• Little Ms Chatterbox

Mega -Omega till alla! :-)

Här kan vi samlas och diskutera runt omega 3 och 6. Både ni som äter det själva eller ger era barn av olika anledningar

Det här är den 8:e på tråden om Omega. Oljan som bland annat har fått barn att sova bättre, bli gladare, bättre koncentration, bättre aptit, jämnare humör, utläkta eksem, försvunnen hyperaktivitet och mycket annat.
    Här skriver även vi även om hur vi vuxna upplever effekten av Omega. Mjukare leder, bättre humör, mer ork med "monsterungar" PMS, koncentrationen, bättre minne, mm, mm...

Här kan du hitta lite tips om vad man kan göra för att få barnet att lättare ta sin omega, för en del barn gillar inte smaken.
    Vilka smaker och om man bör välja kapslar eller flytande.
    Var du kan köpa Omega någonstans.
    Vad de olika oljorna är för något. Omega-3, -6, -7 & -9
    Omega vid graviditet och amning

Den första tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-278/m33539036.html
    Den andra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m36210758.html
    Den tredje tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m39439172.html
    Den fjärde tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m42829983.html
    Den femte tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m45208352.html
    Den sjätte tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m47678173.html
    Den sjunde tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m49692692.html

Här skulle det stå något smart och fyndigt
  • Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)
  • Little Ms Chatterbox
    garib skrev 2010-11-20 23:46:52 följande:
    var koper jag vegetabilisk omega  utan gelatin,vad heter market
    Då borde det vara något flytande. tex Udo´s choice. Jag har inte testat den själv så jag vet inte hur den är. Sen finns det en annan vegetabilisk Omega olja, det är kapslar men vet att den är helt vegetabilisk så gelatinet är inte från djur.  Den heter green oil men jag kan inte komma på tillverkaren just nu. *trött*
  • Bella75

Hej!
    Har suttit och läst här en stund nu men blirinte riktigt klok på vad jag bör välja till mina barn.
    Jag har en 13-åring med koncentrationssvårigheter och humörsvängningar (har alltid haft, så det är inte bara tonårshumör ;)). Sen har jag en 2-åring som sover dåligt på nätterna. Därutöver har jag en 11-åring och en 5-åring utan några "problem", bör jag ge dom också något?

Tacksam för tips :)

• Little Ms Chatterbox
    Bella75 skrev 2010-11-22 07:43:15 följande:
    Hej!
    Har suttit och läst här en stund nu men blirinte riktigt klok på vad jag bör välja till mina barn.
    Jag har en 13-åring med koncentrationssvårigheter och humörsvängningar (har alltid haft, så det är inte bara tonårshumör ;)). Sen har jag en 2-åring som sover dåligt på nätterna. Därutöver har jag en 11-åring och en 5-åring utan några "problem", bör jag ge dom också något?

Tacksam för tips :)
    Hej!
    Omega är bra för alla så om din ekonomi tillåter det så kan du gott ge allihopa.

För koncentrationsproblem och humörsvängningar så tror jag att Eye Q eller Mor-EPA mini skulle funka bäst, Eye Q säger i sin produktinformation att den är bra för koncentrationen. Mor-EPA mini säger stödja inlärningsförmågan och temperamentet. Personligen så tror jag att det hänger ihop ganska mycket, om man känner sig mer nöjd och jämn i humöret så är det lättare att koncentrera sig också.
    Eye Q finns i flytande, kapslar och tuggisar. Flytande finns i citron eller vaniljsmak, tuggisarna är jordgubbssmak och vanliga kapslar ingen smak alls.

