• Little Ms Chatterbox

Mega -Omega till alla! :-)

Här kan vi samlas och diskutera runt omega 3 och 6. Både ni som äter det själva eller ger era barn av olika anledningar

Det här är den 8:e på tråden om Omega. Oljan som bland annat har fått barn att sova bättre, bli gladare, bättre koncentration, bättre aptit, jämnare humör, utläkta eksem, försvunnen hyperaktivitet och mycket annat.
    Här skriver även vi även om hur vi vuxna upplever effekten av Omega. Mjukare leder, bättre humör, mer ork med "monsterungar" PMS, koncentrationen, bättre minne, mm, mm...

Här kan du hitta lite tips om vad man kan göra för att få barnet att lättare ta sin omega, för en del barn gillar inte smaken.
    Vilka smaker och om man bör välja kapslar eller flytande.
    Var du kan köpa Omega någonstans.
    Vad de olika oljorna är för något. Omega-3, -6, -7 & -9
    Omega vid graviditet och amning

Den första tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-278/m33539036.html
    Den andra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m36210758.html
    Den tredje tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m39439172.html
    Den fjärde tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m42829983.html
    Den femte tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m45208352.html
    Den sjätte tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m47678173.html
    Den sjunde tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m49692692.html

Här skulle det stå något smart och fyndigt
  • Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)
  • SofiaD

Andra natten sonen sover rakt igenom i egen säng! Inget dåligt morgonhumör och allt går smidigt utan ett enda bråk eller irritation (från oss båda)! Har haft två riktiga drömmorgnar! Tänk om det alltid kunde få vara så, vilket himmelrike!!

♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
  • Little Ms Chatterbox
    haberg skrev 2011-08-12 21:22:45 följande:
    Hej alla omega-experter : )! Skulle vilja ha lite hjälp med vad för omega-produkter vi ska köpa. Vi är en familj på 4 med olika problem.... Jag: adhd, ångestsyndrom, stressad, sömnproblem och jävligt jobbig PMS. ( visst låter jag charmig ; ) ) Sambon: trött och seg, svårt att koncentrera sig, glömsk, igångsättningsproblematik, extremt sockerberoende..... 2åringen: Har inget tal än, väldigt hyperaktiv, våghalsig, envis och med humör. Svår att söva, litet sömnbehov. 4 1/2åringen: adhd och vissa autistiska svårigheter, med mycket raseriutbrott, känslig, orolig, lättretlig, väldigt hypermoderna, kort tålamod, lätt frustrerad osv. Har läst om eyeQ och är övertygad om att vi alla behöver tillskott av omega3,6 och vad det nu heter. Vad säger ni?
    haberg skrev 2011-08-13 21:44:42 följande:
    Hypermoderna var nog stavningskontrollens fel.... Hyperaktiv ska det va : ) Tror jag bara kör på eyeQ rakt av faktiskt!
    Ber som hemskt mycket om ursäkt, jag läste på mobilen samma dag som du skrev och sen glömde jag svara när jag väl fick en dator lite till låns av mina barn

Det jag har testat så har jag funkat bäst med PlusEPA vid PMS. Jag tar ju den hela månaden och känner mig mycket bättre hela tiden, har mer tålamod och känner inte lika mycket stress. Men så so jag har sett på mina barn så sov de mycket bättre när de fick Omega där det var både Omega-3 och -6 i. Om det nu går att överföra på en vuxen med sömen. men sen så vet ju bara jag hur mina barn funkar, och om du läser här i trråden vad vuxna skriver så. Men du kanske sover bättre om då mår bättre i humöret, bara en liten tanke.

Din sambo... Hmmm kanske skulle vara bäst med Eye Q så han blir piggare, fast sockerbehovet vet jag inte alls hur det påverkar om man tar Omega.  (själv är jag en stor sockerråtta ) Han kanske skulle "avgifta" sig från kolhydrater, LCHF-diet?

Ditt lilla barn kanske skulle ha antingen Eskimo kids eller MorEPA mini och kanske även lägga till PlusEPA. (Du skulle också kunna ta både PlusEPA på morgonen och Eye Q eller MorEPA mini framåt eftermiddagen, kvällen.) Många föräldrar säger att barnen sover bättre, rent av helt omvälvande bra när de börjar med tex Eskimo kids. 

