• Little Ms Chatterbox

Mega -Omega till alla! :-)

Här kan vi samlas och diskutera runt omega 3 och 6. Både ni som äter det själva eller ger era barn av olika anledningar

Det här är den 8:e på tråden om Omega. Oljan som bland annat har fått barn att sova bättre, bli gladare, bättre koncentration, bättre aptit, jämnare humör, utläkta eksem, försvunnen hyperaktivitet och mycket annat.
    Här skriver även vi även om hur vi vuxna upplever effekten av Omega. Mjukare leder, bättre humör, mer ork med "monsterungar" PMS, koncentrationen, bättre minne, mm, mm...

Här kan du hitta lite tips om vad man kan göra för att få barnet att lättare ta sin omega, för en del barn gillar inte smaken.
    Vilka smaker och om man bör välja kapslar eller flytande.
    Var du kan köpa Omega någonstans.
    Vad de olika oljorna är för något. Omega-3, -6, -7 & -9
    Omega vid graviditet och amning

Den första tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-278/m33539036.html
    Den andra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m36210758.html
    Den tredje tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m39439172.html
    Den fjärde tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m42829983.html
    Den femte tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m45208352.html
    Den sjätte tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m47678173.html
    Den sjunde tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m49692692.html

Här skulle det stå något smart och fyndigt
  • Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)
  • Tida77

Ni kunniga här inne;

Jag ger, och har gett, dottern (nu drygt 2 år) omega 3 tillskott. Först fick hon på flaska men nu äter hon kapslar som hon tuggar sönder och tycker är jättegoda.
    Hon har alltid fått samma som jag tagit, kommer inte ihåg namnet nu men det är köpt på hälsokost och innehåller ingen omega6 utan bara 3. När jag nu var till hälsokosten för att köpa ny tyckte hon inte alls att jag skulle ge dottern av den för det var aldeles för hög koncentration (35%tror jag) och att det kunde göra att hon förblödde om hon råkade ut för en olycka.

Nu köpte jag Pikasol till mig själv och en som hette Eskimo till henne som bara var hälften så stor och med lite mindre koncentration. Men hon i affären tyckte inte att jag skulle ge henne den heller varje dag.

Är det verkligen så farligt? Hur stora doser ger ni era barn?

(vill inte ge olja utan kapslar, och inte de vanliga "kids" som finns som det är massa sött och smaker i)

Tacksam för svar

• Emmylou

Hej på er!

Efter att ha lusläst bl.a denna tråd har jag idag gett sonen (15 månader) Eye Q. Ska bli mycket spännade att se om det har effekt mot hans många uppvaknanden på nätterna! Jag hoppas innerligt, är snart ett vrak..

Jag ringde numret som står på flaskan och fick rådet att ge 10 ml per dag i 12 veckor, det gäller tydligen barn upp till 2 år (efter 12e veckan 5 ml). Hon avrådde att hälla det i välling, kall vätska om man behöver späda. Men, sonen smaskade i sig Eye Q vanilj utan grimaser. Bra start Nu får vi se hur sömnen blir snart.

• Little Ms Chatterbox
    Tida77 skrev 2010-10-22 14:25:19 följande:
    Ni kunniga här inne;

Jag ger, och har gett, dottern (nu drygt 2 år) omega 3 tillskott. Först fick hon på flaska men nu äter hon kapslar som hon tuggar sönder och tycker är jättegoda.
    Hon har alltid fått samma som jag tagit, kommer inte ihåg namnet nu men det är köpt på hälsokost och innehåller ingen omega6 utan bara 3. När jag nu var till hälsokosten för att köpa ny tyckte hon inte alls att jag skulle ge dottern av den för det var aldeles för hög koncentration (35%tror jag) och att det kunde göra att hon förblödde om hon råkade ut för en olycka.

Nu köpte jag Pikasol till mig själv och en som hette Eskimo till henne som bara var hälften så stor och med lite mindre koncentration. Men hon i affären tyckte inte att jag skulle ge henne den heller varje dag.

Är det verkligen så farligt? Hur stora doser ger ni era barn?

