• Little Ms Chatterbox

Mega -Omega till alla! :-)

Här kan vi samlas och diskutera runt omega 3 och 6. Både ni som äter det själva eller ger era barn av olika anledningar

Det här är den 8:e på tråden om Omega. Oljan som bland annat har fått barn att sova bättre, bli gladare, bättre koncentration, bättre aptit, jämnare humör, utläkta eksem, försvunnen hyperaktivitet och mycket annat.
    Här skriver även vi även om hur vi vuxna upplever effekten av Omega. Mjukare leder, bättre humör, mer ork med "monsterungar" PMS, koncentrationen, bättre minne, mm, mm...

Här kan du hitta lite tips om vad man kan göra för att få barnet att lättare ta sin omega, för en del barn gillar inte smaken.
    Vilka smaker och om man bör välja kapslar eller flytande.
    Var du kan köpa Omega någonstans.
    Vad de olika oljorna är för något. Omega-3, -6, -7 & -9
    Omega vid graviditet och amning

Den första tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-278/m33539036.html
    Den andra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m36210758.html
    Den tredje tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m39439172.html
    Den fjärde tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m42829983.html
    Den femte tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m45208352.html
    Den sjätte tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m47678173.html
    Den sjunde tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m49692692.html

Här skulle det stå något smart och fyndigt
  • Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)
  • Little Ms Chatterbox
    Liten elak och intelligent skrev 2012-02-16 14:40:05 följande:
    Jag vill ha en bra omega-3 till min son som har epilepsi och autism. Han gillar inte flytande och inte tuggisar (kanske om man sväljer dem hela då) så kapslar blir väl bäst!
    Tips? 
    Jag vet inte, men jag vet att det är något med EP och Omega, så jag vill att du pratar med dins sons läkare innan du ger något, ok?
    Rent generellt sett så borde det inte vara något hinder, men Omega ökar inpulserna mellan de minsta nervbanorna i hjärnan. Och hur det hänger ihop med EP, om det blir mer eller mindre aktivitet i hjärnan. 

Tuggisar går bra att svälja hela, inga problem med det men de är onödigt dyra i förhållande till vanliga kapslar i samma sort. Så lite onödigt att ge tuggisar om det inte är viktigt för smaken.

Men innan jag tipsar om olika sorter så vill jag ha reda på lite om hur din son är. Aggressioner? Explosiva utbrott? Bara bli mer "med"? Koncentrationssvårigheter? Oro? Sömnproblem? Det är lite olika vad man ska ge för Omega beroende på vad man vill ha för effekt.
  • Liten elak och intelligent
    Little Ms Chatterbox skrev 2012-02-16 21:47:00 följande:
    Jag vet inte, men jag vet att det är något med EP och Omega, så jag vill att du pratar med dins sons läkare innan du ger något, ok?
    Rent generellt sett så borde det inte vara något hinder, men Omega ökar inpulserna mellan de minsta nervbanorna i hjärnan. Och hur det hänger ihop med EP, om det blir mer eller mindre aktivitet i hjärnan. 

Tuggisar går bra att svälja hela, inga problem med det men de är onödigt dyra i förhållande till vanliga kapslar i samma sort. Så lite onödigt att ge tuggisar om det inte är viktigt för smaken.

Men innan jag tipsar om olika sorter så vill jag ha reda på lite om hur din son är. Aggressioner? Explosiva utbrott? Bara bli mer "med"? Koncentrationssvårigheter? Oro? Sömnproblem? Det är lite olika vad man ska ge för Omega beroende på vad man vill ha för effekt.
    Det med Omega och EP  är att det inte får innehålla GLA, dvs jättenattljusolja, vilket ex vis Eye-Q gör.

Min son är hyperaktiv, har en del utbrott, sover som en kratta, har svårt med koncentration, uppmärksamhet och socialt samspel samt har väldigt dålig aptit. Vad kul att du är så påläst om Omega och kan ge råd
    De här har vi testat och eftersom sonen tuggat på dem och tycker dem smakar blä så vägrar han att svälja dem ens hela....

