• Little Ms Chatterbox

Mega -Omega till alla! :-)

Här kan vi samlas och diskutera runt omega 3 och 6. Både ni som äter det själva eller ger era barn av olika anledningar

Det här är den 8:e på tråden om Omega. Oljan som bland annat har fått barn att sova bättre, bli gladare, bättre koncentration, bättre aptit, jämnare humör, utläkta eksem, försvunnen hyperaktivitet och mycket annat.
    Här skriver även vi även om hur vi vuxna upplever effekten av Omega. Mjukare leder, bättre humör, mer ork med "monsterungar" PMS, koncentrationen, bättre minne, mm, mm...

Här kan du hitta lite tips om vad man kan göra för att få barnet att lättare ta sin omega, för en del barn gillar inte smaken.
    Vilka smaker och om man bör välja kapslar eller flytande.
    Var du kan köpa Omega någonstans.
    Vad de olika oljorna är för något. Omega-3, -6, -7 & -9
    Omega vid graviditet och amning

Den första tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-278/m33539036.html
    Den andra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m36210758.html
    Den tredje tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m39439172.html
    Den fjärde tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m42829983.html
    Den femte tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m45208352.html
    Den sjätte tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m47678173.html
    Den sjunde tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m49692692.html

Här skulle det stå något smart och fyndigt
  • Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)
  • Bobbylina

Hej igen!

Har gett upp MorEPA och börjat med eyeQ igen, och direkt blev humöret mycket bättre! tyvärr blir inte sömnen bättre men det får jag nog stå ut med =( huvudsaken man har en go o glad kille!

*Melwin*Elias*Evelina*
  • Tonx

Tänkte bara tipsa om en till olja som har haft mycket goda effekter på mig, nämligen kokosolja.
    Kallpressad kokosolja innehåller essentiella fettsyror, bland annat laurinsyra som annars bara finns i bröstmjölk (i mängder som är någonting att tala om alltså).
    Dessa påverkar immunförsvaret positivt och kokosoljan har antiseptiska egenskaper som rensar tarmarna på svampbakterier och parasiter. Fettet bidrar till optimal metabolism eftersom det används till energi istälelt för att lagras.

De effekter jag har fått av kokosoljan är: Bättre sömn, inte migrän lika ofta, inte lika mycket ångest och humörssvängningar, mindre ledvärk, mindre hudutslag och jag har blivit av med mina ständiga förkylningar som bara tagit om och om förut. (Jag har adhd och psorasis artrit)

Mina barn äter kokosolja varje dag och på dem har jag märkt en tydlig minskning av eksemen som alltid dyker upp på vintern.
    Sömnen är opåverkad men de har sovit bra hela tiden.

Tänkte det kan vara trevligt att veta!
    Jag har inga belägg för att kokosoljan påverkar adhd positivt, mer än mina egna erfarenheter. Men jag har ätit det under en längre tid och ibland tar det slut för att man är sent ute och då kommer besvären krypande så jag tror iaf på den goda effekten.  

• sommarblomma1
    Tonx skrev 2011-11-30 17:03:15 följande:
    Tänkte bara tipsa om en till olja som har haft mycket goda effekter på mig, nämligen kokosolja.
    Kallpressad kokosolja innehåller essentiella fettsyror, bland annat laurinsyra som annars bara finns i bröstmjölk (i mängder som är någonting att tala om alltså).
    Dessa påverkar immunförsvaret positivt och kokosoljan har antiseptiska egenskaper som rensar tarmarna på svampbakterier och parasiter. Fettet bidrar till optimal metabolism eftersom det används till energi istälelt för att lagras.

De effekter jag har fått av kokosoljan är: Bättre sömn, inte migrän lika ofta, inte lika mycket ångest och humörssvängningar, mindre ledvärk, mindre hudutslag och jag har blivit av med mina ständiga förkylningar som bara tagit om och om förut. (Jag har adhd och psorasis artrit)

Mina barn äter kokosolja varje dag och på dem har jag märkt en tydlig minskning av eksemen som alltid dyker upp på vintern.
    Sömnen är opåverkad men de har sovit bra hela tiden.