(vill inte ge olja utan kapslar, och inte de vanliga "kids" som finns som det är massa sött och smaker i)

Tacksam för svar
    Det där med olycka så kan man tänka så här. Sjukvården har medicin mot lättblödnad och man får blod om det behövs. Risken att man kommer råka ut för det värsta scenarier är inte så stor, mot de bra effekterna av Omega-3. Risken att råka ut för en olycka med eller utan Omega i kroppen är inte heller så stor, med tanke på hur ofta man tex åker bil.
    Om man ska gå igenom en planerad operation så kan man ju sluta med Omega ett tag innan operationen för att minimera risken.

Om man går efter rekommendationerna från tillverkarna så kan det inte bli fel. Hälsokost här i Sverige får inte vara farligt höga doser.

Det där med procentsatsen på de olika tillverkarna har jag faktisk aldrig satt mig in i utan har bara gått efter hur många mg EPA, DHA och GLA det är i kapslarna. Kan hända att jag skulle ha missat något där men jag är inte tillräckligt klok för att förstå det där.

Om det var Eskimo kids du köpte så är det inte så mycket "onödigt", Efalex har lite E-nummer och sånt och sen finns det andra tillverkare med många andra saker och t.o.m. sötningsmedel.
    eye Q kapslar innehåller inget sånt, tuggisarna är smaksatta med jordgubbsmak, naturlig  men inget sötningsmedel. Samma med Mor-EPA mini. De här preparaten är med både Omega-3 och Omega-6. Samma tillverkare som Mor-EPA mini har en sort som heter Mor-EPA Smart Fats som bara är Omega-3. Inga konstigheter i den.

Jag skulle inte alls vara rädd för dosen på Omega om du ger det som står på förpackningen. Jag har gett min son 2g under lång tid, nu äter han annan sort, PlusEPA och 2 kapslar Eye Q på kvällen. och vi får lika bra effekt av det men det är lite mindre mängd.
  • Little Ms Chatterbox
    Emmylou skrev 2010-10-29 17:28:12 följande:
    Hej på er!

Efter att ha lusläst bl.a denna tråd har jag idag gett sonen (15 månader) Eye Q. Ska bli mycket spännade att se om det har effekt mot hans många uppvaknanden på nätterna! Jag hoppas innerligt, är snart ett vrak..

Jag ringde numret som står på flaskan och fick rådet att ge 10 ml per dag i 12 veckor, det gäller tydligen barn upp till 2 år (efter 12e veckan 5 ml). Hon avrådde att hälla det i välling, kall vätska om man behöver späda. Men, sonen smaskade i sig Eye Q vanilj utan grimaser. Bra start Nu får vi se hur sömnen blir snart.
    Hoppas det blir bra! Berätta gärna om hur det går.
  • Tida77
    Little Ms Chatterbox skrev 2010-10-29 18:04:20 följande:
    Det där med olycka så kan man tänka så här. Sjukvården har medicin mot lättblödnad och man får blod om det behövs. Risken att man kommer råka ut för det värsta scenarier är inte så stor, mot de bra effekterna av Omega-3. Risken att råka ut för en olycka med eller utan Omega i kroppen är inte heller så stor, med tanke på hur ofta man tex åker bil.
    Om man ska gå igenom en planerad operation så kan man ju sluta med Omega ett tag innan operationen för att minimera risken.

Om man går efter rekommendationerna från tillverkarna så kan det inte bli fel. Hälsokost här i Sverige får inte vara farligt höga doser.

Det där med procentsatsen på de olika tillverkarna har jag faktisk aldrig satt mig in i utan har bara gått efter hur många mg EPA, DHA och GLA det är i kapslarna. Kan hända att jag skulle ha missat något där men jag är inte tillräckligt klok för att förstå det där.

Om det var Eskimo kids du köpte så är det inte så mycket "onödigt", Efalex har lite E-nummer och sånt och sen finns det andra tillverkare med många andra saker och t.o.m. sötningsmedel.
    eye Q kapslar innehåller inget sånt, tuggisarna är smaksatta med jordgubbsmak, naturlig  men inget sötningsmedel. Samma med Mor-EPA mini. De här preparaten är med både Omega-3 och Omega-6. Samma tillverkare som Mor-EPA mini har en sort som heter Mor-EPA Smart Fats som bara är Omega-3. Inga konstigheter i den.

