Inlägg från: delifi2 |Visa alla inlägg
  • delifi2

December Bebis 2010 :)

Mysmamma70 skrev 2011-06-26 23:14:17 följande:
    Vi ska ju ta glutenprov på Cornelia imorgon eftersom hon tappat flera kurvor och bara vägde 6,2 kg vid sexmånkollen (3,9 vid födseln).

Hon dricker dock inte välling, men äter ju gröt.
    ja det var inte mycket hon hade gått upp.
    Hoppas ni får nåt svar på det så ni får reda på vad det kan vara 
  • delifi2

Ni som läser mycket böcker om barns utveckling osv, måste bara fråga vrf ni gör det?
    Menar inget illa eller så, men personligen tycker jag det är så onödigt, ens barn växer upp iaf och även om man inte tänker på det så finns det i det undermedvetna att nu är h*n så gammal så nu ska h*n klara det, göra det osv.
    Å så blir man orolig vrf mitt barn inte klarar det när alla andras gör det.
    Den här småbarnstiden frå man aldrig igen, tro mig. Rätt var det är så tar de studenten, för det går sjukt snabbt.
    Hade en student föra året och nästa år är det andra tjejens tur, Elliot börjar i 1:an till hösten och ser man på kort och så fattar jag inte var den lilla killen har tagit vägen.
    Njut av den här tiden för snart börjar de på dagis och man börjar jobba och man hänger inte med lika mycket hur de utvecklas.
    Jag har aldrig njutit så mycket av Olivia som jag har gjord med de andra och jag njuter verkligen, vet inte om det kan bero på att hon är mitt sista barn

Jag har aldrig hållit reda på vilka utvecklingsfaser dom är förutom vid 3 månader då de börjar bli mer hungriga, men det märktes så tydligt med alla 5. 

• delifi2

Stackare som inte får sova på nätterna, hoppas det blir bättre snart.

Olivia har börjat kinka isg med maten, vill inte alls äta lika mycket längre men gröt däremot slinker ner hur lätt som helst  

Hon har börjat prata som bara den, så himla kul det låter nu när det är mera joller i det hela

Själv drog jag bort en visdomstand i torsdags, lagade ett hål idag och ska dit på torsdag igen för att laga ett till hål, är så trött på tandläkaren nu.... Å på bedövningen, halva tungan är bedövad nu. Fattar inte vrf den sitter i såååååååååååååå länge. kl var 11 när jag fick den 

• delifi2
    LokesMammi skrev 2011-07-05 17:35:40 följande:
    Just ja, varm vatten kan man ta med o blanda ihop gröten i bilen =) Smart =)
    Vattenkokare tar jag nog inte med mig. Blir någ med packning med en 6månaders alla saker. =)
    När vi är ute så brukar vi ha termos med å grötpulver å en tallrisk med lock på, sen så en liten gaffel å en liten sked.

Sen om hon blir hungrig när vi är ute å kör så brukar jag sätt mig där bak och blanda till gröt och mata henne medans Magnus kör 
  • delifi2
    LokesMammi skrev 2011-07-07 09:40:36 följande:
    Ang tappa el ramla ner så har jag fått lära mig för några år sedan att skriker dom direkt efter fallet, alltså direkt så är det ingen fara. Men är dom tysta en stund efter fallet så ska man åka in, får då har dom svimmat av. Vet inte om det är så nu längre. Om jag kommer ihåg ska jag fråga läkaren om det.
    jo det är så fortfarande, men det kan vara svårt att avgöra oxå så det kan man inte lita på, det räcker att de är avsvimmade en millesekund så kan de få en lätt hjärnskakning.
    Oftast så är det ingen panik när de ramlar från skötbord/soffa/säng osv de tål mer än vad man tror men det är hemskt när det händer

2barnsmamma----> såg att det gick bättre med maten, vad kul gjorde du egen broccoli och nåt annat läste jag, var det spenat du mena? 
  • delifi2

men spenat ska man ite ge när de är så små, det innehåller nitrat som kan omvandlas till nitri och det isin tur kan försvåra syreupptagningen hos små barn, samma med mangold, nässlor, bladselleri och rödbeta

• delifi2

jag vet inte om det är samma rek i dk som i Sverige men det borde ju vara någolunda samma.
    Hr du fått nåt nån bok om mat från bvc? Här i Sverige (skåne) har jag iaf fått en bra bok där det såt lite allt möjligt om maten och olika recept 

• delifi2
    Haligh skrev 2011-07-07 20:09:22 följande:
    Vi undrar lite här hemma hur man ska göra med en glupande aptit. Hon äter alltid upp hela portionen, hela bananen etc och så fort vi äter så sitter hon och tjoar men blir så nöjd att ha nåt att tugga på. Fyller ni på tills de slutar äta eller ska man tänka att det borde räcka nu? Det är inte så att hon fortsätter att vara missnöjd av hunger heller. Idag har hon exempelvis ätit lunch och middag, gröt, banan, lite kex men så vill hon dessutom ammas däremellan vilket jag gärna fortsätter med.
    Olivia har blivit likadan, förut åt hon "lagom" typ men nu vill hon bara ha mera, när hon har fått en stor portion så tycker vi att det räcker så får hon kex eller macka att "fylla" på med. Tror inte hon är spec hungrig utan bara vill ha något att knapra på
  • delifi2

Var på 6 månaders kontroll igår fast hon nu är 7 månader.
    Hon väger 8,5 kilo nu endast 3 kilo mindre än William som väger 11-12 kilo  

Svar på tråden December Bebis 2010 :)