• SötFlöt

"Dagis är ingen barnpassning"

Vad är då dagis? Jag trodde det var precis det så jag kunde jobba..?

★☆°♥ (¯`°?.¸ ♥ Nova Sarah Mathilda 5/3 ♥¸.?°´¯) ♥☆°★
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-12 10:31
    Dagis, ooops FÖRSKOLA menar jag. Vill ju inte göra någon upprörd
    Med mitt inlägg menar jag ju att förskola är mer än barnpassning men det ändå passning av min 1-åring så att jag ska kunna jobba! Det är väl inte fel?
  • Svar på tråden "Dagis är ingen barnpassning"
  • SötFlöt
    Jazza skrev 2010-04-07 21:12:07 följande:
    Jag är hemma och jobbar inte (är ju föräldraledig, som du vet ) men lämnar ändå stora flickan på förskolan, så att hon kan ta del av den pedagogiska verksamheten, jag tycker det är superviktigt. De kan saker som inte jag kan lära henne, eftersom jag inte är lärare för yngre åldrar
    Absolut Jag kommer göra precis likadant när jag får fler i framtiden.
    ★☆°♥ (¯`°?.¸ ♥ Nova Sarah Mathilda 5/3 ♥¸.?°´¯) ♥☆°★
  • Jazza
    TwistedSister skrev 2010-04-07 21:16:36 följande:
    Vad är det för saker?
    Att umgås i större grupp, med andra barn. Diverse sociala färdigheter som jag tycker att mina barn (märk väl- mina barn, jag struntar fullkomligt i hur andra gör) har stor nytta av. De leker olika rollekar, de läser temasagor och arbetar utifrån dem, med olika projekt. De lär ut stavning och läsning, riktat till små barns behov och sätt att lära in (vilket jag inte kan). Med mera.

Jag menar att det inte måste vara svart eller vitt, att förskolan är antingen eller, det är ganska brett, tycker jag. Nu har jag iofs enorm tur med just vår förskola, där man är superduktiga pedagoger och ser barnen på ett sätt som jag inte sett någonstans där jag gjort praktik på den tiden jag pluggade Det ena måste inte utesluta det andra.
    Ät gul snö, har du tur är det öl!
  • 071001

Min mamma jobbar på fsk sen 25 år tillbaka och hon säger aldrig annat än att självklart har barnen det bättre med sina föräldrar än på fsk. Och då har de ändå en kanon fsk med allt vad det innebär. (Lite partisk, absolut, men har även bekanta som har barn där och de säger samma sak)

• mamlan

Håller med, var jag hemma hela dagarna(obs ej bara föräldra ledig) så skulle jag inte ha mitt barn där. Mitt barn är där för att bli omhändertagen när jag måste arbeta. Det roligaste med den där diskussionen är att det ofta är samma personer som argt hävdar att dagis minsann inte är barnpassning utan en alvarlig pedagogisk verksamhet som i nästa andetag ojjar sig över hemska föräldrar som lämnar sina barn på dagis hela 9-10 timmar. Ja jag lämnar så länge för jag måste jobba, och om det nu är en sådan bra pedagogisk verksamhet borde det väl vara alldeles utmärkt med långa dager eller hur?
    PS. Självklart gör de mer än bara passar barnen p dagis, men för mig är den primära anledningen till att mitt barn är på dagis just barnpassnings biten.

• Jazza
    071001 skrev 2010-04-07 21:24:29 följande:
    Min mamma jobbar på fsk sen 25 år tillbaka och hon säger aldrig annat än att självklart har barnen det bättre med sina föräldrar än på fsk. Och då har de ändå en kanon fsk med allt vad det innebär. (Lite partisk, absolut, men har även bekanta som har barn där och de säger samma sak)
    Självklart har barn det bättre hos sina föräldrar. Men det är ju inte så att de blir giftmördade på förskolan, vilket man ofta läser här (Inte just i denna tråden, men... haha) Men igen: På Fl är allt svart eller vitt, man är en usel förälder om man lämnar och ännu sämre om man inte gör det Hur folk nu orkar ha åsikter om allt, hela tiden
  • StilaM
    Trollet Ludenben skrev 2010-04-07 21:17:24 följande:
    Jobbigt det måste vara att vara så svartvit i sitt tänkade att man inte kan se saken från flera håll. Här måste det vara det ena eller det andra. Folk här kan verkligen inte se saker som tex förskolan som en kombination av flera saker... trist.
    Vem har sagt att det måste vara antingen eller? Tråden startades ju för att någon sagt att det inte var barnpassning, som det ju enligt lagstiftarens intention och krav ju är. Men även en femrätters på lyxkrog kan också betecknas "mat är näring", eller hur? Det blir ju inte mindre sant för att det är något annat också.
  • Shmone

Hade dagis varit för barnpassning endast hade jag haft dem hemma tills de börjar skolan. För jag är hemma och älskar att ha barnen hemma och det är inga problem med den saken.

Dock har dom två stora fått börja dagis på deltid vid 3 års ålder för språkinlärning (pratar inte landets språk hemma), den sociala biten, förberedelse för skolan mm. De två små kommer att få börja när de är fyra år. Dock är det till och från med mycket kluvna känslor som jag skickar dem för dom lär sig ju alltid dumheter också.. o utsätts för andra barn som är elaka mot dem osv. Och det hade vi gärna sluppit ett par år till.

Jag vet inte hur dagis är i Sverige.. men hos oss så är det så mycket mer än bara barnpassning. Dom har rytmiklektioner, lär sig dansa, har temadagar, studiebesök, gäst"föreläsare", och dom börjar träna bokstäver o siffror vid 3 års ålder så att de flesta kan samtliga när dom är 5 år.
    Det kallar inte jag barnpassning..

• 071001

Jazza, jag förstår precis och jag är också glad att fsk både lär barnen nåt och ser till att vi kan arbeta medan de är där.  
    Det min mamma menar är att många på den fsk lämnar sina barn långa dagar fast det inte behövs, låter barnen gå i princip hela sommaren på fsk fast de inte har behov av det, allt med ursäkten att barnen "behöver" vara där för de har så tråkig hemma. DET är fel tycker jag.

• Jazza
    071001 skrev 2010-04-07 21:32:11 följande:
    Jazza, jag förstår precis och jag är också glad att fsk både lär barnen nåt och ser till att vi kan arbeta medan de är där.   Det min mamma menar är att många på den fsk lämnar sina barn långa dagar fast det inte behövs, låter barnen gå i princip hela sommaren på fsk fast de inte har behov av det, allt med ursäkten att barnen "behöver" vara där för de har så tråkig hemma. DET är fel tycker jag. 
    och jag håller med
  • TwistedSister

Jo alltså min lilla ska på dagis för hon behöver vara någonstans när jag jobbar. Hon är lite över ett år och jag anser inte att hon har något behov av att delta i pedagogisk verksamhet. Min stora har fått mycket bra med sig av den förskolan han gick på, men det var en resursförskola som hade specialkompetens att hjälpa honom med det just han hade svårt med. Den förskolan hade vi inte velat vara utan. Annars håller jag med om att det är mycket tyckande, visst bedrivs det pedagogisk verksamhet på förskolan men jag tror också att det kan skötas lika bra av en engagerad hemmaförälder. Sen tycker ju många barn att dagis är roligt, men det är ju nåt helt annat.

Svar på tråden "Dagis är ingen barnpassning"