Inlägg från: delifi2 |Visa alla inlägg
  • delifi2

December Bebis 2010 :)

Jo det kan man ju säga för bröllopet var int eplanerat från min sida, det var Magnus å min mamma som började planera det, men till slut var ju jag tvungen att få reda på det så då tog jag över planeringen med mamma

• delifi2
    Mama Jessie skrev 2011-05-15 22:09:30 följande:

Gåstol gillas, fast jag tror inte han märker riktigt att han faktiskt förflyttar sig i den :) Men snart far han väl runt här;)
    Vlken sötis :)
    Har ännu inte tagit upp Olivias gåstol, hänger inte med att hon är så pass gammal som hon är, hänger verkligen inte med. Kan inte fatta att hon snart är 6 månader 
  • delifi2
    thegoddess skrev 2011-05-16 12:31:39 följande:
    jag kommr inte tillsätta salt och socker.. känner att om hon ändå gillar maten så finn ingen aledning. och def inget tillsatt socker..
    fruktsocker är ju en annan sorts socker

man gör ju det som känns bäst för sitt barn
    men jobbigt med olika direktiv från olika håll
     håller med, socker är faktiskt totalt onödigt att ge, för att ge smak?? det var (ursäkta) det dummaste jag hört.
    men när det finns redan tillsatt så får det vara så

vi har i aromat i maten å det är helt oki. men ren salt väntar jag hellre med, tror inte deras njurar är mogna för det ännu.

• delifi2
    3 barns mamma84 skrev 2011-05-16 14:12:51 följande:
    Jag kommer inte ge salt med tsk precis men kommer lägga lite i maten o sen har smör salt i
    hehehe.......ska du inte??
    jo där det förekommer salt i kan man ju inte göra så mycket åt och det gör ju inget.

• delifi2
    Mama Jessie skrev 2011-05-16 15:06:17 följande:
    Anton äter det han får så än har jag inte haft i några kryddor annat än persilja. Socker ska jag verkligen vänta med så länge det bara går, onödigt att ge innan dom ens vet vad det är..
    vi har inte börjat med socker till WIlliam, han är 1 1/2 år nu. Han fick prova lite påskmust och det avskydde ha, samma med cola å andra onödiga saker som vi testa om han gilla.
    Stronza simpatica skrev 2011-05-16 15:10:44 följande:
    Lillsnurr82: exakt så är det för mig med, desto mer sex jag har desto mer vill jag ha, men efter att ha testat då så kände jag ändå inte att den ökade. Måste kanske försöka mer än en gång:D!
     ta er tid.... nu menar jag inte att ni ska vänta längre men när ni har sex så ta er tid med det.
    Börja med en dusch tsm, låt han tvätta håret på dig, tvåla in dig, sen efter det får han ge dig lite nakenmassage med nån god olja, se till bara att han handduk under så det inte kommer på lakana, sen så är det bara börja köra igång.
    Han måste se till att du kopplar av å njuter i första hand.
    För det är jättesvårt att komma igång med sexandet om man inte är tillrcäkligt avslappnad, drf är massagen jättebra 
  • delifi2
    3 barns mamma84 skrev 2011-05-16 19:15:03 följande:
    När du ger köttfärssås till er så tar du en annan kastrull till bebben så skippar du salt men MAN får ge lite salt och krydor + frysta örter och socker inte mkt alls men som kansel får man ge.
    bara strunta i saltet överhuvudtaget, man behöver inte ha salt i sin egen mat, vi har slutat med salt helt.
    ludicrous skrev 2011-05-16 19:05:51 följande:
    Ja visst ska man inte steka maten? SItter och googlar recept och det finns massor bra, men fick tipset att man ska "dela upp" maten. En klick grönsaker, en klick potatis och en klick kött (t.ex.) inte mosa ihop allt till en röra..

Vad kan man göra för köttfärssås t.ex. ? Koka köttfärsen först, men kryddning och sånt?! Aaah, det var så länge sen jag gjorde sånt här..

Nu går allt alldeles för fort med Emil! Han blir 5 månader om en vecka och bara på några dagar har han fått tänder, börjat ta sig frammåt och äta gröt... var tog min bebis vägen..?
     Japp ingen stekt mat. men resten går bra, det är för att man steker och det får "grill"yta typ som man inte ksa steka maten.
    LillSnurr82 skrev 2011-05-16 17:29:15 följande:
    delifi2 Tack för tipsen och peppningen!

Någon som vet hur det är med typ färdiga köttbullar, falukorv grillkorv osv om det är ok att ge??

Har nu gjort barnmat på kokt kyckling, morot och palsternacka som hon fått i 2 dagar. Innan har jag bara gett färdigköpt barnmat. Tror den har vart mer populär men är nog mer konsistensen på den färdiga barnmaten som hon gillar bättre då hon äter "min" mat med god aptit fast det går lite långsammare.
     typ hotdog kan man steka upp och ta bort skinnet på sen, samma med falukorv om man nu pallar att ta bort det översta lagret från falukorven.
    det är just stekytan de inte ska äta än 
  • delifi2
    3 barns mamma84 skrev 2011-05-16 20:11:14 följande:
    Näh man får inte ge korv jag frågade idag hon sa NEJ till det.
    Så det spelar ingen roll om du kokar eller steker.
    Steker ska man inte köra bara om man gör köttfärssås.
    Allt annan som fisk kyckling och kött ska man steka.
    jo då, korv går bra.
    vrf skulle man inte få det? det är ju kött precis som köttfärs ju
    Å man ska INTE steka fisk, kyckling eller kött 
  • delifi2
    linasmama skrev 2011-05-16 21:20:20 följande:
    Korv och köpta köttbullar skulle man helst vänta med till iaf 8 månader sa min bvc sköterska för att det är ganska mycket salt i, mest i korven.. 
    vkonstig att de ger så olika råd, fundetrar på om det kan ha varit för Willisam som åt precids allt när han var 5 månader. Köttbullar gör jag egna 
    Mysmamma70 skrev 2011-05-17 06:44:51 följande:
    Här får man en väldigt bra bok från BVC med råd och många fina recept

Örtkryddor är jättebra i barnmaten, jag brukar även koka med bitar av lök eller vitlök som jag tar bort innan jag gör puré, men det ger god smak.

Charlie har inte fått något sött förrän nu, när han är 1,5 år, och upptäckt att de stora syskonen äter godsaker. Läsk har han smakat och tycker om, men han får det inte och inte saft heller. Han dricker så gärna vatten, mjölk och juice.
    ett tips är att ha löken i en tesil, då slipper man pilla bort det 

• delifi2
    Momalicious skrev 2011-05-17 10:02:37 följande:
    Jag har hittills inte gjort nån egen barnmat utan bara gett burk men ska börja snart tänkte jag.

Ni som har barn sen innan, hur gör ni om ni ska iväg någonstans där ni inte vet om det finns micro? Med deras mat alltså. Mattermos känns ju sjukt omständigt med tanke på den lilla mängden dom äter.
    det finns små burkar med hipp (köper bara den så jag vet ingen annan) men dom har en liten burk med isgröt och puré, den brukar jag köpa iaf hon blir hungrig på bussen eller när vi är ute, eller så har vi termos med varmt vatten och gör gröt.
    Jag har en tallrik med lock på så den rekmmenderar jag 
Svar på tråden December Bebis 2010 :)