• Little Ms Chatterbox

Mega -Omega till alla! :-)

Här kan vi samlas och diskutera runt omega 3 och 6. Både ni som äter det själva eller ger era barn av olika anledningar

Det här är den 8:e på tråden om Omega. Oljan som bland annat har fått barn att sova bättre, bli gladare, bättre koncentration, bättre aptit, jämnare humör, utläkta eksem, försvunnen hyperaktivitet och mycket annat.
    Här skriver även vi även om hur vi vuxna upplever effekten av Omega. Mjukare leder, bättre humör, mer ork med "monsterungar" PMS, koncentrationen, bättre minne, mm, mm...

Här kan du hitta lite tips om vad man kan göra för att få barnet att lättare ta sin omega, för en del barn gillar inte smaken.
    Vilka smaker och om man bör välja kapslar eller flytande.
    Var du kan köpa Omega någonstans.
    Vad de olika oljorna är för något. Omega-3, -6, -7 & -9
    Omega vid graviditet och amning

Den första tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-278/m33539036.html
    Den andra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m36210758.html
    Den tredje tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m39439172.html
    Den fjärde tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m42829983.html
    Den femte tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m45208352.html
    Den sjätte tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m47678173.html
    Den sjunde tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m49692692.html

Här skulle det stå något smart och fyndigt
  • Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)
  • Little Ms Chatterbox

Neige Obskyr skrev:
    Det går åt 5 matfiskar för att tillverka ett omega-3 piller. Jämför detta med att en vuxen människa behöver äta en portion matfisk i veckan för att få i sig all omega-3 man kan tänkas behöva. Jämför en portion per vecka, alltså inte ens en hel fisk, med 5 fiskar per piller. Om man ska få i sig allt sitt omega från piller så skulle alltså ett piller i månaden fortfarande vara en kraftig överdos.

HELT FEL! En vuxen behöver mer än 1 portion fisk i veckan för att täcka upp Omegabehovet. Varifrån har du fått den infon från?
    Du räknar som en häst travar.
    Hur stor är en "matfisk"? I jämfört med en tex krill? (som är en av de fiskarna som man använder sig av i Omegaframställningen)
    Vad säger att alla personer har samma behov av Omega? Vad säger att alla personer kan ta upp Omegan i den mängden som man stoppar i sig? Vad säger att man kan tillgodose sig Omegan som socialstyrelsen rekommenderar?

Den här tråden är till för de som vill testa Omega, vill du diskutera fiskerinäringen förslår jag att du startar en tråd om det någon annanstans. tex i Etik, arbete, natur & miljö Eller någon annan underrubrik, än i en tråd om hälsa.

• Neige Obskyr
    Little Ms Chatterbox skrev 2010-09-09 14:50:08 följande:
    Neige Obskyr skrev:
    Det går åt 5 matfiskar för att tillverka ett omega-3 piller. Jämför detta med att en vuxen människa behöver äta en portion matfisk i veckan för att få i sig all omega-3 man kan tänkas behöva. Jämför en portion per vecka, alltså inte ens en hel fisk, med 5 fiskar per piller. Om man ska få i sig allt sitt omega från piller så skulle alltså ett piller i månaden fortfarande vara en kraftig överdos.

HELT FEL! En vuxen behöver mer än 1 portion fisk i veckan för att täcka upp Omegabehovet. Varifrån har du fått den infon från?
    Du räknar som en häst travar.
    Hur stor är en "matfisk"? I jämfört med en tex krill? (som är en av de fiskarna som man använder sig av i Omegaframställningen)
    Vad säger att alla personer har samma behov av Omega? Vad säger att alla personer kan ta upp Omegan i den mängden som man stoppar i sig? Vad säger att man kan tillgodose sig Omegan som socialstyrelsen rekommenderar?

Den här tråden är till för de som vill testa Omega, vill du diskutera fiskerinäringen förslår jag att du startar en tråd om det någon annanstans. tex i Etik, arbete, natur & miljö Eller någon annan underrubrik, än i en tråd om hälsa.
    1. Ifrån livsmedelsverket.

2. Fisken som omega-piller görs av väger i snitt 50 gram. Det innebär att en människa som äter 2 omega-piller om dagen årligen konsumerar 182,5 kg fisk, koncentrerat i omega-piller. Skulle alla 6 miljarder människor på planeten ha den omega-konsumtionen skulle det gå åt över en miljard ton fisk till omega-produktionen. Idag fiskar vi upp ca 28 miljoner ton varje år, och redan det är så mycket att fisket anses överexploaterat.

Om alla jordens människor skulle äta två omega-piller om dagen skulle vi alltså behöva fiska 40 gånger så mycket som idag.
  • Neige Obskyr

Jag förstår att det här med Omega-olja är din stora mission i livet. Jag har bara svårt att förstå att någon människa kan ha som mission att förstöra världen. Du påstår att du köper omegaprodukter för dina barns skull. Men gynnar det dina barn om världshaven blir utfiskade? Vill du inte att dina barnbarn ska kunna äta fisk i framtiden?