Så din äldsta, vredesutbrott hos barn med ADHD är PlusEPA väldigt bra.
    Har ni annan hjälp, från bup/hab? Hjälpmedel och regelbundna besök? Samtal och stöd därifrån?

När en hel familj går på Omega så kan det bli väldigt dyrt, skriv till Ida Elf helapharma.se Det är Hela Pharma som distrubierar Eskimo kids, PlusEPA och MorEPA mini här i Sverige och fråga om provförpackning så ni kan se om det är något för er. 
    Personer med tex ADHD eller annan NPF kan behöva mer Omega än den rekommenderade dagsdosen. När man tar mer så kommer ju givietvis frågor om överdosering och ev biverkningar upp.
    De mest kända biverkningarna av överkonsumention  är lösare avföring. Att man rapar fisk. Brukar inte vara något problem med de lite mer kända märkena om man tar kapslar i slutet av måltiden och ser till att ta en sista tugga direkt efteråt och sen rapar så det inte finns någon luft kvar i magsäcken.
    Sen så är Omega-3 blodförtunnande, man kan bli något mer lättblödande. Inte så att blodet sprutar om du råkar skära dig men om man säger till på VC/BM att de ska skriva i i journalen att man äter det och att man slutat att ta det 2 veckor före planerad operation, (Är 10 dagar för tex Treo, ipren) så har man gjort vad man kan. Den som äter blodförtunnande ska ju givetvis tala med sin läkare.

Vinsten är så oerhört mycket i jämnfört med att man skulle råka skada sig så allvarligt att man råkar förblöda. Anser jag. 

Sen så har ju naturfolk, de som lever på fisk året runt ätit fisk i alla tider, det är känt sen 70-talet att de har minder hjärt och kärlsjukdommar. (Omega-3 främst)

När man börjar äte Eye Q så står det att man ska starta med en stor dos och sen ta mindre men en del med ADHD behöver ha stor dos hela tiden. (6-7 Eye Q kapslar = 1 PlusEPA i EPA mängd) Man behöver inte starta med den stora dosen, om en hel familj ska gå på det så blir det ju oerhört dyrt så man kan rikta in sig på ett eller 2 barn och bara ger sig själv underhållsdosen. 

Det här med Omega är mitt hjärtebarn så jag kan skriva i oändlighet så jag slutar här och så får du fråga om det är något mer du undrar om.

PS. vitaminvaruhuset.se är en bra sida som säljer billig Omega. 
  • Little Ms Chatterbox
    SofiaD skrev 2011-08-18 19:25:35 följande:
    Min 8 årige son har ingen diagnos men har mycket bekymmer med humöret, sömnen, tål inte förändringar och lite annat sånt. Har gett honom eye q under några år, har testat att sluta med dem fast det går inte! Det märks direkt på hans humör och sömn framför allt. Han har haft mycket nattskräck och ofta vaknat flera gånger per natt. Numera sover han bra (vaknar dock och smyger in i vår säng utan att göra något väsen av sig) fast har en del problem med humöret. Tänkte därför pröva att ge honom Plus EPA och ändå hålla fast vid 2 kapslar eye q också, just för att han ska fortsätta sova bra om nätterna. Jag började ge plus epa igår och jag vet inte, men för första gången på flera veckor sov han hela natten i sin egen säng! Tillfällighet kanske, men kan inte låta bli att undra! Och inte ett enda utbrott eller varit irriterad idag. Kan det verkligen ha effekt så snabbt?
    SofiaD skrev 2011-08-19 10:50:23 följande:
    Andra natten sonen sover rakt igenom i egen säng! Inget dåligt morgonhumör och allt går smidigt utan ett enda bråk eller irritation (från oss båda)! Har haft två riktiga drömmorgnar! Tänk om det alltid kunde få vara så, vilket himmelrike!!
    Kul att höra! Eftersom han redan har Omega i kroppe och du bara la till så funkar det nog fort. När jag har gjort några förändringar på mina barn så har det varit omedelbar effekt.
    Äldsta killen tog 1½-2 timmar på sig att somna i vanliga fall men när vi började tänkte testa det här med Omega för första gången och startade med MorEPA mini så somnade han på 15 minuter. Vi var tvungna att gå och peta på honom för att se att det var sant Då var han 5 år. Märktes jätteväl även i skolan. Han gick i F-klass och han hade så stora svårigheter att vi funderade allvarligt på att ta ur honom ur skolan. Sen bara några dagar senare så sa han att han hade haft jättekul på gympan (hans svåraste ämne.)
    Sonen har diagnos på ADHD och Atypisk autism och äter även andra mediciner för det men om vi inte hade gett honom Omega tror jag att han hade fått ha mer och starkare mediciner än han äter nu.  
  • haberg

