• Little Ms Chatterbox

Mega -Omega till alla! :-)

Här kan vi samlas och diskutera runt omega 3 och 6. Både ni som äter det själva eller ger era barn av olika anledningar

Det här är den 8:e på tråden om Omega. Oljan som bland annat har fått barn att sova bättre, bli gladare, bättre koncentration, bättre aptit, jämnare humör, utläkta eksem, försvunnen hyperaktivitet och mycket annat.
    Här skriver även vi även om hur vi vuxna upplever effekten av Omega. Mjukare leder, bättre humör, mer ork med "monsterungar" PMS, koncentrationen, bättre minne, mm, mm...

Här kan du hitta lite tips om vad man kan göra för att få barnet att lättare ta sin omega, för en del barn gillar inte smaken.
    Vilka smaker och om man bör välja kapslar eller flytande.
    Var du kan köpa Omega någonstans.
    Vad de olika oljorna är för något. Omega-3, -6, -7 & -9
    Omega vid graviditet och amning

Den första tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-278/m33539036.html
    Den andra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m36210758.html
    Den tredje tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m39439172.html
    Den fjärde tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m42829983.html
    Den femte tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m45208352.html
    Den sjätte tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m47678173.html
    Den sjunde tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m49692692.html

Här skulle det stå något smart och fyndigt
  • Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)
  • t0va

Nu är det jättemånga som skrivit om omega till barnen så de bla. ska sova bättre. Jag vill veta mer. 

Har en 14månader son som är multiallergisk och vi har haft hemska nätter. Nu tror jag att vi kommit fram till vad han tål och inte men han sover ändå oroligt och har gjort så större delen av sitt liv. Både pappan och jag har ADHD och endel säger ju att omega kan hjälpa till då, ingen av oss har testat, sånt är ärftligt så vi funderar ju på om sonen också har det. Fast än har vi inte sett några direkta tecken på det. 

Eftersom vi misstänker att sonen kan vara allergisk mot viss fisk så kan det bli svårare att hitta något som funkar men jag vet andra som äter som är fiskallergiska. Han har inte reagerat kraftigt utan "bara" dålig i magen och orolig/kinkig. 

Men vad gör omegan egentligen? 

• Little Ms Chatterbox
    t0va skrev 2011-10-23 17:05:20 följande:
    Nu är det jättemånga som skrivit om omega till barnen så de bla. ska sova bättre. Jag vill veta mer. 

Har en 14månader son som är multiallergisk och vi har haft hemska nätter. Nu tror jag att vi kommit fram till vad han tål och inte men han sover ändå oroligt och har gjort så större delen av sitt liv. Både pappan och jag har ADHD och endel säger ju att omega kan hjälpa till då, ingen av oss har testat, sånt är ärftligt så vi funderar ju på om sonen också har det. Fast än har vi inte sett några direkta tecken på det. 

Eftersom vi misstänker att sonen kan vara allergisk mot viss fisk så kan det bli svårare att hitta något som funkar men jag vet andra som äter som är fiskallergiska. Han har inte reagerat kraftigt utan "bara" dålig i magen och orolig/kinkig. 

Men vad gör omegan egentligen? 
    Ja-aa du... Jag vet knappt själv.

Jag har gjort ett inlägg tidigare i tråden, # 491
     www.familjeliv.se/Forum-24-95/m51815479-50.html   Det förklarar lite. Fast jag ser att jag har gjort ett stavfel Det ska vara DENDRITER och hittade en intressant sida med information
    http://cns.sahlgrenska.gu.se/goude/nsd/structure_85

Det här du skriver om att er son kanske är allergisk det måsten man ju ta i beräkning men sen så finns det ju även vegetabilisk Omega. Fisk är inte Omegarik utan det får den från sin föda som är plankton som är Omegarik. Sen man man även utvinna Omega från sälar, sälolja. Har inte testat det själv. I reklamen står det att eftersom det är från en animalisk produkt så har vår kropp lättare att ta upp det än om man äter från tex olivolja. Hur det ligger till med det har jag ingen aning. 
    Här är några fiskfria Omega produkter:
    http://www.helapharma.se/se/kvinna-gravid/produkt/id/121
    http://www.gymgrossisten.com/1/sv/artiklar/udos-choice
    Jag har inte jämfört några priser så kolla det och den från Hela Pharma, veganDHA är det inte någon EPA i så jag vet inte vad för effekt den har på sömnen. 
    Om ni får redan på vad för allergi han har, kanske just vilken fisk det gäller så kanske det är lättare att veta vad man skulle välja. 

