• Little Ms Chatterbox

Mega -Omega till alla! :-)

Här kan vi samlas och diskutera runt omega 3 och 6. Både ni som äter det själva eller ger era barn av olika anledningar

Det här är den 8:e på tråden om Omega. Oljan som bland annat har fått barn att sova bättre, bli gladare, bättre koncentration, bättre aptit, jämnare humör, utläkta eksem, försvunnen hyperaktivitet och mycket annat.
    Här skriver även vi även om hur vi vuxna upplever effekten av Omega. Mjukare leder, bättre humör, mer ork med "monsterungar" PMS, koncentrationen, bättre minne, mm, mm...

Här kan du hitta lite tips om vad man kan göra för att få barnet att lättare ta sin omega, för en del barn gillar inte smaken.
    Vilka smaker och om man bör välja kapslar eller flytande.
    Var du kan köpa Omega någonstans.
    Vad de olika oljorna är för något. Omega-3, -6, -7 & -9
    Omega vid graviditet och amning

Den första tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-278/m33539036.html
    Den andra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m36210758.html
    Den tredje tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m39439172.html
    Den fjärde tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m42829983.html
    Den femte tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m45208352.html
    Den sjätte tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m47678173.html
    Den sjunde tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m49692692.html

Här skulle det stå något smart och fyndigt
  • Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)
  • Majlo
    Little Ms Chatterbox skrev 2011-09-22 16:18:16 följande:
    Majlo @ Vi ger sonen såhär: 1 PlusEPA kapsel på morgonen så hjärnan har något att "jobba" med och 2 MorEPA kapslar så hjärnan får hjälp att sova. Jag vet inte om det är det bästa sättet men det funkar för oss och vi går efter principen: om det funkar, rör den inte. .
    OK Tack!! Får se om vi testar....
    Gullungarna Alva-06 & August-08
  • 00ooOoo00

Hej! Jag undrar om någon kan svara mig.. Jag har en flicka på 7månader som jag ammar ganska mycket. Hela graviditeten och nu under amning har jag ätit omega. Men när ska jag börja ge henne på sked? Är hon för liten? Går det verkligen över tillräckligt i mjölken?

• saua83

Idag åkte jag (efter att ha läst denna tråden) eskimo kids och hoppas nu att tjejjans sömn blir bättre, håll tummarna!

• saua83

God morgon världen! Som vi har sovit inatt =) Dottern slocknade runt halv 8, sen hade hon ett uppvak (mardröm) vid 12 och ett vid 03 (bara nappen som skulle in, sen sov hon igen) och vaknade till slut vid 7.00 nu på morgonen. Stor skillnad för oss som senaste tiden har varit uppe flera timmar på nätterna eller många uppvak som krävt lång omsövning!
    Om det enbart är omegans förtjänst vet jag inget om men jag tänker ju fortsätta ge henne den! Hon är 16 månader och jag köpte tuttifrutti smaken! =) 

• Kalle Karls mamma

Hej Då kan jag tala om att sänka till 2 kapslar va ingen hit, har haft ett monster 2 mornar i rad . blir till att höja upp dosen igen, sen får den stå kvar på 1 Plus Epa och 4 EQ på kvällen

Man ska inte va så jävla rädd för att drunkna så man inte ser land i sikte....
  • saua83

Liten fråga: Spelar det någon roll när på dagen man ger? Kan man blanda det i t.ex. morgonjuicen? Igår var det inga problem att ta det på sked men idag kände hon inte för att samarbeta ;)

• 00ooOoo00

Hej igen, skrev en fråga igår ang omega till min 7månaders. Nu har jag en till fråga, jag ger eyeQ till min 5åring som är sen i sin utveckling. Hon får två om dagen. Bör jag ge henne mer?

• mamman i skogen
    Little Ms Chatterbox skrev 2011-09-22 14:00:19 följande:
    HAR JAG MISSAT ATT SVARA NÅGON SÅ HOJTA TILL BARA! Glad

Vet itne om du missat ngt men det många missar är att vi i sverige har en aldeles för hög andel omega6 både omega3 och 6 behövs men fördelningen ska vara så lika som möjligt gärna 1-1 men detta är egentligen omöjligt för oss att få men man ska sträva ditåt.  Omega6 kan vi tillgodogöra oss enkelt från många källor medans omega 3 är ngt vi tillgodogör oss från viltfångad fet fisk och gräsbetat kött. Mao odlad fisk är ett oerhört dåligt alternativ då den matas med bla spanmål och ider av samma välfärdsjukdomar som vi själva gör. tex bukfema och hjärtproblem.

I sverige har vi som medel en fördelning omega3-6   1-15 men tittar man på individnivå är det många som ligger lång över detta. Omega6 är inflammatoriskt för kroppen vi behöver en bra blans som ligger så nära varandra som möjligt. Därför är omega3 ett nödvändigt tillskott och man får titta på vilka uppenbara källor till omega6 man äter. margariner tex är en stor källa till omega6 medans smör är betydligt mycket bättre likaså rapsolja och kokosfett.  

Som ett exempel kan man ta solrosolja som tex används att fritera chips i den har en oerhört dålig fördelning på 1-100 (kommer inte ihåg på rak arm tror det ligger på 115) Solrosolja är med andra ord starkt inflammatorisk medans omega3 är inflammationsdämpande Inom transpalantationskirurgi använder man tex extrakt från solrosolja för att man inte ska stöta bort organet man sätter ned immunförsvaret med oljan mao. 

Det är en djungel med olja omega3kontra 6 men att ha en balans är nödvändigt att vara kroniskt inflamerad är inte att eftersträva. Sen kan man ta och diskutera hur mycket man behöver av varje och det beror lite på kosten. Man kan om man är intresserad testa sin fördelning av 3/6 det kostar dock lite.Men det är viktigt att vara i en bra balans.Och vår hjärna behöver omega3

Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)