• Little Ms Chatterbox

Mega -Omega till alla! :-)

Här kan vi samlas och diskutera runt omega 3 och 6. Både ni som äter det själva eller ger era barn av olika anledningar

Det här är den 8:e på tråden om Omega. Oljan som bland annat har fått barn att sova bättre, bli gladare, bättre koncentration, bättre aptit, jämnare humör, utläkta eksem, försvunnen hyperaktivitet och mycket annat.
    Här skriver även vi även om hur vi vuxna upplever effekten av Omega. Mjukare leder, bättre humör, mer ork med "monsterungar" PMS, koncentrationen, bättre minne, mm, mm...

Här kan du hitta lite tips om vad man kan göra för att få barnet att lättare ta sin omega, för en del barn gillar inte smaken.
    Vilka smaker och om man bör välja kapslar eller flytande.
    Var du kan köpa Omega någonstans.
    Vad de olika oljorna är för något. Omega-3, -6, -7 & -9
    Omega vid graviditet och amning

Den första tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-278/m33539036.html
    Den andra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m36210758.html
    Den tredje tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m39439172.html
    Den fjärde tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m42829983.html
    Den femte tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m45208352.html
    Den sjätte tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m47678173.html
    Den sjunde tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m49692692.html

Här skulle det stå något smart och fyndigt
  • Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)
  • Little Ms Chatterbox
    UntilTheDark skrev 2010-10-13 15:05:08 följande:
    Någon som äter Möllers Tran här? Har börjat med den oljan och hoppas på bra resultat
    Jag har inte testat den själv men vill bara påpeka att det är av fiskens lever, man kan inte kontrollera på samma sätt hur mycket tungmetaller den inehåller.
    Sen känner jag att den sidan verkligen vill racka ner på alla andra, rubb och stubb. Tex vi tar från levern, fiskköttet blir till mat. Medan andra tar köttet och slösar på det. Det är inte bara en omskrivning av sanningen det är till vis del lögn också. De flesta som tar olja från fiskarna som fiskas utanför chiles kust där är omegaoljan en biprodukt, fiskköttet används främst till foderframställning. Man anväder allt på fisken där med.

Tyvärr måste jag säga att den sidan ger mig kväljningar pga sitt upplägg på sidan. Hade man ändrat texten så hade jag inte känt sån motvilja men nu så...

Hur smakar den förresten?
  • UntilTheDark

Little Ms Chatterbox: Men de gör ju kvalitetskontroller enligt dom själva då noggrant, borde man inte kunna lita på att det inte är för mycket  tungmetaller och liknande då? Kan hålla med om sidan för övrigt, de rackar ner rätt friskt på andra.

Smaken var helt ok men man får ju de typiska raparna efteråt som inte är så goda

• UntilTheDark

"
    Kan man være sikker på at Möller’s sine produkter er rene og fri for forurensing og tungmetaller?

Ja, vi kan garantere at alle våre produkter er rene og av beste kvalitet. Våre produkter er helt trygge å bruke for både barn og voksne. Vi tar alle forhåndsregler for å unngå at de uønskede stoffene som dessverre kan finnes i fisk ikke havner i våre produkter. All olje vi benytter renses grundig i flere steg samt at den kontrolleres opptil 8 ganger gjennom prosessen. Faktisk er Möller’s egne regler til produktenes renhet mye strengere enn myndighetenes krav. Ved å bruke råvarer fra rene havområder, som f. eks torsk fra Lofoten, unngår vi også at det finnes uønskede stoffer i det hele tatt.
    "

Så står det på deras FAQ.
  • anne h

Jag kommer aldrig sluta med PlusEpa till min son! han är en helt annan unge sedan han började med detta! Han är "med", har börjat prata flerordsmeningar, klarar mkt mer i skolan..
    Ligger ett paket på posten med PlusEpa och väntar på att jag ska hämta ut det så den hämtar jag genast på fredag när jag kommer hem fr tj resa!

har ni inte provat den så gör det! Den finns på hälsokosten att beställa om de inte har den hemma förstås (här har de inte den hemma, de tar hem när man beställer)

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Lilla my 12

Hej jag har beställt Alpnerings fiskolja omega 3 till min 9 åriga dotter. Det jag undrar om någon vet om den är bra?

