• SötFlöt

"Dagis är ingen barnpassning"

Vad är då dagis? Jag trodde det var precis det så jag kunde jobba..?

★☆°♥ (¯`°?.¸ ♥ Nova Sarah Mathilda 5/3 ♥¸.?°´¯) ♥☆°★
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-12 10:31
    Dagis, ooops FÖRSKOLA menar jag. Vill ju inte göra någon upprörd
    Med mitt inlägg menar jag ju att förskola är mer än barnpassning men det ändå passning av min 1-åring så att jag ska kunna jobba! Det är väl inte fel?
  • Svar på tråden "Dagis är ingen barnpassning"
  • Pigeon
    Movie Freak skrev 2010-04-11 18:42:55 följande:
    skadar sina barn för livet är att överdriva gånger 1000 men studier visar att barn som är hemma tills de är 6-7 är mindre utvecklade eller "efter" inom flertal områden ex. social kompitens m.m.
    KÄLLA TACK!!
    Här kan man visst skriva något.
  • Movie Freak
    rasajj skrev 2010-04-11 18:45:15 följande:
    Vilka studier?
    ja skolverket har gjort åtskilda, forskningsgrupper o även statliga studier finns.

min mamma är förskollärare och special pedagog o har jobbat inom barnomsorgen i 40 år så jag har bara tagit del av det material hon har o den infon hon själv tagit del av genom sitt jobb o utbildningar.

men är det så konstigt att barn generellt sätt som är hemma inte är lika långt framgångna när det gäller social kompitens, att vara i grupp, har svårare att ta kontakt med andra osv det tycker jag säger sig själv.

GENERELLT sätt är det givet att det är så, sedan finns det alltid undantag för en generell regel vet vi alla säger bara hur det är i ja just det generella fall. Barn är individer som alla vi andra o kan inte sättas i fack bara för att det finns en studie.

Men som sagt generellt sätt är "hemma" barn efter i vissa områden så är det bara o vad är det för fel med att säga det eller provocerande?
    Bridget Jones wanton sex goddess with a very bad man between her thighs.
  • Queenie70
    Movie Freak skrev 2010-04-11 18:42:55 följande:
    skadar sina barn för livet är att överdriva gånger 1000 men studier visar att barn som är hemma tills de är 6-7 är mindre utvecklade eller "efter" inom flertal områden ex. social kompitens m.m.
    Kanske,,kanske är bra att dessa barn då inte tvingats växa upp fortare än de varit redo för genom att gå på dagis utan har fått utvecklats i sin egen takt hemma.
  • oOLillaJagOo

För det första heter det förskola & den är som flera redan nämnt en pedagogisk verksamhet. En verksamhet som liksom skolan har en läroplan att följa.
    Tyvärr, så är det på många förskolor mest barnpassning, eftersom det är för stora barngrupper och lite personal. Jag tycker det är jättetråkigt att se att många inte vet vad en förskola egentligen innebär..

• Queenie70
    Movie Freak skrev 2010-04-11 18:51:00 följande:
    ja skolverket har gjort åtskilda, forskningsgrupper o även statliga studier finns.min mamma är förskollärare och special pedagog o har jobbat inom barnomsorgen i 40 år så jag har bara tagit del av det material hon har o den infon hon själv tagit del av genom sitt jobb o utbildningar.men är det så konstigt att barn generellt sätt som är hemma inte är lika långt framgångna när det gäller social kompitens, att vara i grupp, har svårare att ta kontakt med andra osv det tycker jag säger sig själv.GENERELLT sätt är det givet att det är så, sedan finns det alltid undantag för en generell regel vet vi alla säger bara hur det är i ja just det generella fall. Barn är individer som alla vi andra o kan inte sättas i fack bara för att det finns en studie.Men som sagt generellt sätt är "hemma" barn efter i vissa områden så är det bara o vad är det för fel med att säga det eller provocerande?
    Du tror inte en bidragande orsak skulle kunna vara att de flesta barn som är hemma helt eller går väldigt lite på dagis också har föräldrar som är arbetslösa och arbetslöshet är ett socialt problen som kan generera andra psykosociala problem, som i sin tur gör det svårare för en förälder att tillgodose sitt barns behov?
  • Pigeon
    ja skolverket har gjort åtskilda, forskningsgrupper o även statliga studier finns. min mamma är förskollärare och special pedagog o har jobbat inom barnomsorgen i 40 år så jag har bara tagit del av det material hon har o den infon hon själv tagit del av genom sitt jobb o utbildningar. men är det så konstigt att barn generellt sätt som är hemma inte är lika långt framgångna när det gäller social kompitens, att vara i grupp, har svårare att ta kontakt med andra osv det tycker jag säger sig själv. GENERELLT sätt är det givet att det är så, sedan finns det alltid undantag för en generell regel vet vi alla säger bara hur det är i ja just det generella fall. Barn är individer som alla vi andra o kan inte sättas i fack bara för att det finns en studie. Men som sagt generellt sätt är "hemma" barn efter i vissa områden så är det bara o vad är det för fel med att säga det eller provocerande?
    Jag håller i viss mån med om detta. Jag tror nämligen att nu för tiden är det så få barn som är hemma länge att det inte längre finns jämnåriga barn att leka med. Och DÄR håller jag med om att förskola är otroligt viktig. För det sociala samspelet med andra barn.
    Min brorsdotter som inte har några syskon skulle t.ex säkerligen haft det mycket sämre utan sin förskola.

