Inlägg från: Trollungarnasmamma |Visa alla inlägg
  • Trollungarnasmamma

December Bebis 2010 :)

Momalicious skrev 2010-12-22 12:03:54 följande:
    Det är ju inte säkert att man ändrar från "gravid" till "förälder" det första man gör heller :p
    Tänkte med på det
    Karttikeya skrev 2010-12-22 12:05:52 följande:
    Ja vilken tur att du inte hann föda barn mitt i allt ändå. Är väl nog krafttömmande i sig menar jag.

Du kan smitta i upp till två veckor, haha! Lurigt virus.. Men det allmäna rådet är 48 timmar efter senaste symptomet. Och det gäller inte bara kräkningar utan även om du fortfarande har diarréer då. Men jag antar att du inte är hemma hos folk och bajsar så mycket.

Ja drick nu mycket vatten, det behöver vi gravida kvinnor ändå. Jag är så sjukt dålig på att dricka tillräckligt, ibland får jag hälla i mig för att jag "kommer på" att jag är törstig, hah.

Jag tror att tentan gick bra, den var ganska lätt. Nu är jag "MAMMALEDIG"!! Jag o magen! Nu tänker jag bara äta, sova och spela dator, mwohahaha. Cool
    Härligt
    Småstadsbönan skrev 2010-12-22 12:29:01 följande:
    Idag hade jag tänkt mig att bjuda på min förlossningsberättelse

Den 8/12 blev jag inlagd på förlossningen för att min smärtlindring inte hjälper mot dom smärtor jag har i magen pga komplikationer av min stomi. Får ligga kvar över natten och får en propess den 9/12 för att mjuka upp livmodertappen ytligare jag var mogen och öppen för fingret men ca 1-2 cm kvar av tappen. Det blir ingen resultat detta dygn. Får en ny propess 10/12 som ger sammandragningar med dom är inte till någon nytta får bricanyl så jag kan få sova. Den 11/12 pratar dom om att skicka hem mig och frågar vad jag vill jag och vi ger det ett försök till, annars så åker jag hem för en vilodag. När jag vaknar på morgonen känner jag att jag har sammandragningar av lite annorlunda karaktär men inga onda, Läkaren undersöker mig och jag är öppen ca 3 cm och hinnan buktar vid sammandragning, Äntligen så har vi fått resultat hinnorna skall tas.
    Vi blir flyttade till ett förlossnings rum och hinnorna tas 11.40 Bm ger det två timmar att komma igång av sig själv annars så blir det dropp, men mina sammandragningar blir kraftigare och obehagliga men inte så värst onda ganska så snabbt efter hon gått och Bm säger att skall prova att duscha och se om det ger effekt. Sitter i duschen i ca 40 minuter och då börjar det göra ondare och varmvattnet hjälper inte. kl 14.00 kollar Bm hur öppen jag är och 4 cm har jag hunnit öppna mig och jag får lustgas, säger till gubben att detta kommer nog ta längre tid än Vincents förlossning som tog 2½ timma får att jag var 4 cm öppen. Får lustgas och jag är i himmelriket. Värkarna blir kraftigare och tätare och jag känner att nu är det nog dax för en spinal då värkarna knappt går ner till hälften innan dom är på topp igen, mannen ringer på Bm för att be om mer smärtlindring då jag inte hinner hämta någon kraft emellan.
    Men det är försent, jag börjar krysta och Bm ringer på förstärkning, dom är precis i skift bytet så min nya Bm kommer in och efter 8 minuters krystvärkar kommer Cornelia kl 14.43 så på 43 minuter öppnar jag mig 6 cm och krystar ut våran dotter.

