3 barns mamma84 skrev 2010-10-18 18:10:27 följande:
Som su sa vin går inte alltid att koka bortvi använder vin här med.
Men du ska inte tro att jag dricker hela tiden detta var bara e gång men JO man får dricka men måttligt.
Du ska bara veta vad bm sa till mig första gången !! då blev jag små less ..
''Testa och röka så blir barnet mindre''
Det är inte sant barn blir inte mindre av att man röker.
Men glögg från affären kommer jag att köpa men vi har inte system i danmark alls utan man köper sprit från tyskland som vi aldrig gör då ingen av oss dricker om det ej är fest.
Men jag ska köpa glögg blossa finns nog inte här men något som är vildare då ag inte är så försust i sprit i glögg ..
Jag sa inte att vin inte går att koka bort, för det gör det. Jag sa att folk påstår att vin inte går att koka bort.
Jag ser dock ingen skillnad på att dricka en gång eller flera, det är lika dumt oavsett enligt mig. Du får göra som du vill men jag tycker inte du ska säga att det är okej att dricka eftersom 99,9% av alla experter inom området säger att det inte är okej eftersom man inte vet i vilken mängd alkohol blir skadligt. Ingen kan säga att ett glas vin är ofarligt, för det finns inte tillräckligt mycket forskning.
Och barn blir visst mindre av rökning, jag var jätteliten och det var pga att mamma rökte och att kärlen i moderkakan blev förkalkade (?) och jag inte fick tillräckligt med näring.
delifi2 skrev 2010-10-18 18:12:59 följande:
Momalicious skrev 2010-10-18 18:04:13 följande:
Så ingen missuppfattar nu, den glöggen jag menar ÄR den vanliga blossa från affären. Någon systemetglögg skulle jag aldrig dricka för jag tycker dom är så sjukt vidriga i vanliga fall och särskilt inte nu. Skulle aldrig sätta i mig alkohol (mer än det som räknas som alkoholfritt, dvs 0,5 %. Det var därför jag undrade.
Förstår inte hur någon barnmorska kan säga att det är okej att dricka någon gång då och då. Det är faktiskt inte så att det finns någon bevisad magisk gräns för när det blir farligt att dricka. Om man dricker så får ju barnet i sig alkoholen i en mycket högre koncentration och dessutom dricker barnet det flera gånger om. Nolltollerans är det som gäller enligt mig! Men men..
Enligt vissa självutnämnda experter som påstår att alkohol inte går att koka bort (konstigt, varför får då barn äta rödvinssås t.ex.?) så har jag ju redan skadat sönder vår lilla bebis med tanke på att jag använder vin i matlagning jämt. Så eftersom vårt barn redan är helt missbildat och förstört då så spelar det ju verkligen ingen roll om jag kokar min jäkla glögg ett tag för det är ändå redan försent. Gud vad trött jag blir. Jag hatar familjeliv.

håller med dig, jag har oxå vin i maten, tex rödvin å vit vin å öl i köttfärs. jisses vilket skadade barn jag skulle ha då.
Nä fattar inte vrf de nya rek har kommit, antaglligen för att tex frankrike kan gravida dricka, men som du söger de går ju direkt ner till barnet om å om igen.
Fortsätt du att ha vin i maten för det tänker jag ha iaf
Ja.. *suck*. Jag tänker inte sluta med vin i maten, om det nu skulle vara farligt, vilket det inte är, så är skadan redan skedd ändå.
Emelle skrev 2010-10-18 18:19:08 följande:
Snälla fina du!
jag hade inte tänkt lägga mig i denna alkoholdiskution då jag nästan anade attd et skulle sluta med massa åsikter hit och dit och expert råd...bla bla bla.
Jag har druckit glögg (inte strakglögg för det är skitäckligt, utan från typ ICA osv) Under mina tidigare graviditeter.
Jag har kokat den först och inte ens tänkt tanken att det skulle vara någon fara.
Vi använder jätte jätte ofta vin i matlagning och det är INTE farligt det heller.
Därimot bli jag näst intill chockad av att höra att kvinnor 2010 inte kan låta bli att dricka, vare sig det är tidigt el sent i gravidieten, vare sig man köper själv eller blir bjuden...
Jag undrar...skulle ni hälla vodka i nappflaskan med?? Om ni svarar nej, hur resonerar ni då?
Men alla gör som dom vill.
Men Momaliciuos, din bebis mår bäst av alla. Tro inget annat! Och det vet jag att du inte gör heller!!

Haha, brukar bli så med såna här tabu-ämnen. Och familjeliv är ju värsta tänkbara stället att diskutera sånthär på eftersom en del folk här är av en speciell sort
Ja, starkglögg är det inte frågan om (håller med att det är skitäckligt!). Skulle ALDRIG få för mig att ens titta på alkohol! Förstår inte VARFÖR man inte kan hålla sig borta från det? Varför behöver man dricka när man vet att det är farligt för barnet? Pust...
Tack. Jag tror inte heller det är någon fara. Eller, jag
vet att det inte är någon fara. Är det något fel på vår lilleman så beror det iaf inte på vinet jag haft i min köttfärssås eller att jag drack kokad glögg förut. Dessutom höll han på och sparkade och levde rövare i flera timmar i sträck efteråt så han låg ju knappast avdäckad i magen på mig.
Tack kära du