• Little Ms Chatterbox

Mega -Omega till alla! :-)

Här kan vi samlas och diskutera runt omega 3 och 6. Både ni som äter det själva eller ger era barn av olika anledningar

Det här är den 8:e på tråden om Omega. Oljan som bland annat har fått barn att sova bättre, bli gladare, bättre koncentration, bättre aptit, jämnare humör, utläkta eksem, försvunnen hyperaktivitet och mycket annat.
    Här skriver även vi även om hur vi vuxna upplever effekten av Omega. Mjukare leder, bättre humör, mer ork med "monsterungar" PMS, koncentrationen, bättre minne, mm, mm...

Här kan du hitta lite tips om vad man kan göra för att få barnet att lättare ta sin omega, för en del barn gillar inte smaken.
    Vilka smaker och om man bör välja kapslar eller flytande.
    Var du kan köpa Omega någonstans.
    Vad de olika oljorna är för något. Omega-3, -6, -7 & -9
    Omega vid graviditet och amning

Den första tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-278/m33539036.html
    Den andra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m36210758.html
    Den tredje tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m39439172.html
    Den fjärde tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m42829983.html
    Den femte tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m45208352.html
    Den sjätte tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m47678173.html
    Den sjunde tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m49692692.html

Här skulle det stå något smart och fyndigt
  • Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)
  • Bobbylina

Hej! Behöver lite råd om vilken olja jag ska ge till mina pojkar, de är 3 och 4 år och väldigt bråkiga,visst det hör säkert till åldern men skulle vilja prova om det går att dämpa lite. vi äter extremt lite fisk hemma, det dom får i sig är fisken på dagis 1ggr i veckan i princip. Båda vaknar alltid på natten och kommer in till oss o trängs. Den äldsta har extremt dåligt tålamod o kan explodera för minsta lilla, och har inte ro att tex lägga ett pussel. Så vad rekomenderar ni att jag ska ge dom. Samt vilken tid på dygnet?

*Melwin*Elias*Evelina*
  • Förstamaj79

Hejsan.

Skulle behöva era råd.
    Min 11-åring ska får börja med MorEpa för hjälp med koncentrationen.

Frågan är om vi ska välja Mini eller Smart Fats? 
    Undrar om dosen verkligen räcker med mini.
    Vi har testat Eye-Q när han var yngre.    

• Little Ms Chatterbox
    Glass skrev 2011-09-24 13:09:02 följande:
    Jag har inte orkat sätta mig in  i de olika oljorna för barn, men vi kör eskimo kids ochgilar hon. V vad finns det mer för bra alternativ?
    Tja.... om ditt barn verkar gilla Eskimo kids ska du nog fortsätta med det. Eskimo kids innehåller Omega-3, -6 & -9 och D-vitamin. Några andra bra märken är Eye Q och MorEPA mini men de har inte Omega-9 och D-vitamin så Eskimo kids har "mer". 
    Eye Q finns också i flytande,med smak av vanilj eller citron, tuggisar med jordgubbsmak och vanliga neutrala kapslar. MirEPA mini finns bara med kapslar med jordgubbsmak men det går bra att tugga på de kapslarna.
    Priset per dagsdos kan jag inte med när det gäller flytande så är den dyrast pga en produktionskostnad och tuggisar är också dyrare/dagsdos än vanliga neutrala kapslar.
    Bobbylina skrev 2011-09-25 10:03:38 följande:
    Hej! Behöver lite råd om vilken olja jag ska ge till mina pojkar, de är 3 och 4 år och väldigt bråkiga,visst det hör säkert till åldern men skulle vilja prova om det går att dämpa lite. vi äter extremt lite fisk hemma, det dom får i sig är fisken på dagis 1ggr i veckan i princip. Båda vaknar alltid på natten och kommer in till oss o trängs. Den äldsta har extremt dåligt tålamod o kan explodera för minsta lilla, och har inte ro att tex lägga ett pussel. Så vad rekomenderar ni att jag ska ge dom. Samt vilken tid på dygnet?
    Min personliga erfarenhet är att om sömnen ska bli bättre så behövs det Omega-6 tillsammans med Omega-3, om det inte är nattskräck, då räcker det med Omega-3 men tror inte att det är nattskräck i det här fallet. 
    Så för att få lite lugnare skulle jag tro att MorEPA mini skulle hjälpa er. Men om det är just att de är explosiva och aggressiva så kanske det skulle vara bättre med PlusEPA, men då kommer det här med sömnen...
    Testa först med 2 st morEPA mini på morgonen och om ni får bra effekt men inte helt tillfredsställande så lägg till PlusEPA på morgonen och flytta MorEPAn till eftermiddagen, kvällen.
    Förstamaj79 skrev 2011-09-25 21:17:08 följande:
    Hejsan.

