Inlägg från: Momalicious |Visa alla inlägg
  • Momalicious

December Bebis 2010 :)

Det är 2,2 % alkohol. Det borde ju försvinna när man kokar det? Jag använder ju vin i matlagning hela tiden som är bra mycket starkare och det är ju ingen fara, så då borde det ju vara okej att göra så med?
    Startade nämligen en tråd och frågade och folk säger att alkohol inte försvinner när man kokar. Knasigt. Isf har jag fått i mig en del vin kan man ju säga... 

BF 30 december 2010 ♥ momalicious.blogg.se/
  • Momalicious
    "Resultaten (Diagram 1) visade att alkoholhaltenvisserligen minskade kraftigtsom en följd av kokningen, men att betydandemängder alkohol fortfarandefanns kvar efter 5 minuter. Som exempelkan nämnas att alkoholhalten i glöggensjönk från 14 procent till drygt 5 procent.Det bör påpekas att förutom att den relativaandelen alkohol sjönk så minskadeäven totalmängden, genom att 19–33procent av den ursprungliga vätskevolymenkokade bort. Som förväntat var volymförlustenstörst vid högst alkoholhalt.En kompletterande tidsstudie med 20procents alkoholblandning visade attförlusten av alkohol var ganska linjärunder 5 minuter, vilket skulle innebäraatt endast 1,5–2 procent av alkoholen ivin försvinner för varje minuts kokning."

Om man då kokar den glöggen med 2,2 % alkohol i t.ex. fem minuter så borde den ju vara nere på högst 0,5 % vilket räknas som alkoholfritt. Kan inte tänka mig annat. I annat fall är nog vår lille redan skadad med tanke på att jag använder vin i matlagningen iaf en gång per vecka. Och det är ju okej enligt min barnmorska så ja... Varför gör inte blossa helt alkoholfri? 

Sen funderar jag på hur det funkar med glöggen. Jag har köpt den långt innan jag var 18 och aldrig behövt visa leg, och det är ju 2,2 procent i?
  • Momalicious
    mamma smurfen skrev 2010-10-18 10:50:42 följande:
    moma:

Jaaa, hmm 2.2 e ju som folköl å de e de ju 18år på?
    konstigt..... fast å ANDRA sidan visste jag inte att de fanns glögg med bara"lite" alkohol i.
    Trodde i min enfalld att de antingen va "stark" eller "saft"...men man lär så länge man lever=) 
    Ja precis, det är det jag tycker är så konstigt. Aldrig ens tänkt på att det är alkohol i den förrän min sambo påpekade det. Antar att de i affären inte fattar att det är alkohol heller, eller nåt, och därför låtit en köpa fastän man var för liten. Knasigt.
  • Momalicious
    Stefanie skrev 2010-10-18 11:18:33 följande:
    Jag tror inte att du behöver oroa dig. Nya forskningen har ju visat att upp till ett glas vin i veckan inte ska vara farligt. Det kommer nog att dröja länge innan livsmedelsverket ändrar råden, men jag tror absolut inte att det är någon fara med vin i maten eller att dricka lite glögg med 0,5% alkohol.
    Nae alltså, om det kokar bort 1,5-2 % alkohol per minut det kokas och det är 2,2 så borde ju all alkohol vara borta efter fem minuter. Det är ju därför man inte ska koka glögg, för att man inte vill bli av med alkoholen. 0,5 räknas ju som alkoholfritt ju.. Jaja, jag ska prata med min bm om det, se vad hon säger. Annars köper jag på mig flera flaskor som jag kan smaska på när liten kommit.
  • Momalicious

Så ingen missuppfattar nu, den glöggen jag menar ÄR den vanliga blossa från affären. Någon systemetglögg skulle jag aldrig dricka för jag tycker dom är så sjukt vidriga i vanliga fall och särskilt inte nu. Skulle aldrig sätta i mig alkohol (mer än det som räknas som alkoholfritt, dvs 0,5 %. Det var därför jag undrade.

Förstår inte hur någon barnmorska kan säga att det är okej att dricka någon gång då och då. Det är faktiskt inte så att det finns någon bevisad magisk gräns för när det blir farligt att dricka. Om man dricker så får ju barnet i sig alkoholen i en mycket högre koncentration och dessutom dricker barnet det flera gånger om. Nolltollerans är det som gäller enligt mig! Men men..

