• SötFlöt

"Dagis är ingen barnpassning"

Vad är då dagis? Jag trodde det var precis det så jag kunde jobba..?

★☆°♥ (¯`°?.¸ ♥ Nova Sarah Mathilda 5/3 ♥¸.?°´¯) ♥☆°★
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-12 10:31
    Dagis, ooops FÖRSKOLA menar jag. Vill ju inte göra någon upprörd
    Med mitt inlägg menar jag ju att förskola är mer än barnpassning men det ändå passning av min 1-åring så att jag ska kunna jobba! Det är väl inte fel?
  • Svar på tråden "Dagis är ingen barnpassning"
  • Plutteli
    TwistedSister skrev 2010-04-11 23:15:06 följande:
    Oj att du känner ett 30-tal barn där föräldrarna valt att vara hemma i ett land där det är så ovanligt! Jag känner bara en familj med 5 hemmabarn, och de är förvisso väldigt välfungerande och har inte haft några problem med att börja skolan. Det låter som en väldigt enkel förklaring för att komma från en barnpsykolog. Att han skulle få problem genom hela skolgången bara för att han inte institutionaliserades förrän först vid 7 års ålder.
    Eh, så för att jag känner många människor så är jag märklig, eller vad vill du ha sagt?

jag tror knappast det var en enkel förklaring som så, det kan funnits mer bakom som jag inte fått veta.
  • kalkprinsessan

Nu har jag inte orkat läsa hela tråden men här är min åsikt. OM dagis hade varit BARA barnpassning hade man kunnat sätta alla ungar i ett tomt rum och så hade det enda viktiga varit att ingen skadade sig. Men nu handlar det om att pedagoger utvecklar våra ungar och gör dom sakta men säkert redo för skolan. Dom finns för alla ungar och är så mycket mer för barn som har ett otryggt hemförhållande med missbruk mm. Så att kalla det barnpassning får mig att rysa.

• TwistedSister
    Plutteli skrev 2010-04-11 23:20:09 följande:
    Eh, så för att jag känner många människor så är jag märklig, eller vad vill du ha sagt? jag tror knappast det var en enkel förklaring som så, det kan funnits mer bakom som jag inte fått veta.
    Nej inte alls du är märklig Mer att det var märkligt! Och nej jag försöker inte insinuera att du ljuger jag tyckte bara att det var Oj! Många liksom....

Jo det var det jag tänkte också, att det var en av många samverkande orsaker och kanske den de helst ville dela med sig av.
    Men det var iaf en, hur var det med de andra tjugonio?
  • TwistedSister
    kalkprinsessan skrev 2010-04-11 23:25:49 följande:
    Nu har jag inte orkat läsa hela tråden men här är min åsikt. OM dagis hade varit BARA barnpassning hade man kunnat sätta alla ungar i ett tomt rum och så hade det enda viktiga varit att ingen skadade sig. Men nu handlar det om att pedagoger utvecklar våra ungar och gör dom sakta men säkert redo för skolan. Dom finns för alla ungar och är så mycket mer för barn som har ett otryggt hemförhållande med missbruk mm. Så att kalla det barnpassning får mig att rysa.
    Men det är ju barnpassning... också. Alla missuppfattar, TS skriver ingenstans att det är BARA barnpassning.
    Jag hoppas iaf att pedagogerna på mina barns förskola PASSAR barnen, för jag vill ju inte att de typ bara traskar iväg på egen hand, eller ramlar ner från bord och slår sig, eller badar i toaletten eller allt sånt där som barn hittar på när ingen passar dem.
  • Movie Freak
    Pigeon skrev 2010-04-11 20:10:35 följande:
    Fast du skrev iofs att "barn som är hemma tills de är 6-7 är mindre utvecklade eller "efter" inom flertal områden ex. social kompitens m.m.". Jag försökte bara förklara att det inte måste vara så.
    oh jag säger inte att det ÄR så, jag säger att studier visar att det GENERELLT SÄTT är så.

Måste jag förklara hur studier går till och vad ordet GENERELLT betyder?
    Bridget Jones wanton sex goddess with a very bad man between her thighs.
  • Movie Freak
    Queenie70 skrev 2010-04-11 21:18:44 följande:
    Det är helt galet att tro att föräldrar rent generellt inte förmår att tillgodose sina barns utecklingsmässiga behov om de aktivt gör ett val att inte låta sina barn gå på dagis. Heeeeelt galet faktist.Om förskolan var så enormt viktigt för barnet, så skulle man a obligatorisk dagis för barnen och de föräldrar som underlät att skicka sina barn till dagis skulle misstänkas för omsorgsbrister och utredas av socialtjänsten.
    vad har det o göra med det du sa om att vara arbeslös o att det skapar en viss miljö o "negativ" stämning hemma?

o vem har sagt att föräldrar inte kan tillgodose sina barns behov, inte jag iaf.