• Trollet Ludenben
    Neige Obskyr skrev 2010-09-10 04:02:46 följande:
    Jag förstår att det här med Omega-olja är din stora mission i livet. Jag har bara svårt att förstå att någon människa kan ha som mission att förstöra världen. Du påstår att du köper omegaprodukter för dina barns skull. Men gynnar det dina barn om världshaven blir utfiskade? Vill du inte att dina barnbarn ska kunna äta fisk i framtiden?
    varför kan du inte starta en egen tråd om detta? det är helt okej att tycka som du gör och det är helt okej att ta upp frågan till diskussion. Självklart är din åsikt värt lika mycket som någon annans. Men snälla, kan du vara vänlig och respektera tråden? Denna tråden är till för oss som VILL ge våra barn omega3 och diskussionen runt det. Denna tråden har inte som syfter att diskutera det som du håller på med. Starta en egen tråd. Jag lovar att flera här inne kan diskutera med dig i DEN tråden om DITT ämne men inte HÄR. Lite respekt tack annars kommer jag att anmäla dina inlägg igen för OT för du förstör tråden.
    Älskade ungar
  • Nea76

Nej, nu anmäler jag ditt sista inlägg. Tycker det var riktigt otrevligt att jämföra användandet av omega 3 med pedofili. Nån måtta får det faktiskt vara!

Jag antar att du lever som du lär och inte åtnjuter någonting av de de fördelar som det moderna samhället för med sig? För gör du det kan jag garantera att du tär på jordens resurser...tror ingen av oss i tråden vill förstöra jorden och precis som du engagerar dig i omega kanske vi engagerar oss i något annat?

Var sak har sin plats, håll dig till dina egna trådar. Om vi är intresserade av att diskutera detta med dig så kommer vi dit! Annars inte!

ღ stolt tvillingmamma ღ
  • Neige Obskyr
    Nea76 skrev 2010-09-10 08:16:34 följande:

Nej, nu anmäler jag ditt sista inlägg. Tycker det var riktigt otrevligt att jämföra användandet av omega 3 med pedofili. Nån måtta får det faktiskt vara!

Jag antar att du lever som du lär och inte åtnjuter någonting av de de fördelar som det moderna samhället för med sig? För gör du det kan jag garantera att du tär på jordens resurser...tror ingen av oss i tråden vill förstöra jorden och precis som du engagerar dig i omega kanske vi engagerar oss i något annat?

Var sak har sin plats, håll dig till dina egna trådar. Om vi är intresserade av att diskutera detta med dig så kommer vi dit! Annars inte!

Du missar helt poängen. Jag sa inte att pedofili är jämförbart med omega-tillskott, jag försökte få er att sätta er in i en situation där några människor diskuterar något som du själv tycker är väldigt fel, och sedan förbjuder dig att överhuvudtaget knysta om baksidorna.

Vi gör väl alla vad vi kan för att röra oss mot en hållbar utveckling. Idag konsumeras årligen råvaror motsvarande 1,5 jordklot av världens befolkning. Om alla skulle leva som man gör i USA skulle det behövas 5 jordklot. Men om alla skulle konsumera omega-tillskott enligt 2-piller om dagen rekomendationen skulle det lite grovt uppskattat behövas 40 jordklot. Det står alltså inte i relation till övrig  överkonsumtion i väst.
  • Nea76

Jag tror det är fel väg att gå, vill du påverka människor och inte bara uppröra så sluta upp med dina liknelser. Det enda som händer är att man blir förbannad på dig och skiter i ditt budskap.

Själv slutade jag köpa ACO:s omega3 efter att ha sett dokumentären på tv eftersom de köpte upp från den leverantören. Det gjorde jag självmant, dock skulle jag aldrig ta in det du säger på det sätt du säger det...så du gör dig själv en stor otjänst med din otrevliga attityd.

ღ stolt tvillingmamma ღ
  • Little Ms Chatterbox
    Neige Obskyr skrev 2010-09-10 08:29:41 följande:
    Du missar helt poängen. Jag sa inte att pedofili är jämförbart med omega-tillskott, jag försökte få er att sätta er in i en situation där några människor diskuterar något som du själv tycker är väldigt fel, och sedan förbjuder dig att överhuvudtaget knysta om baksidorna.

Vi gör väl alla vad vi kan för att röra oss mot en hållbar utveckling. Idag konsumeras årligen råvaror motsvarande 1,5 jordklot av världens befolkning. Om alla skulle leva som man gör i USA skulle det behövas 5 jordklot. Men om alla skulle konsumera omega-tillskott enligt 2-piller om dagen rekomendationen skulle det lite grovt uppskattat behövas 40 jordklot. Det står alltså inte i relation till övrig  överkonsumtion i väst.
    Vem har sagt att ALLA behöver tillskott? Jag ger mina barn det för att de har större behov av det än vad som går att tillgodose genom kosten. Jag har inte påstått att ALLA behöver mer Omega.
  • Ensamma pappan

Skapade en egen tråd om detta, inga svar så jag testar här istället.

Hej!

Vi har under en tid gett våra barn (2 år resp. 3 år) eskimo kids. Det vi nu funderar över är om vi kanske skulle byta till Eye Q för att vi hört att det skulle vara bättre.
    Jag har läst en del forumtrådar här och även letat info på nätet, men det verkar som att alla de som ger sina barn någon av dessa preparat har antingen barn med adhd eller barn med svårigheter att sova på natten.
    Vi har inga problem med något av detta, utan barnen mår bra, är oftast väldigt snälla och lugna och somnar blixtsnabbt på kvällen och sover hela nätterna (oftast) utan problem (ja, jag vet, vi har det väldigt lyxigt ).

Frågorna är då, borde vi kanske inte ge dem något av dessa?
    Men som kosttillskott kanske det är bra eftersom vi inte är speciellt duktiga på att ge dem fet fisk, utan det blir ofta enkel snabblagad mat som falukorv, köttbullar, fiskpinnar osv. så kanske det ändå kan vara bra?
    Så om vi då borde ge dem något av dessa preparat, vilket är då bäst att ge?

Tacksam för alla tips och svar.

Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)