Skulle behöva era råd.
    Min 11-åring ska får börja med MorEpa för hjälp med koncentrationen.

Frågan är om vi ska välja Mini eller Smart Fats? 
    Undrar om dosen verkligen räcker med mini.
    Vi har testat Eye-Q när han var yngre.    
    MorEPA mini innehåller Omega-3 OCH Omega-6. Smart Fats innehåller BARA Omega-3.
    Det är visserligen lite mer EPA och DHA i MorEPA Smart Fats men då får man inte någon av Omega-6 posetiva effekter.
    Som medelvägen skulle kunna vara att ge 3 MorEPA mini för att komma upp i lite högre dos om man vill det. Bieffekter av att ge lite mer Omega kan vara lösare avförning och att Omega-3 är blodförtunnande. Säger man till sin husläkaren att man äter Omega-3 och ber hen att fylla i det i journalen så är det inte så farligt. Vid planerade operationer underrättar man aktuell läkare och uppehåller iaf 3 veckor innan. 

När ni gav Eye Q tidigare, hur mycket gav ni då? Om du kommer ihåg

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Jag brukar köpa Omega från vitaminvaruhuset.se

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag inte har svarat förrän nu. Jag hade totalt glömt bort att det var frågor här. Jag brukar läsa på mobilen ibland men brukar inte svara med den för det går inte göra radbryt och cetera men tråden blir noterad som läst och när jag sen sätter mig vid datorn så glömmer man bort att läsa gå in i en tråd som det inte är nya svar i. Förlåt, förlåt.

Ha en bra dag alla!  
  • Medusan

Nu har min vilda 4-åring (blir 5 om några månader) ätit MorEPA mini i ca 2 veckor och jag tror att det gjort honom något lugnare faktiskt

Funderar nu på om jag ska ge min 1-åring något tillskott också.

Vi är laktovovegetarianer (med undantag från att vi äter fiskolja då förstås) så vi får inte i oss så bra med omega3 via maten, däremot får vi i oss mängder med omega6 via maten så jag funderar på om  det kan bli lite för mycket sådant för oss om det omegatillskott vi tar innehåller mycket omega6?

• Little Ms Chatterbox
    Medusan skrev 2011-10-11 10:35:06 följande:
    Nu har min vilda 4-åring (blir 5 om några månader) ätit MorEPA mini i ca 2 veckor och jag tror att det gjort honom något lugnare faktiskt

Funderar nu på om jag ska ge min 1-åring något tillskott också.

Vi är laktovovegetarianer (med undantag från att vi äter fiskolja då förstås) så vi får inte i oss så bra med omega3 via maten, däremot får vi i oss mängder med omega6 via maten så jag funderar på om  det kan bli lite för mycket sådant för oss om det omegatillskott vi tar innehåller mycket omega6?
    När det gäller vegomat och kost överhuvudtaget kan jag väldigt lite. Vad innebär just laktovovegetarianer? Äter ni mjölk och ägg eller äter ni det INTE?

Det här med överskott av Omega-6 har jag själv inte märkt något, alltså antingen ingår inte vår familj i den gruppen som äter för mycket Omega-6 i kosten eller så kanske vi behöver mer, jag kanske steker sönder det iaf så märker jag att när jag ger Omegatillskott som innehåller Omega-6 så får jag bättre effekt än om jag ger bara Omega-3 tillskott.
    Jag själv äter kapslar med bara Omega-6 i, Efamol. Min psoriasis blev mycket bättre när jag började med det. Jag har ingen stor, svår psoriasis men det är där det är och blev inget nämnvärt bättre med kortison men när jag började med Omega-6 så blev det stor förändring, en del småfläckar läkte ut och nu har jag bara lite i hårbotten och på knäna. En stor parentes

Vad bra att ditt barn har svarat på Omegan ni ger alltid kul att se förändringar. Om man vill ge bara Omega-3 så finns det ju MorEPA Smart Fats, fast det kommer från fisk. Men sen finns det ju även kapslar som är från växtriket. Fisken gör inte Omegan själv utan den får den från sin kost, alger som är mycket Omegarika. Så finns det alger att äta så skulle det kunna vara något. 

