• Little Ms Chatterbox

Mega -Omega till alla! :-)

Här kan vi samlas och diskutera runt omega 3 och 6. Både ni som äter det själva eller ger era barn av olika anledningar

Det här är den 8:e på tråden om Omega. Oljan som bland annat har fått barn att sova bättre, bli gladare, bättre koncentration, bättre aptit, jämnare humör, utläkta eksem, försvunnen hyperaktivitet och mycket annat.
    Här skriver även vi även om hur vi vuxna upplever effekten av Omega. Mjukare leder, bättre humör, mer ork med "monsterungar" PMS, koncentrationen, bättre minne, mm, mm...

Här kan du hitta lite tips om vad man kan göra för att få barnet att lättare ta sin omega, för en del barn gillar inte smaken.
    Vilka smaker och om man bör välja kapslar eller flytande.
    Var du kan köpa Omega någonstans.
    Vad de olika oljorna är för något. Omega-3, -6, -7 & -9
    Omega vid graviditet och amning

Den första tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-278/m33539036.html
    Den andra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m36210758.html
    Den tredje tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m39439172.html
    Den fjärde tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m42829983.html
    Den femte tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m45208352.html
    Den sjätte tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m47678173.html
    Den sjunde tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m49692692.html

Här skulle det stå något smart och fyndigt
  • Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)
  • Trollet Ludenben
    luspudel skrev 2010-07-13 21:59:33 följande:
    Vi har gett Eskimokids till vår ettåring nu i 4 dagar, och idag har han varit SÅ lös i magen! Helt svart också. Kan detta bero på oljan tror ni?
    ja, den kan ge lite lös mage till att börja med. Vi har gjort så här. skippat fullkornsvälling och sånt. Kör med 6-månadersvällingen och med gröten har vi mild fullkornsvälling. Ger mer stoppande kost och inte sånt vi vet är lösande. Det blir bättre med tiden.
    Älskade ungar
  • Fizens mamma

jag ha en pojke på 5 snart 6 å han har alla tecken man kan ha på adhd men ingen inom sjukvården tar mig på allvar om att jag tror han har det. de säger att han är som vilket barn som helst. det har inte gjorts några utredningar på honom än tyvärr, nu börjar han skolan till hösten (lek å lär) och jag är mkt nervös över hur det ska gå. jag undra om man kan ge vem som helst PlusEpa, alltså om jag kan ge honom det trots att han är bara 5,5 år å inte har fått diagnosen än????? snälla ni med erfarenhet svara mig, vet inte vart jag ska vända mig.

en stolt mamma till två underbara pojkar
  • anne h
    Fizens mamma skrev 2010-07-15 07:09:19 följande:
    jag ha en pojke på 5 snart 6 å han har alla tecken man kan ha på adhd men ingen inom sjukvården tar mig på allvar om att jag tror han har det. de säger att han är som vilket barn som helst. det har inte gjorts några utredningar på honom än tyvärr, nu börjar han skolan till hösten (lek å lär) och jag är mkt nervös över hur det ska gå. jag undra om man kan ge vem som helst PlusEpa, alltså om jag kan ge honom det trots att han är bara 5,5 år å inte har fått diagnosen än????? snälla ni med erfarenhet svara mig, vet inte vart jag ska vända mig.
    hade jag vetat om hur bra omega3 är så hade jag definitivt börjat med det senast i den åldern.
    Nu har min son fått det i 1½ år bara, han fyller snart 11 år.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • JennyOEmilia
    Omega 3 är ju bra för alla barn. Är bra för hjärnan och inlärning. Jag ger min 4 åriga pojk det för hans "humör" och utbrott. Han har inte heller någon diagnos. Vissa dagar är jag helt säker på att han har ADHD men ibland så tror jag att det går nog över när han växer till sig... och det senaste halvåret har han gjort väldiga framsteg så nu ser det ljusare ut, men ibland när han får sina utbrott så börjar man ju undra igen. Men jag tror att omega 3 kan hjälpa honom nu när han utvecklas och ska lära sig mycket.

Har även en dotter på 9 år som får omega 3 och hon har inga tecken på ADHD, men jag ger det för hennes hälsa och så kan hon koncentrera sig bättre på skolarbete mm.

Du har inget att förlora att starta med Omega 3. Jag började med Eye Q flytande vanlij och blandade lite med saft sedan köpte jag både kapslar och tuggisar för att variera. Nu har jag provat Morepa junior ett tag och igår beställde jag hem PlusEpa. Man får helt enkelt prova sig fram. Hittills har jag tyckt bäst om Eye Q, men PlusEpa tycker jag verkar bra och man behöver bara ta en kapsel. Eye Q ska man ta högre dos de 12 första veckorna.

Alla barn borde äta Omega 3!
  • Trollet Ludenben
    Du kan ge omega3. Det är som föregående talare säger bra för alla barn. Ge plusepa, det innehåller enbart EPA och verkar bättre på just den typen av problematik.
    Jag har själv barn med asperger och ADHD, utredd och diagnosticerad. Nu har vi fått bra hjälp och blivit tagna på allvar men det du berättar är du absolut inte ensam om. Stå på dig, särskilt om det märks i skolan sen att han har svårigheter. BVC brukar vara sega med detta. Man kan vända sig till BUP själv om man inte får någon hjälp av BVC. Du kanske redan har vänt dig dit men om inte så gör det. Men hur du än gör så testa plusepa, du har inget att förlora men massor att vinna
    Älskade ungar
  • bmgbg

Hej på er alla som kan detta med Omega!
    Min son är 5 månader och jag har funderat på att börja ge honom Eskimo Kids. Har hört att det ska va bra! Vad tror ni? Är det för tidigt? Har ammat honom hela tiden och gör det fortfartande emellanåt. Han äter dock bra med "vanlig" mat nu så amningen har trappats ner betydligt. På Eskimo Kids står det att det går att ge från 1 års ålder alternativt när du slutat amma. Vad tror ni?

• AnnCamilla

börjar med eye-Q idag, har en treåring som vaknar varje natt 

• JennyOEmilia

Idag börjar Oliwer med PlusEpa. Hoppas hans humör blir bättre.

Emilia får fortsätta med Eye Q.

• JennyOEmilia
    AnnCamilla skrev 2010-07-17 00:33:35 följande:
    börjar med eye-Q idag, har en treåring som vaknar varje natt 
    Hur går det? Har du märkt någon skillnad?
  • Little Ms Chatterbox

Hej alla! Jag har legat lite lågt ett tag, har haft släktingar här på besök så har inte haft så mycket tid och för det mesta så har datorn varit upptagen. Jag ser att de flesta har fått svar ändå av andra aktiva i tråden. Om det är så att någon har blivit missad så puffa upp igen

Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)