• Little Ms Chatterbox

Mega -Omega till alla! :-)

Här kan vi samlas och diskutera runt omega 3 och 6. Både ni som äter det själva eller ger era barn av olika anledningar

Det här är den 8:e på tråden om Omega. Oljan som bland annat har fått barn att sova bättre, bli gladare, bättre koncentration, bättre aptit, jämnare humör, utläkta eksem, försvunnen hyperaktivitet och mycket annat.
    Här skriver även vi även om hur vi vuxna upplever effekten av Omega. Mjukare leder, bättre humör, mer ork med "monsterungar" PMS, koncentrationen, bättre minne, mm, mm...

Här kan du hitta lite tips om vad man kan göra för att få barnet att lättare ta sin omega, för en del barn gillar inte smaken.
    Vilka smaker och om man bör välja kapslar eller flytande.
    Var du kan köpa Omega någonstans.
    Vad de olika oljorna är för något. Omega-3, -6, -7 & -9
    Omega vid graviditet och amning

Den första tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-278/m33539036.html
    Den andra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m36210758.html
    Den tredje tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m39439172.html
    Den fjärde tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m42829983.html
    Den femte tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m45208352.html
    Den sjätte tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m47678173.html
    Den sjunde tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m49692692.html

Här skulle det stå något smart och fyndigt
  • Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)
  • Little Ms Chatterbox
    SMARAGD skrev 2010-10-02 23:29:15 följande:
    Menade Ö& B såklart

Men iaf.. Är denna bra?
    www.shopping4net.se/Haelsokost/Hjaerta-kaerl/...

Haha känner mig lite dum, trodde alla omega var typ samma sak inna jag hittade denna tråd:P
    Omega oljan i sig själv är det samma, om man skulle äta fisk eller annan mat som är Omegarik. Men man kan ta det som tillskott och då är det flera faktorer som avgör oljans kvalité och sen var den är fiskad utifrån ett miljömässigt perspektiv.
    Om man måste ta reda allt det är på besvärligt sätt, alltså om tillverkare och säljare inte skriver ut det så man själv lätt kan läsa om det så undrar man ju varför de inte vill att man ska läsa om var och hur de hanterar oljan.
    SMARAGD skrev 2010-10-02 23:29:15 följande:
    Menade Ö& B såklart

Men iaf.. Är denna bra?
    www.shopping4net.se/Haelsokost/Hjaerta-kaerl/...

Haha känner mig lite dum, trodde alla omega var typ samma sak inna jag hittade denna tråd:P
    Jag har inte testat den själv så det kan jag inte säga något om den tex smakar fisk om man rapar och så men Jag skulle ha räknat efter hur mycket man får betala för varje mg EPA tex.
    Om man jämför med tex Mor-EPA smart Fats som har Omega-3 , så är det mer av just EPA och om du då väljer att bara ta varannan dag så blir det billigare.

Fritt Flyt brukar vara billiga också, de har jag provat om de rapar man upp lite fisksmak av, kan bli lite bättre om man ser till att rapa direkt efter man tagit dom och äter någon tugga till.
  • SMARAGD

Usch.. Haha när jag var gravid med mn son så åt jag omega (dem du ifrågasatte lite iom hurvida d fanns Evita i elelr inte) o rapade fisk. Jag kräktes massor innan under graviditeten, kräktes inte mindre efter fisksmaken efter rapen. URK!!!!

• SMARAGD

just, ang det, dem jag frågade om förutom o du sa att d inte stod om E vitamin.. Jag hittade en öppnad burk idag o den e ju sen 1 år tillbaka, måste den vara iaf=)  Den luktade inget konstigt nu =) så troligen inte härsknat = )