Härligt att det gick så fort tillslut efter så dryg start grattis igen!!
    ~*~♥~*~ Nova-06, Elliot-09, Nemi-10 ~*~♥~*~
  • Trollungarnasmamma
    linasmama skrev 2010-12-22 14:45:07 följande:
    Han hade gått upp 520 g på 8 dagar när hon var hemma hos oss så hon tyckte väl han gick upp ordentligt.. Jag orkar inte ta det nu före jul iaf. Men jag ser på honom att han blir tjockare så är nog inga problem, jag är inte orolig

Bm hann berätta vad det var för något innan jag la märket till den, annars hade jag nog blivit rädd. Vill ju inte att han ska se ut så hela livet.. Han märker inte av den alls. han sover på den och så.. Den är läskig att känna på, den är alldeles mjuk..

Jaha, nej det hade ingen svarat på men nu vet jag, tack  
    ne de e klart, vet att med sonen frågade de efter nån gång om jag ville ta det varannan vecka ist för han gick upp så mycket i vikt & jag kunde det där

Okej, skönt att hon hade koll... skönt att de inte lider av den iaf, huvudsaken hihihi jaså

så lite så
  • Trollungarnasmamma
    Willes Mamma 08 skrev 2010-12-22 17:05:04 följande:
    Håller med! Våra bebisar är så fina o underbaraHjärta
    Jag med

Snart är det visst nya bebisar i tråden

Ne nu ger jag upp, efter förlossningen har jag bara åkt på massa skit, munsår, förkylning & nu verkar det som en tand har börjat värka inte nog med det så har lillan ätit väldigt dåligt idag, hoppas det inte är allvarligare än förkylningen, får avvakta tills imon sa BVC.....
  • Trollungarnasmamma

Grattis till era fina underverk!!! Äntligen va?! Hoppas allt gått kanon, har inte läst på länge, många kramar till er!!

Igår var vårt underverk hela 4 veckor!! Hennes första jul har hon mest sovit bort Men börjar vara mer & mer vaken under vissa perioder, såååå härligt att se henne kika runt & fundera!

God fortsättning till er alla!Hjärta

• Trollungarnasmamma

Inte lätt med amning med första barnet, har tyvärr inte så mycket bra råd då min amning har funkat kanon de första 3-4 månaderna, sen har de inte blivit mätta & jag har börjat ge ersättning sen har mjölken försvunnit utan att jag fått ont ele nått...hoppas min mat duger bättre denna gången men vi får se...

men nått jag förstått är att inte stressa upp sej utan ring amingshjälpen osv, stressa man så funkar det inte....drick mycket & vila

Ja det är helt underbart att vi fått dessa små liv vi haft i våra magar, helt ofattbart, jag var rädd att min kärlek inte skulle räcka till en till, men oj vad fel jag hade mmmm, finns inget undebarare än mina barn & samboHjärta

• Trollungarnasmamma
    pickaboo skrev 2010-12-27 16:04:00 följande:
    Jag är opckså rärdd för att kärleken inte ska räcka till :-O

Känns nästan som att jag överger min dotter oc hatt hon inte kommer tycka om mig mer eftersom jag måste ta hand om bebisen... Mår faktiskt riktigt dåligt över detta just nu och hoppas att det går över i samma stund som bebisen är här...

Är jättenyfiken på vad det blir för något iaf
    Behöver du inte vara den finns där!!! Lovar detta!
    Hur gammal är din dotter?

hihihi ja det är man verkligen...!!
    ludicrous skrev 2010-12-27 17:18:37 följande:
    Idag kom tröttheten!!! Har kunnat sova hela dagen.. Om det inte varit för att sambons pojkar kom vid halv tio i morse och sen kom även svärmor och det skulle öppnas klappar. Jag är helt slut!! Sen har jag en äckelfråga.. Kommer inte ihåg hur det var sist.. Men avslaget.. Asso jag har haft eftervärkar o så, brukar man ju ha. O avslaget har varit rostfärgat. Igår började jag få typ lite slembitar i avslaget och jag tycker jag blöder mer idag och det är vanligt färskt blod. Har ont och det e jobbigt ont :( ska det blöda på igen efter ett tag ?
    Så gjorde det för mej med, hade dock inte ont, men fick en ny blödning efter ca 1 vecka. ring in om du är orolig..har du feber?
  • Trollungarnasmamma
    Ebebis08 skrev 2010-12-27 19:51:18 följande:
    Verkar bli bebis här inom en snar framtid. Har 7 min mellan värkarna nu så det börjar dra ihop sig att åka iväg :) Usch va nervös jag är nu!
    Spännande Lycka till!!

