• Little Ms Chatterbox

Mega -Omega till alla! :-)

Här kan vi samlas och diskutera runt omega 3 och 6. Både ni som äter det själva eller ger era barn av olika anledningar

Det här är den 8:e på tråden om Omega. Oljan som bland annat har fått barn att sova bättre, bli gladare, bättre koncentration, bättre aptit, jämnare humör, utläkta eksem, försvunnen hyperaktivitet och mycket annat.
    Här skriver även vi även om hur vi vuxna upplever effekten av Omega. Mjukare leder, bättre humör, mer ork med "monsterungar" PMS, koncentrationen, bättre minne, mm, mm...

Här kan du hitta lite tips om vad man kan göra för att få barnet att lättare ta sin omega, för en del barn gillar inte smaken.
    Vilka smaker och om man bör välja kapslar eller flytande.
    Var du kan köpa Omega någonstans.
    Vad de olika oljorna är för något. Omega-3, -6, -7 & -9
    Omega vid graviditet och amning

Den första tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-278/m33539036.html
    Den andra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m36210758.html
    Den tredje tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m39439172.html
    Den fjärde tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m42829983.html
    Den femte tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m45208352.html
    Den sjätte tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m47678173.html
    Den sjunde tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m49692692.html

Här skulle det stå något smart och fyndigt
  • Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)
  • syfroken

Hejsan!
    Nu har jag äntligen hittat hit och har skummat igenom alla inläggen, men jag blir fruktansvärt förvirrad.
    Min dotter på snart 8 år får utbrott och slår sin syster och ska nu vidare till BUP. Hon har svårt att somna på kvällen och är orolig.

-Har förstått att plusepa ska vara bra, men vart köper jag det? Hur mycket ger jag?
    -Min sambo har varit hemma på heltid i över 3 år för depression. Finns det något han kan testa?
    -Jag blir lätt stressad och arg och är sjukskriven för utmattning. Vad finns för mig?
    -Min 5 åring har nattskräck. Vad ska hon äta?

Snälla hjälp mig!!!

• syfroken

Ingen som har något att rekomendera?

• Trollet Ludenben
    syfroken skrev 2010-07-22 12:38:55 följande:
    Hejsan!
    Nu har jag äntligen hittat hit och har skummat igenom alla inläggen, men jag blir fruktansvärt förvirrad.
    Min dotter på snart 8 år får utbrott och slår sin syster och ska nu vidare till BUP. Hon har svårt att somna på kvällen och är orolig.

-Har förstått att plusepa ska vara bra, men vart köper jag det? Hur mycket ger jag?
    -Min sambo har varit hemma på heltid i över 3 år för depression. Finns det något han kan testa?
    -Jag blir lätt stressad och arg och är sjukskriven för utmattning. Vad finns för mig?

Snälla hjälp mig!!!
    plusepa köper du billigast på nätet. Googla och jämför priser för det kan skolja mycket mellan de olika inköpsställena.
    Det andra kan jag tyvärr inte svara på men för ditt humör så är nog plusepa eller E-epa (samma sak men olika fabrikat) bäst.
    Nattskräck vet jag inte om man kan komma åt med omega3. Men gäller det dålig sömn i övrigt så är eskimokids eller eye-q att rekomendera. Vi ger eskimokids till vår yngsta pojk som sover bättre med den.
    Älskade ungar
  • Little Ms Chatterbox
    syfroken skrev 2010-07-22 12:38:55 följande:
    Hejsan!

Snälla hjälp mig!!!
    När min dotter hade nattskräck var hon fri från den med Omega-3. Hon fick Fritt Flyt, det räckte. Men hon hade urusel sömn för övrigt och det blev inte bra förrän hon fick kapslar med både Omega-3 och Omega-6 i. Dröjde någon vecka innan den verkliga effekten kom hos henne med bättre sömn. Nattskräcken försvann däremot med en gång, så länge hon fick Omega.

Jag har bett vitaminvaruhuset att ta hem PlusEPA, får se om de gör det. Annars kan du be din lokala hälsokost att ta hem det, är Hela Pharma som distribuerar den. Den ska kosta ca 280 kr, 30 kapslar.

Jag vet inte så mycket hur det är med Omega och hormonellt välbefinnande. Omega-6 sägs vara bra för en hormonell balans och jag äter det, men det är för min psoriasis så jag tänkte inte så mycket på mitt välbefinnande när jag började med det, hade ju ätit andra kapslar med både Omega-3 & -6 innan så var ingen markant övergång. Men jag tänkte på att när jag började med Omega så kände jag mig piggare i kroppen och huvudet. Inte så degigt, typ.

Hoppas ni hittar något som passar till er alla.
  • syfroken

Tusen tack för era svar! Jag är hemma för utmattning och blev så stressad när jag läste igenom alla inläggen att jag tillslut blev helt snurrig.

Något mot sambons depression? Vet att jag läst något någonstans, men minns inte vad det var.

• syfroken

Nu har jag köpt 2 eskimokids, morepa till mig och plusepa till dottern. Hittade lite annat kul på nätet också.

• syfroken

Nu har jag köpt 2 eskimokids, morepa till mig och plusepa till dottern. Hittade lite annat kul på nätet också.

• syfroken

Jag är ju bara för snurrig! Blev ju rekomenderad att köpa e-epa till mig, men köpte fel. Hoppas det går bra med morepa också ;)

• Fizens mamma

hej hej... hgar fått hem min PlusEpa till min son idag som jag ska prova på honom, han vill dock inte svälja, han vägrar, han bara gråter å får panik.

någon som har något tips????? kan man göra sönder den?får man göra sönder den? vet att det smakar illa men om han tar den typ i saft eller sylt eller nåt är det ok eller får man inte bryta "skalet"

finns det fler som har barn som inte kan svälja sina??? hur har ni gjort???

tacksam för snabba svar!!!!

mvh carolline

en stolt mamma till två underbara pojkar
  • Little Ms Chatterbox
    Fizens mamma skrev 2010-07-27 20:53:39 följande:
    hej hej... hgar fått hem min PlusEpa till min son idag som jag ska prova på honom, han vill dock inte svälja, han vägrar, han bara gråter å får panik.

någon som har något tips????? kan man göra sönder den?får man göra sönder den? vet att det smakar illa men om han tar den typ i saft eller sylt eller nåt är det ok eller får man inte bryta "skalet"

finns det fler som har barn som inte kan svälja sina??? hur har ni gjort???

tacksam för snabba svar!!!!

mvh carolline
    Mina 3 små barn (3 & 4 år) biter sönder kapslarna. Det luktar, och förmodligen även smakar perk! Kräks Men det går bra endå. Kapseln är bara ett gelatinskal. Visserligen så är kapseln till just PlusEPA gjord så att den inte ska lösa upp sig direkt i magen och på det sättet göra att man inte rapar fisk så mycket.
    Hur gammal är barnet? Jag har flera olika tips men det beror lite på hur gammalt barnet är för att det ska passa.
    Stora killen (8 år) sväljer hela kapseln nu efter att vi helt sonika betalade honom för att försöka. Även misslyckade försök betalades alltså. Men den lilla pengagiriga gossen klarade av det på andra försöket så blev inte så dyrt för oss i längden. Han fick mindre och mindre betalt för varje gång som han lyckades och blev mer van med det.
Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)