• Little Ms Chatterbox

Mega -Omega till alla! :-)

Här kan vi samlas och diskutera runt omega 3 och 6. Både ni som äter det själva eller ger era barn av olika anledningar

Det här är den 8:e på tråden om Omega. Oljan som bland annat har fått barn att sova bättre, bli gladare, bättre koncentration, bättre aptit, jämnare humör, utläkta eksem, försvunnen hyperaktivitet och mycket annat.
    Här skriver även vi även om hur vi vuxna upplever effekten av Omega. Mjukare leder, bättre humör, mer ork med "monsterungar" PMS, koncentrationen, bättre minne, mm, mm...

Här kan du hitta lite tips om vad man kan göra för att få barnet att lättare ta sin omega, för en del barn gillar inte smaken.
    Vilka smaker och om man bör välja kapslar eller flytande.
    Var du kan köpa Omega någonstans.
    Vad de olika oljorna är för något. Omega-3, -6, -7 & -9
    Omega vid graviditet och amning

Den första tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-278/m33539036.html
    Den andra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m36210758.html
    Den tredje tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m39439172.html
    Den fjärde tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m42829983.html
    Den femte tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m45208352.html
    Den sjätte tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m47678173.html
    Den sjunde tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m49692692.html

Här skulle det stå något smart och fyndigt
  • Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)
  • Little Ms Chatterbox
    fabri skrev 2010-08-26 16:42:17 följande:
    En fråga till, det vegetabiliska omega-preparatet, så vitt jag förstår finns inga data som säger att vegetabiliskt omega-3 har de effekter fisk-omega-3 har. Är jag ute och cyklar?
    Jag har inte läst så mycket om det. Men de företag som har sälolja med Omega-3 säger att människan kan ta upp Omegan bättre för att det kommer från ett däggdjur och då mer liknar våran kemiska sammansättning på något sätt. Jag har inte riktigt fattat hur.
    Sen har jag läst att linfröolja, som innehåller mycket Omega-3 kan vara lite svårare för kroppen att ta upp, man måste ta lite mer för att få i sig samma mängd. Men jag har inte heller förstått det där.
    Det jag har sett är att de helt vegetabiliska är dyrare/dagsdos.
    Eskimo kids finns ju med både Tutti Frutti smak och apelsin, kan han tänka sig att testa andra smaken än den ni har nu? (om ni inte redan har gjort det.) Eller ta det tex på en skiva rostat bröd eller utblandat i lite yoghurt?
    Om du delar upp det på 2-3 gånger under dagen, har du testat det?
    Jag har glömt av hur gammal han är, är han större så går det ju att resonera med dom ibland.
    Något nytt jag har testat här hemma. Ena dottern är svår på att ta hostmedicin. hon fick syn på en liten nalle som jag hade i byrålådan, jag har haft den sen äldsta kille låg i magen och ingen av barnen har fått ha den. Den är min och därför är den jättespännande. Vid senaste förkylningen så tog jag nallen och försökte prata med henne (med löjlig röst ) Nallen var en medicinnalle som bara satt i knät när man tog medicin. Ena dottern köpte det direkt, andra bara fnyser åt påhittet och framkallar kräkningar om man lirkar i henne ½ droppe medicin.
  • fabri
    Little Ms Chatterbox skrev 2010-08-26 18:27:33 följande:
    Jag har inte läst så mycket om det. Men de företag som har sälolja med Omega-3 säger att människan kan ta upp Omegan bättre för att det kommer från ett däggdjur och då mer liknar våran kemiska sammansättning på något sätt. Jag har inte riktigt fattat hur.
    Sen har jag läst att linfröolja, som innehåller mycket Omega-3 kan vara lite svårare för kroppen att ta upp, man måste ta lite mer för att få i sig samma mängd. Men jag har inte heller förstått det där.
    Det jag har sett är att de helt vegetabiliska är dyrare/dagsdos.
    Eskimo kids finns ju med både Tutti Frutti smak och apelsin, kan han tänka sig att testa andra smaken än den ni har nu? (om ni inte redan har gjort det.) Eller ta det tex på en skiva rostat bröd eller utblandat i lite yoghurt?
    Om du delar upp det på 2-3 gånger under dagen, har du testat det?
    Jag har glömt av hur gammal han är, är han större så går det ju att resonera med dom ibland.
    Något nytt jag har testat här hemma. Ena dottern är svår på att ta hostmedicin. hon fick syn på en liten nalle som jag hade i byrålådan, jag har haft den sen äldsta kille låg i magen och ingen av barnen har fått ha den. Den är min och därför är den jättespännande. Vid senaste förkylningen så tog jag nallen och försökte prata med henne (med löjlig röst ) Nallen var en medicinnalle som bara satt i knät när man tog medicin. Ena dottern köpte det direkt, andra bara fnyser åt påhittet och framkallar kräkningar om man lirkar i henne ½ droppe medicin.
    Omega-3 är ju inte EN fettsyra, utan ett samlingsnamn för fettsyror som är uppbyggda på ett visst sätt. Det är någon särskild binding på typ tredje bindningen från slutet (eller något sådant, det var typ 10 år sedan jag läste om detta). I övrigt kan de se olika ut. Samma gäller för övrigt omega-6 (sjätte bindningen) och omega-9 (nionde bindningen). Har jag för mig alltså