Det är svårt att säga något när det finns med allergi, vad är det bästa att han sover bra eller blir knorrig av överkänslig (men inte allergi) av mat. Pest eller kolera?

Hoppas du har fått lite svar. Annars får du fråga mer.  
  • Rigmor Mortis

Jag brukade köpa Eskimo Kids men sist jag var på apoteket trodde de att den hade utgått. Istället fick vi tuggtabletter men de uppskattades INTE av barnen (och jag förstår dem, förutom den kemiska jordgubbssmaken kunde jag inte skaka mig fri från känslan av att ha tuggat på en fästing när kapseln smällde i munnen) Kräks
    Dessutom äter vi vegetariskt (jag lakto, övriga lakto-ovo) även om det händer att vi fuskar med gelatin och så med fiskoljan så gelatinfritt är att föredra.

Förresten, en väldigt bra sak med Omega 3 som jag inte tror har tagits upp här i tråden: för oss som inte tål NSAID-preparat kan omega 3 dämpa inflammationer. Min rygg gick från att jag bara kunde stå upp eller ligga på rygg med 90 graders vinkel i höften och ändå ha ont, till att nästan kunna fungera normalt. Det ligger fortfarande nerver i kläm men de är inte inflammerade längre.

• Little Ms Chatterbox
    Rigmor Mortis skrev 2011-10-28 11:03:53 följande:
    Jag brukade köpa Eskimo Kids men sist jag var på apoteket trodde de att den hade utgått. Istället fick vi tuggtabletter men de uppskattades INTE av barnen (och jag förstår dem, förutom den kemiska jordgubbssmaken kunde jag inte skaka mig fri från känslan av att ha tuggat på en fästing när kapseln smällde i munnen) Kräks
    Dessutom äter vi vegetariskt (jag lakto, övriga lakto-ovo) även om det händer att vi fuskar med gelatin och så med fiskoljan så gelatinfritt är att föredra.

Förresten, en väldigt bra sak med Omega 3 som jag inte tror har tagits upp här i tråden: för oss som inte tål NSAID-preparat kan omega 3 dämpa inflammationer. Min rygg gick från att jag bara kunde stå upp eller ligga på rygg med 90 graders vinkel i höften och ändå ha ont, till att nästan kunna fungera normalt. Det ligger fortfarande nerver i kläm men de är inte inflammerade längre.
    Jaa, det verkar lite konstigt:-/ Men jag hittade Eskimo 3 pure kids på apoteket, tuttifrutti smak. Det är en annan tillverkare, GreenMedicine men båda tillverkarna ingår i A Bringwell Company som tillverkare (Eskimo kids, Cardinova) och har Hela Pharma som distributör här i Sverige.
    Jag hittade Eskimo kids på vitaminvaruhuset.se . Nu finns det ju hundratals olika apotek i Sverige så man vet väl inte hur det kommer vara. 
    Länk till Eskimo kids, tyvärr bara på engelska
    http://www.cardinova.com/products.asp?productId=3
    Länk till Eskimo 3 kids 
    http://www.greenmedicine.se/eskimo-3kids.html (med Omega-6 & -9) 
    Länk till Eskimo-3 pure
    http://www.greenmedicine.se/eskimo-3pure.html BARA Omega-3 i den
    Ingen  produkt från A Bringwell Company har satt ut riktig ordentlig innehållsförteckning så det går inte att jämföra om det är helt likvärdig produkt men jag ska maila tillverkaren och se vad jag får för svar. 