• TwistedSister

Har ju börjat med plusepa nu istället, hade ju morepa ett tag. Tycker sonen har varit på väldigt gott humör men det är kanske ett sammanträffande lite tidigt att se redan. 
    Funderar på vad som kan vara en bra omega till min dotter, hon blir två i december. Hon har i perioder svårt med sömnen och vaknar och skriker hysteriskt och springer runt en lång stund mitt i natten sådär mellan 00-1 och ibland har hon bara svårt att somna, och kan inte sova alls på dagen och svårt att somna på natten med. Så har hon torr och väldigt känslig hud, får mycket prickar och blöjeksem och kli å sånt, tycker att blöjan och kläder skaver eller nåt så då vill hon inte ha dem på och blir hysterisk. Omega kan väl vara bra för huden också iaf vissa sorter?  Hon kan ju inte svälja kapslar så någon flytande, kan säga att morepa apelsin tyckte hon smakade vedervärdigt och vägrade äta även då den låg i sylt.

• Tuesday
    Little Ms Chatterbox skrev 2010-09-28 17:56:43 följande:
    Du kan börja när du vill. En del produkter finns i flytande och andra i kapslar man man kan sticka hål på en kapsel och klämma ut innehållet över mat eller tex på en sked yoghurt. Åldersrekommendationerna är främst för att det ska vara enkelt att ge barnet det. Kan vara svårt för en 1-åring att svälja kapslar. Min ena 3-åring har lärt sig att svälja kapslar ibland. 4-åringen försöker men klarar inte av det och äldsta som är 8 år har svalt i snart 1 år. olika för olika barn.

Får jag fråga vad för sort du själv tar?
    Har köpt nu den de hade på ica, Friggs flytande med apelsinsmak, är lite fundersam till hur mkt man ska ge, på frp stod det 1-5 tsk i veckan men antar att det är för en vuxen.... Provgav en liten mängd igår och den slank ner tillsammans med efterrättsyoghurten, knappa mängden i en liten kapsel, kan det vara lagom?

Själv äter jag lite olika märken, oftast Pharbio (tror jag den heter), stora kapslar säljs på apoteket. Men ibland blir det ett annat märke, Friggs finns på ica så den kan det bli ibland.

Vet inte om det här med omega är någon superkur för allt och alla men man kan ju prova :D Min förhoppning är att det kanske kan göra dottern något lugnare, som jag har hört att det kan göra. Annars har hon fin hud och är sällan sjuk. Själv är jag också friskheten själv och är en sån där person som nästan aldrig är sjuk och är pigg och glad för det mesta, sen om det beror på omegan vet jag inte..... Men att jag käkar omega och en kvinnovitamin varje dag skadar nog inte iaf...
  • Little Ms Chatterbox
    TwistedSister skrev 2010-10-04 14:19:55 följande:
    Har ju börjat med plusepa nu istället, hade ju morepa ett tag. Tycker sonen har varit på väldigt gott humör men det är kanske ett sammanträffande lite tidigt att se redan. 
    Funderar på vad som kan vara en bra omega till min dotter, hon blir två i december. Hon har i perioder svårt med sömnen och vaknar och skriker hysteriskt och springer runt en lång stund mitt i natten sådär mellan 00-1 och ibland har hon bara svårt att somna, och kan inte sova alls på dagen och svårt att somna på natten med. Så har hon torr och väldigt känslig hud, får mycket prickar och blöjeksem och kli å sånt, tycker att blöjan och kläder skaver eller nåt så då vill hon inte ha dem på och blir hysterisk. Omega kan väl vara bra för huden också iaf vissa sorter?  Hon kan ju inte svälja kapslar så någon flytande, kan säga att morepa apelsin tyckte hon smakade vedervärdigt och vägrade äta även då den låg i sylt.
    Min spontana tanke när jag började läsa var ju att Eskimo kids hade varit bra, den innehåller Omega-3, -6 & -9. Omega-9 är väldigt bra för huden. men det här med smaken Eskimo kids finns med apelsinsmak och det är nog ingen idé att testa mera, men den finns ju även i Tutti fruttismak, om du vågar testa en gång till med något med kraftig smak. annars så kanske bara vanliga Eye Q eller Mor-EPA junior kapslar och sticka hål och ge bara innehållet. Det smakar fisk men ibland så går det ner ändå. Kontakta distributören och hör om du kan få provsmak.
    Eye Q är www.iqmedical.se/ och för Eskimo kids och Mor-EPA mini är helapharma.se
    Annars så finns det lite andra produkter som innehåller Omega-3, -6 & -9, Udo´s choise www.vitapost.se/sv/artiklar/udos-choice-omega-3-6-9-500-ml.html
    och Green Oil www.bodystore.com/3/sv/artiklar/halsokost/omega-3_fettsyror/green-oil-vegikapslar-120-kapslar
    Jag har inte testat dom själv så kan inte alls yttra mig om smak och sånt, länkarna tog jag bara en på nätet så kanske finns billigare på andra ställen. Green oil är helt vegitabilisk, Udo´s har jag inte kollat upp var de får sin olja ifrån, ur miljöperspektiv.
  • Madzo