Tusen tack för ditt svar!!! Jag funderar såhär. Om jag tar 1 plus EPA och 2 eyeQ per dag. Sambon: 2 eyeQ Lilla bus: eskimo kids och mor EPA mini, rek dos. Stora bus: eyeQ och plusEPA, även där börja direkt med underhållsdosen. Blir lite nervös över att det är blodförtunnande faktiskt så jag tänker att vi testar såhär och så får vi utvärdera efter några månader. Om det inte ger tillräcklig effekt så kan vi börja överdosera då ; ). Vad tror du? Vi har ingen kontakt med bup efter utredning eftersom han inte medicinerar, har mailat lite frågor och så bara. Habiliteringen har kurser och föreläsningar och dom är superbra, men ingen personlig kontakt, dom träffar inte barnet. Så det blir mer generellt stöd för föräldrarna. Man kan ringa för personlig rådgivning. Sen går jag själv i öppenvården för jag medicinerar mot adhdn...ska få kbt i höst. Jag har boendestöd 1tim/vecka och vi ska få avlösning 8timmar/månad för sonen. Han har resurs i förskolan också, funkar jättebra där! När jag skriver ner allt så ser det ut som vi har massor av hjälp, fast i verkligheten känns det som vi håller på att gå under!märkligt det där... Funderar på att testa lite kostomläggning här hemma då främst äldsta sonen får extrema raseriutbrott av minsta lilla sockerintag. Planen är att ta bort mjölk och gluten också och allt hel o halvfabrikat. Vet inte om det kan hjälpa nåt. Har du testat nåt sånt? Tack snälla att du tog dig tid att svara! Må så gott! Hälsn Hanna

• haberg

Kom på att du får gärna skriva när på dagen de olika ska tas : ) tack igen!!!

• plura

Det står säkert nånstans i tråden, men läsa igenom mycket är inte min starka sida -så jag frågar istället

Vet ju att det finns olika mängd epa och dha i de olika omegorna. Vad jag förstått så är epa den som är mest effektiv vid just npf...Men vilken är starkast och "bäst" och varför?

Jag har väl tänkt att hela familjen ska få äta vidare på de vanliga omega 3 kapslarna vi har, men att maken och äldsta sonen ska prova nåt starkare. Då dessa inte verkar göra nån skillnad.
    Men vad ska man satsa på för sort? 

• SofiaD
    plura skrev 2011-08-30 08:53:26 följande:
    Det står säkert nånstans i tråden, men läsa igenom mycket är inte min starka sida -så jag frågar istället

Vet ju att det finns olika mängd epa och dha i de olika omegorna. Vad jag förstått så är epa den som är mest effektiv vid just npf...Men vilken är starkast och "bäst" och varför?

Jag har väl tänkt att hela familjen ska få äta vidare på de vanliga omega 3 kapslarna vi har, men att maken och äldsta sonen ska prova nåt starkare. Då dessa inte verkar göra nån skillnad.
    Men vad ska man satsa på för sort? 