Tänkte det kan vara trevligt att veta!
    Jag har inga belägg för att kokosoljan påverkar adhd positivt, mer än mina egna erfarenheter. Men jag har ätit det under en längre tid och ibland tar det slut för att man är sent ute och då kommer besvären krypande så jag tror iaf på den goda effekten.  
    Intressant! Hur mycket rekommenderas till barn alternativt vuxna?
    ~*~♥~*~ Algot 100821 ~*~♥~*~ Thilda 080810 ~*~♥~*~
  • Tonx
    sommarblomma1 skrev 2011-12-01 22:04:43 följande:
    Intressant! Hur mycket rekommenderas till barn alternativt vuxna?
    Jag har läst 2-4 msk per dag för vuxna. Har inte hittat någonting specifikt för barn och jag vet inte riktigt hur mycket mina barn äter per dag men det är nog 2-3 msk. Jag använder det som stekfett istället för smör och olja. Kokosen blir till skillnad mot andra vegetabiliska oljor giftig vid upphettning till höga temperaturer. 

Det största intaget blir dock till frukost eftersom jag blandar det i havregrynsgröten, blir jättegott!

Men googla på kokosolja, det finns massor av information.
    Det börjar bli ganska känt det här med kokosoljans fördelar, men det har inte nått ut till vanligt folk riktigt än, troligtvis pga att det alltid har haft så dåligt rykte.

Observera att det är den kallpressade varianten som är hälsosam, det där blocket i silverförpackning som står på smörhyllan i affärerna är en härdad variant.
    Den nyttiga oljan finns både som "Pure"-variant som är utan smak och tänkt att användas i matlagning, och så finns det en "extra virgin" som är obehandlad kallpressad olja med kokossmaken kvar. 
  • sommarblomma1
    Tonx skrev 2011-12-01 22:33:41 följande:
    Jag har läst 2-4 msk per dag för vuxna. Har inte hittat någonting specifikt för barn och jag vet inte riktigt hur mycket mina barn äter per dag men det är nog 2-3 msk. Jag använder det som stekfett istället för smör och olja. Kokosen blir till skillnad mot andra vegetabiliska oljor giftig vid upphettning till höga temperaturer. 

Det största intaget blir dock till frukost eftersom jag blandar det i havregrynsgröten, blir jättegott!

Men googla på kokosolja, det finns massor av information.
    Det börjar bli ganska känt det här med kokosoljans fördelar, men det har inte nått ut till vanligt folk riktigt än, troligtvis pga att det alltid har haft så dåligt rykte.

Observera att det är den kallpressade varianten som är hälsosam, det där blocket i silverförpackning som står på smörhyllan i affärerna är en härdad variant.
    Den nyttiga oljan finns både som "Pure"-variant som är utan smak och tänkt att användas i matlagning, och så finns det en "extra virgin" som är obehandlad kallpressad olja med kokossmaken kvar. 
    Tack!

Nu har jag googlat och detta verkar väldigt intressant. Visste inte man kan steka i kokosfett!

Har nu inhandlat en Cocosa Pure! Främst för att steka i då det ska vara hälsosammare men kan vara intressant att testa som ett komplement till fiskolja.
    ~*~♥~*~ Algot 100821 ~*~♥~*~ Thilda 080810 ~*~♥~*~
  • 00ooOoo00

Har frågat tidigare men provar igen... Kan jag ge omega till min 10månaders? Och vilken sort? Jag har slutat amma nu så jag känner att jag vill tillsätta det till henne. (åt själv som tillskott innan). Undrar även om eye q är det bästa för mitt barn med koncentrationsproblem?

• Bobbylina
    00ooOoo00 skrev 2011-12-07 09:21:41 följande:
    Har frågat tidigare men provar igen... Kan jag ge omega till min 10månaders? Och vilken sort? Jag har slutat amma nu så jag känner att jag vill tillsätta det till henne. (åt själv som tillskott innan). Undrar även om eye q är det bästa för mitt barn med koncentrationsproblem?

jag ger till min 7 månaders, sticker hål på kapseln bara o ger på sked, ger MorEPA till min.
    *Melwin*Elias*Evelina*
  • Elidon

Hej, jag vet inte mycket om MorEPA men vet att Eskimå och Oil4Life är de enda oljorna med ett pålitligt Oxidationsskydd, vilket kan vara ännu en aspekt att tänka på.. 

• kura

Vilket Omega 3 tillskott ger ni era barn? Känns som en djungel med tanke på alla märken och sorter :/

Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)