• First baby
    Little Ms Chatterbox skrev 2010-09-28 17:56:43 följande:
    Du kan börja när du vill. En del produkter finns i flytande och andra i kapslar man man kan sticka hål på en kapsel och klämma ut innehållet över mat eller tex på en sked yoghurt. Åldersrekommendationerna är främst för att det ska vara enkelt att ge barnet det. Kan vara svårt för en 1-åring att svälja kapslar. Min ena 3-åring har lärt sig att svälja kapslar ibland. 4-åringen försöker men klarar inte av det och äldsta som är 8 år har svalt i snart 1 år. olika för olika barn.

Får jag fråga vad för sort du själv tar?
    hej hittade hit via en annan tråd. Glad
    Är d inte så att d rek åldern att börja m omega är 6 mån? Hittade denna sina då amazon ej funkar, http://www.auravita.com/product/Eye-Q-Baby-Capsules.CEHE11044.html
    Är det kapsar man öpnnar & ge d med tex fruktpure eller det är flytande i en flaska? Jag tar inget, vet ej vilka man ska köpa. D är värsta djungeln...
    Nellie Elsa Birgitta 5/6-2010
  • Little Ms Chatterbox
    First baby skrev 2010-10-20 21:32:13 följande:
    hej hittade hit via en annan tråd. Glad
    Är d inte så att d rek åldern att börja m omega är 6 mån? Hittade denna sina då amazon ej funkar, www.auravita.com/product/Eye-Q-Baby-Capsules....
    Är det kapsar man öpnnar & ge d med tex fruktpure eller det är flytande i en flaska? Jag tar inget, vet ej vilka man ska köpa. D är värsta djungeln...
    tror att det är från 6 månader för rekommendationerna att amma är utt till 6 månader, om mamman äter Omegakapslar (eller bara vanlig kost som är Omegarik) så går det över i bröstmjölken, då behöver man inte ge tillskott.
    Tex så är NAN mjölkersättning Omegaberikad så det är ingen fara att ge Omegatillskott tidigare än 6 månader.
    Den länken som du har där är Eye Q baby som jag har skrivit om tidigare. Det är kapslar med "twist-off", bara lättare att öppna och blanda i valfri mat.
    Prismässigt har jag ingen aning om det är förmånligt eller inte.
  • First baby
    Little Ms Chatterbox skrev 2010-10-20 22:26:47 följande:
    tror att det är från 6 månader för rekommendationerna att amma är utt till 6 månader, om mamman äter Omegakapslar (
    förstod inte där...
    Jag ammar ger ingen ersättning alls. Hon har precis börjat m smakisar. Jag äter ingen tillskott förutom multivitamin kvinna. Fick äter sällan fisk.
  • Little Ms Chatterbox
    First baby skrev 2010-10-20 22:42:06 följande:
    förstod inte där...
    Jag ammar ger ingen ersättning alls. Hon har precis börjat m smakisar. Jag äter ingen tillskott förutom multivitamin kvinna. Fick äter sällan fisk.
    WHOs rekommendationerna är ju att man ska amma till barnet är 6 månader, om man då gör det så ska man ju inte ge något annat alls så det kan vara därför som det står på kapslarna att de är från 6 månader. Det är iaf vad jag tror. Och om man ammar så får barnet i sig den Omegan mamman har i sig, så barnet behöver inte tillskott.

Inget om ammningsrekommendationerna till dig personligen, det är bara varför jag tror tillverkaren skriver från 6 månader. Du får göra som du vill med amningen.
  • First baby
    Little Ms Chatterbox skrev 2010-10-20 23:02:43 följande:
    WHOs rekommendationerna är ju att man ska amma till barnet är 6 månader, om man då gör det så ska man ju inte ge något annat alls så det kan vara därför som det står på kapslarna att de är från 6 månader. Det är iaf vad jag tror. Och om man ammar så får barnet i sig den Omegan mamman har i sig, så barnet behöver inte tillskott.

Inget om ammningsrekommendationerna till dig personligen, det är bara varför jag tror tillverkaren skriver från 6 månader. Du får göra som du vill med amningen.
    Tack för ditt svar.
    ok men vad rek du att jag kan ta när jag slutat amma + ge bebban? Eye Q baby till bebban? & jag? Rookie på detta. Kan inte så mkt. Jag läst i er tråd & vissa innehåller O9 & andra inte, vet ej vad jag ska köpa, för välmående (O för att bebban ska sova gott på nätterna)?
Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)