• Little Ms Chatterbox

Mega -Omega till alla! :-)

Här kan vi samlas och diskutera runt omega 3 och 6. Både ni som äter det själva eller ger era barn av olika anledningar

Det här är den 8:e på tråden om Omega. Oljan som bland annat har fått barn att sova bättre, bli gladare, bättre koncentration, bättre aptit, jämnare humör, utläkta eksem, försvunnen hyperaktivitet och mycket annat.
    Här skriver även vi även om hur vi vuxna upplever effekten av Omega. Mjukare leder, bättre humör, mer ork med "monsterungar" PMS, koncentrationen, bättre minne, mm, mm...

Här kan du hitta lite tips om vad man kan göra för att få barnet att lättare ta sin omega, för en del barn gillar inte smaken.
    Vilka smaker och om man bör välja kapslar eller flytande.
    Var du kan köpa Omega någonstans.
    Vad de olika oljorna är för något. Omega-3, -6, -7 & -9
    Omega vid graviditet och amning

Den första tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-278/m33539036.html
    Den andra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m36210758.html
    Den tredje tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m39439172.html
    Den fjärde tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m42829983.html
    Den femte tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m45208352.html
    Den sjätte tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m47678173.html
    Den sjunde tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m49692692.html

Här skulle det stå något smart och fyndigt
  • Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)
  • 2nd baby

L.M.CH: kom på en sak. Att dottern tar eskimo kids som fyller  dagsbehovet av vitamin D. Jag ger henne d droppar (i vällingen) varje kväll....how to do now?

• Little Ms Chatterbox
    2nd baby skrev 2012-01-11 20:37:29 följande:
    L.M.CH: kom på en sak. Att dottern tar eskimo kids som fyller  dagsbehovet av vitamin D. Jag ger henne d droppar (i vällingen) varje kväll....how to do now?
    Om det är tillräckligt med D-vitamin i Eskimo kids för din dotter behov så behöver du inte ge henne dropparna också. 
    Jag tror att behovet av D-vitamin ökar lite när barnen blir lite äldre, fråga BVC om du ska ge några några droppar i veckan eller om det inte behövs.
  • MajaLarsson

Tack för svaret!

Det största bekymret är ändå hans humör, ska jag köra på PlusEPA då? Vart kan man köpa det? Du skrev att man kan testa PlusEPA mini för sömnen, menade du morEPA mini som du skrev att du gav till ditt barn?

Han har aldrig sovit riktigt bra, eller jo han sov hela nätter som bebis men sedan dess så har han problem med orolig sömn och drömmar men jag funderar på om det beror på hans humör oxå... Svårt det dära! HAn är en underbar liten gosse men hans humör och bråk drabbar hela familjen och föder en ond cirkel :-/ Det är en ständig maktkamp!

Jag kanske oxå skulle behöva lite för orkens skull Har börjat äta D-vitamin och tycker mig märka lite resultat      

• 2nd baby
    Little Ms Chatterbox skrev 2012-01-11 15:53:23 följande:
    Usch vad jag såg ut, Nu har jag gått ned nästan 30 kg sen den bilden togs.
    den 21 febr kommer tidningen Föräldrar & barn att ha en reportage om lillan♥
    Nr 3 alltså. Så kan du då se hur jag ser ut =))
  • 2nd baby
    Little Ms Chatterbox skrev 2012-01-11 22:27:11 följande:
    Om det är tillräckligt med D-vitamin i Eskimo kids för din dotter behov så behöver du inte ge henne dropparna också. 
    Jag tror att behovet av D-vitamin ökar lite när barnen blir lite äldre, fråga BVC om du ska ge några några droppar i veckan eller om det inte behövs.
    http://www.barntotal.se/faktabank_foer_dig_som_har_barn/haelsa/allt_du_behoever_veta_om_d-droppar/

fan vågar ej överdosera...enligt http://www.greenmedicine.se/eskimo-3kids.html så står det att eskimo kids fyller dagsbehövet av vitamin D
    Jag säger bara en sak ang BVC: min bvc kan ej ett shit om ngt! Tyvärr
  • 2nd baby

Fick ett bra mail idag av GreenMedicine som marknadsför Eskimo ang Ddroppar+Omega

Lite ”baskunskap” om D-vitamin:

D-vitamin reglerar kalkbalansen i skelett och tänder. Brist på D-vitamin kan orsaka rakit, ”engelska sjukan”, hos barn, vilket visar sig som mjukt och missformat skelett, och benuppmjukning, osteomalaci, hos vuxna. D-vitamin är ett av de få vitaminer vi riskerar att få för lite av och vissa grupper kan därför behöva tillskott, skriver Livsmedelsverket.

• En halvtimme i solen under sommarhalvåret ger kroppen ca 250 µg (mikrogram) D-vitamin.

• Under vinterhalvåret står solen så lågt i Sverige, att man inte får något D-vitamintillskott alls (även om man tar av sig naken).

• D-vitaminet lagras i kroppen, så vi ”tankar” på sommaren, och förbrukar under vintern.

