• Little Ms Chatterbox

Mega -Omega till alla! :-)

Här kan vi samlas och diskutera runt omega 3 och 6. Både ni som äter det själva eller ger era barn av olika anledningar

Det här är den 8:e på tråden om Omega. Oljan som bland annat har fått barn att sova bättre, bli gladare, bättre koncentration, bättre aptit, jämnare humör, utläkta eksem, försvunnen hyperaktivitet och mycket annat.
    Här skriver även vi även om hur vi vuxna upplever effekten av Omega. Mjukare leder, bättre humör, mer ork med "monsterungar" PMS, koncentrationen, bättre minne, mm, mm...

Här kan du hitta lite tips om vad man kan göra för att få barnet att lättare ta sin omega, för en del barn gillar inte smaken.
    Vilka smaker och om man bör välja kapslar eller flytande.
    Var du kan köpa Omega någonstans.
    Vad de olika oljorna är för något. Omega-3, -6, -7 & -9
    Omega vid graviditet och amning

Den första tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-278/m33539036.html
    Den andra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m36210758.html
    Den tredje tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m39439172.html
    Den fjärde tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m42829983.html
    Den femte tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m45208352.html
    Den sjätte tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m47678173.html
    Den sjunde tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m49692692.html

Här skulle det stå något smart och fyndigt
  • Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)
  • Norlin

Alla i våran familj äter omega-3 kapslar.

Sonen, som är 2 år, äter dom som godis :) Vid varje måltid vill han ha sin "guling" Glad
    Stoppar in den i munnen och tuggar i sig den. Själva äter jag och sambon
    6 st kapslar om dagen. Köper från Herbalife För vi vet att det är äkta, och går ej
    att köpa i affären.
    Det har märkts på sonen att han äter dom. Snappar upp allt, lär sig väldigt fort både prata och räkna, somnar snabbt på kvällen, konsentrerar sig väldigt bra.

• Little Ms Chatterbox
    Ensamma pappan skrev 2010-09-14 10:46:06 följande:
    Skapade en egen tråd om detta, inga svar så jag testar här istället.

Hej!

Vi har under en tid gett våra barn (2 år resp. 3 år) eskimo kids. Det vi nu funderar över är om vi kanske skulle byta till Eye Q för att vi hört att det skulle vara bättre.
    Jag har läst en del forumtrådar här och även letat info på nätet, men det verkar som att alla de som ger sina barn någon av dessa preparat har antingen barn med adhd eller barn med svårigheter att sova på natten.
    Vi har inga problem med något av detta, utan barnen mår bra, är oftast väldigt snälla och lugna och somnar blixtsnabbt på kvällen och sover hela nätterna (oftast) utan problem (ja, jag vet, vi har det väldigt lyxigt ).

Frågorna är då, borde vi kanske inte ge dem något av dessa?
    Men som kosttillskott kanske det är bra eftersom vi inte är speciellt duktiga på att ge dem fet fisk, utan det blir ofta enkel snabblagad mat som falukorv, köttbullar, fiskpinnar osv. så kanske det ändå kan vara bra?
    Så om vi då borde ge dem något av dessa preparat, vilket är då bäst att ge?

Tacksam för alla tips och svar.
    Spontant så tänker jag att funkar det så rör det inte Eye Q innehåller Omega-3 och Omega-6, Vitamin E som antioxidant, främst för att oljan inte ska härska och effekten kvarstår även i kroppen så oljan bevaras i så gått skick även efter att kroppen har tagit upp den. Eskimo kids innehåller samma som Eye Q plus Omega-9 och vitamin D. Omega-9 är bra för huden. Och vitamin D är ju samma som i D-droppar som BVC rekommenderar.

Båda tillverkarna använder sig av djuphavsfisk som fiskas utanför Chiles kust. Omegan är en bibrodukt från foderframställning. Det finns helt vegetariska alternativ, tex Green Oil  www.newnordic.se/pi/Green_Oil_120_kapslar_1910_104.aspx De har jag inte testat själv så kan inte uttala mig om hur det är. Ett annat märke: (även det helt okänt för mig) www.gymgrossisten.com/1/sv/artiklar/udos-choice

Om jag vore du så hade jag fortsatt. Visst kan du byta märke, det är ju även en kostnadsfråga. Men som sagt eftersom det funkar och ni har god effekt av det så skulle jag ha fortsatt.
    Vår äldsta son har ADHD och äter både PlusEPA och Eye Q, han får alltså dubbel rek dagsdos. Man kan klart se på hans beteende att han behöver Omega. Men vi ger även de andra barnen Omega, och vi själva tar det också. På oss vuxna märks det väldigt väl på humöret och tålamodet. Vi mår allihopa mycket bättre. De 3 små barnen märks det väl på humöret och sömnen. Äldsta dottern hade nattskräck (gallskrek och var okontaktbar i 2 timmar varje natt) och den försvann när vi började ge Omega.  (kom tillbaka om vi gjorde uppehåll tex vid sjukdom eller glömde.)

