Medusan skrev 2011-10-11 10:35:06 följande:
Nu har min vilda 4-åring (blir 5 om några månader) ätit MorEPA mini i ca 2 veckor och jag tror att det gjort honom något lugnare faktiskt
Funderar nu på om jag ska ge min 1-åring något tillskott också.
Vi är laktovovegetarianer (med undantag från att vi äter fiskolja då förstås) så vi får inte i oss så bra med omega3 via maten, däremot får vi i oss mängder med omega6 via maten så jag funderar på om det kan bli lite för mycket sådant för oss om det omegatillskott vi tar innehåller mycket omega6?
När det gäller vegomat och kost överhuvudtaget kan jag väldigt lite. Vad innebär just laktovovegetarianer? Äter ni mjölk och ägg eller äter ni det INTE?
Det här med överskott av Omega-6 har jag själv inte märkt något, alltså antingen ingår inte vår familj i den gruppen som äter för mycket Omega-6 i kosten eller så kanske vi behöver mer, jag kanske steker sönder det

iaf så märker jag att när jag ger Omegatillskott som innehåller Omega-6 så får jag bättre effekt än om jag ger bara Omega-3 tillskott.
Jag själv äter kapslar med bara Omega-6 i, Efamol. Min psoriasis blev mycket bättre när jag började med det. Jag har ingen stor, svår psoriasis men det är där det är och blev inget nämnvärt bättre med kortison men när jag började med Omega-6 så blev det stor förändring, en del småfläckar läkte ut och nu har jag bara lite i hårbotten och på knäna. En stor parentes
Vad bra att ditt barn har svarat på Omegan ni ger

alltid kul att se förändringar. Om man vill ge bara Omega-3 så finns det ju MorEPA Smart Fats, fast det kommer från fisk. Men sen finns det ju även kapslar som är från växtriket. Fisken gör inte Omegan själv utan den får den från sin kost, alger som är mycket Omegarika. Så finns det alger att äta så skulle det kunna vara något.
Din 1-åring, känner du att det skulle behövas? Har den (usch, låter illa att skriva "den" men tror inte att jag har sett om du har skrivit han eller hon någonstans så får bli så) tex sömnstörningar eller humör som är utöver vad ni önskar eller är det just för att du vill att det ska vara hälsosam kost?
Jag känner att det här om ni ska ta Omega-6 eller inte kan jag inte råda om, alla gör som man själv känner. Personligen så tror jag inte riktigt på det här att man får i sig för mycket av Omega-6 om man äter som medel-Svensson i övrigt. Du som vegetarian som säkert äter extra mycket av de sakerna som innehåller mycket Omega-6 är det nog skillnad på men jag tror att man inte hade reagerat med positiv effekt på Omegatillskott om inte behovet hade funnits i kroppen i så fall.
Det är ju livsmedelsverket som håller i rekommendationerna och de kan inte veta hur vi alla lever, även om de säger att man ska äta si och så, så är det faktiskt inte alla som gör det och då faller ju en del av deras beräkningar. Det är ju samma med omega-3 och alla andra tillskott, det säger ju dom att man ska klarar sig utan, OM man äter en allsidig kost. Men då är det ju som tex med min son och många andra med diagnoser inom NPF, där behovet av Omega ÄR större, det finns det forskning på.
Om vi istället skulle välja att ge min son fet fisk så det skulle taäcka upp hans behov av Omega så skulle han behöva äta 10-12 portioner i veckan för att få i sig samma med tex EPA. Och jag tycker inte det är genomförbart att ge honom så mycket fisk, och sen så skulle han nog tröttna efter bara någon dag, även om han faktiskt gillar fisk. Här och nu är det inte möjligt i vårt liv.
Hoppas du inte tar det som kritik på hur du väljer att göra, det här är min personliga uppfattning och alla gör som de själva vill. förhoppningsvis så kommer rekommendationerna hos livsmedelsverket att ändras framöver, vem vet när men det tar tid för kvarnarna att mala. Det är inte längesen som man rekommenderade gravida att inte ta Omegatillskott, fast forskning visade att det är väldigt viktigt för fostrets hjärna med DHA.
Men nu har livsmedelsverket kommit ikapp med det iaf.
Aaah... så fort jag börjar skriva så blir det en roman
Ha en trevlig dag!