Bella75 skrev 2010-11-22 07:43:15 följande:
Hej!
Har suttit och läst här en stund nu men blirinte riktigt klok på vad jag bör välja till mina barn.
Jag har en 13-åring med koncentrationssvårigheter och humörsvängningar (har alltid haft, så det är inte bara tonårshumör ;)). Sen har jag en 2-åring som sover dåligt på nätterna. Därutöver har jag en 11-åring och en 5-åring utan några "problem", bör jag ge dom också något?
Tacksam för tips :)
Hej!
Omega är bra för alla så om din ekonomi tillåter det så kan du gott ge allihopa.
För koncentrationsproblem och humörsvängningar så tror jag att Eye Q eller Mor-EPA mini skulle funka bäst, Eye Q säger i sin produktinformation att den är bra för koncentrationen. Mor-EPA mini säger stödja inlärningsförmågan och temperamentet. Personligen så tror jag att det hänger ihop ganska mycket, om man känner sig mer nöjd och jämn i humöret så är det lättare att koncentrera sig också.
Eye Q finns i flytande, kapslar och tuggisar. Flytande finns i citron eller vaniljsmak, tuggisarna är jordgubbssmak och vanliga kapslar ingen smak alls.
Mor-EPA mini finns bara i kapslar men de är smaksatta med jordgubbssmak och lite mjukare än vanliga kapslar så det går bra att tugga på dom också.
Man kan alltid sticka hål på en kapsel och klämma ut innehållet på en sked eller blanda i lite mat. (Kapseln är bara ett skal)
Min personliga uppfattning o Omega produkter där det är både Omega-3 och Omega-6 i kombination är bäst för koncentrationen.
Sen finns det en ny produkt på marknaden med bara EPA (en del av Omega-3) Den heter PlusEPA, den funkar väldigt bra på humöret, har jag till mina barn, främst äldsta sonen som har ADHD. Finns en annan likvärdig produkt som heter E-EPA, samma mängd EPA, bara annan tillverkare.
Sen finns det en produkt som bara finns som flytande, Eskimo kids. Finns i Tutti Frutti och Apelsinsmak. Den innehåller även Omega -9 och D-vitamin. Omega-9 sägs vara väldigt bra för huden. Många som ger sina lite mindre barn Eskimo kids upplever att de sover mycket bättre. Jag har haft den ett tag till mina barn, apelsinsmak. Men de verkar bara gilla konceptet apelsinsmak för när de väl får Omegan så tycker de den är för stark. Jag har försökt blanda ut det men men de verkar inte vilja ha ändå. Men de är lite knepiga för det går bra att bita sönder en, eller 5 Eye Q kapslar utan problem

Där är det inget fel på smaken inte!
Det finns en uppsjö av Omegaprodukter , den ena bättre än den andra enligt dom själva. Men det är lite så att man får vad man betalar för. De lite dyrare har bättre kvalité och håller sig bättre mot syrets skadliga inverkan så de inte härsknar. Det är därför som det är med E-vitamin, den är en antioxidant.