• Little Ms Chatterbox

Mega -Omega till alla! :-)

Här kan vi samlas och diskutera runt omega 3 och 6. Både ni som äter det själva eller ger era barn av olika anledningar

Det här är den 8:e på tråden om Omega. Oljan som bland annat har fått barn att sova bättre, bli gladare, bättre koncentration, bättre aptit, jämnare humör, utläkta eksem, försvunnen hyperaktivitet och mycket annat.
    Här skriver även vi även om hur vi vuxna upplever effekten av Omega. Mjukare leder, bättre humör, mer ork med "monsterungar" PMS, koncentrationen, bättre minne, mm, mm...

Här kan du hitta lite tips om vad man kan göra för att få barnet att lättare ta sin omega, för en del barn gillar inte smaken.
    Vilka smaker och om man bör välja kapslar eller flytande.
    Var du kan köpa Omega någonstans.
    Vad de olika oljorna är för något. Omega-3, -6, -7 & -9
    Omega vid graviditet och amning

Den första tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-278/m33539036.html
    Den andra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m36210758.html
    Den tredje tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m39439172.html
    Den fjärde tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m42829983.html
    Den femte tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m45208352.html
    Den sjätte tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m47678173.html
    Den sjunde tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m49692692.html

Här skulle det stå något smart och fyndigt
  • Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)
  • Little Ms Chatterbox
    UnderbarauppblåsbaraBarbro skrev 2012-01-27 15:58:38 följande:
    Hej! Har följt tråden från och till och ser att här finns mycket samlad kunskap. Jag undrar om nån kan ge mig lite rekommendationer. Jag har två barn, 6 och 8. Ingen adhd el dyl. Vi äter lax max en gång/vecka men det kan gå flera veckor mellan varven också. Jag har varit utbränd och har med mig vissa "skador" efter den tiden. Sämre minne, dålig koncentrationsförmåga, dålig stresshanteringsförmåga. Kan omegaintag göra något för mig? Vad isåfall och vilken sort bör jag satsa på?????
    Mitt ena barn har alltid periodvis vaknat på natten. Den andre har vissa talproblem främst stamning. Kan omega vara nåt för mina barn? Vilken sort rekommenderar ni och varför ?
    Jättebra du äter lax!
    Jag är jättedålig  på det och står knappt ut med lukten av fisk. Om det är odlad lax du brukar köpa så titta på näringsinnehållet. En del odlad lax får inte "rätt" sorts foder, det är från födan som fiskar får sin Omega. De tillverkar inte den själv utan det är alger som är den Omegarika födan för all fisk som är rik på Omega. Samma gäller tex Sill, så en ägg & sill macka några gånger i veckan ska också tillfredsställa Omega-3 behovet om man inte har ett högre behov.  

Så till vad dig och dina barn om ni ska äta ett tillskott.
    Till dig, det du skriver tror jag att PlusEPA skulle vara bra. Koncentrationen och stresshanteringen. Annars Eye Q eller MorEPA mini om du behöver något som är "lugnande" Det är inte rogivande som andra hälsokostpreparat men man blir lite Feelgood av Eye Q och MorEPA mini. De är bra för koncentrationen och skärper hjärnan. 
    Ditt första barn som du nämner med viss sömnproblem tror jag MorEPA mini eller Eskimo Kids skulle vara bra. Men tex Eye Q har också positiv inverkan på sömnen hos de flesta så lås dig inte på bara en produkt.
    Det andra barnet som har viss talproblem tror jag att Eye Q, hög dos alltid kanske inte 6 kapslar/15 ml hela tiden men i alla fall 4 kapslar/10 ml. 

Min personliga erfarenhet av Eye Q och MorEPA mini hos mina barn är att Eye Q förbättrar hjärnkapaciteten när det ska presteras något, och MorEPA mini för att göra lugn och ro i humöret.
    De är lika bra produkter! Lika lite tillsatser och kvalitet på hållbart fiske och produkten.

Sen måste du veta att det här bara är mina egna noteringar om mina barn och att det jag skriver inte är någon vetenskap. Jag är inte utbildad inom ämnet eller medicin. Det jag kan om Omega har jag till det mesta läst mig till på nätet. Ofta på produkternas hemsidor och det gör ju att deras produkt alltid är den bästa  

Eskimo Kids finns bara som flytande med tuttifruttismak. Den innehåller Omega-3, -6 & -9 + D-vitamin.
    Eye Q finns i flera olika smaker, olika kapslar och flytande. Den innehåller Omega-3 & -6. Flytande finns i citron och vaniljsmak. Kapslar i neutral smak eller Tuggisar med jordgubbssmak. Flytande är dyrast per dagsdos sen Tuggisar. 
    MorEPA mini finns enbart i tuggvänliga kapslar med jordgubbssmak. Den innehåller Omega-3 & -6.
    PlusEPA innehåller enbart EPA, som är ena delen av Omega-3 (andra delen heter DHA)
    Alla Omegaprodukter bör innehålla en antioxidant, vanligtvis brukar det vara E-vitamin.