Sonen är fem år så han fattar ju resonemanget men han vill verkligen inte och det känns tufft att tvinga honom.
  • Little Ms Chatterbox
    fabri skrev 2010-08-28 15:11:37 följande:
    Omega-3 är ju inte EN fettsyra, utan ett samlingsnamn för fettsyror som är uppbyggda på ett visst sätt. Det är någon särskild binding på typ tredje bindningen från slutet (eller något sådant, det var typ 10 år sedan jag läste om detta). I övrigt kan de se olika ut. Samma gäller för övrigt omega-6 (sjätte bindningen) och omega-9 (nionde bindningen). Har jag för mig alltså

Sonen är fem år så han fattar ju resonemanget men han vill verkligen inte och det känns tufft att tvinga honom.
    Du har så rätt med de där bindingarna

min son var ca 5 år när vi började ge honom. Han kännde ju hur mycket bättre det blev i huvudet när han fick Omega så det var alltid med kluvna kännslor han tog det. Vi hade Eskimo kids ett tag men det var för mycket med 5 ml för honom att ta varje dag. När vi gav Mor-EPA mini så stack jag hål på kapslarna och klämde ut på en sked och hällde på yoghurt. Sen tog han det och snabbt sked yoghurt till för att skölja ner allt ordentligt med. 2 mor-EPA mini kapslar innehåller ca 1½ ml, till skillnad mot 5 ml Eskimo kids så det kan ju vara lättare att ta om han ser att det är så mycket mindre.
  • Smirretissen

Hej,
    Jag har precis börjat med Mor-EPA till min son (i lördags) efter ett uppehåll över sommaren. Tidigare fick han Eskimo Kids.

Det jag undrar över är om det finns biverkningar. Anton har fått som nässelutslag över hela kroppen och jag undrar om det kan bero på Mor-EPAn eller så...
    Han har en liten förkylning/hosta i kroppen så det skulle kunna vara därför, men eftersom han fick första tabletterna på dagen i lördags och de blossade upp på lördagskvällen så blir jag ju lite fundersam.

Någon som vet?
    Tack på förhand.

Anton 2006-12-18 <3 Pricken bf 2011-02-12 <3
  • Little Ms Chatterbox
    Smirretissen skrev 2010-08-30 09:09:46 följande:
    Hej,
    Jag har precis börjat med Mor-EPA till min son (i lördags) efter ett uppehåll över sommaren. Tidigare fick han Eskimo Kids.

Det jag undrar över är om det finns biverkningar. Anton har fått som nässelutslag över hela kroppen och jag undrar om det kan bero på Mor-EPAn eller så...
    Han har en liten förkylning/hosta i kroppen så det skulle kunna vara därför, men eftersom han fick första tabletterna på dagen i lördags och de blossade upp på lördagskvällen så blir jag ju lite fundersam.

Någon som vet?
    Tack på förhand.
    Vet inte men min son fick prickar på ryggen när vi ökade upp Mor-EPA mini dosen. Han hade inte ont av dom och de gick över efter ett tag.
    Det är ju jordgubbssmak på Mor-EPA mini så det kan ju vara någon typ av reaktion din son har fått.
  • Smirretissen
    Little Ms Chatterbox skrev 2010-08-30 09:19:28 följande:
    Vet inte men min son fick prickar på ryggen när vi ökade upp Mor-EPA mini dosen. Han hade inte ont av dom och de gick över efter ett tag.
    Det är ju jordgubbssmak på Mor-EPA mini så det kan ju vara någon typ av reaktion din son har fått.
    Tack för svaret!
    Jordgubbar ja... det är det ju, men han brukar inte reagera på det... men det är ju ingen garanti förstås, min pappa var allergisk mot jordgubbar 1 sommar för 10-15 år sedan (märkligt) och sedan aldrig mer...

Jag får ge det några dagar till, om det inte lugnar sig så får jag ge honom tavegyl och se om det ger med sig...
    Anton 2006-12-18 <3 Pricken bf 2011-02-12 <3
  • minimonster

Om man vill testa omega till sin son som har lite koncentrationssvårigheter och problem med humöret.
    Vilken ska man testa? Den här PlusEPA, var köper man den? Är den för barn? Finns det risker?

• Little Ms Chatterbox
    tristania skrev 2010-08-30 15:59:14 följande:
    Någon här som provat Omega 3 mot PMS? Hjälper det?  Jag har grym PMS - mår skit. Behöver alla råd jag kan få. Tack
    Jag hade slut på min vanliga mor-EPA mini som jag brukar ta i vanliga fall så då tog jag PlusEPA och det var ingen PMS alls! Jag var lite irriterad på ungarna någon dag men jag fattade aldrig att det var PMS så när mensen kom så var jag lite förvånad.
  • tristania
    Little Ms Chatterbox skrev 2010-08-30 16:07:45 följande:
    Jag hade slut på min vanliga mor-EPA mini som jag brukar ta i vanliga fall så då tog jag PlusEPA och det var ingen PMS alls! Jag var lite irriterad på ungarna någon dag men jag fattade aldrig att det var PMS så när mensen kom så var jag lite förvånad.
    Okej...Ska prova och se
Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)