Hej!

Har en kille på 5 månader som sedan dag 1 varit otroligt "dålig" på att sova, komma till ro & vara lugn. Nätterna har blivit värre & värre de senaste månaderna med flera uppvak i timmen & jag funderar nu på ifall Omega skulle hjälpa honom, & oss, att få sova bättre.

Men behöver vägledning & hjälp. Finns det Omega som en så liten kan äta för det första? Vart får man tag i det i så fall? Har läst nått om eye q baby, men det finns inte i sverige vad jag förstår?

Otroligt tacksam för snabba svar!

• Little Ms Chatterbox
    Madzo skrev 2010-10-05 11:29:31 följande:
    Hej!

Har en kille på 5 månader som sedan dag 1 varit otroligt "dålig" på att sova, komma till ro & vara lugn. Nätterna har blivit värre & värre de senaste månaderna med flera uppvak i timmen & jag funderar nu på ifall Omega skulle hjälpa honom, & oss, att få sova bättre.

Men behöver vägledning & hjälp. Finns det Omega som en så liten kan äta för det första? Vart får man tag i det i så fall? Har läst nått om eye q baby, men det finns inte i sverige vad jag förstår?

Otroligt tacksam för snabba svar!
    Hej, förlåt att det har dröjt innan jag har svarat.
    Om du ammar så kan du äta Omega själv så går det över i bröstmjölken till barnet.
    Eye Q baby finns inte att köpa här i Sverige vad jag vet men det går lätt att få tag över nätet tex på amazon.uk annars kan du ge lite Eskimo kids, tänk bara på att det är D-vitamin i den så du inte ger för mycket med de vanliga dropparna.
    Annars kan du ta tex vanliga kapslar från eye Q eller mor-EPA mini och sticka hål med nål och klämma ut på sked och ge som det är eller tillsammans med lite fruktpuré och/eller välling/bröstmjölk/ersättning.
    Eye Q baby är i kapslar som är lättöppnade annars är de ganska lika mumomega som är samma tillverkare som Eye Q. Så det är mest ett säljknep. Förhållanderna mellan de olika oljorna är lite olika i de olika produkterna, Det som skiljer brukar vara EPA och DHA, Omega-3 och GLA som är Omega-6. I Eskimo kids är det även Omega-9, främst bra för huden.
  • Little Ms Chatterbox

Jag vill dela med mig av ett nytt knep som jag har upptäkt att mina små barn (3 & 4 år gamla) uppskattar. C. ville ha Eskimo kids för apelsinsmakens skull. Det var gott i 3 dagar sen tyckte hon väl att det blev för starkt. Så jag hällde upp det i ett medicinmått och sen tog jag lite röd lättdryck, i detta fallet Kiviks Blåbär & Lime. Jag sa till barnen att de skulle titta noga det gula var först, i botten på måttet sen när juicen hälldes i så "Magi!! Den hamnade överst Och det blev inte orange utan fortfarande gult och rött. Då var det helt plötsligt kul att dricka det igen.

• UntilTheDark

Någon som äter Möllers Tran här? Har börjat med den oljan och hoppas på bra resultat

Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)