• Naturliga källor för D-vitamin är fet fisk och D-vitaminberikade livsmedel som lättmjölk och margarin. För veganer är enda naturliga källan kantareller.

• Studier visar att ingen vuxen i Sverige får i sig tillräckligt med D-vitamin.

Hur mycket tillskott av D-vitamin behöver man?

Det beror naturligtvis på en mängd faktorer som kostvanor, hur mycket man är ute i solen, kön, hur gammal man är o s v. Livsmedelsverket rekommenderar

10 µg för barn under två år 7,5 µg för barn över två år och vuxna 10 µg för gravida och ammande 10 µg för personer över 60 år

För att komplicera det ytterligare, har EU fastställt ett RDI (rekommenderat dagligt intag) för barn på 5 µg. Detta grundar sig på ett genomsnitt för hela Europa, d v s från grekiska övärlden till norra Finland…

Finns det risk för överdosering?

Det är ett vetenskapligt faktum att en kraftfull överdosering av D-vitamin kan leda till att man får för höga nivåer av kalcium i blodet, kalciuminlagring i njurarna och njursvikt. Men var gränsen mellan nyttig och skadlig dos går debatteras livligt och någon enighet är svår att finna:

• FASS anger engångsdoser på 1875 – 2500 µg som skadliga (d v s doser som är fler hundra gånger rekommenderat dagligt intag).

• EU:s Scientific Committee for Food har satt 50 µg (2000 IE) som övre gräns för genomsnittligt dagligt intag för vuxna och 25 µg för barn.

D-vitamin till barn

För de riktigt små barnen rekommenderar Livsmedelsverket att de börjar få D-vitamintillskott redan vid en veckas ålder, eftersom modersmjölken inte innehåller D-vitamin.

Lite högre upp i åldrarna visar studier av 8-åringar i Göteborg att

• Nästan 5% hade så lågt D-vitaminvärde i kroppen att de låg under brist-gränsen.

• 20-30% hade D-vitaminnivåer i underkant.

• De barn med bäst värden har fått D-vitamintillskott till minst fem års ålder (och inte slutade när de kostnadsfria D-dropparna upphörde vid två års ålder).

Slutsats:

• Risken för överdosering av D-vitamin bedöms generellt som ganska liten. När det gäller barn, kan doseringen 5 – 25µg per dag vara ett riktmärke.

• Det är inga problem att kombinera D-droppar och Eskimo-3 Kids.

• Dies Irae

Känner att jag måste göra ett inlägg, för lite råd. Ni verkar ju kunna massor om detta med omega Jag funderar mellan MorEPA eller Eye-q till 3,5-åriga dottern som har sömnproblem (nattskräck, vaknar flera ggr varje kväll/natt). Hon har dessutom eksem, så det kanske också blir bättre av oljan.
    Vilken av dessa två vore bäst tro..? Det är bara mot sömnproblem, hon har inga koncentrationssvårigheter, inga våldsamma raseriutbrott eller annat. 

• Little Ms Chatterbox
    Dies Irae skrev 2012-01-13 13:59:09 följande:
    Känner att jag måste göra ett inlägg, för lite råd. Ni verkar ju kunna massor om detta med omega Jag funderar mellan MorEPA eller Eye-q till 3,5-åriga dottern som har sömnproblem (nattskräck, vaknar flera ggr varje kväll/natt). Hon har dessutom eksem, så det kanske också blir bättre av oljan.
    Vilken av dessa två vore bäst tro..? Det är bara mot sömnproblem, hon har inga koncentrationssvårigheter, inga våldsamma raseriutbrott eller annat. 
    MorEPA mini och Eye Q är ganska lika i sin effekt, skiljer lite i priset. Eye Q är lite lättare att dosera om man bbehöver mer eller mindre än rekommenderade dagsbehovet eftersom det går att välja allt mellan 1 till 6 kapslar om dagen. Medan MorEPA mini är det lite mer i varje kapsel så full dos per dag (om man inte väljer att ge mer) är 2 kapslar om dagen så det är inte så mycket att spela på där. 
    MorEPA mini finns bara i jordgubbssmak medan Eye Q finns i neutrala kapslar, tuggisar med jordgubbssmak och flytande med  vanilj eller citronsmak. Flytande är dyrast per dagsdos och tuggissar dyrare än neutrala kapslar. 

Det jag har märkt på mina barn så har MorEPA mini varit bättre för humöret än Eye Q men det kan vara olika på olika personer. Det vet jag ju inte om det stämmer på andra.
    När min dotter som nu är 5½ hade nattskräck när hon var mindre så hjälpte det med enbart Omega-3 för att nattskräcken skulle försvinna men hon hade urusel sömn annars och den blev inte bättre förrän hon fick Omega med både Omega-3 och Omega-6 i kombination som det är i MorEPA mini eller Eye Q tex. 

Jag brukar köpa hos vitaminvaruhuset.se de är snabba i leveransen och jag tycker deras sida är bra upplagd.
    Du kan kontakta helapharma.se som är distributör för MorEPA mini och be om smakprov.
Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)