Enligt vissa självutnämnda experter som påstår att alkohol inte går att koka bort (konstigt, varför får då barn äta rödvinssås t.ex.?) så har jag ju redan skadat sönder vår lilla bebis med tanke på att jag använder vin i matlagning jämt. Så eftersom vårt barn redan är helt missbildat och förstört då så spelar det ju verkligen ingen roll om jag kokar min jäkla glögg ett tag för det är ändå redan försent. Gud vad trött jag blir. Jag hatar familjeliv. Gråter

• Momalicious
    3 barns mamma84 skrev 2010-10-18 18:10:27 följande:
    Som su sa vin går inte alltid att koka bortvi använder vin här med.
    Men du ska inte tro att jag dricker hela tiden detta var bara e gång men JO man får dricka men måttligt.
    Du ska bara veta vad bm sa till mig första gången !! då blev jag små less ..
    ''Testa och röka så blir barnet mindre''
    Det är inte sant barn blir inte mindre av att man röker.

Men glögg från affären kommer jag att köpa men vi har inte system i danmark alls utan man köper sprit från tyskland som vi aldrig gör då ingen av oss dricker om det ej är fest.
    Men jag ska köpa glögg blossa finns nog inte här men något som är vildare då ag inte är så försust i sprit i glögg ..
    Jag sa inte att vin inte går att koka bort, för det gör det. Jag sa att folk påstår att vin inte går att koka bort.
    Jag ser dock ingen skillnad på att dricka en gång eller flera, det är lika dumt oavsett enligt mig. Du får göra som du vill men jag tycker inte du ska säga att det är okej att dricka eftersom 99,9% av alla experter inom området säger att det inte är okej eftersom man inte vet i vilken mängd alkohol blir skadligt. Ingen kan säga att ett glas vin är ofarligt, för det finns inte tillräckligt mycket forskning.
    Och barn blir visst mindre av rökning, jag var jätteliten och det var pga att mamma rökte och att kärlen i moderkakan blev förkalkade (?) och jag inte fick tillräckligt med näring.
    delifi2 skrev 2010-10-18 18:12:59 följande:
    Momalicious skrev 2010-10-18 18:04:13 följande:
    Så ingen missuppfattar nu, den glöggen jag menar ÄR den vanliga blossa från affären. Någon systemetglögg skulle jag aldrig dricka för jag tycker dom är så sjukt vidriga i vanliga fall och särskilt inte nu. Skulle aldrig sätta i mig alkohol (mer än det som räknas som alkoholfritt, dvs 0,5 %. Det var därför jag undrade.

Förstår inte hur någon barnmorska kan säga att det är okej att dricka någon gång då och då. Det är faktiskt inte så att det finns någon bevisad magisk gräns för när det blir farligt att dricka. Om man dricker så får ju barnet i sig alkoholen i en mycket högre koncentration och dessutom dricker barnet det flera gånger om. Nolltollerans är det som gäller enligt mig! Men men..

Enligt vissa självutnämnda experter som påstår att alkohol inte går att koka bort (konstigt, varför får då barn äta rödvinssås t.ex.?) så har jag ju redan skadat sönder vår lilla bebis med tanke på att jag använder vin i matlagning jämt. Så eftersom vårt barn redan är helt missbildat och förstört då så spelar det ju verkligen ingen roll om jag kokar min jäkla glögg ett tag för det är ändå redan försent. Gud vad trött jag blir. Jag hatar familjeliv. Gråter
    håller med dig, jag har oxå vin i maten, tex rödvin å vit vin å öl i köttfärs. jisses vilket skadade barn jag skulle ha då.

Nä fattar inte vrf de nya rek har kommit, antaglligen för att tex frankrike kan gravida dricka, men som du söger de går ju direkt ner till barnet om å om igen.
    Fortsätt du att ha vin i maten för det tänker jag ha iaf 
    Ja.. *suck*. Jag tänker inte sluta med vin i maten, om det nu skulle vara farligt, vilket det inte är, så är skadan redan skedd ändå.
    Emelle skrev 2010-10-18 18:19:08 följande:
    Snälla fina du!
    jag hade inte tänkt lägga mig i denna alkoholdiskution då jag nästan anade attd et skulle sluta med massa åsikter hit och dit och expert råd...bla bla bla.

Jag har druckit glögg (inte strakglögg för det är skitäckligt, utan från typ ICA osv) Under mina tidigare graviditeter.
    Jag har kokat den först och inte ens tänkt tanken att det skulle vara någon fara.
    Vi använder jätte jätte ofta vin i matlagning och det är INTE farligt det heller.
    Därimot bli jag näst intill chockad av att höra att kvinnor 2010 inte kan låta bli att dricka, vare sig det är tidigt el sent i gravidieten, vare sig man köper själv eller blir bjuden...
    Jag undrar...skulle ni hälla vodka i nappflaskan med?? Om ni svarar nej, hur resonerar ni då?
    Men alla gör som dom vill.