Mitt avslag håller på att lägga sej nu iaf, kommer inte mycket....skönt, är inne på 5:e veckan nu juh!

Min lilla har fått förkylning av oss andra, alla har varit förkylda nu + att stora tjejen fick vattkoppor i torsdags.
    Jag har antingen tandvärk, käkledsinflammation ele sträckt käkmuskeln, ont gör det, men har varit värre!! & nu blossar snart mitt andra munsår upp efter förlossningen, kan vara dåligt immunförsvar + kalla vädret, men oj vad jag suckar på att det alltid ska vara nått...Sur över att jag varken fått SP ele FP av FK med!!!!!!!
    Tur att sambon är hemma denna veckan & avlastar lite, annars hade jag gått under just nu....

Annars så tycker jag det flyter på mer & mer, men fortf inte fattat att vi har henne här hos oss ibland

Hela 4 veckor är hon nu vår söt fis!!!Hjärta

Ja promenaderna är så härliga juh! Att kunna röra sej & komma ut & få gå med våra prinsar & prinsessor!!!
    Snart ska vi köpa vår syskonvagn med så jag kan gå en av rundorna till dagis, såååå skönt! Fick endel pengar i julklapp!
  • Trollungarnasmamma
    Delifi: Vet precis hur det är, Men BVC tror det är en reaktion på att den nya har kommit så det är därför det är så över jävliga just nu, + att vi alla har varit sjuka senaste veckan...deras tips var att försöka ge varje barn lite ensam tid med mej/dej. Det ska ge med sej efter ett tag så det får vi verkligen hoppas på!! Annars kommer jag oxå få psykbryt, vi har försökt att vara ute endel så de får frisk luft & härja av sej ute ist för inne på varann, har hjälp lite ändå tycker jag, så har du/ni möjlighet till det så testa....du fixar detta, det måste vi,kraaam på dej

Pickaboo:Ne fy vad egoistiskt, helt fel av honom att reagera så, han ska finnas vid din sida helt klart!!
  • Trollungarnasmamma

Nemi tog med bara ena bröstet ibörjan, men kom tillslut på att hon ville ha ena armen lös om jag säger så, svårt att förklara, men hon ville hålla den andra  armen"om mej" hehe...tyvärr kan det ta ett tag innan man kommer på alla knep & hur de vill ha det, hon vill att jag sitter upp & amma, amningskudde är kanon!!!

Jag svettades som en tok i slutet på grav & nu efter med, nu tycker jag det lugnat sej lite men inte helt....

Igår hade Nemi återigen nån konstig period, verkade inte bli mätt på brösten, hon släpper & letar, tar tag, släpper & letar så håller det på så en stund, jag byter bröst med jämna mellan rum när hon gör så....kanske är tillväxtperiod & hon vill ha mer, & jag låter en snutta hela tiden för att öka produktionen...jag ger det 1-2 kvällar till sen får hon lite ersättning...kom överens med BVC  att göra så sist, men då slutade hon samma kväll som jag skulle ge

Hon är super snorig stackars tjejen....svårt att äta på natten, men hon sover gott ändå skönt det!!