Kapslar kan man sticka hål på med en nål och klämma ut innehållet och ge på sked eller blanda i mat. Flytande Omega med smak kan vara lite "mycke" i smaken men den går ju att blanda ut också. Man vet inte vad barnen gillar för smak eller inte.
    Jag har 4 barn och de är alla olika. Ena tjejen tar helst Eye Q neutrala kapslar och tuggar sönder medan hennes tvillingbror hellre tar MorEPA mini, men i deras beteende så skulle det behövt vara tvärt om. Men eftersom de inte tar något annat så får man vara nöjd med hur det blir ändå. Stora killen sväljer hela kapslar, och har ADHD med sömnstrul så han får PlusEPA på morgonen och MorEPA mini på kvällen. Själv tar jag PlusEPA på morgonen och Omega-6 kapslar på eftermiddagen, hjälper mot min psoriasis.

Jag brukar beställa från vitaminvaruhuset.se De är snabba i leveransen och just nu har de fraktfritt. Ganska konkurrenskraftiga priser och bra utbud.

Hoppas det inte har blivit för mycket info nu och om det är något du undrar över så är det bara att fråga.  
  • Kuben

Hej,

Jag behöver er hjälp: Vilket  preparat tror ni skulle vara mest effektivt på min äldsta dotter som har adhd tendenser. Oerhört rastlös, ilsken och ingen impulskontroll alls. Hon sover dock bra och äter toppen idag!

Min andra dotter har inga koncentrationssvårigheter, men är arg som ett bi mestadels. Några tips vad som skulle passa henne?

Kan man kombinera Omega-3 preparaten med d-dropparna?

Har ni tips på seriösa nätaffärer att handla från med bra priser?

Oerhört tacksam för hjälp - vi griper efter halmstrån för att få en fungerande tillvaro!        

• Little Ms Chatterbox
    Kuben skrev 2012-01-27 21:35:40 följande:
    Hej,

Jag behöver er hjälp: Vilket  preparat tror ni skulle vara mest effektivt på min äldsta dotter som har adhd tendenser. Oerhört rastlös, ilsken och ingen impulskontroll alls. Hon sover dock bra och äter toppen idag!

Min andra dotter har inga koncentrationssvårigheter, men är arg som ett bi mestadels. Några tips vad som skulle passa henne?

Kan man kombinera Omega-3 preparaten med d-dropparna?

Har ni tips på seriösa nätaffärer att handla från med bra priser?

Oerhört tacksam för hjälp - vi griper efter halmstrån för att få en fungerande tillvaro!        
    Skulle gissa på att PlusEPA är bra för båda döttrarna. Det går att ge D-droppar tmed alla preparat men man ska vara lite försiktig om man ger D-droppar tillsammans med tex Eskimo kids och barnet är runt året.

Skriv till Hela Pharma och be om smakprov katarina.enlund@helapharma.se på PlusEPA. 
    Om dina döttrar inte vill ha PlusEPA så tror jag att MorEpa mini också skulle vara bra. Testa gärna själv med PlusEPAn till er fuxna så får ni bättre ork och tålamod för att stå ut i kaoset.

Jag brukar köpa från vitaminvaruhuset.se, bra priser och snabb leverans. 
  • Mina8401

Hej!

Jag ber om ursäkt om min fråga redan har besvarats någonstans i tråden men jag orkar inte läsa igenom allt.

Vår som är strax 1,5 år gammal och har alltid sovit oroligt på nätterna. På dagarna är han en riktig solstråle och snabblärd och go på alla sätt och vis. Men det är just när det kommer till sömnen vi har det så himla kämpigt!
    Han är för det mesta hyfsat lätt att söva (med undantag ibland) men han sover oroligt 95% av nätterna. Han gråter i sömnen, vaknar och är vaken i flera timmar. Han gråter alltid i sömnen ca 1-2 timmar efter att han somnat.
    Det spelar ingen roll om han sover med oss eller i sin säng som står brevid vår. När han vaknar och är vaken på natten är han glad men trött, men vill inte somna om.
    Detta leder så klart till att både pappan och jag är trötta och slitna, och även sonen i viss mån.

