• Little Ms Chatterbox

Mega -Omega till alla! :-)

Här kan vi samlas och diskutera runt omega 3 och 6. Både ni som äter det själva eller ger era barn av olika anledningar

Det här är den 8:e på tråden om Omega. Oljan som bland annat har fått barn att sova bättre, bli gladare, bättre koncentration, bättre aptit, jämnare humör, utläkta eksem, försvunnen hyperaktivitet och mycket annat.
    Här skriver även vi även om hur vi vuxna upplever effekten av Omega. Mjukare leder, bättre humör, mer ork med "monsterungar" PMS, koncentrationen, bättre minne, mm, mm...

Här kan du hitta lite tips om vad man kan göra för att få barnet att lättare ta sin omega, för en del barn gillar inte smaken.
    Vilka smaker och om man bör välja kapslar eller flytande.
    Var du kan köpa Omega någonstans.
    Vad de olika oljorna är för något. Omega-3, -6, -7 & -9
    Omega vid graviditet och amning

Den första tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-278/m33539036.html
    Den andra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m36210758.html
    Den tredje tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m39439172.html
    Den fjärde tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m42829983.html
    Den femte tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m45208352.html
    Den sjätte tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m47678173.html
    Den sjunde tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m49692692.html

Här skulle det stå något smart och fyndigt
  • Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)
  • Evelina

Hejsan köpte tugg jordgubb men han vägrar äta dem och jag provat dem själv de smakar gummi med lite konstig jorggubbssmak.Han vägrar äta dem och jag förstår han,jag gillar dem inte själv.Men får väl ta dem själv annars måste jag kasta dem.
    Måste hitta något man kan blanda,mor epa kan man öppna och blanda tror eller??????????
    Någon provat Mor Epa Junior.
    -Vad ska mnan blanda Mo Epa med?  Saft eller måste det vara fett i det man blandar med?
    (Han är 4 år i sommar.)

• NochA

Jag har läst lite i tråden o tänkte börja med omega både till mig o till min dotter som är 4,5år. Jag ammar min lille på 7 veckor, måste jag ta Mumomega då?
    Vilken sort rekommenderar ni till min dotter? Hon har inte Adhd eller nåt sånt.. men hon kan få hemska utbrott både nu o då o ibland drömmer hon mycket mardrömmar o sover oroligt.

• anne h
    Evelina skrev 2011-08-05 08:57:48 följande:
    Hejsan köpte tugg jordgubb men han vägrar äta dem och jag provat dem själv de smakar gummi med lite konstig jorggubbssmak.Han vägrar äta dem och jag förstår han,jag gillar dem inte själv.Men får väl ta dem själv annars måste jag kasta dem.
    Måste hitta något man kan blanda,mor epa kan man öppna och blanda tror eller??????????
    Någon provat Mor Epa Junior.
    -Vad ska mnan blanda Mo Epa med?  Saft eller måste det vara fett i det man blandar med?
    (Han är 4 år i sommar.)
    Jag har klämt ut oljan på frukostmackan, ger först en liiiten rostad macka med olja, sedan har han fått resten av mackan.
    I början var det tvunget att vara leverpastej, skinka eller annat på, han fick absolut INTE se att jag hade på detta på mackan.. efter ett tag brydde han sig inte , åt mackan direkt iaf, nu tar han kapseln direkt i munnen och sväljer den hel med lite vatten!!  -o så säger han "Bra för huvudet!" Var han fått det ifrån vet jag inte, men det stämmer ju.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Evelina

Min son äter inte smörgås,på förskolan men aldrig hemma,ibland rån men inte alltid det heller.
    Men kontentan är att det ska blandas med något slags fett om jag inte missuppfattat fel.
    Förut åt han mkt fil inte nu.Nu blir det mkt frukt ibland risgrynsgröt men går i perioder så det blir svårt,får klura.
    Eftersom man ska ge detta varje dag.
    Min son har autism,vet ej om många av dessa barn också vägrar smörgås.Han talar inte så mkt så vad är nyttigt
    bryr han sig nog inte om.

• Little Ms Chatterbox

Elvina Det spela egentligen ingen roll vad du blandar det med. Innan min son kunde ta kapslar så hällde jag upp lite yoghurt på en sked, klämde ut innehållet från en kapsel på skeden och sen hällde på lite mer yoghurt så allt blev inneslutet av yoghurt. Så kan du även göra med gröt eller annat trögflytande.
    Det går inte direkt att blanda med vanligt flytande, eller går går det väl men eftersom det är en olja så delar det sig, flyter ovanpå. Ett tag när jag gav min dotter Eskimo kids med apelsinsmak (gul) mätte upp i ett medicinmått och sen hällde vi i blåbär/lime juice som är röd då såg de det "magiska" med att det röda åkte igenom och var gult överst. Sen drack hon upp det.