Mor-EPA mini finns bara i kapslar men de är smaksatta med jordgubbssmak och lite mjukare än vanliga kapslar så det går bra att tugga på dom också.
    Man kan alltid sticka hål på en kapsel och klämma ut innehållet på en sked eller blanda i lite mat. (Kapseln är bara ett skal)
    Min personliga uppfattning o Omega produkter där det är både Omega-3 och Omega-6 i kombination är bäst för koncentrationen.
    Sen finns det en ny produkt på marknaden med bara EPA (en del av Omega-3) Den heter PlusEPA, den funkar väldigt bra på humöret, har jag till mina barn, främst äldsta sonen som har ADHD. Finns en annan likvärdig produkt som heter E-EPA, samma mängd EPA, bara annan tillverkare.

Sen finns det en produkt som bara finns som flytande, Eskimo kids. Finns i Tutti Frutti och Apelsinsmak. Den innehåller även Omega -9 och D-vitamin. Omega-9 sägs vara väldigt bra för huden. Många som ger sina lite mindre barn Eskimo kids upplever att de sover mycket bättre. Jag har haft den ett tag till mina barn, apelsinsmak. Men de verkar bara gilla konceptet apelsinsmak för när de väl får Omegan så tycker de den är för stark. Jag har försökt blanda ut det men men de verkar inte vilja ha ändå. Men de är lite knepiga för det går bra att bita sönder en, eller 5 Eye Q kapslar utan problem Där är det inget fel på smaken inte!

Det finns en uppsjö av Omegaprodukter , den ena bättre än den andra enligt dom själva. Men det är lite så att man får vad man betalar för. De lite dyrare har bättre kvalité och håller sig bättre mot syrets skadliga inverkan så de inte härsknar. Det är därför som det är med E-vitamin, den är en antioxidant.
  • Milkina cerka

Har en son som är i början av en adhd-utredning, vet någon om jag borde vänta med att ge honom den omega-3 jag köpte idag tills den är klar?
    Hur mycket ska jag ge hononm i mg till att börja med för att få effekt?

=^..^= =^..^= =^..^= =^..^= =^..^= =^..^= =^..^= =^..^=
  • Trollet Ludenben
    Milkina cerka skrev 2010-11-25 13:25:20 följande:
    Har en son som är i början av en adhd-utredning, vet någon om jag borde vänta med att ge honom den omega-3 jag köpte idag tills den är klar?
    Hur mycket ska jag ge hononm i mg till att börja med för att få effekt?
    vi väntade faktiskt att ge till efter utredningen för jag var rädd att saker skulle bli bättre för att sen bli sämre igen så fort man slutar med omega-3 och att de skulle sabba lite resultatet av utredningen. Vad är det för omega-3 du har köpt?
    Älskade ungar
  • Milkina cerka
    Trollet Ludenben skrev 2010-11-25 15:51:26 följande:
    vi väntade faktiskt att ge till efter utredningen för jag var rädd att saker skulle bli bättre för att sen bli sämre igen så fort man slutar med omega-3 och att de skulle sabba lite resultatet av utredningen. Vad är det för omega-3 du har köpt?
    Tänkte precis som du skriver, därav att jag frågade. Den jag köpte heter "Active care 1000mg" (varav 540mg omega3-fettsyror o. 450mg EPA/DHA o. så 5mg vitamin E enl. inneh.förteckningen).
  • Trollet Ludenben
    Milkina cerka skrev 2010-11-25 16:11:08 följande:
    Tänkte precis som du skriver, därav att jag frågade. Den jag köpte heter "Active care 1000mg" (varav 540mg omega3-fettsyror o. 450mg EPA/DHA o. så 5mg vitamin E enl. inneh.förteckningen).
    ja... jag var rädd att omega-3 skulle dölja de svårigheter som finns. Nu var det iofs inte något som kunde döjas i och med att han har svår ADHD med motoriska problem samt autism men det visste man ju inte innan hur pass svår grad det gällde. De som har lätt till måttlig ADHD och får bra hjälp av omgea, då blir ju svårigheterna liksom dolda.
    Ingen aning om active care men det blir säkert bra. Vi hade först eye-q men nu har vi E-epa som är lite mer koncentrerat av EPA som tydligen just han behöver. Till lillkillen har vi då eskimokids men det är för sömnen.
    Älskade ungar
  • Milkina cerka
    Trollet Ludenben skrev 2010-11-25 19:26:21 följande:
    ja... jag var rädd att omega-3 skulle dölja de svårigheter som finns. Nu var det iofs inte något som kunde döjas i och med att han har svår ADHD med motoriska problem samt autism men det visste man ju inte innan hur pass svår grad det gällde. De som har lätt till måttlig ADHD och får bra hjälp av omgea, då blir ju svårigheterna liksom dolda.
    Ingen aning om active care men det blir säkert bra. Vi hade först eye-q men nu har vi E-epa som är lite mer koncentrerat av EPA som tydligen just han behöver. Till lillkillen har vi då eskimokids men det är för sömnen.
    Vet inte hur det räknas, så som vår sons problem ser ut, men jag tolkar det du skriver som att din son måste vara mer påverkad än vår. Oerfaren som jag är, så trodde jag att de olika sorterna inte skiljde sig så mycket åt, men jag har läst mig till att både Omega3 fettsyrorna o. EPA/DHA behövs.

