag och stackars Martin föreswtällde sig nog samma scenario. Usch.. Fick under natten en liter blod och mår efter omständigheterna ganska bra. Är sjuk trött förstås, har inte sovit något sedan mina värkar började i onsdags morse. Amningen funkar sådär, ibland jättebra ibland inte alls. Tim är både otålig och temperamentsfull. Men nu ligger han som en boll brevid mig, väldfigt nöjd ^^

Kan väl säga att inget blev som jag förväntat mig, men vi är väldigt lyckliga trots allt!! Vi får bli kvar till lördag här på spec-bb.
    Å vad jobbigt, vet hur ont det kan göra när de trycker på livmodern, fick så med yngsta dottern fast då tryckte de på livmodern direkt efter förlossningen.
    Dropp är hemskt när man får det, det är verkligen värkar från helvetet.
    LokesMammi skrev 2010-12-30 18:31:33 följande:
    Grattis till sonen! Skål

En anna fråga till er som har en plutt. Glömde fråga bm när jag var där idag. Hur stor ska kudden i sängen vara? Obestämd
    det finns kuddar för nyfödda om man vill ha kudde.

Olivia sover på mage så hon har ingen kudde
  • delifi2

har faktiskt ingen aning o var de finns, tror de finns i barnvagnsaffärer där de säljer de det mesta.

Jo rek är att de ska sova på rygg för att när de är så små kan de inte lyfta på huvud om de hamnar med ansiktet neråt i madrassen och då finns risken att de kan kvävas.

Oliva rättar till det själv om hon hamnar med ansiktet neråt just för att hon har sån stark nacke.

Om bebisen har ont i magen kan man lägga barnet på mage (under övervakning om de annars sover på rygg) typ när man bytt blöja, då tränar de nacken + att  när de försöker ta sig fram masserar magen så att de kan rapa eller fisa eller vad de nu behöver.

• delifi2

Inga frågor är för dumma eller larviga att ställa kom ihåg det
    även om Olivia är mitt 5 barn och jag är utbildad barnsköterksa och jobbat på spec bb så uppkommer situationer jag inte varit med om men andra varit med om så jag frågar oxå, känns skönt att veta att det oftast är nån som kan svara på frågor

• delifi2
    ludicrous skrev 2010-12-30 20:11:27 följande:
    Det är Victorias secret fashionshow på trean nu, tänk om man hade en kropp som platsade där ;) inte det bästa att kolla på en vecka efter att man fött ;)
    skulle inte vilja ha dom kropparna faktikst, jag vill ha kurvor vill inte var nån planka
Svar på tråden December Bebis 2010 :)