Hur gammal är din son? När man är lite yngre så har ju alla barn svårare för att lära sig att svälja kapslar hela, då är det kanske inte ens lönt att försöka men om han är lite äldre så kanske det går att lära sig, tränar ni enligt något speciellt system, KBT eller sone rice?  (jag kan inte något av de mer än namnen, typ) Något sett borde det ju gå, kan ju vara bara smaken, han inte gillar. En del hälsokostbutiker kan vara vänliga och delar ut provsmaker så fråga hos din lokala handlare om du vill testa andra produkter.
    Hur mycket "med" är din son? Autism är ett sånt vitt begrepp så kan var svårt när man inte vet. Tex så gillar ju många med autism glittriga snurriga saker så om han har en sak som passar den beskrivningen som han gillar så kan man ju låta han få ha den medan han äter kapslarna. Finns det någon vitamintablett som han gillar smaken på så kan man ge den efter kapseln är tagen (allt beror ju på hans förmåga)

Nu spånar jag bara så om om mina förslag är helt fel förstår jag

• Little Ms Chatterbox
    NochA skrev 2011-08-05 15:07:09 följande:
    Jag har läst lite i tråden o tänkte börja med omega både till mig o till min dotter som är 4,5år. Jag ammar min lille på 7 veckor, måste jag ta Mumomega då?
    Vilken sort rekommenderar ni till min dotter? Hon har inte Adhd eller nåt sånt.. men hon kan få hemska utbrott både nu o då o ibland drömmer hon mycket mardrömmar o sover oroligt.
    De produkter som är till för gravida/ammande är främst framtagna för att tillgodose barnets behov av EPA, den delen av Omega-3 som främjar hjärnans utveckling.
    Men om man väljer att äta någon annan sort så gör det ingen skada, vitsen är att man äter någon Omega istället för ingen.
    Till din dotter skulle du kunna välja någon produkt med både Omega-3 och Omega-6, tex Eye Q, Eskimo kids eller Mor-EPA junior. Jag kan ju inte svära på det men jag tycker att mina barn sover bättre när de får Omega av kombinerad typ.
    Eskimo kids innehåller även Omega-9 som är extra bra för huden så om man har problem med den så har man ännu bättre effekt. Omega-6 är också en "hud-Omega" (jag har psoriasis och blev väldigt mycket bättre när jag började men kapslar med Omega-6)

Att din dotter har mardrömmar kanske inte blir bättre av Omega, vet inte om det har så mycket effekt men det kan beror på att hon är inne i en period just nu, det är en del i utvecklingen. Fast det kan hänga ihop med trotsåldern att hennes hemska humör orsakar mardrömmarna så om humöret blir lite lugnare så kanske mardrömmarna blir lugnare också.
    Kom i håg att jag inte är någon expert eller påläst, utbildad när det gäller barn, utveckling och sånt utan jag bara gissar, du får ta det för vad det är.

Om din dotter verkligen har hemskt humör så kanske PlusEPA skulle vara att föredra men den har inte riktigt lika "god" effekt på sömnen, men hon har en lugnare vardag så kanske hon får en lugnare sömn också.
    Omega trollar inte bort allt trots, dåligt humör och problem men Omega tar toppen av utbrotten, de blir inte så kraftiga, långvariga och barnet brukar återhämta sig bättre också.
    Nu ammar du ju så du kanske vill rikta in dig på babyns behov men annars så kan det vara positivt att själv ta PlusEPA, som förälder orkar man verkligen mer. Man klarar att vara den lugna pedagogiska som förklara hur det är samtidigt som barnet ligger och vrålskriker på golet efter en trasig ballong eller knäckebröd (jag talar efter egen erfarenhet, 2 barn slogs om en trasig ballong och vem som skulle slänga den *suck*) Jag blir förvånad över mig själv och min behärskning
  • NochA
    Little Ms Chatterbox skrev 2011-08-06 12:53:09 följande:
    De produkter som är till för gravida/ammande är främst framtagna för att tillgodose barnets behov av EPA, den delen av Omega-3 som främjar hjärnans utveckling.
    Men om man väljer att äta någon annan sort så gör det ingen skada, vitsen är att man äter någon Omega istället för ingen.
    Till din dotter skulle du kunna välja någon produkt med både Omega-3 och Omega-6, tex Eye Q, Eskimo kids eller Mor-EPA junior. Jag kan ju inte svära på det men jag tycker att mina barn sover bättre när de får Omega av kombinerad typ.
    Eskimo kids innehåller även Omega-9 som är extra bra för huden så om man har problem med den så har man ännu bättre effekt. Omega-6 är också en "hud-Omega" (jag har psoriasis och blev väldigt mycket bättre när jag började men kapslar med Omega-6)