På dagen sover han ca 1 timme vid 13-14 tiden. Han äter bra också, en riktig allätare =)

Min fråga är nu om någon här inne vet om någon omega sort kan göra så han sover lugnare och bättre?
    Är väldigt tacksam för svar!

• Little Ms Chatterbox
    carola78 skrev 2012-01-27 23:12:11 följande:
    Varför ska man vara försiktig med att ge D-droppar och EskimoKidz?
    Det är D-vitamin med i Eskimo Kids, inte så mycket och de (tillverkaen) säger själva att det inte överstiger rekommenderade dagsbehovet av D-vitamin om man ger både D-droppar och Eskimo Kids, se ett inlägg tidigare i tråden några sidor bak, men jag vill inte sitta här på nätet och skriva saker som går emot rekommendationer från livsmedelsverket. 
    Dagsbehovet av D-vitamin ökar allt eftersom barnet blir större så när barnet är 1½-2 år så är det ingen risk att ge både Eskimo Kids och rekommenderade D-droppar. Men om man ger Eskimo Kids varje dag och minskar på D-dropparna till 3 eller 4 så blir det inte så mycket D-vitamin.
  • UnderbarauppblåsbaraBarbro

Till Little ms chatterbox... Stort tack för ditt utförliga svar igår. Jag var redan i förra veckan och köpte omega på Apoteket till både mig och barnen. Ska gå in på vitaminvaruhuset och kolla igenom deras utbud och testa dina förslag, fortsätter nog att beställa den vägen. Det blir ju en slant, men verkligen väl investerade pengar tror jag. Tack för hjälpen !

• Little Ms Chatterbox
    UnderbarauppblåsbaraBarbro skrev 2012-01-28 13:03:53 följande:
    Till Little ms chatterbox... Stort tack för ditt utförliga svar igår. Jag var redan i förra veckan och köpte omega på Apoteket till både mig och barnen. Ska gå in på vitaminvaruhuset och kolla igenom deras utbud och testa dina förslag, fortsätter nog att beställa den vägen. Det blir ju en slant, men verkligen väl investerade pengar tror jag. Tack för hjälpen !
    Ät du upp det du har köpt, det är bra saker det med. Onödigt att lägga ut mer pengar på en månad om det går att undvika. 
    Kolla på innehållet och se hur mycket EPA det är med i. I PlusEPA är det 500mg (och i MorEPA mini 482 mg). I 6 st kapslar/15 ml Eye Q är det 558 mg . Det är lite mer men det är lite som om EPA och DHA  "tar ut" varandra, inte så det blir utebliven effekt men det blir en annan effekt. Det är därför som jag äter PlusEPA på morgonen och Omega-6 på eftermiddagen så kroppen får lite chans att ta upp så mycket som behövs.
  • Mina8401
    Mina8401 skrev 2012-01-27 22:59:56 följande:
    Hej!

Jag ber om ursäkt om min fråga redan har besvarats någonstans i tråden men jag orkar inte läsa igenom allt.

Vår som är strax 1,5 år gammal och har alltid sovit oroligt på nätterna. På dagarna är han en riktig solstråle och snabblärd och go på alla sätt och vis. Men det är just när det kommer till sömnen vi har det så himla kämpigt!
    Han är för det mesta hyfsat lätt att söva (med undantag ibland) men han sover oroligt 95% av nätterna. Han gråter i sömnen, vaknar och är vaken i flera timmar. Han gråter alltid i sömnen ca 1-2 timmar efter att han somnat.
    Det spelar ingen roll om han sover med oss eller i sin säng som står brevid vår. När han vaknar och är vaken på natten är han glad men trött, men vill inte somna om.
    Detta leder så klart till att både pappan och jag är trötta och slitna, och även sonen i viss mån.

På dagen sover han ca 1 timme vid 13-14 tiden. Han äter bra också, en riktig allätare =)

Min fråga är nu om någon här inne vet om någon omega sort kan göra så han sover lugnare och bättre?
    Är väldigt tacksam för svar!
  • Little Ms Chatterbox
    Mina8401 skrev 2012-01-28 14:30:38 följande:
    Hoppsan har jag missat dig, Förlåt!

Eskimo Kids eller MorEPA mini brukar göra att de sover bättre på nätterna men jag undrar också om ni har kollat upp så det inte är någon födoämnesallergi eller reflux på magmunnen? Det kan ge diffusa sömnstörningar.
Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)