Pharbio Omega-3 Barn - fiskolja med jordgubbssmak Pharbio Omega-3 Barn - fiskolja med jordgubbssmak
  • Little Ms Chatterbox

OK, inte GLA, det är Omega-6. Och att han har aggressioner så tror jag att PlusEPA kan vara bra. Annars kan du testa Pikasol eller MorEPA Smart Fats.
    PlusEPA innehåller enbart en del av Omega-3, EPA, medan Pikasol och MorEPA Smart Fats innehåller både EPA och DHA.
    Alla de här är smakfria i kapslarna, oljan smakar ju ren fisk och man kan ju tugga sönder dom om man vill. Kommer inte riktigt ihåg men jag tror att MorEPA Smart Fats är ganska långa så då kan det vara lite svårt att svälja för ett barn men testa om det går. Du kan skriva till distributörerna för MorEPA Smart Fats för att få ett smakprov. helapharma.se Det är samma distributör för PlusEPA som för MorEPA Smart Fats. 

• EvaB

Jag har en dotter med ADD och hon har nyss börjat med concerta. Har funderingar att även ge henne eye q. Att ge henne 6 tabletter om dagen skulle bli lite av en kamp så jag undrar vad händer om man tex ger henne bara 2 när hon tar sin andra medicin? Tar det bara längre tid innan de når effekt då eller?

Angående eye q och epilepsi så kan jag säga att jag har det och min läkare avrådde mig att äta det. 

//Eva 

• Little Ms Chatterbox
    EvaB skrev 2012-03-13 09:14:02 följande:
    Jag har en dotter med ADD och hon har nyss börjat med concerta. Har funderingar att även ge henne eye q. Att ge henne 6 tabletter om dagen skulle bli lite av en kamp så jag undrar vad händer om man tex ger henne bara 2 när hon tar sin andra medicin? Tar det bara längre tid innan de når effekt då eller?

Angående eye q och epilepsi så kan jag säga att jag har det och min läkare avrådde mig att äta det. 

//Eva 
    Hej
    Försök få i henne så många det går men 2 är bättre än inga om du förstår vad jag menar. På burken med Eye Q står det att det bara tar längre tid men min personliga erfarenhet är att de med tex ADHD behöver ha hög dos hela tiden. Kanske inte 6 kapslar men iaf 4 st om dagen.
    Annars kan du testa att ge PlusEPA, Det är bra en kapsel om dagen och skulle kanske spara en del i kampen.
    I PlusEPA är det bara EPA som är en del i Omega-3. I Eye Q är det EPA, DHA och GLA. DHA är den andra delen av Omega-3 och GLA är Omega-6. 

Det är bra du pratat med läkaren om Omega, jag är bara en privatperson som vet en del om Omega så det är viktigt att kolla med sin läkare. Förresten kan Epilepsi vara ärftligt? Jag är bara allmänt nyfiken så om du inte har lust att prata om det så är det helt ok.  
  • EvaB

Tack för svaret!
    Jag förklarade för min dotter om eye q och det går bättre att ge henne dem nu.. Eftersom hon har ADD så vill jag ha effekt på koncentration och impuls och inte på hyperaktivitet. Jag kör nu 2 tabl morgon och 2 kväll. =)

Nackdelen med concerta är att hon äter mindre och hon går redan på vikt kontroller för hon inte ökar i vikt som hon ska... Så jag funderar på ge vitaminer. Tips mottages tacksamt. Andra tips ang mat är oxå välkomna.

Om epilepsi är ärftlig vet jag inte helt hundra. Har läst att det kan var ärftligt till 2-4% men jag vet inte. Det finns så många olika, jag har grand mal anfall (dom kraftiga). Jag fick min epilepsi i tonåren och den växer ofta bort men jag hade otur och har den kvar. Har dock iinga anfall med medicinering.  

Jag har känslan att neurologiska sjukdomar är ärftligt. Både min dotter och jag har två var?? Men vet inte om det stämmer alls.. Eller så är vi bara ooturligt drabbade.

Jag är inte den som inte svarar på frågor så det ärr bara fråga på. Kan det hjälpa andra så är det bara positivt. 

• strössel81

Vi har precis börjat ge Eskimo 3 kids till vår son (11mån) i förhoppningen att han ska bli lite lugnare och sova lite bättre. Men funderar lite kring detta med D-vitamin. Vet ni hur mycket extra D-vitamin man ska ge om man ger 5ml Eskimo Kids varje dag? På förpackningen står det att 5ml innehåller RDI av D-vitamin så betyder det att vi ska sluta med D-dropparna?

Tack för en väldigt informativ tråd!

Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)