• Little Ms Chatterbox

Mega -Omega till alla! :-)

Här kan vi samlas och diskutera runt omega 3 och 6. Både ni som äter det själva eller ger era barn av olika anledningar

Det här är den 8:e på tråden om Omega. Oljan som bland annat har fått barn att sova bättre, bli gladare, bättre koncentration, bättre aptit, jämnare humör, utläkta eksem, försvunnen hyperaktivitet och mycket annat.
    Här skriver även vi även om hur vi vuxna upplever effekten av Omega. Mjukare leder, bättre humör, mer ork med "monsterungar" PMS, koncentrationen, bättre minne, mm, mm...

Här kan du hitta lite tips om vad man kan göra för att få barnet att lättare ta sin omega, för en del barn gillar inte smaken.
    Vilka smaker och om man bör välja kapslar eller flytande.
    Var du kan köpa Omega någonstans.
    Vad de olika oljorna är för något. Omega-3, -6, -7 & -9
    Omega vid graviditet och amning

Den första tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-278/m33539036.html
    Den andra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m36210758.html
    Den tredje tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m39439172.html
    Den fjärde tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m42829983.html
    Den femte tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m45208352.html
    Den sjätte tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m47678173.html
    Den sjunde tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m49692692.html

Här skulle det stå något smart och fyndigt
  • Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)
  • Majlo
    Mamma Tes skrev 2010-11-04 01:17:40 följande:
    Hej på er!

Fick nyligen nys om att omega 3 kan hjälpa vid sömnproblem. Varför har jag inte hört om detta innan om det finns en så enkel lösning!!! Våran 11-månaders dotter (blir 1 år om 3 veckor) har haft sömproblem från start. Och då menar jag SÖMNPROBLEM. Nu är goda råd dyra och tänkte nu testa omega 3, vad kan man förlora liksom  

Då jag är lite slö av mig (kan bero på den kassa sömnen man själv får) så har jag ju inte orkat gå igenom hela tråden men jag har förstått att det finns olika sorter. Vilken ska jag börja med att testa tycker ni?

Hoppas någon orkar svara mig fort!!

Nu ska jag sova en stund fram tills nästa uppvak *gäsp* 
    Vi började ge vår son Eskimo-Kids strax efter han fyllt 1 år, funkade jätte bra
    Nu har vi gått över till Mor-EPA mini junior 
  • Little Ms Chatterbox
    Mamma Tes skrev 2010-11-04 13:52:35 följande:
    Jaha och där har ni nu nämt alla 3 sorter Vilken ska jag nu börja med att testa? *beslutsångest*
    Eka försöka dra ner antalet
    Eye Q finns som flytande med smak, det är ju bra, om barnet gillar det. Men annars så kan man ju köpa kapslar och sticka hål med nål och klämma ut innehållet över mat eller ge det som det är. Man vet inte hur barnen reagerar på det, mina har lättare för att tugga sönder en icke smaksatt kapsel och ta det så. Själva kapseln spottar de ut. Ena kille vill gärna fortsätta tugga på dom som tuggummi Kräks
    Fördelen med kapslar är att du själv kan ta resten om barnet vägrar. Kan du ju även göra med flytande men för min del så skulle det inte gå och jag tror det är många vuxna som håller med.

Personligen så har mina barn haft bästa effekten av Mor-EPA min junior när det gäller sömnen. Så om du har tur att det är så för alla så kan du ju välja dom. De kan också vuxna ta om inte barnet gillar dom. Mor-EPA mini finns bara i jordgubbssmak, lite äldre barn klarar av att svälja dom men de går även att tugga på. Eller sticka hål och kläma ut innehållet.

Eskimo kids innehåller även Omega-9 som är extra bra för huden.

Så, nu blev du bara mer obeslutsam. om du inte vet vad du ska göra av dina pengar så testa dig fram men man brukar säga att det är lite bättre kvalite på oljan när det är lite dyrare per dagsdos. Men försök få tag på billigaste alternativet.
    En del hälsokostbutiker kan bjuda på smakprov på kapslar så testa att fråga hos din lokala hälsobutik.
    Jag brukar köpa från vitaminvaruhuset.se ganska billiga och en bra sida, lätt att hitta.
  • Trollet Ludenben

min yngsta äter eskimo kids för sömnen och den hjälper jätte bra

Älskade ungar
  • Majlo

Jag undrar om det har någon betydelse för effekten på omega-3 om man blandar i kall eller varm vätska??

Jag ger Mor-EPA mini junior, och brukar blanda antingen i välling (då varm, såklart) eller i juice eller nyponsoppa
    Spelar det någon roll?? 

• Trollet Ludenben
    Majlo skrev 2010-11-12 11:52:26 följande:
    Jag undrar om det har någon betydelse för effekten på omega-3 om man blandar i kall eller varm vätska??

Jag ger Mor-EPA mini junior, och brukar blanda antingen i välling (då varm, såklart) eller i juice eller nyponsoppa
    Spelar det någon roll?? 
    ingen aning på de andra oljorna men esimokids går att blanda i varm välling, det gör vi.
    Älskade ungar
  • Emmylou

Halloj!

Sonen är fri från sin envisa snuva. I natt sov han utan uppvak från 20 till 06.45, då makens larm väckte oss. Helt otroligt! Det var nytt rekord igen

Majlo skrev 2010-11-12 11:52:26 följande:

Spelar det någon roll?? 
    Min son får Eye Q, jag ringde och fick svaret att den skulle blandas i kalla drycker eller pure´, varma kunde eventuellt förämra kvalitén på oljan. Men, om jag var du så skulle jag kontakta kundtjänst och fråga om just eran Omega.
  • VirrigaVerna

Hur snabbt brukar det ge resultat?

Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • ratwoman

en fråga.. är det inte omega 3 som omega 3.. jag har själv adhd och är intresserad av att prova på omega 3.. jag har köpt en förpackning på apoteket eskomi -3 heter den. tänkte att jag skulle prova den.. om jag bara kommer ihåg att ta den hehe

• garib

var koper jag vegetabilisk omega  utan gelatin,vad heter market

Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)