Jag skulle inte alls vara rädd för dosen på Omega om du ger det som står på förpackningen. Jag har gett min son 2g under lång tid, nu äter han annan sort, PlusEPA och 2 kapslar Eye Q på kvällen. och vi får lika bra effekt av det men det är lite mindre mängd.
    Tack för svar!
    Det var inte eskimo kids jag köpte, utan eskimo-3. Det enda som står på förpackningen är 3-9 kapslar per dag för vuxna och barn över 12år.

Dottern får en kapsel en gång om dagen, dvs 80 mgEPA och 54 mg DHA per dag.

Jag tänkte lite samma som dig om det där med blödningen, det känns väldigt otroligt att omega3 skulle vara skillnaden mellan liv och död liksom... Sååå mycket extra kan man ju inte blöda, men lite nojig blir jag ju när hon sa så där.

Nu när jag sitter här och skriver, och läser, inser jag att dottern sovit mycket sämre den sista veckan. Vissa dagar har hon varit vaken till framåt två på natten, hon har gråtit massor på kvällen osv. Jag har tänkt att det säkert är en fas, men skulle det kunna vara bytet av omega-sort? och dosen är ju mindre nu än hon fick förut... Kan det visa sig så fort? Jag har också fått veta TVÅ gånger denna vecka att det varit småbråk på dagis och hon blivit väldigt arg och sur. Det brukar aldrig hända. Men hon har ju sovit dåligt också...

Kanske ska jag byta tillbaka eller prova en annan sort?
  • Emmylou

Hej!

I natt sov sonen utan avbrott till 05 för andra gången i sitt liv! Sen somnade han om och sov till 07. Sovfest!! Är helt förundrad om Omegan kan ha haft sådan snabb effekt, men det verkar ju för klockrent för att vara slumpen. Ska blir intressant att se hur det fortlöper!

Trevlig helg!

• Little Ms Chatterbox
    Emmylou skrev 2010-10-30 10:01:35 följande:
    Hej!

I natt sov sonen utan avbrott till 05 för andra gången i sitt liv! Sen somnade han om och sov till 07. Sovfest!! Är helt förundrad om Omegan kan ha haft sådan snabb effekt, men det verkar ju för klockrent för att vara slumpen. Ska blir intressant att se hur det fortlöper!

Trevlig helg!
    Mina barn har svarat fort och bra på Omega. Jag kan se på eftermiddagen att de inte har fått Omega till frukost. Depåerna behöver byggas upp men är inget konstigt att det blir bättre sömn s¨å fort som din son har sovit inatt.
  • Emmylou

Han sov som en stock på dagsvilan också. Non stop i 2 timmar, det händer bara när vi varit på öppna förskolan och det har varit full rulle hela fm. Idag har vi haft lugn mys-fm, men som skrivet var John Blund där länge ändå

• Mamma Tes

Hej på er!

Fick nyligen nys om att omega 3 kan hjälpa vid sömnproblem. Varför har jag inte hört om detta innan om det finns en så enkel lösning!!! Våran 11-månaders dotter (blir 1 år om 3 veckor) har haft sömproblem från start. Och då menar jag SÖMNPROBLEM. Nu är goda råd dyra och tänkte nu testa omega 3, vad kan man förlora liksom  

Då jag är lite slö av mig (kan bero på den kassa sömnen man själv får) så har jag ju inte orkat gå igenom hela tråden men jag har förstått att det finns olika sorter. Vilken ska jag börja med att testa tycker ni?

Hoppas någon orkar svara mig fort!!

Nu ska jag sova en stund fram tills nästa uppvak *gäsp* 

• Emmylou

Hej!

Tessan L: Vi kör med flytande Eye Q, finns i vanilj- & citronsmak. Vi har vanilj, sonen mumsar glatt i sig. Har läst om många som tycker den är bra. Det är mkt forskning gjord på Eye Q också, främst gällande överaktiva barn. Sen verkar dom ha noggranna kontroller vad gäller renhet, dvs fri från gifter osv.

Sonen är fortrarande förkyld, dessutom ett gäng tänder som kommer samtidigt. Första natten med Omega sov han som en stock, sen kom snuvan. I natt sov han utan uppehåll från 20.15 till 06.15, 10 timmar! Rekord!! Sen somnade han om 1 timma till. Det måste vara Omegan! Håller tummarna för att snuvan försvinner, tänderna växer ut och han fortsätter sova ännu bättre

Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)