Inlägg från: Trollungarnasmamma |Visa alla inlägg
  • Trollungarnasmamma

December Bebis 2010 :)

Emelle skrev 2011-01-03 16:24:14 följande:
    Vi har också "bara" haft Agnes och Emilia här i helgen. Riktigt skönt och behövligt att få ladda batterierna lite...
    Nu är det faktiskt än så länge nyhtetens behag över lillasysters ankomst och de sköter sig ypperligt allihopa syskonen, men jag vet att det snart bli som vanligt med en hel del action här hemma.
    Vi har varit duktiga på att få egentid tidiagre och märker redan nu att man knappt hinner med varandra. Är ju inte alls länge sen vi hade en bebis egentligen (Max är ju fyra) men man glömmer fort att det är rätt svårt faktiskt att få tid för allt med en nyfödd hemma. Dels egentid till avrje barn och egen tid i relationen.
    Förösker göra nattningarna med barnen längre och mysigare nu när A tar mycket tid under dagen...

Roligt att höra från dig med, såklart!
    Willes Mamma 08 skrev 2011-01-03 15:43:08 följande:
    Hänger gärna med om jag får?!
    Ja man behöver det, känns hemskt ändå att säga det men så är det

Ja stora tjejen är det inga problem med men sonen

Nova är 4 & Elliot fyller snart 2 & ja man glömmer fort hur det egentligen är att ha nyfödd, Nemi tar inte så mycket tid på dagen utan på  kvällen, speciellt vid nattningen av de andra tyvärr, så jag får försöka avvara tid på dagen, men då vill jag gärna dona med hemmet med så jag är som en vimsig höna här på dagarna

Men idag insåg jag att ska vi gå ut får vi göra det på förmiddagen, skönt att komma underfund med nått iaf

Allt tar väl sin tid, men snart glömmer man hur det var nu ibörjan
    ~*~♥~*~ Nova-06, Elliot-09, Nemi-10 ~*~♥~*~
  • Trollungarnasmamma
    Momalicious skrev 2011-01-03 17:21:51 följande:
    Kom på att jag kunde googla ;) hittills verkar det bara vara baby blues, puh!
    Bara ring MVC annars om du känner att du behöver, så kan de slussa dej vidare....bra att få hjälp så fort som möjligt juh
  • Trollungarnasmamma
    delifi2 skrev 2011-01-03 18:07:23 följande:
    Jag har oxå dippar och skulle bli förvånat om nån INTE har det.
    Det är en stor omställning med en bebis och det spelar ingen roll hur många barn man har innan.

Jag känner mig maktlös när hon börjar gråta och jag inte vet vad som är fel, börjar själv gråta och försöker få tyst på henne genom att vagga och hyscha åt henne.
    Som intt hade fått både brösten och dirket efter det var hon nöjd men sen så började hon att gråta och jag trodde det var magen att hon svalt för mycket luft, efter ca 20 min med gnäll/gråt så gjorde jag ersättning till henne och hon drack ca 40 ml sen så somnade hon som en stock.
    Då kände jag mig verkligen som en dålig mamma som inte kunde ge henne mat.
    Min mjölk sinar på kvällen just för att jag är så himla trött coh jag vill bara sova.
    Hon har ju haft sin vaken tid mitt i natten vid 1 tiden och är vaken till 2.30 så jag måste verkligen börja ändra hennes egena rutiner så som jag vill ha dom och hoppas hon går med på det.
    Förstår, men du är inte ensam & absolut inte en dålig mamma!!
    Som sagt detta är inte lätt vare sej man har en, två ele tio barn!!

Samtidigt kan  jag vara rädd för att gnälla för mycket då det säkert finns de som tänker att jag/vi själva valt situationen men jag trodde absolut inte att elliot skulle reagera så här!!! Nått jag kommer ha med i bakhuvudet!
  • Trollungarnasmamma
    Karttikeya skrev 2011-01-03 19:18:56 följande:
    Tack för allt ni skriver. Är så skönt att läsa om hur "vanligt" det är osv, för jag känner mig nästan sjuk i huvudet som inte kan njuta fullt ut av min underbara bebis. För han är verkligen underbar! Då undrar jag om jag är knäpp som bara går och har ångest, en ångest jag knappt kan förklara. Kvällarna är värst. Igår kom min pappa hit för att jag mådde så dåligt och då släppte det verkligen helt ett tag, det var så skönt att jag grät av det också. Min sambo är verkligen en klippa, men det känns ibland som att jag behöver "mer" än honom och då känner jag mig patetisk över det också. Har aldrig varit så säker på mina känslor för honom som jag är nu och mina känslor för Tim är helt obeskrivligt stora. Ändå känner jag såhär?