Din 1-åring, känner du att det skulle behövas? Har den (usch, låter illa att skriva "den" men tror inte att jag har sett om du har skrivit han eller hon någonstans så får bli så) tex sömnstörningar eller humör som är utöver vad ni önskar eller är det just för att du vill att det ska vara hälsosam kost? 

Jag känner att det här om ni ska ta Omega-6 eller inte kan jag inte råda om, alla gör som man själv känner. Personligen så tror jag inte riktigt på det här att man får i sig för mycket av Omega-6 om man äter som medel-Svensson i övrigt. Du som vegetarian som säkert äter extra mycket av de sakerna som innehåller mycket Omega-6 är det nog skillnad på men jag tror att man inte hade reagerat med positiv effekt på Omegatillskott om inte behovet hade funnits i kroppen i så fall. 
    Det är ju livsmedelsverket som håller i rekommendationerna och de kan inte veta hur vi alla lever, även om de säger att man ska äta si och så, så är det faktiskt inte alla som gör det och då faller ju en del av deras beräkningar. Det är ju samma med omega-3 och alla andra tillskott, det säger ju dom att man ska klarar sig utan, OM man äter en allsidig kost. Men då är det ju som tex med min son och många andra med diagnoser inom NPF, där behovet av Omega ÄR större, det finns det forskning på.
    Om vi istället skulle välja att ge min son fet fisk så det skulle taäcka upp hans behov av Omega så skulle han behöva äta 10-12 portioner i veckan för att få i sig samma med tex EPA. Och jag tycker inte det är genomförbart att ge honom så mycket fisk, och sen så skulle han nog tröttna efter bara någon dag, även om han faktiskt gillar fisk. Här och nu är det inte möjligt i vårt liv. 

Hoppas du inte tar det som kritik på hur du väljer att göra, det här är min personliga uppfattning och alla gör som de själva vill. förhoppningsvis så kommer rekommendationerna hos livsmedelsverket att ändras framöver, vem vet när men det tar tid för kvarnarna att mala. Det är inte längesen som man rekommenderade gravida att inte ta Omegatillskott, fast forskning visade att det är väldigt viktigt för fostrets hjärna med DHA. 
    Men nu har livsmedelsverket kommit ikapp med det iaf.

Aaah... så fort jag börjar skriva så blir det en roman
    Ha en trevlig dag!  
  • Medusan
    Little Ms Chatterbox skrev 2011-10-11 12:12:44 följande:
    När det gäller vegomat och kost överhuvudtaget kan jag väldigt lite. Vad innebär just laktovovegetarianer? Äter ni mjölk och ägg eller äter ni det INTE?

Det här med överskott av Omega-6 har jag själv inte märkt något, alltså antingen ingår inte vår familj i den gruppen som äter för mycket Omega-6 i kosten eller så kanske vi behöver mer, jag kanske steker sönder det iaf så märker jag att när jag ger Omegatillskott som innehåller Omega-6 så får jag bättre effekt än om jag ger bara Omega-3 tillskott.
    Jag själv äter kapslar med bara Omega-6 i, Efamol. Min psoriasis blev mycket bättre när jag började med det. Jag har ingen stor, svår psoriasis men det är där det är och blev inget nämnvärt bättre med kortison men när jag började med Omega-6 så blev det stor förändring, en del småfläckar läkte ut och nu har jag bara lite i hårbotten och på knäna. En stor parentes

Vad bra att ditt barn har svarat på Omegan ni ger alltid kul att se förändringar. Om man vill ge bara Omega-3 så finns det ju MorEPA Smart Fats, fast det kommer från fisk. Men sen finns det ju även kapslar som är från växtriket. Fisken gör inte Omegan själv utan den får den från sin kost, alger som är mycket Omegarika. Så finns det alger att äta så skulle det kunna vara något. 

Din 1-åring, känner du att det skulle behövas? Har den (usch, låter illa att skriva "den" men tror inte att jag har sett om du har skrivit han eller hon någonstans så får bli så) tex sömnstörningar eller humör som är utöver vad ni önskar eller är det just för att du vill att det ska vara hälsosam kost? 

