• Little Ms Chatterbox

Mega -Omega till alla! :-)

Här kan vi samlas och diskutera runt omega 3 och 6. Både ni som äter det själva eller ger era barn av olika anledningar

Det här är den 8:e på tråden om Omega. Oljan som bland annat har fått barn att sova bättre, bli gladare, bättre koncentration, bättre aptit, jämnare humör, utläkta eksem, försvunnen hyperaktivitet och mycket annat.
    Här skriver även vi även om hur vi vuxna upplever effekten av Omega. Mjukare leder, bättre humör, mer ork med "monsterungar" PMS, koncentrationen, bättre minne, mm, mm...

Här kan du hitta lite tips om vad man kan göra för att få barnet att lättare ta sin omega, för en del barn gillar inte smaken.
    Vilka smaker och om man bör välja kapslar eller flytande.
    Var du kan köpa Omega någonstans.
    Vad de olika oljorna är för något. Omega-3, -6, -7 & -9
    Omega vid graviditet och amning

Den första tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-278/m33539036.html
    Den andra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m36210758.html
    Den tredje tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m39439172.html
    Den fjärde tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m42829983.html
    Den femte tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m45208352.html
    Den sjätte tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m47678173.html
    Den sjunde tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m49692692.html

Här skulle det stå något smart och fyndigt
  • Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)
  • Little Ms Chatterbox
    2nd baby skrev 2012-01-24 19:20:35 följande:
    hej! Försöker hitta Omega 6 info, hittar ej så bra. Vad är det specifikt bra för?

Hittade dock recepter =)) Det går väl lika bra m kapslar.-..

Vad jag vet så har Omega-6 iaf 2 olika funktioner. Ensam är det bra för huden, den blir lenare och inte lika torr. Jag äter Omega-6 kapslar för min psoriasis och har blivit mycket bättre sen jag började med det.
    Sen så händer det något magiskt när Omega-6 kommer tillsammans med Omega-3. Det är olika effekt beroende på hur fördelningen är mellan de olika oljorna. Omega-3 delen som heter DHA är främst för hjärnans utveckling och när DHA och EPA blandas med GLA, som är Omega-6, så blir humöret och sömnen bättre, koncentrationsförmågan ökar och många andra positiva effekter.  
    Om man väljer att bara äta Omega-3 så förbättrar det blodcirkulationen och leder.
    Det blir ju också den effekten med leder och hjärta när man äter kombinationstillskott med både Omega-3 & -6 men det blir så mycket mer, rena jackpott

För hade jag knakningar i nästan varje led, det knäppte så fort jag satte mig på huk eller rättade ut armarna med det försvann efter  jag började med Omega-3. Hade ett längre uppehåll och då kom det tillbaka igen. Jag kommer aldrig vilja sluta med att äta kapslarna. Jag tycker inte om fisk så för mig är det väldigt viktigt att försöka tillföra det på något annat sätt.
  • Krulltott07

Hej! Sorry men ja orkar inte leta i tråden... ;) men ja undrar vilket märke som e bäst att köpa om man vill ha kapslar till sig själv? Givetvis till bra pris :) om det e någon som har tips, skriv gärna vart man kan köpa dem... Tack på förhand :)

• Liten Karin

En fråga. Har köpt Eskimo Kids till min 3-åring men han avskyr den. Spelar det någon roll om man delar upp dosen och tar 2,5 ml två ggr per dag?

Och en till då. Finns det någon variant som inte smakar så mycket eller alternativt ngn som har lägre dagsdos? 

David augusti 2008 & Anton mars 2011
  • Alexi

Liten Karin: jag har en otroligt matkinkig treåring. Döm om vår stora förvåning när hon efter stor tvekan smakade på en Eyeq tuggis och tyckte de var goda. Så nu äter hon dem glatt varje dag och ber om fler. du kan beställa smakprov på dem från tillverkaren så slipper du köpa helt paket.

• Little Ms Chatterbox
    Krulltott07 skrev 2012-01-26 20:28:38 följande:
    Hej! Sorry men ja orkar inte leta i tråden... ;) men ja undrar vilket märke som e bäst att köpa om man vill ha kapslar till sig själv? Givetvis till bra pris :) om det e någon som har tips, skriv gärna vart man kan köpa dem... Tack på förhand :)
    Det beror lite på varför du vill ta dom för? Och vad för effekt du vill ha. Regeln är väl lite så här att man får den kvalitet på oljan för hur mycket du betalar. 
    Jag brukar köpa på vitaminvaruhuset.se de är ganska billiga och har ett stort sortiment. Snabb leverans och fraktfritt just nu.
    Liten Karin skrev 2012-01-26 21:41:25 följande:
    En fråga. Har köpt Eskimo Kids till min 3-åring men han avskyr den. Spelar det någon roll om man delar upp dosen och tar 2,5 ml två ggr per dag?

Och en till då. Finns det någon variant som inte smakar så mycket eller alternativt ngn som har lägre dagsdos? 
     Du kan dela upp det eller blanda ut det i tex yoghurt eller annan mat.
    Det finns kapslar som ungefär motsvarar Eskimo kids i innehållet men jag vet inte hur de smakar, man ska ta 4 kapslar om dagen. Omega Lin heter dom. Nu såg jag på innehållsdeklarationen att det inte innehåller någon E-vitamin som är en antioxidant och det brukar det vara i alla Omegaprodukter. Jag ska maila Hela Pharma och fråga om det men det blir nog inget svar förrän nästa vecka om det. 

Annars så kan du ta att testa Tuggisar av Eye Q eller MorEPA mini som har jordgubbssmak, rätt så mild om jag får säga det. Eller bara helt vanliga neutrala kapslar, tex Eye Q. Det är "bara" Omega-3 & -6 i de här sist jag räknade upp men jag tänkte så här att det kanske är bättre du får i någon sort än ingen alls.
    En del hälsokostbutiker bjuder på några provsmak om man ber om det för att se om barnet tycker om dom.
    Hela Pharma kan du mail till och be om provsmak på MorEPA mini.

• Liten Karin

Tack så hemskt mycket för det utförliga svaret! Trevlig helg!

David augusti 2008 & Anton mars 2011
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)