Jag tror det handlar mycket om att jag känner mig stressad om att jag måste återhämta mig fysiskt också. Känner verkligen hur dåligt jag mår och jag skulle antagligen behöva sova 14 timmar per natt för att orka med. Men det går ju inte riktigt om man säger så. Jag känner mig stressad för att jag inte orkar, jag känner mig stressad för att jag "måste" hitta min roll som mamma, jag känner stress över att inte orka hålla uppe en fasad när människor jag inte känner jättebra kommer hit. Har iof bara haft två sådana besök. Sen känner jag mig stressad över att bli lämnad ensam. Det har jag inte blivit många gånger, och de gångerna har dessutom gått bra. Men tankarna om det. Ja ni ser, det är ett enda virrvarr av känslor och tankar.

Jag vet att jag måste försöka släppa kraven på mig själv. Tillåta mig själv att må dåligt och inte känna skam över att känna såhär. Men det är ju lättare sagt än gjort. Ska prata med läkaren i morgon i alla fall..

Förlåt för mitt miserabla inlägg.
    Inget att säga förlåt för, skönt att du kan skriva om det till oss juh!! & det allra bästa är att du ska träffa en läkare imorgon, inte alla som vågar för de skäms osv, men det är inget att skämmas över!!!
    kram till dej!!
    Willes Mamma 08 skrev 2011-01-03 20:19:55 följande:
    Vi skrev på faderskaps papprerna i dag. De skulle veta vikten på Albin för de skulle räkna ut när ungefär han blev till???
    fattar inte vad vikten har med saken o göra??? de e ju sååå olika??
    Vad konstigt...så gjorde de när jag var osäker på Novas pappa?! Men ni är juh sambos....knas...här frågade de bara om vi var säkra på att Danne var pappa....
    ludicrous skrev 2011-01-03 20:35:57 följande:
    Skumt! Tycker dom resonerar väldigt konstigt kring det där med faderskap ibland.. det där har faktiskt försvunnit här.. haha det som varit en sån jäkla grej för oss :P Måste man boka tid eller kan man knalla in när man ändå e på bvc?
    Vi fick en kallelse rätt fort efter Nemi kommit...
    LokesMammi skrev 2011-01-03 21:30:58 följande:

Min tjocka mage, taget idag. V 39 (38+0) Känner mig jätte tjock! =) Nu får plutten ta o titta ut. Har haft "mensvärk" i flera veckor nu. Som det kan kännas innan mensen ska komma. Jobbigt.
    Hahaha nästan så jag vill skratta när du kallar dej tjock jätte fin mage juh & så såg jag ut i vecka 25 kanskeTungan ute

Åhhh vill spy galla på honom här hemma lite ikväll...han är värd att inte göra nått hemma, men han kan juh välja ett tillfälle då man inte redan är helt slut körd men men så är det....jag har varit super duktig idag iaf...
    Nu ska jag gå & sätta i Elliots stol i bilen för imon ska vi till BVC halv nio!!!! Be för mej att hinna få upp ungarna, få på dem kläder & i dem frukost, sen ska alla ytterkläder på osv!!! Phu!!! Kupévärmaren måste jag sätta i med!!!
    Sen blir det sängen om lillan går med på det!

kram på er
  • Trollungarnasmamma
    Mysmamma70 skrev 2011-01-03 22:15:36 följande:
    Halv nio, det var tidigt

Vi har en förstående BVC-sköterska som gav oss tid halv tolv imorgon
    ja, hon ville ge mej massa tider runt ett, två men de passar inte heller då storebror ska sova middag
    Maria Larsson skrev 2011-01-04 00:39:04 följande:
    Plus 10 dagar nu,... suck, när vill du ut? Min mamma gick över ca två veckor med mig och mina två äldre bröder, det är så jag börjar tro att det är genetiskt betingat. Lillen kommer väl endast om jag får ett slutdatum faststält. Mina bröder kom ut precis innan, medan lillebror kom en månad förtidigt. På onsdag ska jag på andra extra BM-besök efter BF.
    Borde hon inte göra en koll och se så tappen börjat dra sig tillbaka? Jag har inte en aning om statusen där nere, mer än att lite av slemproppen verkade lossna i natt, kom lite rosafärgat blod och så några värkar. Men i kväll har det bara molt lite.
    Varje extra dag tär på humöret..
    Jobbigt och ja jag har hört att om ens mamma gått över så gör oftast dottern det med...
  • Trollungarnasmamma
    Småstadsbönan skrev 2011-01-04 09:27:02 följande:
    Jag har också fått sova bra i natt från 22-01.30 och så somnade hon om och vakanade kl 7.00 av väcka klockan ringde. I dag var första dagen som jag skulle iväg med alla barnen själv till dagis och det gick överförväntningarna.

Hur gör ni när det gäller promenader?? på BVC sa dom att man inte skall gå ut och gå med bebisen om det är under -8 vilket det har varit ett tag nu dock inte i dag, Hur gör ni??  
    Här har de inte sagt nått om att det är för kallt, jag frågade & hon sa inget, man kunde känna på kinderna då & då...och oftast var det vanligast att de är för varma än för kalla...
  • Trollungarnasmamma
    Willes Mamma 08 skrev 2011-01-04 12:10:40 följande:
    NhjärtaD:
    Vad konstigt...så gjorde de när jag var osäker på Novas pappa?! Men ni är juh sambos....knas...här frågade de bara om vi var säkra på att Danne var pappa....