MEN, om man t.ex är ett gäng grannar/vänner med jämnåriga barn (eller kanske en föräldragrupp som träffas regelbundet) som ALLA stannar hemma länge med barnen så tror jag inte deras sociala samspel hämmas bara för att de inte går i förskola med utbildade pedagoger.

Att studier visar på sämre social kompetens bland hemmabarnen tyder nog i många (alla?) fall på att inte barnen haft så många jämnåriga att leka med. Tar man beslutet att vara hemma är det ens skyldighet som förälder att aktivt se till att barnen får leka med andra jämnåriga barn, tycker jag!
    Här kan man visst skriva något.
  • rasajj
    ja skolverket har gjort åtskilda, forskningsgrupper o även statliga studier finns.min mamma är förskollärare och special pedagog o har jobbat inom barnomsorgen i 40 år så jag har bara tagit del av det material hon har o den infon hon själv tagit del av genom sitt jobb o utbildningar.men är det så konstigt att barn generellt sätt som är hemma inte är lika långt framgångna när det gäller social kompitens, att vara i grupp, har svårare att ta kontakt med andra osv det tycker jag säger sig själv.GENERELLT sätt är det givet att det är så, sedan finns det alltid undantag för en generell regel vet vi alla säger bara hur det är i ja just det generella fall. Barn är individer som alla vi andra o kan inte sättas i fack bara för att det finns en studie.Men som sagt generellt sätt är "hemma" barn efter i vissa områden så är det bara o vad är det för fel med att säga det eller provocerande?
    Kan du inte lanka till alla dessa studier?

Jag haller itne alls med om att 'generellt' ar det 'givet' att det ar sa som du pastar. Snarare tvartom!

En foralder som har valt (for i Sverige ar det isafall ett valdigt aktivt val) att vara hemma med barnet, lata barnet vara hemma, kan sakerligen ge barnet mer uppmarksamhet an den allra basta och mest brinnande pedagog pa nagon forskola i landet.

daremot de foraldrar som 'tvingas' vara hemma med barnen i Sverige, som inte valt det men inte far lamna sina barn pa forskola pga 15 timmars regeln, ar kanske mindre motiverade att gora sitt basta for sina barn. Darfor att de intalats att de inte klarar av det, de ar ju trots allt inte utbildade.

dar kan jag mojligen se en brist. Men det ar itne for att foraldern inte skulle klarat av det. Utan for att de trott pa propagandan.
    sophisticated laziness doesn't come naturally; it takes cultivating
  • SötFlöt
    Movie Freak skrev 2010-04-11 18:27:56 följande:
    Du talar om DAGHEM, daghem finns inte längre o har inte gjort sedan tidigt 90-tal.
    Va? jag talar om förskola, sedan att jag kallar det dagis är ju en bara ett annat ord för det. Jag menar ju förskola naturligtvis, men dagis låter bättre på något sätt så därför säger jag det. Det säger dom flesta jag känner fortfarande.
    ★☆°♥ (¯`°?.¸ ♥ Nova Sarah Mathilda 5/3 ♥¸.?°´¯) ♥☆°★
  • Movie Freak
    Queenie70 skrev 2010-04-11 18:51:30 följande:
    Kanske,,kanske är bra att dessa barn då inte tvingats växa upp fortare än de varit redo för genom att gå på dagis utan har fått utvecklats i sin egen takt hemma.
    eh?

det är för att de är HEMMA som en del barn hamnar efter i ex. social kompitens inte för att de är idioter eller ngt "fel" på dem.

det finns otroliga fördelar med förskolan o många sådana. det finns säkert många fördelar på att vara hemma, personligen anser jag att det är barnets behov o barnets personlighet som styr vilket som är bäst inte vad man självanser som förälder.
  • Movie Freak
    Queenie70 skrev 2010-04-11 18:54:51 följande:
    Du tror inte en bidragande orsak skulle kunna vara att de flesta barn som är hemma helt eller går väldigt lite på dagis också har föräldrar som är arbetslösa och arbetslöshet är ett socialt problen som kan generera andra psykosociala problem, som i sin tur gör det svårare för en förälder att tillgodose sitt barns behov?
    men då talar vi ju om något annat då talar vi ju inte om "riktiga" hemma barn barn till föräldrar som har valt att vara hemma med dem tills en viss ålder för att de anser att det är bäst.

2 helt olika saker, 2 helt olika miljöer!
Svar på tråden "Dagis är ingen barnpassning"