Appropå fiskpinnar så behöver ett barn äta ca 16-17 st fiskpinnar i veckan för att få i sig den dagliga dosen Omega genom kosten som socialstyrelsen rekommenderar. Och det gäller varje vecka då. Om barnet har större behov eller inte klarar av att ta upp Omegan som man ska så blir det ju givetvis ännu mer per vecka. Jag vet att mina barn hade redan protesterat efter 5:fiskpinnen.
  • Majlo
    Norlin skrev 2010-09-14 10:57:50 följande:

Sonen, som är 2 år, äter dom som godis :) Vid varje måltid vill han ha sin "guling" Glad
    6 st kapslar om dagen. Köper från Herbalife För vi vet att det är äkta, och går ej
    att köpa i affären.
    Det har märkts på sonen att han äter dom. Snappar upp allt, lär sig väldigt fort både prata och räkna, somnar snabbt på kvällen, konsentrerar sig väldigt bra.
    Hur vet du att de e ÄKTA?
    Mer än andra ex MorEPA?

Jag e ganska okunnig och intresserad av det bästa, därav min undran! 
  • Little Ms Chatterbox
    Norlin skrev 2010-09-14 10:57:50 följande:

att köpa i affären.
    Misstror dig inte på något sätt men det var svårt att hitta någon fakta på Herblife´s hemsida om produkterna.
    Var ifrån kommer Omegan och hur mycket av varje? Är det E-vitamin med i? Andra tillsatser? Vad är kapseln gjord av?
  • Ensamma pappan
    Little Ms Chatterbox skrev 2010-09-14 11:32:58 följande:
    Spontant så tänker jag att funkar det så rör det inte Eye Q innehåller Omega-3 och Omega-6, Vitamin E som antioxidant, främst för att oljan inte ska härska och effekten kvarstår även i kroppen så oljan bevaras i så gått skick även efter att kroppen har tagit upp den. Eskimo kids innehåller samma som Eye Q plus Omega-9 och vitamin D. Omega-9 är bra för huden. Och vitamin D är ju samma som i D-droppar som BVC rekommenderar.

Båda tillverkarna använder sig av djuphavsfisk som fiskas utanför Chiles kust. Omegan är en bibrodukt från foderframställning. Det finns helt vegetariska alternativ, tex Green Oil  www.newnordic.se/pi/Green_Oil_120_kapslar_191... De har jag inte testat själv så kan inte uttala mig om hur det är. Ett annat märke: (även det helt okänt för mig) www.gymgrossisten.com/1/sv/artiklar/udos-choi...

Om jag vore du så hade jag fortsatt. Visst kan du byta märke, det är ju även en kostnadsfråga. Men som sagt eftersom det funkar och ni har god effekt av det så skulle jag ha fortsatt.
    Vår äldsta son har ADHD och äter både PlusEPA och Eye Q, han får alltså dubbel rek dagsdos. Man kan klart se på hans beteende att han behöver Omega. Men vi ger även de andra barnen Omega, och vi själva tar det också. På oss vuxna märks det väldigt väl på humöret och tålamodet. Vi mår allihopa mycket bättre. De 3 små barnen märks det väl på humöret och sömnen. Äldsta dottern hade nattskräck (gallskrek och var okontaktbar i 2 timmar varje natt) och den försvann när vi började ge Omega.  (kom tillbaka om vi gjorde uppehåll tex vid sjukdom eller glömde.)

Appropå fiskpinnar så behöver ett barn äta ca 16-17 st fiskpinnar i veckan för att få i sig den dagliga dosen Omega genom kosten som socialstyrelsen rekommenderar. Och det gäller varje vecka då. Om barnet har större behov eller inte klarar av att ta upp Omegan som man ska så blir det ju givetvis ännu mer per vecka. Jag vet att mina barn hade redan protesterat efter 5:fiskpinnen.
    Tack för ett jättebra och utförligt svar.
    Jag känner att det viktigaste är kanske inte om de sover bra eller inte, eftersom de alltid har sovit bra även innan vi började ge Eskimo.
    Det viktigaste är att de får i sig ämnena som behövs för att utveckla hjärnan, man vill ju att det ska gå bra för barnen i skola och så i framtiden.
    Men som du beskriver det så verkar ju Eskimo vara bättre ur den synvinkeln (eftersom det även innehåller Omega 9 och D-vitamin).
    Eller finns det något som säger att Eye Q är ett bättre alternativ med tanke på utvecklingen av hjärnan?
  • juzze

Ni som ger era barn tuggisar, var hittar man såna som är "tillåtna" från 2 år? Min son är 2,5 och jag har bara hittat från 3 och 6 år. Finns det några som inte har "åldersgräns"?