Eye Q har hjälpt min son en hel del och nu har jag även lagt till Plus EPA och det har verkligen bra effekt på hans humör och uthållighet! Så den varianten funkar här! Sen vet jag att äve Mor EPA ska vara effektivt, men har inte testat det.
    ♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
  • SofiaD

En sak har jag funderat över! Min son har ju inte blivit diagnostiserad med något, han har mest periodvis haft problem med dåligt humör, uthållighet och varit lite allmänt svår att ha att göra med Ibland ska jag säga, för han kan vara precis tvärtom också! Men omega 3 har ju haft uppenbar effekt för de där dåliga dagarna är väldigt sällsynta nu + att vi verkligen jobbat med hur vi är mot varandra här hemma (dåligt humör föder ju tyvärr ofta dåligt humör). Men nu kommer den lite dumma frågan... Då hjälper omega 3 även på de som inte har ADHD? Eller har min son ADHD? Förvirrad jag känner mig just nu

♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
  • Little Ms Chatterbox
    SofiaD skrev 2011-08-30 21:20:12 följande:
    En sak har jag funderat över! Min son har ju inte blivit diagnostiserad med något, han har mest periodvis haft problem med dåligt humör, uthållighet och varit lite allmänt svår att ha att göra med Ibland ska jag säga, för han kan vara precis tvärtom också! Men omega 3 har ju haft uppenbar effekt för de där dåliga dagarna är väldigt sällsynta nu + att vi verkligen jobbat med hur vi är mot varandra här hemma (dåligt humör föder ju tyvärr ofta dåligt humör). Men nu kommer den lite dumma frågan... Då hjälper omega 3 även på de som inte har ADHD? Eller har min son ADHD? Förvirrad jag känner mig just nu
    Omega är något som man måste tillföra kroppen genom kosten, tex genom att äta fisk, äter man dåligt med fisk så kanske man behöver hjälpa till utifrån, då genom kapslar. Att din som blir hjälpt av Omegan behöver ju inte betyda att han har ADHD, men så kan det ju vara också.
    MEN allt är ju av olika grader, man kan ha mycket man kan ha lite. Förr i tiden kanske man bara brydde sig om att diagnostisera de som klättrade på väggarna, var våldsamma och inte kunde ha i möblerade hem. Men nu för tiden vet man så mycket mer, ADHD kan vara allt från oro vid okända händelser, att man mår bäst vid rutiner och struktur. Till som de som måste medicineras starkt med flera olika preparat och väldigt mycket insatser.
    Man blir liksom människa ändå, tex om man tittar på alla som fått diagnos som vuxna, många kända och framgångsrika inom sin sak, Frank Andersson, Petter, Jamie Oliver osv de hade kanske inte nått dit de är idag med en diagnos och symtomlugnande mediciner men de hade kanske inte heller haft så mycket i sitt bagage heller.

Att man blir hjälpt av Omega behöver ju inte betyda så mycket, jag äter PlusEPA för min PMS. Kan ju hända att jag har ADHD så det är därför som min PMS är så jävulsk men det kan ju vara bara PMS också. Nu tror jag ju inte att din son har PMS men hoppas att du förstår vad jag vill komma fram till, ADHD eller inte, DIN son mår bra och behöver Omega. Ev. diagnos får du ta med BUP.
    Men känns det som om det skulle kunna vara ADHD så kontakta BUP för att få en diagnos tidigt är bra, dra inte ut på det. Har man diagnos så kan man lättare sätta in hjälpinsatser när det behövs utan att behöva vänta på att kvarnarna ska mala och sånt i tex skolan, kraven på ett barn ökar allt efter som så helt plötsligt i kanske 4:an, 5:an så funkar inte tempot längre och man börjar sacka efter. Eller sen när man ska ut i vuxenlivet och vardagen är helt andra krav.
  • Alexi

Jag undrar om jag kan få lite hjälp. Dottern är snart tre år och jag börjar fundera på om hon skulle må bra av omegatillskott. Hon äter hemskt dåligt, typ korv och välling går bra... och som ettåring åt hon rätt mycket fisk, numera nästan ingen. Hon är sen med språket och är väldigt temperamentsfull, väldigt bestämd och envis och samtidigt rätt svårt med det sociala, interaktion med andra barn osv. Mycket kring temperamentet hör väl till åldern dock...

Kan omega vara bra och i så fall vilken sort? Vi måste ha någon man kan blanda med vällingen utan att smaken tar över för på annat sätt kommer vi inte få i henne något, vi hade ett helvete i vintras när det behövdes penicillin...

Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)