• Little Ms Chatterbox

Mega -Omega till alla! :-)

Här kan vi samlas och diskutera runt omega 3 och 6. Både ni som äter det själva eller ger era barn av olika anledningar

Det här är den 8:e på tråden om Omega. Oljan som bland annat har fått barn att sova bättre, bli gladare, bättre koncentration, bättre aptit, jämnare humör, utläkta eksem, försvunnen hyperaktivitet och mycket annat.
    Här skriver även vi även om hur vi vuxna upplever effekten av Omega. Mjukare leder, bättre humör, mer ork med "monsterungar" PMS, koncentrationen, bättre minne, mm, mm...

Här kan du hitta lite tips om vad man kan göra för att få barnet att lättare ta sin omega, för en del barn gillar inte smaken.
    Vilka smaker och om man bör välja kapslar eller flytande.
    Var du kan köpa Omega någonstans.
    Vad de olika oljorna är för något. Omega-3, -6, -7 & -9
    Omega vid graviditet och amning

Den första tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-278/m33539036.html
    Den andra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m36210758.html
    Den tredje tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m39439172.html
    Den fjärde tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m42829983.html
    Den femte tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m45208352.html
    Den sjätte tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m47678173.html
    Den sjunde tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m49692692.html

Här skulle det stå något smart och fyndigt
  • Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)
  • Mina8401

Tack! Glad

Nä det har vi inte kollat upp, När vi tagit upp detta på bvc och hos läkare har dom bara sagt att det är normalt för små barn. Just allergi tror jag inte att det är men reflux skulle det ju kunna vara men för det mesta är han ju glad när han vaknar. Fast det har ju hänt att han verkar ha ont några gånger också, men då har vi misstänkt tandsprickning eftersom att det varit i samband med det. Men det är ju absolut värt att kolla upp!

Men jag ska testa med omegan också, är ju nyttigt och bra även om det inte skulle hjälpa!

• Ampin

Någon som har koll på om det finns någon bra vego-Omega att köpa någonstans? Äter inte fisk... Lite orolig ibland att vi inte får i oss tillräckligt med Omega fettsyror, använder Becel och mkt rapsolja, men frågan är om det räcker...någon som har koll?

• Little Ms Chatterbox
    Ampin skrev 2012-02-03 18:19:31 följande:
    Någon som har koll på om det finns någon bra vego-Omega att köpa någonstans? Äter inte fisk... Lite orolig ibland att vi inte får i oss tillräckligt med Omega fettsyror, använder Becel och mkt rapsolja, men frågan är om det räcker...någon som har koll?
    Det finns en sort som heter LIN Omega. Den är lämplig för vegetarianer, om det är samma som du skrev vego. För mig är det massor med ord som jag inte vet skillnad på alla, en del äter ägg en del dricker mjölk, eller inte. 
    Min faster äter sill för Omegans skull men hon gillar det inte så hon måste göra en dubbelmacka så det göms
    Hon äter inte fisk annars eller kött överhuvudtaget. För mig är det vegetarian.
    Kolla på vitaminvaruhuset.se där finns det till bra pris. 

Sen finns det en annan sort som heter Udos Choice som jag tror är helt från växtriket men jag vet inte något bra ställe att köpa den på.

Hoppas du är nöjd med svaret Och ha en trevlig helg.{#emotions_dlg.flower}

• vrodlok

Ampin:

du kan också äta valnötter och använda linfröolja.

Som någon skrev ovan så tillverkar inte fiskar själv omega-3 utan de intar det i sin kost från alger. Bästa källan till Omega-3 är med andra ord att äta just alger. Det finns tillskott som är baserat just på denna ursprungliga omega-3källa. Kolla t ex. på veganlife. se därifrån brukar jag handla.

• Ampin

Ååå, tack så hemskt mycket för era svar! Då ska jag kolla upp LIN Omega, Udos Choice och veganlife!

• Giraff

Har läst på en del om Omega 3 nu och kommer testa till lillebror i familjen som sover väldigt oroligt och är extremt lättväckt. 

Jag har inte hittat nånstans att beställa Eye Q Baby - men visst borde det gå lika bra med vanlig flytande Eye Q till en halvårsgammal bebis? 

Är det en tsk som gäller för så små barn också? 

• Little Ms Chatterbox
    Giraff skrev 2012-02-14 21:24:03 följande:
    Har läst på en del om Omega 3 nu och kommer testa till lillebror i familjen som sover väldigt oroligt och är extremt lättväckt. 

Jag har inte hittat nånstans att beställa Eye Q Baby - men visst borde det gå lika bra med vanlig flytande Eye Q till en halvårsgammal bebis? 

Är det en tsk som gäller för så små barn också? 

Eye Q Baby finns inte i Sverige, som egen förpackning men det är samma i Eye Q Baby som i Mumomega men Eye Q Baby har en praktisk lättöppnad kapsel, tror tillverkarna kallar den "Twist-Off" eller liknande. Om du ammar kan du äta Mumomega så får barnet i sig. 
    Men Eye Q duger också bra, det behöver inte vara den flytande, om du inte vill välja den för smakens skull. Flytande är dyrare per dagsdos. Det går lika bra med att ta vanlig kapsel och sticka hål med nål och klämma ut på mat eller bara ge på sked. Själva kapselskalet innehåller ingen Omega.

Små barn ska ha större mängd Omega i förhållande till vuxna för att deras hjärna utvecklas. Vuxna hjärna behöver "bara" underhållas. Enkelt förklarat. Så därför ska barn ha samma mängd Omega som vuxna. Sen kan själva Omegabehovet variera från person till person.
  • Liten elak och intelligent

Jag vill ha en bra omega-3 till min son som har epilepsi och autism. Han gillar inte flytande och inte tuggisar (kanske om man sväljer dem hela då) så kapslar blir väl bäst!
    Tips? 

Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)