Att din dotter har mardrömmar kanske inte blir bättre av Omega, vet inte om det har så mycket effekt men det kan beror på att hon är inne i en period just nu, det är en del i utvecklingen. Fast det kan hänga ihop med trotsåldern att hennes hemska humör orsakar mardrömmarna så om humöret blir lite lugnare så kanske mardrömmarna blir lugnare också.
    Kom i håg att jag inte är någon expert eller påläst, utbildad när det gäller barn, utveckling och sånt utan jag bara gissar, du får ta det för vad det är.

Om din dotter verkligen har hemskt humör så kanske PlusEPA skulle vara att föredra men den har inte riktigt lika "god" effekt på sömnen, men hon har en lugnare vardag så kanske hon får en lugnare sömn också.
    Omega trollar inte bort allt trots, dåligt humör och problem men Omega tar toppen av utbrotten, de blir inte så kraftiga, långvariga och barnet brukar återhämta sig bättre också.
    Nu ammar du ju så du kanske vill rikta in dig på babyns behov men annars så kan det vara positivt att själv ta PlusEPA, som förälder orkar man verkligen mer. Man klarar att vara den lugna pedagogiska som förklara hur det är samtidigt som barnet ligger och vrålskriker på golet efter en trasig ballong eller knäckebröd (jag talar efter egen erfarenhet, 2 barn slogs om en trasig ballong och vem som skulle slänga den *suck*) Jag blir förvånad över mig själv och min behärskning
    Tack för ditt utförliga svar då förstår jag lite hur det funkar
    Då kan jag äta min: Röd omega 3 med krillolja som jag har hemma då.  Innehåller omega-3, EPA o DHA.

Hihi, nä jag tror inte att du är nån expert på barn.. men det är bra att höra från nån med erfarenhet i allafall.
    Åhh ja, bättre ork o tålamod skulle inte vara helt fel när dottern skriker i höga sky
  • haberg

Hej alla omega-experter : )! Skulle vilja ha lite hjälp med vad för omega-produkter vi ska köpa. Vi är en familj på 4 med olika problem.... Jag: adhd, ångestsyndrom, stressad, sömnproblem och jävligt jobbig PMS. ( visst låter jag charmig ; ) ) Sambon: trött och seg, svårt att koncentrera sig, glömsk, igångsättningsproblematik, extremt sockerberoende..... 2åringen: Har inget tal än, väldigt hyperaktiv, våghalsig, envis och med humör. Svår att söva, litet sömnbehov. 4 1/2åringen: adhd och vissa autistiska svårigheter, med mycket raseriutbrott, känslig, orolig, lättretlig, väldigt hypermoderna, kort tålamod, lätt frustrerad osv. Har läst om eyeQ och är övertygad om att vi alla behöver tillskott av omega3,6 och vad det nu heter. Vad säger ni?

• haberg

Hypermoderna var nog stavningskontrollens fel.... Hyperaktiv ska det va : ) Tror jag bara kör på eyeQ rakt av faktiskt!

• SofiaD

Min 8 årige son har ingen diagnos men har mycket bekymmer med humöret, sömnen, tål inte förändringar och lite annat sånt. Har gett honom eye q under några år, har testat att sluta med dem fast det går inte! Det märks direkt på hans humör och sömn framför allt. Han har haft mycket nattskräck och ofta vaknat flera gånger per natt. Numera sover han bra (vaknar dock och smyger in i vår säng utan att göra något väsen av sig) fast har en del problem med humöret. Tänkte därför pröva att ge honom Plus EPA och ändå hålla fast vid 2 kapslar eye q också, just för att han ska fortsätta sova bra om nätterna. Jag började ge plus epa igår och jag vet inte, men för första gången på flera veckor sov han hela natten i sin egen säng! Tillfällighet kanske, men kan inte låta bli att undra! Och inte ett enda utbrott eller varit irriterad idag. Kan det verkligen ha effekt så snabbt?

♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)