Men de mest osäkra föräldrarna jag vet är de som ratar förskolan o snackar skit om förskolan o som hävdar att förskolan är ett överflöd för det är helt otroligt hur man tror att man bara för att man tillåter någon eller något annat att ha en del i sitt barns liv så är man själv som förälder inte viktig.

i förskolans verksamhetsplan står följande " förskolan är ett KOMPLEMENT till hemmet, förskolan varken ersätter eller står för all "fostran", kunnande eller utveckling hos barnen".

Men ack så hotade ni ändå verkar vara o varför? vad är det ni är så oroliga över som skall ske? att era barn skall föredra förskolan framför er? eller att de faktiskt lär sig något bättre, fortare, lättare, där en med er?

Sorgligt är vad det är. Är ni sådana här med allt o alla som rör era barn att om de personer som träder in i era barns liv eller förenignar ex. ÖF kan mer en er eller kan bistå med kunskap, lärande, aktiviteter, omtanke, förståelse för saker o personer så är de inte välkomna?
  • Movie Freak
    SötFlöt skrev 2010-04-11 22:38:49 följande:
    Absolut men när jag lämnar min 1-åring på förskolan är det ju först och främst för att jag behöver barnpassning, nu när hon är så liten.
    ok men det får stå för dig det är nämligen inte min huvudanledning när jag skolar in mina barn på förskolan. Jag skolar inte in mina barn på förskolan förens jag ser att det är för deras skull o deras behov av förskolan har trätt fram.

min 4 åring BEHÖVDE o älskade förskolan ifrån första stund 1 år o 4 månader gammal min yngsta son kommer inte alls att ha det behovet vid samma ålder.

det är barnets personlighet o behov som säger vilket som är bäst inte förälderns behov. Sedan att alla inte har lyxen att kunna välja utan måste börja jobba vid en viss tid punkt är en helt annan diskusion.

Men sitt inte o inbilla dig att det är barnpassnig på förskolan för då har du inte där o göra.
  • Pigeon
    TwistedSister skrev 2010-04-11 22:50:28 följande:
    Hur många då? Du nämnde en. Och han verkade reagera som min son att börja skolan och då har han ändå gått i förskola sen han var 1,5 och det är helt omöjligt att han kan vara med på en lektion utan en resursperson som tar hand om bara honom för han klarar inte att vara i grupp och att komma ihåg och följa alla rutiner. Har aldrig klarat det i förskolan heller. Det verkar vara på ganska lösa antaganden som du fått för dig att just den här killens problem beror på att han inte gått på förskola. Och en ganska allvarlig anklagelse att föräldrarna har förstört hela hans liv Tänk såhär, OM han hade vart tvungen att gå på förskola så kanske han med dessa svårigheter hade drabbats lika illa som min son i en så tidig ålder. Dvs med avstannad språkutveckling och att bli utsatt för mobbing och som en följd av det ett förstört självförtroende. Du vet ju inte hur det hade gått för honom i skolan om han nu hade gått i förskola, det kan ingen veta. Det kan man inte bara anta för att hans bror som gått på förskola har klarat sig bra, även om de är lika är de ju två olika barn!
    Bra skrivet. Jag tänkte faktiskt i de banorna när hon skrev om killen, att om han fick så stora problem av att börja skolan verkar det mycket tveksamt om förskola skulle hjälpt honom. Barn är individer, och en del klarar inte stora grupper alldeles oavsett hur tidigt de utsatts för dem.

Tråkigt att din son drabbats så och blivit mobbad, hemskt att det ska kunna förekomma i vår upplysta tid, och bland så små barn dessutom... men jag vet att det förekommer, har sett det även från personal mot barn faktiskt, även om det nog skedde omedvetet.
    Här kan man visst skriva något.
  • Pigeon
    Movie Freak skrev 2010-04-12 12:39:23 följande:
    oh jag säger inte att det ÄR så, jag säger att studier visar att det GENERELLT SÄTT är så. Måste jag förklara hur studier går till och vad ordet GENERELLT betyder?
    Men varför skrev du att det ÄR så om du inte menade det? Jag citerade dig rakt av. Kanske ska citera igen för tydlighetens skull?
    Movie Freak skrev 2010-04-11 18:42:55 följande:
    studier visar att barn som är hemma tills de är 6-7 är mindre utvecklade eller "efter" inom flertal områden ex. social kompitens m.m.
    För säkerhets skull har jag markerat ÄR med fetstilt så du inte råkar missa det. Jag ser f.ö ingenstans i denna mening något om generellt. Men du kanske vill att man ska vara tankeläsare och gissa sig till vad du menar fast du inte skriver det?

Sen skulle jag gärna vilja läsa dessa studier, kan du ge mig en länk?
    Du nämner social kompetens som en faktor där de hamnar efter i utvecklingen, vilka är dessa andra flertalet områden du nämner?
    Tydligen inte språklig och matematisk förmåga, efter vad du skrivit innan, så vilka?
  • Pigeon

Ojdå fetstilen försvann. Hoppas du hittar ordet ändå! Du hittar det mellan "6-7" och "mindre" i citatet.

Svar på tråden "Dagis är ingen barnpassning"