Kul att du har blivit bättre i ryggen, har du testat att öka dosen lite till och sett om du har blivit ännu bättre? 
  • Rigmor Mortis
    Little Ms Chatterbox skrev 2011-10-28 11:53:34 följande:
    Kul att du har blivit bättre i ryggen, har du testat att öka dosen lite till och sett om du har blivit ännu bättre? 
    Nej, jag tror inte det gör någon skillnad på den bråkande disken, jag nöjer mig med att inflammationen försvann Tog tredubbel dos och trodde jag skulle förblöda när jag hade mens så jag skulle inte våga höja mer, haha
  • Little Ms Chatterbox
    Rigmor Mortis skrev 2011-10-28 11:57:18 följande:
    Nej, jag tror inte det gör någon skillnad på den bråkande disken, jag nöjer mig med att inflammationen försvann Tog tredubbel dos och trodde jag skulle förblöda när jag hade mens så jag skulle inte våga höja mer, haha
    nej, låt du bli det Men kul att du har blivit lite bättre iaf.
  • sommarblomma1
    Rigmor Mortis skrev 2011-10-28 11:03:53 följande:

Ja Eskimo Kids har utgått och blivit ersatt med Eskimo-3 (pure) kids, som Little Ms Chatterbox hittade på apoteket. Exakt samma fast ny tillverkare!
    ~*~♥~*~ Algot 100821 ~*~♥~*~ Thilda 080810 ~*~♥~*~
  • sommarblomma1

Jag har båda hemma och de verkar exakt samma förutom att den nya har ett förbättrat oxidationsskydd med Pufanox.

Annars är mängderna desamma fast jag är lite osäker på konverteringen på D och E

Gamla
    200 IE D
    10 IE E

Nya
    5 mg D
    6,7 mg E

~*~♥~*~ Algot 100821 ~*~♥~*~ Thilda 080810 ~*~♥~*~
  • Bobbylina
    Little ms chatterbox: Skrev till dig tidigare,( tack för svaret) angående mina pojkar 3 och 4, när jag läste ditt svar hade jag redan hunnit köpa eye Q för det var det enda dom hade på hälsokosten här, och jag märkte effekt på deras humör, de blev lite lugnare samt att äldsta började sova hela nätter i sin säng.

Men så tog tabletterna slut för några dagar sen och pg av ekonomin så köpte jag en billigare omega på apoteket till dom och man märker direkt skillnad på dom, framförallt 3 åringen som förvandlats till ett monster, han skriker så grannarna måste tro att vi misshandlar honom vid läggning =( Så nu har jag beställt MorEpa från vitaminvaruhuset, hoppas på snabb leverans för det är olidligt just nu.

Men nu till min fråga, har en 6 månaders tjej som sover rätt dåligt med många uppvak, så jag funderar på att ge omega till henne oxå, såg att du skrivit till nån med 7 månaders att det gick att sticka hål på dem, men jag undrar det måste väll räcka att sticka hål på en tablett om dagen till en sån liten eller ska man ta 2? och är det morEpa som är bäst för sömnen?  
    *Melwin*Elias*Evelina*
  • sagofröken

Här verkar det finnas experter, hoppas att någon har tid och lust att svara på mina funderingar!

Min dotter är 10 månader och vaknar (nästan) varje natt och gråter, gråter, gråter, ibland upp till tre timmar hur mycket man än försöker trösta. Vi har funderat oss blå här hemma: utvecklingssprång, separationsfaser, mattider, dagsovtider, "har hon ont?", "är hon sjuk?", "allergisk?", ja, you name it...

Hon är en frisk, VÄLDIGT aktiv liten tjej som alltid varit extremt rörlig och tidig med allt fysiskt (kröp innan 5 mån, gick innan 9 mån osv.) Vi upplever det som att hon har - och alltid har haft - svårt att varva ner och komma till ro.

Idag efter BVC-kontroll med rådet "skaffa hörselkåpor och låt henne skrika" gick jag till Apoteket i ren frustration och köpte en flaska Eskimo Kids, eftersom jag hört om andra som blivit hjälpta av det. Men det är ju rekommenderat från 1 år, så då vågar man väl inte ge.

Snälla, är det någon som har några råd att ge?
    Låter min nattskrikande, superaktiva lilla tjej som ett barn som behöver omegatillskott? Och är Eskimo Kids ett bra val isf?

Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)