Jag känner att det här om ni ska ta Omega-6 eller inte kan jag inte råda om, alla gör som man själv känner. Personligen så tror jag inte riktigt på det här att man får i sig för mycket av Omega-6 om man äter som medel-Svensson i övrigt. Du som vegetarian som säkert äter extra mycket av de sakerna som innehåller mycket Omega-6 är det nog skillnad på men jag tror att man inte hade reagerat med positiv effekt på Omegatillskott om inte behovet hade funnits i kroppen i så fall. 
    Det är ju livsmedelsverket som håller i rekommendationerna och de kan inte veta hur vi alla lever, även om de säger att man ska äta si och så, så är det faktiskt inte alla som gör det och då faller ju en del av deras beräkningar. Det är ju samma med omega-3 och alla andra tillskott, det säger ju dom att man ska klarar sig utan, OM man äter en allsidig kost. Men då är det ju som tex med min son och många andra med diagnoser inom NPF, där behovet av Omega ÄR större, det finns det forskning på.
    Om vi istället skulle välja att ge min son fet fisk så det skulle taäcka upp hans behov av Omega så skulle han behöva äta 10-12 portioner i veckan för att få i sig samma med tex EPA. Och jag tycker inte det är genomförbart att ge honom så mycket fisk, och sen så skulle han nog tröttna efter bara någon dag, även om han faktiskt gillar fisk. Här och nu är det inte möjligt i vårt liv. 

Hoppas du inte tar det som kritik på hur du väljer att göra, det här är min personliga uppfattning och alla gör som de själva vill. förhoppningsvis så kommer rekommendationerna hos livsmedelsverket att ändras framöver, vem vet när men det tar tid för kvarnarna att mala. Det är inte längesen som man rekommenderade gravida att inte ta Omegatillskott, fast forskning visade att det är väldigt viktigt för fostrets hjärna med DHA. 
    Men nu har livsmedelsverket kommit ikapp med det iaf.

Aaah... så fort jag börjar skriva så blir det en roman
    Ha en trevlig dag!  
    Det innebär att vi är vegetarianer som äter ägg- och mjölkprodukter men alltså ingen fisk, kött eller liknande (fast vi äter ju fisk via omega3tillskotten så helt fiskfria är vi ju inte).

Jag har läst att omega6 är inflammatoriskt och att man lätt får i sig för mycket av det som vegetarian. Vi äter mycket produkter som innehåller stora mängder av det. Risken finns att man går med konstant inflammation om man har riktigt stort överskott om jag förstått det hela rätt men jag måste läsa på mer om detta för jag är osäker på hur mycket sanning det ligger i detta.

Angående ettåringen så handlar det bara om att jag vill försäkra mig om att han får sig ordentligt med omega3 med tanke på att han inte äter fisk (tänker att det kanske är extra viktigt när hjärnan utvecklas i den stormfart den gör just nu, men jag vet inte?).

Jag gör nog så att jag köper eskimo kids på Apoteket till minstingen.

Jag tar absolut inget som kritik av det du skriver, är bara så tacksam att du tar dig tid att svara så utförligt som du gör. Tack {#emotions_dlg.flower}
  • Mamma0311

kan man ge 7månader eye-Q lr eskimo kidz? har en son som vaknar var 15:e minut hela nätterna=(

• Little Ms Chatterbox
    Mamma0311 skrev 2011-10-22 23:19:16 följande:
    kan man ge 7månader eye-Q lr eskimo kidz? har en son som vaknar var 15:e minut hela nätterna=(
    Jo, det kan du nog men om du ger flytande så får du vara beredd på att smaken kan vara rätt så stark. Kanske inte så litet barn gillar men man vet ju aldrig. Annars så kan man ge MorEPA mini eller Eye Q kapslar. Stick hål på kapseln och kläm ut på en sked eller över mat. Det smakar ju givetvis fisk men det är inte som de smaksatta flytande Omega.
    Annars så finns det Eye Q baby, men inte här i Sverige utan man får skicka efter det från utlandet. Amazon.com eller var det .uk (?) skickar till Sverige. Om du ammar så går det över i modersmjölken om du själv äter Omega. Men vet inte hur det funkar om man delammarObestämd

Hoppas något hjälper för er, kan inte vara kul att barnet vaknar så ofta. Har ni kollat upp reflux på övermagmunnen och födoämnesallergi som tex mjölkproteinallergi?

Om du testar med Omega men det inte går att få i barnet så hör av dig igen så får vi klura ut någon annan lösning. Nått måste ju gå för att få bättre sömn. hur har ni delat upp nätterna? Hur kan ni sova annars?

Lyckat till! {#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)