Ingen som har några fler synpunkter eller kan ge mig en vink om hur mycket vi ska börja ge honom när vi startar med Omega3kapslarna?
  • Trollet Ludenben
    Milkina cerka skrev 2010-11-25 21:20:45 följande:
    Vet inte hur det räknas, så som vår sons problem ser ut, men jag tolkar det du skriver som att din son måste vara mer påverkad än vår. Oerfaren som jag är, så trodde jag att de olika sorterna inte skiljde sig så mycket åt, men jag har läst mig till att både Omega3 fettsyrorna o. EPA/DHA behövs.

Ingen som har några fler synpunkter eller kan ge mig en vink om hur mycket vi ska börja ge honom när vi startar med Omega3kapslarna?
    ja, olika omegasorter är olika bra för olika människor. För de som har svåra agressioner (bla) är EPA-syran den mest betyande och då behövs den mer än DHA. Min son är inte bättre med sömn eller hyperaktivitet av omega 3 men däremot så är hans utbrott mindre, som att topparna är avklippta. Lilla sonen (utan diagnos) får en mycket bättre sömn av den han äter. Vi kan inte sluta med den.

Dosen, står det inte på förpackningen om det är samma dos till både barn och vuxna?? Både eye-q och e-epa har samma dos till både barn och vuxna. På e-epa står det inte hur den ska doseras till barn utan det står bara 1-2 kapslar per dag men läkaren vi har sa att det är samma men att det inte behövs 2 kapslar.
    Älskade ungar
  • Milkina cerka
    Trollet Ludenben skrev 2010-11-25 21:42:33 följande:
    ja, olika omegasorter är olika bra för olika människor. För de som har svåra agressioner (bla) är EPA-syran den mest betyande och då behövs den mer än DHA. Min son är inte bättre med sömn eller hyperaktivitet av omega 3 men däremot så är hans utbrott mindre, som att topparna är avklippta. Lilla sonen (utan diagnos) får en mycket bättre sömn av den han äter. Vi kan inte sluta med den.

Dosen, står det inte på förpackningen om det är samma dos till både barn och vuxna?? Både eye-q och e-epa har samma dos till både barn och vuxna. På e-epa står det inte hur den ska doseras till barn utan det står bara 1-2 kapslar per dag men läkaren vi har sa att det är samma men att det inte behövs 2 kapslar.
    Okej, det är så mycket jag inte vet känner jag, men om jag förstått det rätt så ska man ge högre dos i början o. sedan sänka till "normaldos" eller är jag ute o. cyklar då?
    Har en eldfängd ung man här, isf skulle han behöva EPA syra särskilt..
    Finns det böcker i detta ämnet tro? Någon som läst isf?
Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)