• Trollungarnasmamma
    Stefanie skrev 2010-12-28 11:42:56 följande:
    Jag följer livsmedelsverkets råd för ammande, med andra ord äter jag typ vad jag vill. Det svåra är att komma ihåg att äta och dricka tycker jag. Har inte fått in rutinerna än och känner aldrig någon hunger. Måste vara hormonerna som ligger bakom det. Mina behov tar liksom ingen plats. Inte hungrig inte så där pangtrött trots att jag sover så mycket mindre än vanligt. Hoppas hormonkicken håller i sig! Sambon däremot har ju inte samma hjälp där så han är jättetrött trots att jag tar det mesta jobbet på nätterna. Men jag iggammmar också, då kan jag sova under tiden vilket är räddningen!

Och så försöker jag vara uppmärksam på hur mycket magont Elmo har och vad jaghar ätit när han får ont i magen. Tror t.ex. att pizzasalladen jag åt i förrgår kväll var anledningen till en massa magont den natten... Det är ju väldigt individuellt vad barnens magar tål och inte.

www.slv.se/sv/Settings/Topplankar/Lattlast/Ko.../
    NhjärtaD skrev 2010-12-28 11:20:29 följande:

Nemi tog med bara ena bröstet ibörjan, men kom tillslut på att hon ville ha ena armen lös om jag säger så, svårt att förklara, men hon ville hålla den andra  armen"om mej" hehe...tyvärr kan det ta ett tag innan man kommer på alla knep & hur de vill ha det, hon vill att jag sitter upp & amma, amningskudde är kanon!!!

Jag svettades som en tok i slutet på grav & nu efter med, nu tycker jag det lugnat sej lite men inte helt....

Igår hade Nemi återigen nån konstig period, verkade inte bli mätt på brösten, hon släpper & letar, tar tag, släpper & letar så håller det på så en stund, jag byter bröst med jämna mellan rum när hon gör så....kanske är tillväxtperiod & hon vill ha mer, & jag låter en snutta hela tiden för att öka produktionen...jag ger det 1-2 kvällar till sen får hon lite ersättning...kom överens med BVC  att göra så sist, men då slutade hon samma kväll som jag skulle ge

Hon är super snorig stackars tjejen....svårt att äta på natten, men hon sover gott ändå skönt det!!

Så där gör Elmo också ibland, har bröstet i munnen men släpper och letar och har sig. Jag har listat ut att det är när det händer något i magen. För det mesta brukar det efter en stund komma en nysning, en prutt eller en "rap". Om det inte kommer av sig själv brukar jag lyfta upp honom lite och hjälpa honom genom att antingen klappa i rumpan, massera magen lite eller "trampa" lite med hans ben så brukar det lugna sig efter en stund. Pappan brukar också rycka in och ibland, han är verkligen jättebra på de där grejerna. Tror nästan att det blir lättare för honom just för att han inte har maten. När Elmo är orolig i kroppen och kommer till mig så tror han att maten är räddningen så han snuttar allt han kan, kommer han till pappan så brukar det gå bättre (om det inte är så att han bara är hungrig förstås).

Amningskudden är jag också jätteglad över, det blir så mycket lättare! Och jag sitter som Ludi oftast och helst i soffan i skräddarställning. Jag kan till och med lägga honom på amningskudden och få händerna fria under amningen om han är på rätt humör!

Något jag skulle vilja lära mig snart är att amma honom i bärsjalen. Jag har bara prövat den en gång hittills och tror att det kommer att gå bra. Det skulle vara skönt sedan när sambon börjar jobba att inte sitta fast helt och hållet utan kunna röra sig under tiden man ammar. 

Ja jag har med trott att det är en rap ele nått, men hon fortsätter så ändå....idag är det lite bättre men håller fortf på lite...

Ja amningskudden är kanon
    Stoce skrev 2010-12-28 11:51:19 följande:

Här kommer en bild på Astrid då hon var ca en vecka gammal. Vi bara njuter och myser på, prioriterar inte datatid just nu.

Grattis till alla som fått, nu kan det inte vara många stora magar kvar?

Själv väger jag nu 5 kg mindre än innan jag blev gravid, så det känns helt underbart
    Fyyyyy vad orättvist
Svar på tråden December Bebis 2010 :)