Hon sa till mig att de va 2 frågor de brukade fråga de som va sambo och den ena va då om man va säker på att F va pappa till barnet och sen hur mycket barnet vägde, så de kunde räkna ut i någon tabell på ett ungefär när barnet blev till, så fick man då ett datum. För tydligen så va de då vissa pappor som inte alls kände igen de datumet o va tex bortrest,vilket innebar att de kanske inte va deras barn då, ja väldigt invecklat må ja säga! Kan fortf inte förstå vad vikten har med saken o göra.Hade inte min sambo gjort frukost o lagat middag hade jag nog överhuvudtaget inte ätit nånting. Kanske en smörgås på sin höjd! Han är en klippa! Vet inte hur de ska gå när han ska börja o jobba!
    Dricker alldeles för lite med,och de måste jag verkligen skärpa mig med,vill inte mjölken ska ta slut

I går kväll  va Albin helt crazy! Han skulle bara tutta o fick han inte de så bara skrek han! För lite mat kanske??
    Eller ont i magen? Han bajasade lite hela tiden o små fisar!
    I natt har han dock sovit bra, han fick mat 24:00 sen sov han till 05 och åt mat,somnade om o vaknade kl 9. Sen nu e han sig själv igen, lugn o tyst o nöjd! och nu till o med sover han!
    E nervös inför ikväll...om de blir samma visa! Önskar så de kunde säga vad de va som va fel.
    Men tänkte köpa mini form droppar i dag oi fall att de e magen!
    ja jo det är juh klart, är juh bra på sätt och vis....jo de kan se det lite på vikten ungefär när de blev till men det är allt mellan 3 månader det handlar om, de kan räkna på nått program....

Hoppas det gått bra dessa kvällar med lille Albin...
    Ja ibland önskar man verkligen de kunde prata & berätta vad som är fel när man testat allt...
  • Trollungarnasmamma
    AnnaCL skrev 2011-01-04 18:04:12 följande:
    Samma här, skulle gissa på typ 10 blöjor per dag.

En fråga om Försäkringskassan. Jag har sökt FP från 20 december då hon var beräknad. <på mina sidor står det dock fortfarande pågående ärende i fallet och inget beslut. Kommer beslutet att registreras först när man får första utbetalningen? Vet ni nåt om det? Har tidigare ringt och då har de sagt att allt är ok men det händer liksom inget på min sida. Och det är så lång telefonkö att jag inte ens hamnar i kö. Underbara FK...
    De beslutar först sen utbetalar...de säger att de har ca 30 dagar på sej att handläggaObestämd
  • Trollungarnasmamma
    Emelle skrev 2011-01-04 18:42:34 följande:

Var ju på bvc idag. Upp 190g på dessa 11 dagar sen vi åkte hem från BB.
    Fick rådet att köpa Bifidus ersättning frän apoteket och ge en ggn om dagen. Har någon av er testat det??

Sen är jag irriterad på min sambo för första ggn på evigheter. Skitsak egentligen, men grrr vad jag hatar att vara sur.  Hopppas det går över snart.

Skönt att ni med kan vara sura på varann Inget illa ment, ni verkar vara ett helt underbart par & det är juh mänskligt att vara sura ibland!
  • Trollungarnasmamma

Go kväll!

Igår gick jag  under...började stört lipa när jag ammade lillan & de andra härjade & inte lyssnade...kunde inte sluta, började känna att jag var en dålig mamma, att jag inte fixade 3 små liv.....bara sur & arg på dem hela tiden & trött....sen kom sambon hem & då kom det igen....kände mej super stressad...sen åkte vi iväg & skulle ta kort osv sen när vi kom hem kom det igen...gick inte sluta....Att jag missförstod FK & inte alls får så mycket pengar som jag trott i SP gjorde inte saken bättre

idag är det lite bättre men kan inte stressa då är det kört....har köpt skridskor idag till stora tjejen som slutat med napp...tidigare ikväll ramlade sonen in i leksaksspisen & har förmodligen fått en rispa på hornhinnan, verkar gör grymt ont, det bara rinner & han gallskriker från & till....irriterat & rött....ringde 1177 & hon i sin tur ringde ögonjouren...fick en tid imon på akuten om det inte blev värre....han brukar inte gråta annars efter han slagit sej så han har nog rätt ont, försöker få i honom alvedon nu & se om han kan somna....

Med vår minsta är allt bra, hon sover mest fortf men är mer & mer vaken när hon har sin vakentid som är på fm & em & lite på kvällen...helt underbar när hon ligger & kikar & ler

Nu i dagarna kommer vi ha fullt upp med kalas osv...

Förresten fick jag en underbar nyhet igår ändå, gammel farbror & gammelfarmor kommer köpa en splitter ny babytravel syskonvagn till oss vi lägger 4000 & de lägger resten!!! Såååå snart kan jag ta mina promenader!!

Svar på tråden December Bebis 2010 :)