• Little Ms Chatterbox

Mega -Omega till alla! :-)

Här kan vi samlas och diskutera runt omega 3 och 6. Både ni som äter det själva eller ger era barn av olika anledningar

Det här är den 8:e på tråden om Omega. Oljan som bland annat har fått barn att sova bättre, bli gladare, bättre koncentration, bättre aptit, jämnare humör, utläkta eksem, försvunnen hyperaktivitet och mycket annat.
    Här skriver även vi även om hur vi vuxna upplever effekten av Omega. Mjukare leder, bättre humör, mer ork med "monsterungar" PMS, koncentrationen, bättre minne, mm, mm...

Här kan du hitta lite tips om vad man kan göra för att få barnet att lättare ta sin omega, för en del barn gillar inte smaken.
    Vilka smaker och om man bör välja kapslar eller flytande.
    Var du kan köpa Omega någonstans.
    Vad de olika oljorna är för något. Omega-3, -6, -7 & -9
    Omega vid graviditet och amning

Den första tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-278/m33539036.html
    Den andra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m36210758.html
    Den tredje tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m39439172.html
    Den fjärde tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m42829983.html
    Den femte tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m45208352.html
    Den sjätte tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m47678173.html
    Den sjunde tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m49692692.html

Här skulle det stå något smart och fyndigt
  • Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)
  • minimonster

Jag upplever en stor skillnad på vår son efter 1 månad med PlusEPA.
    Mer harmonisk och mer tillfreds på något sätt.
    Har sina sidor men det är ju hans personlighet
    Alla barn är ju inte stöpta i samma form.

• Little Ms Chatterbox
    Tuesday skrev 2010-09-28 11:15:18 följande:
    Från vilken ålder kan man ge omega?

Jag har en liten hyperaktiv tjej som har svårt att komma till ro, koncentrera sig mer än några sekunder, fruktansvärda raseriutbrott osv, full fart hela dan :) Hon har ingen diagnos eller så, det är hon alldeles för liten för, och vi tycker att hon blivit något lugnare i takt med att hon lärt sig krypa, stå, göra sig förstådd osv.

Men vi tänkte ändå testa, själv äter jag omega sedan några år p.g.a. att det är nyttigt :) Det kan ju aldrig skada menar jag. Är det ett år som gäller eller när kan man börja?
    Du kan börja när du vill. En del produkter finns i flytande och andra i kapslar man man kan sticka hål på en kapsel och klämma ut innehållet över mat eller tex på en sked yoghurt. Åldersrekommendationerna är främst för att det ska vara enkelt att ge barnet det. Kan vara svårt för en 1-åring att svälja kapslar. Min ena 3-åring har lärt sig att svälja kapslar ibland. 4-åringen försöker men klarar inte av det och äldsta som är 8 år har svalt i snart 1 år. olika för olika barn.

Får jag fråga vad för sort du själv tar?
    minimonster skrev 2010-09-28 15:29:25 följande:
    Jag upplever en stor skillnad på vår son efter 1 månad med PlusEPA.
    Mer harmonisk och mer tillfreds på något sätt.
    Har sina sidor men det är ju hans personlighet
    Alla barn är ju inte stöpta i samma form.
    Vad kul med en sådan reaktion Det är bra med Omega, när jag berättar om hur mycket lugnare och gladare de blir så skulle man kunna tro det är någon drog av något slag men så är det ju inte, det bara tar topparna på ilskan och lite gladare och lite mer sammarbetsvillig. De häjdar sig någon sekund tidigare när man gastar för full hals NEJ, STOPP, gå BORT! Men deras busstreck och vanliga fasoner är som vanligt.
    Sover han bättre också? (om det var något problem innan)
  • minimonster

sömn har inte varit något problem. Skolsituationen är mkt bättre och hemma också. Just skolan var det som var orosmomentet. personalen säger att han hejdar sig och måste inte alltid vara först osv. Känns kalasbra!!

• Tre små grodor

Mina äter omega 3 från GimmeFive som jag köper på Ica. Det är kapslar med apelsinsmak. I början åt de inte skalet, men nu älskar de dem och frågar själva efter dem.

Sedan jag började med omega så är de mindre sjuka. Vi vabbade varannan vecka förut, men nu är det bara en gång med minsta som var förkyld sedan semestern i början av juli. Fast det kan ju iofs bero på annat också, men för säkerhets skull fortsätter jag att ge dem. Det skadar ju inte i alla fall.