Men Momaliciuos, din bebis mår bäst av alla. Tro inget annat! Och det vet jag att du inte gör heller!! Hjärta
    Haha, brukar bli så med såna här tabu-ämnen. Och familjeliv är ju värsta tänkbara stället att diskutera sånthär på eftersom en del folk här är av en speciell sort  

Ja, starkglögg är det inte frågan om (håller med att det är skitäckligt!). Skulle ALDRIG få för mig att ens titta på alkohol! Förstår inte VARFÖR man inte kan hålla sig borta från det? Varför behöver man dricka när man vet att det är farligt för barnet? Pust... 

Tack. Jag tror inte heller det är någon fara. Eller, jag vet att det inte är någon fara. Är det något fel på vår lilleman så beror det iaf inte på vinet jag haft i min köttfärssås eller att jag drack kokad glögg förut. Dessutom höll han på och sparkade och levde rövare i flera timmar i sträck efteråt så han låg ju knappast avdäckad i magen på mig.
    Tack kära du Hjärta 
  • Momalicious

Tror det är bäst vi lägger ner diskussionen ang. alkohol. Det är uppenbart att alla tycker olika här och det är bara onödigt att bli ovänner. 
    Jag har iaf druckit kokad 2,2% glögg idag och det var svingott och bebisen lever. Tänka sig  

• Momalicious
    alberta77 skrev 2010-10-18 19:16:53 följande:
    Ber om ursäkt om jag är en självutnämnd expert. Visade bara vad jag hittade när jag sökte. Jag använder alkohol så sällan så jag har aldrig ens funderat på saken. Vanligtvis brukar det ändå inte vara litervis i maten så att bebisen skulle ta skada tror jag inte. 
    Fast i den artikeln så står det ju just hur mycket alkohol som försvinner Och det var inte dig jag menade, utan andra människor i en annan tråd. 
    Orkar inte tjaffsa om det här mer, folk får göra som dom själva vill.
    LillSnurr82 skrev 2010-10-18 18:47:51 följande:
    Bra sagt!

Har också hållt mig utanför denna diskution pga att man redan innan den kom igång kunde ana vart den skulle leda.

Undrar bara hur man ens kan riskera att skada sitt barn för att man inte kan låta bli att avstå från alkohol (och även andra droger)i ynka 9 månader av sitt liv...

Själv sluta jag röka 3 månader INNAN jag blev gravid och har inte ens smakat nåt med alkohol.. (nu tycker jag ju inte att det är fel att använda alkohol i maten , då barn som sagt tom kan äta rödvinssås osv.. eller dricka sk alkoholfri cider eller glögg från ica) skulle inte falla mig in ens en gång..

Kan erkänna att mitt röksug är enormt och jag längtar tills den dagen jag kan avnjuta en cider igen.. Men min kärlek till mitt barn och min önskan att mitt barn ska få ett friskt liv är större..Skulle ALDRIG förlåta mig själv om jag hade fortsatt rökt eller druckit alkohol under tiden (oavsätt tidigt eller sent i graviditeten, om jag blev bjuden eller inte) och det sen visa sig att mitt barn blev sjukt och det kanske var mitt fel.. usch hemska tanke!!

Hur ofta är nån gång ibland är det okej att ta ett glas vin undrar jag då?? När blir nån gång ibland lite för ofta??

Varför ens ta risken?

Jag/vi har skapat ett liv men bara för det har jag väl inte rätten att skada det??
    Bra sagt själv! Jag slutade ett par veckor innan jag blev gravid!
    mamma smurfen skrev 2010-10-18 19:10:31 följande:
    Jag instämmer bara med vad du har skrivit, å likaså med de andra av denna åsikten!

moma: behöver egentligen inte säga något till dig..för du VET ju hur de e med din lille i magen=)

Var  å en får leva efter sina övertygeler, precis som var å en får leva med de beslutet, på gott eller ont helt enkelt.
    Vet i alla fall att oavsett hur det är med honom så har iaf inte jag påverkat nåt med alkohol eller nikotin, och det känns bra! 
  • Momalicious
    alberta77 skrev 2010-10-18 19:16:53 följande:
    Ber om ursäkt om jag är en självutnämnd expert. Visade bara vad jag hittade när jag sökte. Jag använder alkohol så sällan så jag har aldrig ens funderat på saken. Vanligtvis brukar det ändå inte vara litervis i maten så att bebisen skulle ta skada tror jag inte. 
    Nu lät jag dryg i mitt svar, och det var inte meningen. Men ja, det var i alla fall inte dig jag menade  
Svar på tråden December Bebis 2010 :)