• Little Ms Chatterbox
    juzze skrev 2010-09-14 12:41:33 följande:
    Ni som ger era barn tuggisar, var hittar man såna som är "tillåtna" från 2 år? Min son är 2,5 och jag har bara hittat från 3 och 6 år. Finns det några som inte har "åldersgräns"?
    Det är ingen direkt åldersgräns utan mer vad barn i allmänhet gillar och klarar av att tugga på. Innehållet i tex Eye Q tuggissar är samma som Eye Qs vanliga kapslar. Tuggisar är något dyrare än vanliga kapslar men som sagt samma innehåll. Om barnet går med på att ta vanliga kapslar behöver man ju inte lägga ut pengarna för lite smak och mjukare kapslar.
    Mor-EPA mini är lite tuggvänliga men går inte under just "tuggisar". Man kan välja att antingen tugga, svälja eller sticka hål på kapslarna och klämma ut innehållet över mat eller att ge på sked.
  • juzze
    Little Ms Chatterbox skrev 2010-09-14 13:38:46 följande:
    Det är ingen direkt åldersgräns utan mer vad barn i allmänhet gillar och klarar av att tugga på. Innehållet i tex Eye Q tuggissar är samma som Eye Qs vanliga kapslar. Tuggisar är något dyrare än vanliga kapslar men som sagt samma innehåll. Om barnet går med på att ta vanliga kapslar behöver man ju inte lägga ut pengarna för lite smak och mjukare kapslar.
    Mor-EPA mini är lite tuggvänliga men går inte under just "tuggisar". Man kan välja att antingen tugga, svälja eller sticka hål på kapslarna och klämma ut innehållet över mat eller att ge på sked.
    fast jag menar att det står åldersrekommendationer på burkarna, även de som är för barn. bortser ni från det?
  • AntonsPappa

Hej,

Er der andre her som også synes at Eye Q er meget dyrt? Om man er en hel familie som skal have 2-6 kapsler hver dag per person så bliver det til mange penge på et år

Er de andre alternativer som indeholder omega 6 såsom Eskimo kids (er det bare til børn eller også til voksne?), Efalex  etc lige så gode som Eye Q?

jeg har fundet en som sælger Eye Q på Tradera.se under navnet Discounter, en Eye Q 360 kapsler bliver solgt til 479 svenske kroner på Tradera. Jeg har kontakter sælgeren for at købe flere på en gang, og fik forhandlet en pris på 3x Eye Q 360 kapsler til 1000 kroner (direkte mail er eyeq.discounter@gmail.com)

Er der nogen som har hittet billigere alternativer, så er jeg meget interesseret i at vide hvor og prisen?

Mvh

Mads, pappa til Anton 2år 

• Little Ms Chatterbox
    AntonsPappa skrev 2010-09-14 20:38:40 följande:
    Hej,

Er der andre her som også synes at Eye Q er meget dyrt? Om man er en hel familie som skal have 2-6 kapsler hver dag per person så bliver det til mange penge på et år

Er de andre alternativer som indeholder omega 6 såsom Eskimo kids (er det bare til børn eller også til voksne?), Efalex  etc lige så gode som Eye Q?

jeg har fundet en som sælger Eye Q på Tradera.se under navnet Discounter, en Eye Q 360 kapsler bliver solgt til 479 svenske kroner på Tradera. Jeg har kontakter sælgeren for at købe flere på en gang, og fik forhandlet en pris på 3x Eye Q 360 kapsler til 1000 kroner (direkte mail er [email protected])

Er der nogen som har hittet billigere alternativer, så er jeg meget interesseret i at vide hvor og prisen?

Mvh

Mads, pappa til Anton 2år 
    Hej! Jo, det blir dyrt.
    Vi gjorde så att barnen fick den höga dosen och vi vuxna fick nöja oss med 2 kapslar. Det finns många sorter som innehåller både Omega-3 och Omega-6. Eye Q, Mor-EPA mini junior, Efalex, Eskimo kids, Udo´s choice, Green Oil mm, mm

Jag köper Eye Q på vitaminvaruhuset.se och där tar dom 1140 sek för 2x360 st så ditt erbjudnade är nog bra.

Annars kan det finnas ett annat alternativ, kontakta distributören och fråga om de kan tänka sig att sponsra er familjs behov.
Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)