• Little Ms Chatterbox
    Tre små grodor skrev 2010-09-29 08:26:26 följande:

Mina äter omega 3 från GimmeFive som jag köper på Ica. Det är kapslar med apelsinsmak. I början åt de inte skalet, men nu älskar de dem och frågar själva efter dem.

Sedan jag började med omega så är de mindre sjuka. Vi vabbade varannan vecka förut, men nu är det bara en gång med minsta som var förkyld sedan semestern i början av juli. Fast det kan ju iofs bero på annat också, men för säkerhets skull fortsätter jag att ge dem. Det skadar ju inte i alla fall.

Dom har jag nog sett Bra att dina barn tycker om dom.
  • Little Ms Chatterbox
    SMARAGD skrev 2010-10-02 07:51:56 följande:
    www.shopping4net.se/Haelsokost/Hjaerta-kaerl/...

är dessa dugliga för vuxen?
    Det stod inget på produktinformationen om att det är E-vitamin med i. Antingen så var det inte en fullständig produktinformation eller så är det inte E-vitamin med och det bör det vara. E-vitamin är en antioxidant, det gör att fettet inte härsknar, en process som fortsätter även efter intag. Härsken Omega gör ingen som helst nytta.

I regel så har odlad lax inte lika hög halt Omega som vildfångad. Det beror på att fiskar inte producerar Omegan själva utan de får den genom kosten. Omega kommer från alger som fiskar äter, eller annan fisk som är Omegarik och odlad lax har inte lika stor tillgång till det här. Var den här fisken kommer ifrån verkar vara svårt att få reda på. Det stod inget om vem som var tillverkare för vidare information.

Bra olja kommer från tex djuphavsfisk eller från fisk som är "godkänd" (inte fiskad utanför tex västsahara eller utrotningshotade arter.) Hur det är med just vildfångad lax vet jag inte. Sen kan ju odlad lax få mat som är Omegarik men det känns lite långsökt.
    Det är ganska billigt per dagsdos och då drar jag gärna mig undan om man tänker på att den bättre kvalitets oljan faktiskt kostar. Men maila säljaren och fråga om de kan svara på varifrån fisken är fiskad och fullständig innehållsförteckning. Om du får ett tillfredsställande svar så kanske det är en bra produkt.

Jag känner att jag verkar lite skeptisk men när säljaren inte sätter ut mer info så undrar jag varför.
  • SMARAGD
    Little Ms Chatterbox skrev 2010-10-02 10:03:50 följande:
    Det stod inget på produktinformationen om att det är E-vitamin med i. Antingen så var det inte en fullständig produktinformation eller så är det inte E-vitamin med och det bör det vara. E-vitamin är en antioxidant, det gör att fettet inte härsknar, en process som fortsätter även efter intag. Härsken Omega gör ingen som helst nytta.

I regel så har odlad lax inte lika hög halt Omega som vildfångad. Det beror på att fiskar inte producerar Omegan själva utan de får den genom kosten. Omega kommer från alger som fiskar äter, eller annan fisk som är Omegarik och odlad lax har inte lika stor tillgång till det här. Var den här fisken kommer ifrån verkar vara svårt att få reda på. Det stod inget om vem som var tillverkare för vidare information.

Bra olja kommer från tex djuphavsfisk eller från fisk som är "godkänd" (inte fiskad utanför tex västsahara eller utrotningshotade arter.) Hur det är med just vildfångad lax vet jag inte. Sen kan ju odlad lax få mat som är Omegarik men det känns lite långsökt.
    Det är ganska billigt per dagsdos och då drar jag gärna mig undan om man tänker på att den bättre kvalitets oljan faktiskt kostar. Men maila säljaren och fråga om de kan svara på varifrån fisken är fiskad och fullständig innehållsförteckning. Om du får ett tillfredsställande svar så kanske det är en bra produkt.

Jag känner att jag verkar lite skeptisk men när säljaren inte sätter ut mer info så undrar jag varför.
    Vad rekomenderar du för någon? Utan att mena att låta snål, (är lite sparsamma just nu) inte för dyrt... Gärna högt innehåll, så man slipper ta fler=)
  • SMARAGD

Såg by the way ngn på ÖG, gissar att den inte är bra elelr? kostade bara 20 kr burken typ............

Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)